Pasaulis pagal Kajėną
JURGA TUMASONYTĖ
Pasaulis pagal Barą. Atsiminimai. Sudarė Gediminas Kajėnas. K.: Kitos knygos, 2012. 296 p.
Laikydama ant kelių „Pasaulį pagal Barą“, prisiminiau neseniai skaitytą biografinę rinktinę „Mr. Fluxus: kolektyvinis Jurgio Mačiūno portretas“ (2009). Prisiminiau dar ir dėl to, kad kalbėdami apie Artūrą Barysą knygos autoriai ne kartą užsimena apie „Fluxus“ judėjimo ir Baro veiklos paraleles. Na, taip – abu vyrai buvo avangardininkai. Emigrantas Jurgis – pasaulinio masto antimenininkas, komunistas, pedantas, blaivininkas. Vietinis Artūras – maištaujantis, girtaujantis, antipolitiškas ir andergraundiškas. Tiek vienas, tiek kitas amžininkų akyse atrodė ekscentriški. Tačiau lokalus Baro maištas, kuriuo jis tarsi Danijilo Charmso veikėjas išgyveno absurdą, nė velnio nepanašus į „Fluxus“ judėjimą. Kad ir kaip norėtųsi jį prie Baro pritempti.
Nors abu siekė nepriklausyti institucijoms, Mačiūnas, to ir nenorėdamas, spėriai tapo oficiozinis, o jo avangardas įsiliejo į tradiciją. Baras, deja (?), vis dar nemylimas Kultūros ministerijos ir kitų rimtų visuomenės veikėjų. Knygos sudarytojas Gediminas Kajėnas viename interviu užsiminė, kad paramą knygos leidybai gauti nebuvo pats lengviausias darbas…
Knygos dizainą kūrė Tomas S. Butkus. Tai jau tapo skiriamuoju ženklu, kad knygos, prie kurių išvaizdos prisideda „Vario burnos“, reprezentuoja tam tikrą autoriaus prekės ženklą. Taigi Baras čia pateiktas stilingai ir truputį „hipsteriškai“: puslapiai prikrauti charakteringų jo gyvenimo metais darytų fotografijų, portretų, faksimilių, subtilių iliustracijų (ledų pagaliukas pradžioje, neprakąsta porcija prieš paskutinį tekstą, kuris pagarbina Barą dausose).
Skaitant knygą, kartais kildavo klausimai: „O kas vertė šitą tekstą? Ar šis liudijimas paties autoriaus, ar užrašytas? Ar tiek daug vienodų įvardžių vienoje pastraipoje yra sąmoningas kalbos redaktorės užsimiršimas?“
G. Kajėnas rinkinį suskirstė į keturias dalis: „Baras yra Baras“, „Baras yra kinas“, „Baras yra muzika“ ir „Baras apie Barą“. Tokie pavadinimai tarsi nusako žmogaus buvimą ne tiek žmogumi, kiek reiškiniu, meno kūriniu. Juk Baras kaip tikras XX a. pradžios avangardininkas savo gyvenimą kūrė visai kaip ir kitus meno dalykus. Iš jį pažinojusiųjų atsiminimų būtų galima manyti, kad jis visuomet buvo pasinėręs į procesą, išėjęs į sceną, provokuojantis godų Kito žvilgsnį.
„Pasaulis pagal Barą“ pabaigiamas Aido Marčėno eilėraščiu, kuriame jis nostalgiškai kalba apie nešamo girto Baro kūno sunkumą, gyvus, niekada nebepasikartosiančius ano metu Gorkynės veidus ir užfiksuotą atmintį. O juk ir patsai poetas priklausė kiek vėlesnei nei Baryso, tačiau panašių demarkacinių linijų Vilniaus mieste generacijai. Lygiai taip pat kaip didžioji dauguma žmonių, pasidalinusių sąmonėje užsilikusiu Baro portretu.
A. Barysas turėjo daugybę ryšių ir, pasak šaltinių, bendravo su įvairiausių visuomenės sluoksnių atstovais. Dargi ne vienas užsimena, kad Baras nebuvo linkęs pasakoti asmeniškus dalykus mažiau pažįstamiems, išlaikė tokį nepriklausomo ir nepagaunamo tipelio įvaizdį. Taigi skirtingi žmonės, kalbantys apie Barą iš tų trijų veiklos sekcijų, kurias suskirstė knygos sudarytojas, pagal idėją turėjo nupiešti skirtingą, gal net paradoksišką menininko portretą.
Tačiau Baro portretas čia yra beveik vientisas, o atsiminimai apie menininką beveik neprieštarauja vienas kitam. Gal šiek tiek skiriasi tik merginų, prisimenančių Barą jaunystėje (jis niekada nesikeikdavo nelietuviškais žodžiais), ir jo sugėrovų pamintijimai apie plačią Baro gerklę ir rusiškų keiksmažodžių arsenalą.
Baras buvo ne tik mėgėjų kino kūrėjas, bet ir apsukrus muzikos įrašų kolekcininkas, bukinistas, muzikantas bei prisiekęs girtuoklis… Galima susidaryti įspūdį, kad jis visur elgdavosi neprieštaraudamas savo susikurtiems gyvenimo principams. Keleri metai prieš mirtį atviravo: „Niekada nenorėjau būti protingas, turėti daug pinigų, nusipirkti automobilį. Taip, tai kyla iš instinktų, iš mano tikro gyvenimo, mano sapno. Man šis gyvenimas yra koktus. Niekada nenorėjau žudytis, bet manęs gyvenimas nepatenkina. Nei anos santvarkos, nei šios sąlygomis. Abi vienodai šlykščios. Man jos neturėjo jokio poveikio, jos man nieko nedavė, niekaip neskatino“ (p. 258). Nors jis kalba apie nepritapimą abiejose santvarkose, iš knygos medžiagos būtų galima drąsiai teigti, kad sovietmečiu Baras buvo tiesiog „žiedas tarp žiedų“ – tobulas išsišokėlis ir ekscentrikas, sąmoningai nepriklausantis jokiems oficioziniams dalykėliams. O tai, cha, savaime suprantama, yra tauru ir tikra. Deja, griuvus uždangai, šokiruojantis įvaizdis ir valkiojimasis po senamiestį su pagalvėmis po pažastimis ar moteriškais drabužiais galėjo būti tik tokio lygio kaip Rožytės maskaradas. Taigi visa tai nebeteko prasmės. Knygoje minimas alkoholizmas, kuriuo Baras skiedė atšiaurią tikrovę ir buitį, buvo dar vienas jo nepatogaus jausmo visuomenėje įrodymas. Norėtųsi menininką pavadinti sistemos auka, tačiau ne buvusios, o esamos.
Apie Baro asmenybę iš knygų, vaizdo įrašų ir interviu susidariau nuomonę, kad čiuvas buvo strigte įstrigęs jaunystės laikų sentimentuose. Tai duoda ritmą visai knygai, daugiausia kuriamai jo ilgesingai nusiteikusių kolegų. O ir šiaip tokios atsiminimų rinktinės, sudaromos nepraėjus nė dešimčiai ar daugiau metų po žvaigždės mirties, dažnai dvelkia ašarojimais ir patetiškais garbinimais. Užtai nustebino Baro mamos Aldonos Barysienės atsiminimai apie sūnų, kuriuose nėra nė lašelio paiko idealizavimo ir tragedijos. Pasakojama ramiai, išlaikant tolerantišką žvilgsnį ir distanciją.
Nors stengtasi kalbinti Baryso amžininkus – būtent „sovietinę chebrą“, neaišku, kodėl įdedamas muzikanto Domanto Razausko pafilosofavimas apie nūdienos darboholikus ir bomžišką Baro įvaizdį, taip pat trumpas ne pirmoje atsiminimų knygoje savo nuomonę pareiškiančio gatvės „menininko“ Nikodemo trigrašis. Galbūt tada reikėjo pakalbinti ir daugiau žmonių, kurie tiesiogiai Baro nepažinojo, bet nuomonę apie jį vis tiek turėjo?
Kitaip nei minėtoje rinktinėje apie Mačiūną, kurioje nevengiama atskleisti ir daug neigiamų maestro bruožų, šioje knygoje sovietinė Baro „chebra“ beveik vienbalsiai adoruoja žavų draugo kitoniškumą, avangardiškumą ir mėgina išteisinti. Sykiu pabrėžiamas jų pačių priklausymas minėtajai „beveik hipių – beveik pankų“ kartai. Neapsieinama čia be aitrios senatvės ir prabėgusio laiko smarvės. Kokie anksčiau dalykai vykdavo, kiek burnelių ir kavos puodelių numylėtuose (jau kadų kadais į tos pačios kartos rašytojų tekstus pakliuvusiuose) kabakuose išgerta! Nors čia ir nėra tokių „Justino Marcinkevičiaus laikų“ sąvokų: „buvo didis žmogus“, „nepaprastas kūrėjas“, „Dievo duotas talentas“, vis tiek jaučiamos trafaretinės ir ilgesingos gaidelės.
Tiesa, ne visi visutėliai autoriai lydosi prieš nebūtin grimztantį menininką. Kiti stengiasi likti opozicijoje, pasityčioti iš pomirtinės Baro kaukės, deimantais ir briliantais padabintos. Štai operatorius Algimantas Mikutėnas be užuolankų tėškia: „Man dabar keista girdėti, kaip Baras aukštinamas, kokios dvasingumo aureolės jam piešiamos. Neva, Baras genijus, avangardininkas ir panašiai. Paprastas Lietuvos masto „čiuvašas“, ir tiek“ (p. 161).
Baras nėra Salomėja Nėris – greičiau jau savo laikotarpio žvaigždė, požemio karalius. Knyga – mielas bandymas jį paskutinį sykį prigriebti ir neleisti supūti žemėje be deramo pagarbinimo ir įvertinimo. Turint omenyje, kad atsiminimų rinktinės ir negali būti nepagražintos, „Pasaulis pagal Barą“ yra graži ir liūdna knyga.