Nebelaukim Godo
Laiku ir nelaiku
„Štai! Ateina dienos, – tai VIEŠPATIES žodis, – kai aš ištesėsiu pažadą, duotą Izraelio namams ir Judo namams. Tomis dienomis, atėjus laikui, atželdinsiu Dovydui teisumo atžalą. Jis įvykdys krašte teisingumą ir teisumą. Tomis dienomis Judas bus išgelbėtas ir Jeruzalė gyvens saugiai. Štai yra vardas, kuriuo ji bus vadinama: „VIEŠPATS yra mūsų teisumas.“
Jer 33, 14–16
Ir vėl prasideda adventas. Dar vienas mėnuo, kai visi krikščionys raginami daugiau mąstyti apie situaciją (kosminę ar kasdienę), kurioje buvo ar yra buvojama, laukiant Išganymo. Nors šis žodis krikščionybėje kertinis, jo biblinės prasmės dažnai išslysta iš akių. Ypač kai Jėzui priskiriamas vienintelis tikrai kertinis darbas – atpirkimas ant kryžiaus „prigimtinės nuodėmės“, kuri, pasak Biblijos žinią gerokai nuskurdinančios, o gal ir subanalintos augustinietiškos doktrinos, buvo esminė kliūtis žmogui pasiekti amžinąją laimę danguje. Liaudyje sklandė pasakojimai ir įsivaizdavimai, kaip net ir teisuoliai, mirę iki šios Kristaus aukos, negalėdavo patekti į dangų ir kad pirmas Mirusiojo ant kryžiaus žygis buvo visas tas praėjusių amžių biblinių teisuolių sielas ištraukti iš pragarų tamsybių ir nuvesti į amžinąją dangaus šviesą. Lyg Dievas kažkada Rojuje būtų taip užsirūstinęs ant žmonijos pradininkų dėl jų prasižengimo, kad užvėręs dangų visiems be išimties. O štai po Kryžiaus aukos visi mirtingieji atgavo galimybę savo teisumu pasiekti pagaliau atvertą dangų. Nes pagaliau įvyko tos nuodėmės Atpirkimas.
Gal šitas pasakojimas ir turėtų prasmę, jei, kaip kokie fundamentalistai, manytume, kad Adomas su Ieva buvo istorinės asmenybės, kurios tikrai įvykdė tą nusižengimą. Bet Biblija, deja, ypač didieji Pradžios knygos naratyvai, bent jau šiuolaikinių biblistų, atvirų mokslui, įsitikinimu, nėra istorija, kaip istorija suprantama moderniaisiais laikais. Tai istorija, kaip ji buvo suprantama kadaise, antikoje, – pasakojimai, paaiškinantys, kodėl pasaulis yra toks, o ne kitoks, sutvirtinantys kurios nors grupės kolektyvinę tapatybę ir leidžiantys grupės nariams tapatintis su tų pasakojimų herojais lyg savo protėviais, pernelyg nesirūpinant tų pasakojimų istoriniu patikimumu. Taip ir bibliniai pasakojimai apie „pirmuosius tėvus“. Mitas, metafora, leidžianti gliaudyti žmogiškąją kasdienę (ir tiesiog pasaulio) situaciją visomis dimensijomis ir aspektais. Situaciją, kurioje stinga bent dviejų esminių dalykų, kad ji galėtų būti laikoma galutinai atpirkta ar išganyta, – teisumo ir teisingumo. Tai dalykai, kurių niekas negali tiesiog taip imti ir atnešti ant lėkštelės. Niekas be savo paties valios pastangų negali tapti teisus ir teisingas, o nuodėmė sunaikinta. O jei netaps, tai ir nebus pasaulyje nei teisumo, nei teisingumo. Nebus bent jau tam, kam šie dalykai nerūpi. Nes jei nerūpi, tai jie visur aplink ir nyksta. Juk biblinis teisumas (hebr. cedaka, gr. dikaiosyne) yra rūpinimosi kitu savybė, sugebėjimas pastebėti stygių, vargą, kančią ir į juos tinkamai ir laiku atsiliepti (jis kažkuo artimas budistinei atjautai). O teisingumas – skriaudų atlyginimas, padaryto blogio atitaisymas (kaip ir teisingumas ekonominių santykių srityje). Teisingumo bent galima bandyti siekti tinkamai pertvarkant politinę ir ekonominę sistemą (norint to būtų galima pasiekti ir be kraujo praliejimo, ir be diktatūrų, tiesiog esant bendram visuomenės supratimui ir pritarimui), o teisumas vis viena bus siekiamas kiekvieno asmeninės valios pastangomis. Kaip ir dosni meilė (hesed).
O kaip tada su Dievo pažadu? Šiose pranašo Jeremijo eilutėse vietoj žodžio „pažadas“ (kaip teologinė koncepcija jis atsiranda tik vėliausiuose graikiškuose apokrifiniuose Biblijos tekstuose ir Naujajame Testamente) hebrajiškai turime ha-davar ha-tov, „gerąjį žodį“, žodį, ištartą tam, kad įvyktų kažkas gera. Hebrajiškas davar reiškia ne tik žodį, bet ir dalyką, reikalą, įvykį. Tas geras dalykas – išželdinta Dovydui teisi Atžala, kuri vykdys žemėje teisumą ir teisingumą. Žinoma, šios eilutės skamba kaip patikinimas, kad tikrai bus Mesijas, teisus ir teisingas Karalius. Ir Kristus krikščionims tikrai yra tas Karalius. Tik pasaulis kažkodėl vis netampa karalyste, kurioje klestėtų teisumas ir teisingumas. Kaži kodėl? Gal todėl, kad Kalėdas jau galima švęsti visą laiką, nes prekybos centrai ir televizija tuo pasirūpina, kaip Bažnyčia ištisus metus aprūpina nuodėmių atleidimu. O visa kita, kitų vargas ir kančios, pasaulis, tebeapimtas neišbrendamo ne-išganymo būklės, tada atrodo tik menki buitiniai nepatogumai. Argi dar ne tas laikas ir ne ta valanda, kai visa tai turėtume imti keisti? Kiek ilgai dar lauksime Godo?
-akp-