Pasakojimai spąstuose
JUSTINAS LINGEVIČIUS
Pasakojimai dažniausiai prasideda nuo laiko ir vietos, detalaus supančios erdvės aprašymo, aplink esančių daiktų fiksavimo. Menamas veikėjas, dažnai vadinamas visažiniu ir objektyviu įvykių stebėtoju, tiria aplinką ir kalba pasauliui pasitelkdamas savo akis, vaizduotę ir idėjas. Pasakojimas gali būti fragmentiškas, paremtas minties srautu ar nuoseklaus ir užbaigto turinio bei kompozicijos. „Rudenį“, „ryte“, „vieną kartą“ arba „užvakar“ tampa pirmąja nuotrupa, diktuosiančia istoriją. Taigi kaip pradėti? Kokiu keliu eiti, kad pirmasis sakinys taptų esminiu, visa lemiančiu teksto traukos objektu? Ar galima išvengti vietos ir laiko pradedant, pavyzdžiui, žodžių junginiu „nugaišo katinas“. Ar gali iš veiksnio ir tarinio sudarytas sakinys, žymintis jau įvykusį faktą, būti pradžia? Juk vis vien aiškinimas ir kalbėjimas apie mirtį bus detalių, aplinkybių dėlionė. O ir determinizmas čia akivaizdus – pasakojimo gale turės rastis tai, nuo ko pradėta – gyvūno mirtis. O ar galima kurti pasakojimą, atsisakant visų „būtinų“ teksto sudėtinių dalių? Svarstymus laikysime pasakojimo pradžia. Mirtis ir katinas be erdvės ir laiko, jokių ryškių meninių formų (be abejo, galima diskutuoti, ar gyvūno mirtis savaime nėra personifikacija). Bet idėja formuojasi, mintyse piešiant kur nors ant žemės be tikslo (ir gyvybės) tysantį padarą.
Kaimo girtuoklis spendė spąstus kaimynų katėms numesdamas lašinių odelių. Speigo kaustomą žiemą badaujančios, jos bėgdavo ieškoti menko maisto. Taip strigo katės letena girtuoklio kaimyno spąstuose. Geras pusdienis prabėgo mėginant vaduoti kruviną leteną, užpakalinės kojos vis bandė spirtis. Katė buvo graži. Nepaisant skurdaus buvimo ir geliančio šalčio, tankus rusvas kailis blizgėjo saulėje. Ką gali jausti sugautas? Kiek kančios ir nevilties gali kelti neapdairumas? Pirmiausia, pyksti ant savęs. Niekšiškas kaimo girtuoklis nublanksta prieš kaltę sau – geresnio kąsnio troškimą. Ir tos besispiriančios kojos ne tiek šaukiasi laisvės, kiek bando užkasti įkliuvimo gėdą. Nuvargusi ir jėgas praradusi katė tyso ant žemės. Letena kruvina, žvilgsnis nukreiptas į tolį. Skausmas sumišęs su neviltimi. Toks nepakeliamas, kad kartais atrodo jau išnykęs. Ar gulėjimas dabar turi prasmę? O ar kas klausia apie prasmę laukdamas paskutiniosios? Viltis turbūt išnyko su lėtėjančiais mėginimais spirtis kojomis ir ištrūkti. Kaip kąsnio troškimas gali apversti pasaulį, tiksliau, jį sugriauti.
„Nugaišo katinas“ be vietos, laiko ir kitų detalių neapsieina. Atrodo, lakoniškas pasakojimo kūrimas vienoje pastraipoje susideda iš daugybės motyvų, aplinkybių, galbūt net likimų linijų. Viena pastraipa teksto, o dar net nesugebėta pasakyti, kad katė gaišta. Spąstuose stingstantis gyvūnėlis kamuojasi ir bijo, bet dar gyvena. Sakytum, žmogišku sielos pajautimu katė mąsto savo nelaimę. Ar visgi tai personifikacija? Kur gimsta intriga: kas laukia vargšo gyvūno ar tai, kieno balsu ji kalba? Tarsi nelieka objektyvaus visažinio, jis susilieja su minčių srautu nukentėjusiajai apmąstant savo menkystę. Bet finalas jau paminėtas svarstant apie pasakojimo pradžią. Viskas apsisuks ratu? Vadinasi, intriga išnyksta ar bent jau blėsta. Gal visažinio pasakotojo, beveik kaip Nietzschės skelbta Dievo mirtis dabar leidžia veiksmui ir vyksmui plėtotis be jokių pančių ir siužeto rato giją galima nutraukti?
Kaimo vaikai dažnai lenda į girtuoklio kiemą. Lentgaliai nuo griaunamo tvarto, vasarą laikytų ir čia pat prieš kelias dienas nupeštų vištų plunksnos, keistos ir įvairios kėbulų dalys susilieja į bendrą apkrautą erdvę ir tampa mistiška slėpynių vieta. Bet šiandien jis čia ateina vienas. Prieš porą dienų matytas senas balnelis taip tiktų dar tėvo vaikystės metus menančio dviračio naujumui atkurti. Bet kur jis? Taip norėjosi vakar paimti tik jį pamačius, bet girdint artėjančius žingsnius juk reikėjo greitai ieškoti naujos slėptuvės. Dabar kiemas atrodo visai kitaip – didesnis, niūresnis, ilgesne žole. Mama sužinotų, iškart užrakintų savaitei namuose. Kaimynių postringavimai apie girtuoklį išgąsdinę jautrios moters širdį. Sako, jis savo žmoną pražudęs dar vaikui negimus. Pastangos surasti tampa beprasmės. Tokioje krūvoje daiktų sunku tikėtis pamatyti dviračio balnelį. Dar nuolatinė baimė ir kiekvieną garsą tyrinėjantis jaudulys neleidžia susikaupus mąstyti apie tikslą.
Stebint katės likimą staiga atsiranda jis. Suprask, kaimo vaikas, slaptai klaidžiojantis po asocialaus kaimyno valdas. Kaip jis gali keisti siužetą? Ar vaikas ir gaištanti katė gali būti atskiromis nesusijusiomis istorijomis? Ar juos vienys tik dar istorijoje nepasirodęs kaimo girtuoklis? Iš tiesų, juk taip lengvai galėtum išgelbėti katę. Vaikas staiga beklaidžiodamas suranda į spąstus įkliuvusį gyvūną, išgelbėja, parsineša namo ir išgydo. Jį sukrėtusi katės drama iškart abu susaisto prieraišumu ir užuojauta. Laiminga pabaiga, laimingi herojai. Balnelis dviračiui nesurastas, tačiau nuotykis didesnis ir didvyriškas. Arba gali būti atvirkščias finalas: vaikas suranda gyvūną. Jį ištinka šokas. Gulinti katė kruvina letena vos juda. Trumpas ir tylus sklindantis garsas primena ne tiek inkštimą, kiek paskutinį pagalbos šauksmą. Sutrikęs ir išsigandęs, jis pagriebia netoliese gulintį akmenį ir kaip koks Biliūno prototipas kliudo juo galvą ir užbaigia katės kančias. Tuomet grįžta verkdamas namo, o po daugelio metų rašydamas memuarus svarsto, ar jo poelgis buvo didvyriškas, galbūt žeminantis, ką reiškė tas paskutinis trumpas ir duslus garsas. Toks finalas įprasmina iškeltą teksto idėją, kad katė gaišta. Rato gija nenutrūksta, o siužetas dramatiškai užbaigtas jau įžangoje pradėtu faktu. Tik šalia gailesčio gyvūnui randasi sumišę jausmai dėl vaiko poelgio. Ir „Kliudžiau“ konotacijos. Aplinkybių gausa, papildomų veikėjų priežastingumas nulemia gyvūno gyvybę, bet tai tik kuria intrigą ir daro pasakojimą spalvingesnį, įvairesnį. Kokios dar galimos pabaigos? Girtuoklis suranda abu ir nušauna? Vis tiek mirtis neišvengiama. Sakytum, viską lemia likimas: pirmasis visažinio padiktuotas sakinys. O kaip aš galiu pakeisti pasakojimą šiame tekste nužudydamas ne katę, o pasakotoją, stebėtoją, negalintį būti nei likimu, nei gelbėtoju, nei teisėju? Lyg būčiau prisiekęs postmodernistas, skelbiu, kad viskas reliatyvu. Pasakotojas mirė. Lietuviškos eseistikos kūrėjai ir gerbėjai turbūt man pasakytų: „Sveikiname, siužetas nušautas.“
Tamsiais žiemos vakarais vaikams namuose tėvai pasakoja istorijas. Gražios ir šviesios pasakos tampa vis nuobodesnės. Namuose gelbstintis nuo šalčio šiltais apklotais ir dideliais kiekiais arbatos, norisi lengvo ir jaudinančio išgąsčio, kad miegas taip stipriai nekibtų. Baisiausios pasakos visad būna apie vieną kaimo gyventoją, kurio troba vos už kelių šimtų metrų nuo čia. Vaikai jį mato retai, nebent sutinka slankiojantį aplink parduotuvę. Mama visada perspėja jokiu būdu nebendrauti ir jam artinantis kuo greičiau bėgti. Tėtį kartais galima girdėti su kitais kaimynais juokiantis iš jo. Bet neaišku, kodėl jie taip pat jo nebijo. Todėl nenuostabu, kad pagrindinės vakaro istorijos – apie paslaptingąjį vyrą, retai matomą, bet turintį šimtus savo gyvenimo versijų. Kiekviena versija – vis naujas pasakojimas apie dar negirdėtą ir neaptartą gandą, prisiminimą, spėjimą ar išgalvojimą. Vis nauji siužetai ir skirtingos pabaigos, kurios privalo būti siaubingos ar tragiškos (pavyzdžiui, apie keistai dingusią jo žmoną). Tačiau šiandien jokie pasakojimai nereikalingi. Vaikai liūdni ir nusiminę. Žmonės netoli miškelio rado keletą spąstuose įstrigusių kačių. Porą pavyko išgelbėti, jas priglaudė viena šeima ir stengiasi išgydyti. Neaišku, ar jų buvo tik dvi. Kažkas kalba, kad matė ir trečią, bet ji kažkur dingo. Rytojaus vakaro pasakojimo siužetas jau turimas – kaip kaimo keistuolis spąstais gaudė kates.