Nemalonu žiūrėti. Ar spektaklis prastas?
MONIKA JAŠINSKAITĖ
Ar kada nors prie kūrinio – paveikslo ar skulptūros – esate praleidę septyniasdešimt minučių visąlaik jį stebėdami? Prisipažinsiu, mano rekordas – dvidešimt. Nesakau, kad per dvidešimt minučių įžvelgiau visas galimas jo prasmes. Ne – tai buvo mano riba. Pripildžiau savo dvasios maišelį ir nusprendžiau, kad gana.
Šokio spektakliai, kuriuose taip pat netrūksta vaizdinių, dažniausiai trunka apie valandą. Tiesa, vaizdiniai keičiasi, ir tuo scenos darbai artimesni parodai. Vis dėlto būna, kad jų nebegali daugiau priimti ir norisi eiti lauk iš ribotos, svetima fantazija persismelkusios erdvės. Tokiu įsivaizduojamu dvasios kalėjimu visai neseniai man tapo Liublino (Lenkija) kultūros dirbtuvių (Warzstaty Kultury) salė, kurioje žiūrėjau šveicarų choreografės Annos Huber ir videomenininko Yves’o Netzhammerio bendrą projektą „Tvarkymasis krioklyje“ („Aufräumarbeiten im Wasserfall“). Smalsumas, kad ir gerokai sumišęs su abejingumu, neleido išeiti. Nenoromis likau mėginti peržengti savo kantrybės ribas.
Kol dar nepradėjau piešti jausenos spektaklyje paradoksalumo, reikėtų paminėti vieną aplinkybę. Prieš „Tvarkymąsi krioklyje“ publikai buvo pristatyti du videomenininko Netzhammerio animaciniai filmai – „Dialoginė abrazija“ („Dialogical Abrasion“) ir „Neįmanomų vietovių adresai“ („Adressen unmöglicher Orte“). Unikali Netzhammerio stilistika atrodė įdomi, pritrenkianti ir visaip kaip geniali pirmąsias dvidešimt minučių (kiek truko pirmasis kūrinys). Ekrane rodomas iki minimalių trimačių formų abstrahuotas žmogaus kūnas, jo judesiai ir kasdieniai objektai žavėjo aiškumu ir paprastumu. Vėliau pirmasis įspūdis blėso. Atrodė, kad minimalių formų sudėtingesnei istorijai papasakoti nepakanka, tariausi jaučianti menininko ribotumą, o jo genialumas transformavosi į banalumą. Niekaip kitaip, kaip apgauto žiūrovo savijauta, to nepavadinsi.
Taigi, skeptiškai nusiteikusi tą penktąjį Liublino šokio teatrų festivalio vakarą, kai dvasios maišelis jau buvo beveik sklidinas, o kūnas jautėsi kaip bulvių maišas, patekau į Huber ir Netzhammerio kuriamą sceninį pasaulį. Dar besirenkantiems į salę žiūrovams buvo rodomos dvi to pasaulio dalys. Užpakalinėje scenos sienoje – videoprojekcija. Simetriškoje lentelėje lėtai juda mėlyni ir raudoni rutuliukai, jų po truputį daugėja. Kartu su girdimais elektroninės muzikos impulsais šiek tiek primena dešimtmečio senumo kompiuterinius žaidimus. Scenos plokštumoje – iš vienodo ilgio pagaliukų sujungtas tinklas, dengiamą plotą dalijantis į 34 langelius. Simetriją griauna į priekį išsišovę 4 langeliai. Tinklo paraštėse įtvirtinti keli geltoni, oranžiniai, juodi balionai, didelis geltonas kamuolys. Sąmonė, mėginanti sieti vaizdo projekciją ir scenos erdvę, vieno bendro vardiklio neranda ir kapstosi apgaulingame ženklų pasaulyje.
Šokio spektaklis prasideda nuo animacijos vaizdų: kalnuose ratus sukantis sraigtasparnis, virš vaisių vazos skraidanti musė, į jūrą besileidžianti saulė ir plasnojantys paukščiai. Po kelių vizualiai akcentuotų sraigtasparnio-musės-paukščių transformacijų prieš žiūrovų akis prasideda realus veiksmas scenoje. Pasirinkta sąsaja – atlikėjos valdomas geltonas kamuolys. Jis pakeliamas, kad sutaptų su sienoje projektuojama saulės plokštuma. Tai trunka vos akimirką – projektuojami vaizdai keičiami, peizažas virsta gyvenamojo namo piešiniu, o kamuolyje, kuris nešamas artyn žiūrovo optiškai didina projektuojamą vaizdą, matome vidinę namo erdvę. Smegenų kompiuteris ima kaisti, nepasitikėdamas pernelyg aiškiomis asociacijomis ir ieškodamas kitų jungčių tarp spektaklio kūrėjų siūlomų vaizdų. Kelis kartus pamėginus juos sieti ir gavus atsakymą „Error“, peršasi mintis – sieti nereikia.
Su šia mintimi menininkai užbaigia spektaklio įžangą ir prieš publikos akis išnyra du žmogeliukai: scenos erdvėje ant grindų sėdinti Huber ir ekrane ant grindų sėdintis jos antrininkas. Vaizdai aiškiai sugretinti – abu vienu metu griebiasi už kojų pirštų. Videoprojekcijoje kojų pirštai pakyla (salėje tai sukelia linksmumo bangą), o štai realybėje – ne. Net nesinori sureikšminti šio fakto – juk animacijoje galime pavaizduoti ką tik norime, o kūnams galioja šio pasaulio dėsniai. Bet, jei jau tai svarbu, žiūriu, kaip choreografė perteiks pirštų atsiskyrimą nuo kūno savo kalba. Jei tokia jau kieta, jai turėtų pavykti. O Huber, regis, net nebando – liečia tuos savo pirštus ir tiek. Sąmonė grįžta į būseną prieš spektaklį – mėgindama sieti vaizdo projekciją ir scenos erdvę vieno bendro vardiklio neranda ir kapstosi apgaulingame ženklų pasaulyje.
Galiausiai, nusprendusi, kad Netzhammerio vaizdų šiandien jau per akis, stengiausi koncentruotis į choreografės judesius. Štai ji stovi viename kvadratėlyje, nedrąsiai tarsi nesavas kilnoja rankas ir kojas. Jos būvis scenoje atrodo keistai – nušiuręs pilkas džemperis su užmaukšlintu ant galvos gobtuvu paslepia bet kokius žmogiškus bruožus, tamsios kelnės ir ant jų užtempti šortai visiškai nužudo vaizduotę – jokio estetinio malonumo. Tas rankų ir kojų kilnojimas irgi jokio estetinio malonumo nesukelia. Judesiai neraiškūs ir kampuoti, nė užuominos apie atvirumą. Tas pats per tą patį. Ji net neperžengia kvadratėlio ribų. Visiška pilkuma, kontrastuojanti su spalvingais balionėliais. Kur aš patekau ir kodėl man reikia į visa tai žiūrėti? Realybėje įkalinta fantazija atsakymo neranda. Kenčiu.
Prie videoprojekcijos grįžti priverčia paleistas balionėlis. Kylantis realybėje, kylantis ir animacijoje. Žiūrėk, tai nebe balionėlis, o debesėlis! Minimalistinė muzika nuteikia veikiau rimtai nei žaismingai. Tą patį sako ir Huber kūnas, sulinkęs lyg mąstytojo poza. Ji vėl čiumpa už kojų. Jas kilnoja, lyg kažką apie jas norėtų sužinoti. Bet judesys neišraiškingas, kaip ir anksčiau jis formalus ir šaltas. Atlikėja juda per skirtingus langelius. Artėja į scenos priekį, čia paleidžia dar vieną balioną. Jis nenuskrenda, pakimba ore – prie žemės jį traukia parišta indų kempinėlė. „Mano tikslas – kvestionuoti kiekvieną kasdienybės objektą“, – žiūrovams po spektaklio sakė Huber. Kvestionavome ir mes. Ypač kempinėlės kopiją videoprojekcijoje. Paryškintas poetiškas vaizdinys kelia įtarimą – kuo šis kasdienis buities daiktas ypatingas, kodėl jis du kartus pakartojamas?
Spektaklis tęsiasi. Monotoniją ir rimtį pertraukia mirkčiojanti balta šviesa, šokinėjanti iš vieno kvadratėlio į kitą. Choreografės judesiai tampa drąsesni, pradeda plėstis, muzika garsėja. Huber lenda po langelius ribojančiomis lazdelėmis, sujaukia iki tol buvusią griežtą erdvės geometriją. Išlindusi paleidžia dar vieną balioną. Šį sulaiko dantų šepetukas. Dantų šepetukas su smulkiais šeriukais – akcentas projekcijoje. Dantų šepetukas su smulkiais šeriukais – akcentas ir garso takelyje. „Kas tai?“ – klausia Huber. Klausimus užduoda ne tik išoriniam pasauliui, bet ir savo kūnui. Atlikėja pradeda judėti ne tik kvadratėliais sudalintoje teritorijoje, bet ir už jos ribų. Po truputį plečiasi choreografijos priemonių įvairovė, tačiau šis faktas žiūrovui beveik nesuvokiamas. Jis vis dar kamuojasi siekdamas rasti paslėptas sąsajas tarp projekcijos ir atlikėjos judesio. Kartkartėmis suaktyvėjantis muzikos ritmas suteikia šiek tiek daugiau energijos, tačiau minimalistiniai paruoštos gitaros garsai ir stiprėjantis gaudesys išblaško bet kokią minčių sankaupą. Analogiškai bet kokias emocines asociacijas atšaldo bejausmiai šokėjos judesiai ir formalus jų sąryšis su projektuojamu vaizdu.
Kartais atrodo, kad Huber linksmėja. Ji nusviedžia šalin ją slėpusį pilką drabužį, bet toliau formaliai operuoja scenoje esančiais daiktais. Balionai lyg klaustukai į orą kelia – scenoje ištuštintą vandens buteliuką, arbatos pakelį, vienkartinį peilį su šakute. Tarp šių akimirkų į kūno žaidimą įtraukiami išoriniai objektai: panaudojama kėdė, dar kartą palendama po lazdelėmis, vėliau pradedama jomis manipuliuoti. Po paskutiniu balionu atrastas obuolys, pažinimo simbolis, nulemia kitokį veiksmą. Jį suvalgiusios atlikėjos laisvus judesius pabrėžia rankas pratęsiančios spalvingos trikotažinių marškinėlių rankovės. Muzikinis fonas ima pulsuoti ryškiau, pasigirsta skambantys varpai. Jau galima numanyti viską nušluojantį šėlsmą, tačiau lėtas ir formalus judėjimas atrodo kaip laiko vilkinimas.
Choreografė renka balionus su pakylėtais buities daiktais. Paskui save ima traukti ir visą lazdelių tinklą. Tai sudaro gremėzdišką visumą, kurios viršuje styro tie spalvingi kylantys klausimai. Su visu glėbiu daiktų ji užlipa ant kėdės ir susitapatina su stovinčiu už jos antrininku. Septyniasdešimties minučių lėto veiksmo nuvargintam interpretuotojui toks sugretinimas atrodo siaubingai banalus. Tol, kol jis atranda tokio galimo sugretinimo priežastį. Keliami klausimai apie save ir kitus objektus panaikina apribojimus realybėje ir neįmanomą paverčia įmanomu. Ekrane – keli šviesos pliūpsniai, palydėti elektroninių impulsų garsų. Aktyvus mąstymo procesas sujungia realų ir įsivaizduojamą pasaulį.
„Tvarkymasis krioklyje“ tapo pretekstu naujam mąstymo procesui ir daugiau nei trims valandoms diskusijų. Aistringų diskusijų. Viešai su kūrėjais ir tarp pavienių žiūrovų. Kai aistros aprimo, jas vėl kėlėme kartu su keliais Mobiliosios šokio kritikos akademijos dalyviais ir Liublino universiteto doktorante. Dar ir dar jį narstėme. Galėjau užuosti apgauto žiūrovo savijautą. Gal spektaklis prastas? Bet apie kokį prastą spektaklį galima šitiek kalbėti?
Galiausiai ėmiau įtarti sąmokslą. Huber ir Netzhammerio sąmokslą prieš publiką: juk prastą žiūrovo savijautą jie sukūrė tyčia. Tam, kad imtume kelti sau klausimus. Svarbiausias spektaklio žinutes jie gudriai paslėpė po banaliais dalykais. Po tais, apie kuriuos niekad negalvojame. Nes kas, jei ne banalybė, yra tvirčiausia riba, kurią brėžiame mąstydami apie meną? Juk banalybė yra tai, kur mes nustojame ieškoję.