Apie Vilniaus paminkluose dūstančią istoriją
DONATAS PAULAUSKAS
Maždaug prieš metus Nacionalinėje dailės galerijoje vyko paroda, kurioje buvo eksponuojama archyvinė medžiaga apie Vilniaus paminklus, nuo XIX a. pabaigos stovėjusius žymiausiose miesto vietose. Nustebino ne tik tai, kiek daug jų buvo ir kokiu mastu buvo stengiamasi „įpaminklinti“ miestą, bet ir tai, kokiu greičiu, atsižvelgiant į politines aplinkybes, jie keitėsi. Keitėsi taip, kad šiandien daugelis Vilniaus centrinių paminklų yra ne istoriškai paveldėti, o neseniai sukurti ir sumontuoti. Jie liudija ne miesto istoriją, bet vyraujantį ideologinį ir politinį klimatą – tai ne praeities reliktai, o dabarties ženklai.
Ryškus, pastebimas pavyzdys, kad istorija, ideologija ir galia, apie kurių žlugimą kiek anksčiau buvo mėgstama užsiminti, neturi pabaigos. Ne, ideologija nebuvo tik sovietinės tvarkos atributas, galios santykiai, kuriais grindžiama valdžios ir visuomenės kasdienybė, taip pat nedingo, o istorija vis dar neužvertė kojų. Tačiau sąjūdinis posovietinis diskursas iki šiol nepriklausomybės atkūrimą sieja su istorijos, ideologijos ir galios žlugimu – lyg būtų pasiektas galutinis taškas, išsilaisvinimas iš paskutinių represyvių sistemų, kai nebėra to, kas iškraipytų „akivaizdžią“ istorinę Tiesą, Teisingumą ir Tikrovę.
Visa bėda, kad tie trys dalykai nėra tai, ką galėtum nusiskinti lyg obuolį nuo obels – tai ne atrandama, ne prieinama, o sukuriama. Tais pačiais įrankiais, kaip ir visa kita socialinė žmogaus veikla, – galios, ideologijos, istorijos ir kt. priemonėmis. Pasibaigus istorijai turbūt lieka tik jos įvertinimas, vienareikšmiškas ir tvirtas, nes žvelgiama iš tokių objektyvių aukštumų, kurių jau nebepasiekia jokie ideologijos ir galios iškraipymai. Ir kažkas, matyt, nuoširdžiai tiki, kad dabartinis istorinis (miesto, valstybės, tautos) pasakojimas atskleidžia tikrąją istorinę įvykių vertę, o ne kuria pats save.
Tačiau istorinis naratyvas savo nesibaigiančiame procese nuolatos kuriamas ir perkuriamas: rašomos knygos ir istorinės studijos, perrašomi vadovėliai, leidžiami teisės aktai, reguliuojantys naratyvus ir interpretacijas (pvz., Tautos istorinės atminties įstatymo projektas, laukiantis priėmimo), griaunami ir statomi paminklai, istoriniais simboliais apstatomos aikštės, viešosios vietos ir pan. Atsiradus laisvam ploteliui tuoj pat griebiamasi jį įprasminti – pavadinti istorinės asmenybės vardu arba pastatyti kokią jai skirtą skulptūrą. Kad neliktų jokios neaiškios, įtartinos, beprasmės vietos – visur turi įsiskverbti ir tvyroti istorinė atmintis. Sunku nepastebėti, kad prie taip kuriamos istorinės sąmonės labiausiai prisideda tautinė ideologija, bekompromisė galia ir konservatyvi politika.
Kai susitinku su kuo nors Vilniaus centre, labiausiai nesinori leisti laiko tose politinių ar ideologinių struktūrų suplanuotose ir kokiu nors netikusiu paminklu įprasmintose vietose. Viešumoje ne kartą buvo aptarinėjamas ir kritikuojamas paminklas Vincui Kudirkai, nuo 2009 m. stovintis buvusioje Savivaldybės aikštėje. Kai kurie kritikai Kudirką lygino su Vilnių senokai palikusiu Leninu – skulptūros stilius, patosas ir idėja identiški sovietinių skulptūrų braižui. Šalia centrinės miesto gatvės ant postamento stovintis bronzinis Kudirka, kurio tik skverną gali pasiekti, toks visiškai bejausmis, pilkas ir valstybinis, koks buvo ir Leninas Lukiškių aikštėj. Nors ne, Leninas buvo jausmingesnis, bet tik tiek. Už Kudirkos, pastatyto kaip stabo, kurį privalu „mylėti ir gerbti“, dar stūkso gigantiškas obeliskas, naktį apšviečiamas žaliomis šviesomis. Ech, toks pažįstamas valstybinis kičas…
Įdomu tai, kad po šia centrine miesto aikšte, paskirta oficialiajai istorijai ir kultūrai, veikia automobilių aikštelė. Praėjusio festivalio „Kultūros naktis“ metu tiesiai po kičinio Kudirkos kaip koktaus tautiškumo simbolio pamatais vyko renginys „Varpų šešėlyje“, kurio metu buvo atliekami feministiniai, prieš represyvų nacionalizmą nukreipti performansai, paskaitos ir parodos. Renginys simboliškai atskleidė, kad įvairios socialaus gyvenimo išraiškos šiandien yra išstumiamos iš viešųjų erdvių, užgrobiamų nacionalistinės vaizduotės, ir priverstos trauktis į pogrindį. O kartu ir tai, kad tam įmanoma pasipriešinti – griauti iš pogrindžio, iš pamatų, kad ir kokio sunkumo tas granitas būtų.
Dar labiau atitrūkęs nuo miesto ritmo yra Karaliaus Mindaugo paminklas, stovintis šalia Lietuvos nacionalinio muziejaus. Granitinis, šaltas, rūstus ir iš esmės neprijaukinamas. Aplink paminklą taisyklingai sudėlioti suoliukai traukia tik norinčius šiek tiek pailsėti, tačiau ir šie netrukus nuskuba kuria kita kryptimi, nes skulptūra visiškai nesociali, nerandanti kontakto su aplinka. Postamentas ir platus Saulės kalendorius, juosiantis paminklą, atitolina granitinę skulptūrą dar labiau. Kudirką gali tampyti už skverno, o štai prie granitinio Mindaugo prisiliesti nevalia. Ir nors tai pats miesto centras, šis paminklas pavertė tą centro lopinėlį tikru užkampiu.
Čia irgi nebuvo apsieita be tautinės ideologijos ir oficialiosios istorijos. Pasirinktas būtent toks – primityvus, statiškas paminklas, be jokių dviprasmybių ar interpretacijų. Granitas, didelis tūris, pompastiška ir stambi forma – kad niekas nesuabejotų istorinės figūros ir istorinio laikotarpio svarbumu bei reikšmingumu. Pasirinktas šis, nors konkurso metu buvo kitokio pobūdžio projektų, idėjiškai vertingesnių miesto veidui ir ritmui. Labiausiai įsiminė architekto Donaldo Trainausko ir skulptoriaus Dainiaus Liškevičiaus projektas, kuriuo buvo siūlyta šalia muziejaus atgaivinti ir atidengti išnykusio istorinio upelio vagą. Jokių griežtų skulptūrų, nepasiekiamų obeliskų, gigantiškų monumentų, tik upelio „instaliacija“. Bet toks – nuolatos sruvenantis, gyvas istoriškumas, kaip suprantate, neatitinka tautinės ir valstybinės ideologijos. Pagal ją, istorija turi dusti blankiuose granito paminkluose.
Nieko gero nežada ir Lukiškių aikštės sutvarkymas. Aikštės pertvarkymo konkursą laimėjus projektui „Ramybė“, apsiribojusiam plynu akmeniniu lauku su liepomis aplink, paskelbtas kitas – Lietuvos laisvės kovotojų atminimo įamžinimo konkursas, kad, paprastai sakant, būtų ką per vidurį pastatyti. Galbūt reikėtų tikėtis geriausio, juk konkursas dar nelaimėtas, tačiau jo nuostatai sufleruoja – neverta… Juose ne tik numatyta, kokie užrašai turi būti ir kokie kovų už laisvę laikotarpiai įvardyti, bet taip pat reikalaujama, kad projekte būtų integruota ugnis (arba jos simbolinė išraiška), nacionalinis simbolis ir… nežinomo partizano kapas. Dar vienas svetimkūnis mieste, dar vienas monumentas, neigiantis kintantį gyvenimą ir iš esmės daugiaprasmį, daugialypį istorijos pobūdį, kuriantis vieną istorinį naratyvą, kuriam vienam lemta būti įprasmintam.
Paminklas Gediminui Katedros aikštėje yra vienas iš tų retų atvejų, kai miestiečius toks objektas ne išstumia iš viešųjų erdvių, o koncentruoja. Nors pats paminklas toks pats atstumiantis kaip ir kiti minėtieji, jį sugebėta prisijaukinti. Galbūt todėl, kad monumentas stovi ne aikštės centre, o pakraštyje, ne jis „valdo“ aikštę, ne jis ten svarbiausias, o visi tie skubantys ar pailsėti prisėdę žmonės. Kažkuriuo laikotarpiu monumentas traukė jaunimo subkultūras, ant postamento būriavosi pankai, gotai, dabar, atstačius Valdovų rūmus, jų jau nematyti, bet erdvės šalia paminklo išliko gyvos. Matyt, tam, kad istorinis monumentas galėtų suaugti su miestu ir būti jo dalimi, reikia, kad jis būtų šiek tiek nesvarbus, nereikšmingas, marginalus, užleidžiantis vietą tikrajam gyvenimui ir miesto ritmui.
Arba kad būtų to miestietiško gyvenimo dalis. Visada maloniai praeinu pro bronzinį suoliuką šalia Lukiškių aikštės, skirtą Vytautui Kernagiui atminti. Tik prisėsti vis laiko pritrūksta. Bet tai puikus pavyzdys, kaip atminimo paminklai gali atsisakyti ideologinės didaktikos ir vienareikšmiškų, siauras mąstymo trajektorijas siūlančių monumentų. Dar vienas toks pavyzdys – šalia Geto Aukų aikštės esantis paminklas žydų kilmės gydytojui Cemachui Šabadui. Žmogaus ūgio skulptūra, sumontuota tiesiog ant šaligatvio, vaizduoja gydytoją, bendraujantį su vaiku. Netikėtas skulptūros socialumas, nehierarchinis santykis su praeiviu, rodos, juos atgaivina, įkvepia gyvybės spėjusiam prailgti jų pokalbiui.
Asmenybių ir jų nuopelnų nelyginu, bet kartu ir nenoriu pasakyti, kad didingesnėms istorinėms figūroms reikia didingesnių monumentų. Jei ideologiniais sumetimais politinė valdžia negali susiturėti nepavaizdavusi Kudirkos, nes tik taip supranta atminimo įprasminimą, tai daug prasmingesnis ir artimesnis miestui būtų toks Kudirka, kuriam būtų galima ir už nosies kepštelėti, ir į parankę įsikibti.
Jei prieiname prie išvados, kad istorija nuolatos kuriama, kad istoriniai naratyvai nenutrūkstami, tai tegul tos istorijos būna kuriamos moderniomis priemonėmis, nesidangstant amžinybe. Nors pagrindinės Vilniaus skulptūros sukurtos per praėjusius dvidešimt metų, buvo siekiama to, kad jos atrodytų, lyg būtų stovėjusios čia amžinybę; jų formos, stilius, ideologija, kuriuos bandoma atkartoti iš praėjusių laikotarpių, seniai nebetinka modernaus miesto veidui ir atminčiai, moderniam istorijos supratimui kurti. Miesto ir valstybės istorijai trūksta tautinės ideologijos ir nacionalistinės politikos nesuvaržytos tėkmės, išlaisvinančios kitus nepelnytai nutildytus istorinius pasakojimus.
Komentarai / 4
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Dirba šitas… Uždavinys, matyt-”…griauti iš…pamatų…”
Ne, nu baikit spausdint panašius berniukus, nes jau laikraščio pirkt nebesinorės tuoj.
na nėra jau tas Mindaugas toks netikęs – ir aplinka žmonių mėgiama – pastatyti suoliukai, vaikučiai ropščiasi į karaliaus sterblę ir čiuožia sau žemyn :)
Gediminas – nesusipratimas, daktarui Kudirkai už nugaros kėpso krematoriumas – irgi atrodo simboliškai- tragikomiškai, nes dar toliau – ne tik mašinų stovėjimo aikštelė, bet ir Gedimino 11.
O man labai patinka ir Gedas, ir Mindė. Visada praeidama pakeliu galvą. Kokias prasmes įdedi, taip ir atrodo. Šitas nesiliaujantis burbėjimas didele dalimi yra tiesiog paplitęs “trendas”.