Turnerio premija 2012
RYTIS RADAVIČIUS
J. M. W. Turneris buvo iškiliausias anglų dailininkas. Pirmoje XIX amžiaus pusėje jo puikiai nutapytus, bet įprastus peizažus pradėjo keisti vos ne iki abstrakto išblukinti vaizdai, kurių tada dar niekas nevadino impresionizmu ir nedaug kas suprato. Todėl dėsninga tai, kad svarbiausias britų meno apdovanojimas yra pavadintas Turnerio vardu (jis pats norėjo įsteigti apdovanojimą jauniems menininkams), o geriausi jo darbai eksponuojami nuolatinėje Tate Britain galerijos ekspozicijoje. Ten pat „eksponuojami“ ir keturių kandidatų į Turnerio premiją (Turner Prize) kūriniai. Kabutes vartoju, nes įprastine prasme šis žodis tinka tik vienam menininkui (piešiniai). Du darbai rodomi ekrane, o trečias yra performansų rinkinys. Bet apie viską iš pradžių.
Konkurso taisyklės paprastos: gali dalyvauti menininkai iki 50 metų, arba britai, arba gyvenantys ir kuriantys Didžiojoje Britanijoje. Premijos piniginė išraiška: 40 000 svarų sterlingų (25 000 atitenka nugalėtojui ir po 5 000 – kitiems trims pretendentams). Premijos nepiniginė išraiška: populiarumas ir galima pasaulinė šlovė, tarp Turnerio premijos laimėtojų yra Gilbert & George (1986), Anishas Kapooras (1991), Damienas Hirstas (1995). Premija įsteigta 1984 metais. 2012 metų laimėtojo paskelbimo data: gruodžio 3 diena.
Turnerio premijos finalininkams skirta didžioji dalis apatinio galerijos aukšto. Pirmoje salėje eksponuojamas labiausiai tradicinis iš keturių pretendentų, anglų piešėjas ir skulptorius Paulas Noble’as. Jam skirtoje salėje rodomi piešiniai (grafitas, popierius) ir skulptūros (granitas). Noble’ui 48 metai, jis gyvena ir dirba Londone. Pusiau politechninis, pusiau meninis išsilavinimas paaiškina jo polinkį švariam ir tvarkingam matematinio stiliaus vaizdui.
Piešinių seriją pavadinimu „Nobson Newtown“ Noble’as pradėjo 1996 metais, kai jo akis užkliuvo už šriftų lapo, kuriame raidės atrodė labiau architektūriškai nei lingvistiškai. Turnerio premijos nominaciją jis gavo už personalinę šios serijos darbų parodą Gagosiano galerijoje. Noble’as sako: „Aš negalvoju žodžiais. Aš galvoju anapus žodžių.“
Noble’o piešiniuose vaizduojamas pusiau fantastinis sapnų pasaulis (arba Nobsono naujamiestis), kuriame stovi griežtų linijų namai su netikroviškai išdėstytais kambariais, ant stalo labirinte auga gėlės, kurių šaknys nutįsta iki vandens apačioje ir išsisklaido jame, lyja stačiakampiais, stovi piramidė iš apvalių akmenų ir kartkartėmis pasirodo koks gyvūnas – karvė, žąsis, kiškis – arba artefaktas – laistytuvas, virvė, kopėčios. Viename paveiksle atrandi netikėtų detalių ar ženklų ir grįžti prie jau matytų, kur irgi pastebi ką nors naujo. Čia akmenys laukymėje išsidėstę pažįstamais žvaigždynais aplink aiškių formų pusiau namus, pusiau labirintus su augalais viduje. Pastatai dažnai permatomi, dangus abstraktus, debesys žemai ir panašūs į akmenis, saulės nematyti, jūra klampi ir primena aliejaus ežerą.
Kaip atsvara architektūrinių formų griežtumui šalia paveikslų stovi nedidelės aptakių pailgų formų marmurinės skulptūros. Jos, kaip ir piešiniai, tik juodos ir baltos spalvos. Panašias formas menininkas kartais vaizduoja ir savo piešiniuose. Kai kur piešiniuose pasitaikančios uolos ar skulptūros irgi aptakios, kas gražiai atsveria statinių kampuotumą. Visa tai kartu sudaro griežto monochromatinio siurrealizmo vaizdą. Nors piešiniuose daug kruopščiai užbaigtų detalių, dėl plačių erdvių ir gana didelio formato (didžiausias bene 3×3 m) jie neatrodo perkrauti. Maloniai stebina Noble’o sugebėjimas grafitiniais pieštukais išgauti daugybę atspalvių ir šešėlių ir dėmesys detalėms. Augalai ir gyvūnai atrodo kaip nupiešti biologijos vadovėliui. Visa tai sukuria jaukią atmosferą, į kurią norisi sugrįžti.
Ypač – iš nedideliu kino teatru paverstos kitos salės, kur pristatomas kitas pretendentas į Turnerio premiją – 34 metų škotas Luke’as Fowleris ir jo filmas „All Divided Selves“ („Visos išskaidytos savastys“, 93 min., 2011) apie ekscentrišką škotų psichiatrą Ronaldą Davidą Laingą (1927–1989). Laingas žinomas savo „antipsichiatriniu“ požiūriu į psichopatologijas ir liberaliu požiūriu į narkotikus (eksperimentavo su LSD). Prie įėjimo į kino salę demonstruojami sustabdyti kadrai iš šio ir ankstesnių Fowlerio filmų, įskaitant dar du apie Laingo idėjas ir palikimą (tai trečia savotiškos trilogijos dalis). Ir autorius, ir jo filmų herojus yra iš Glazgo miesto.
Laingas laikėsi požiūrio, kad psichikos ligų priežasčių reikia ieškoti ne žmoguje (t. y. medicinoje), o jo socialinėje aplinkoje, ir kaip alternatyvą įprastiems gydymo metodams propagavo eksperimentinę grupinę terapiją. Laingo veikla neapsiribojo vien psichiatrija. Studijų metais jis buvo įkūręs filosofinį Sokrato klubą, kurio prezidentu buvo britų filosofas Bertrand’as Russellas. Dar jis žinomas kaip avangardinis kompozitorius, Karališkosios muzikos akademijos narys, kartu su Cornelijumi Cardew įkūręs „Scratch Orchestra“, kurio nariai yra buvę Brianas Eno ir Michaelas Nymanas. Fowlerio filmo pavadinimas yra 1960 metais išleistos Laingo knygos „The Divided Self“ parafrazė.
Taigi filmo objektas neabejotinai įdomus. Apie patį filmą šito besąlygiškai pasakyti negalima. Tai eklektiškas ir šizofreniškas (arba psichotinis, priklausomai nuo polinkio) pasakojimas apie Laingą, psichikos ligas, psichiatriją ir įvairius požiūrius į ją ir jos objektą. Fowleris pasakoja vien montuodamas vaizdus: Laingo gyvenimas, kalbos per televiziją, interviu, meniniai užsiėmimai, grupinė terapija, kasdienybė susipina su kitų psichiatrų nuomonėmis, nuotrupomis iš jų pokalbių su pacientais, paties autoriaus nufilmuotais gamtos vaizdais. Psichikos liga pateikiama iš vienos pusės kaip visuomeninė (socialinė), iš kitos – kaip medicininė negalia. Užkadrinio balso ar tekstų filme nėra, muzikinis fonas – taip pat eklektiškas ir šizofreniškas. Pasakojimui trūksta logikos ir akcentų, vaizdų kombinacijos dažniausiai asociatyvios, be tokiam ilgam filmui būtinos (tegul ir trūkinėjančios) priežastinės linijos, montažo sprendimai abejotini. Įdomiausi kadrai – iš Laingo interviu, kur jis dėsto savo alternatyvią poziciją ir aiškina, kad žmonių buvimas (arba nebuvimas) kartu sąlygoja psichikos ligas ir gali jas išgydyti (arba išvis neleisti joms pasireikšti). Keliamas amžinas klausimas: kas yra normalu ir kaip tai apibrėžti. Laingas teigia, kad esminis kriterijus yra tai, ką konkrečiu atveju ar laikotarpiu normaliu laiko dauguma.
Jeigu dauguma Turnerio premijos žiuri narių nuspręs, kad šis filmas vertas nugalėti, Fowleris bus ketvirtas iš eilės Glazgo menininkas, laimėjęs šią premiją. Nors tai mažai tikėtina, kai gretimoje salėje rodomas kitas kūrinys, taip pat pretenduojantis į pirmą vietą. Tai 46 metų anglų menininkės Elizabeth Price filmas (arba klipas) „The Woolworths Choire of 1979“ („1979 metų „Woolworths“ choras“, 20 min., 2012). Price 46 metai, ji gyvena ir dirba Londone. Filmas rodomas karusele su dviejų minučių pertraukomis. Į salę atėjau filmui įpusėjus, o jam pasibaigus šalia sėdinti moteris man pasakė, kad pradžia įspūdinga ir ją būtina pamatyti. Visą filmą pažiūrėjau kelis kartus, nors nesu videomeno gerbėjas. Jis man priminė vaizdines instaliacijas „Massive Attack“ koncertuose ir Christiano Marclay rastos medžiagos filmą „The Clock“ („Laikrodis“, 24 h, 2010).
Filme vienas po kito išdėstyti trys iš pirmo žvilgsnio nesusiję pasakojimai: apie bažnyčios chorą (vietą), apie balsų chorą ir apie tragedijos liudijimų (arba mirties) chorą. Jie rodomi filmuojant senas nuotraukas, brėžinius, piešinius, grafinius vaizdus apie bažnytinę architektūrą, montuojant ištraukas iš XX amžiaus antros pusės popmuzikos atlikėjų pasirodymų ir derinant dokumentinius kadrus apie 1979 metais Mančesterio „Woolworths“ baldų parduotuvėje kilusį gaisrą (žuvo 10 žmonių), liudininkų pasakojimus ir grafinį gaisro plitimo vaizdą. Pasakojimui pasitelkiami lakoniški teiginiai apie rodomus vaizdus ar liudininkų interviu ištraukos, trumpam pasirodančios ekrane, ir muzikinis fonas iš minimalistinių garsų, senų popdainų, ugnies ūžimo.
Tai dėmesį prikaustantis „skrečavimas“ vaizdais ir garsais, tarp kurių akmeniniai ir mediniai bažnyčios architektūros elementai, ornamentai, skulptūros, pliaukšėjimai delnais, spragsėjimai pirštais, choru dainuojantys balsai, pauzės, gražios moterys scenoje, tragedijos liudininkų veidai, degantis pastatas, jo architektūriniai brėžiniai, grafiniai ir tekstiniai gaisro priežasčių paaiškinimai ir vaizdinės jų iliustracijos. Gotikinių akmens ir medžio raižinių grakštumą keičia rankų mostų scenoje paslaptingumas, o jį keičia pagalbos mostų pro degančio pastato langus neviltis.
Meistriškai sumontuoti kadrai ir garso takelis sukuria kerinčią ritualinę atmosferą, iš kurios nesinori išeiti, kaip nesinori nusukti žvilgsnį nuo ugnies arba kad baigtųsi įdomus vaidybinis filmas. Gerai, kad šis filmas trumpas ir jį galima pažiūrėti kelis kartus.
Kartais menininkė ekraną perskiria pusiau. Tuomet vienoje pusėje rodomas toks pat spalvotas, o kitoje – nespalvotas vaizdas arba vienoje – ryškus, kitoje – blyškesnis. Taip daroma rodant gaisrą ir jo liudininkus, lyg norint pasakyti, kad yra du požiūriai į bet kokį atsitikimą: mačiusiųjų savo akimis ir mačiusiųjų ekrane.
Viename interviu Elizabeth Price paaiškino, kad tris filmo dalis jungia ne tik žodžio „choras“ daugiaprasmiškumas, bet ir rankų judesiai ar padėtys. Ranka, mojuojanti pro grotuotą degančio pastato langą, primena ranką, judančią scenoje muzikos ritmu, ir skulptūros ranką, sustingusią senos bažnyčios grindų akmenyje.
Paskutinės dvi salės skirtos 39 metų performanso menininkei iš Londono Spartacus Chetwynd ir jos darbui „Odd Man Out“ („Balta varna“, 2011). Ji gali džiaugtis jau vien tuo, kad yra pirma performanso atstovė, pretenduojanti į Turnerio premiją.
Iš esmės tai nuolatinės dekoracijos jos režisuotiems performansams, kurie ten vyksta kiekvieną dieną. Ką nors praleidusiems galima tai pamatyti keliuose nedideliuose monitoriuose. Viena erdvė primena karinį poligoną su daug kamufliažo ir nespalvotom gyvūnų ir žmonių nuotraukom. Čia vaidinama karinių pratybų (o gal karo) parodija. Kitoje erdvėje – pripučiamas vaikiškas atrakcionas, kuriame kartais pašokinėja klounai. Trečia erdvė paversta dryžuotu kambariu, kuriame ant sienų kabo skudurinių onučių rinkinys ir stovi kartoninis stalas su kėdėmis. Čia lėlėmis persirengę lėlininkai rodo improvizuotus lėlių spektaklius su tomis skudurinėmis onutėmis. Sienos tarp šių erdvių iškabinėtos mėlynu ir geltonu popierium, kuriame – gotikiniai paveikslai, knygos apie Rabelais viršelis, senų ir nelabai senų knygų puslapiai.
Vaikštinėjant po šias erdves susidaro įspūdis, kad tai neskoningas mėgėjų teatro užkulisių ir jau ne kartą Londone matytų „instaliacijų“ derinys. Padėtį šiek tiek pagerina spektakliai, kurie smagūs bent jau tuo, kad galima stebėti į juos įtraukiamų žiūrovų išraiškas – niekas nežino, ko tikėtis, bet nieko blogo neįvyksta. Tai didelių lėlių teatras, kur kartais dalyvauja mažos lėlės ir žiūrovai.
Spartacus Chetwynd tikrasis vardas yra Lali. Maištingojo romėnų gladiatoriaus vardą ji pasirinko, nes kovoja su formaliomis erdvėmis ir standartiniais požiūriais. Šioje kovoje jai tikriausiai padeda gyvenimas nudistų bendruomenėje pietų Londone.
Visi 2012 metų Turnerio premijai nominuoti darbai neabejotinai verti dėmesio savo kategorijoje. Piešiniai ir skulptūra, rastos medžiagos kinas, videomenas ir performansai skamba kaip atskiros vieno konkurso kategorijos. Todėl žiuri nariams neabejotinai teks pasiginčyti dėl nugalėtojo ir atrasti bendrą estetinį vardiklį visiems šiems skirtingiems kūriniams. Sprendimas paaiškės po kelių dienų. O aš pergalę prognozuoju Elizabeth Price ir jos chorams.
P.S. 2012 metų Turnerio premiją laimėjo Elizabeth Price. Padėkos kalboje ji pagyrė kitus kandidatus už “pagarbą, draugiškumą ir absurdo jausmą”.