Sentimentalus pasakojimas apie raganas ir karą
KRISTINA TAMULEVIČIŪTĖ
Norėčiau pakalbėti apie tai, kas man jau seniai guli ant širdies. Aišku, kalbėsiu ne apie kaulus ir odą. Netgi ne apie kraujagysles. Ir ne apie svečią, gyvenantį pas mus jau antra savaitė. Kaip tik dabar jis įsijungė televizorių, labai garsiai, o tai mane siutina labiau, nei siutintų, tarkim, dešimt ant krūtinės sustatytų akmenų.
Rašydama kompiuteriu, noriu nenoriu, jaučiu, kaip dilgčioja delnas, kurį šiandien susižeidžiau, krisdama kalnuose. Po įdrėksta oda iki šiol juoduoja žemės grumstelis. Net neįsivaizduoju, kaip galėčiau jį iškrapštyti, nebent nuplėščiau atskurusį odos gabalėlį arba bandyčiau žemes išrakti virtuviniu peiliu. Bėda ta, kad dešine ranka iš esmės nedarau nieko, tik rašau ir valgau, o tai žmogaus gyvenime ir yra svarbiausia. Dešine dar kartais remiuosi krisdama. Kaip ir šiandien, kai, keletą kilometrų nuėję kalnų takeliais, kažkodėl nusprendėme trumpinti kelią per pačias viršūnes, apeidami prieš mus stūksantį miškelį. Kelis žingsnius žengę į skurdžią viršukalnių žolę, pradėjome baimintis minų. Bosnijoje tai – reali grėsmė. Ypač mūsų keistam būreliui: slidinėjimo trenerei, kuri, prieš įgydama licenciją, nežinojo, kaip atrodo slidės, studentui verslininkui, galinčiam pasigirti neaiškia produkcija prekiaujančia bankrutuojančia įmone, ir abejotinos vertės tekstus rašančiai ir verčiančiai personai, nežinančiai, kaip save įvardyti: vertėja ar bedarbe. O kai toks būrelis keliauja po kalnus, galima laukti blogiausio. Todėl, išsigandę minų, pradėjome klupinėti, griuvinėti ir artis sėdynes. Po kiekvienu žolės kupstu žaliomis akimis mirksėjo Atsitikimas. Ne, nerašysiu „nelaimė“. Šis tekstas gi – ne juodoji kronika. Perėjom mes tuos kalnus. Jeigu ir buvo minų, ačiū Dievui, ne po mūsų kojomis. Jeigu jų nebuvo, tuomet ačiū ne tik Dievui, bet ir serbams, kurie bent vienoje teritorijoje, taip sakant, neprišiukšlino.
Klaidžiodama Alpių takeliais, visada pagalvoju, kaip keitėsi mano kalnų perspektyva. Prieš kokius 20 metų žodis „kalnas“ man asocijavosi su Žemaitija. („Jei pro Luokę kada bekeliausi, nepamiršk sustabdyti arklių…“) Prie Luokės gyveno mano teta su vyru ir dviem šunim – Rikiu ir Rubliu (matyt, to šuns išlaikymas labai pigus buvo). Dažnai ją aplankydavom, žiemą ir vasarą. Vasarų ant Šatrijos kalno beveik neprisimenu. Užtat žiemą labai smagu būdavo pasileisti rogutėmis žemyn, ausyse neapsakomai švilpdavo vėjas, nepadėdavo net storiausia kepurė, ir esu įsitikinusi, kad tai tikrai galima laikyti tvirtu raganų egzistavimo įrodymu. Dar būdavo pavasariai ir rudenys, raganų išdaigos visais metų laikais. Kartą su klase lankėmės Žemaitijoje, nepatingėjome ir į Kalną užlipti. Vienas berniukas iš mūsų klasės, bežaisdamas Kalno viršūnėje, pametė didžiulį raktų ryšulį. Ieškojome jo visi, bet neradome. Po savaitės kita klasė važiavo į Žemaitiją, užlipo į Kalną ir kažkam po kojom sužvango geležis. Raganos atidavė raktus, nusprendusios, kad jais nieko neatrakins. Ir, gerai pagalvojus, kamgi raganoms raktai? Jeigu užtenka burtažodžio ar nuoviro, o galbūt tik kelių įtikima intonacija ištartų žodžių, ir įvyksta viskas, ko tik ragana užsigeidžia. Panašiai ir su tomis minomis kalnuose. Užtenka įsikalbėti, ir jau suskausta pėdą.
Šatrijos kalne yra dauba. Prie jos priglaudus ausį, galima išgirsti, kaip kalne dunda raganos. Močiutė man visada sakydavo, kad gerus vaikus raganos pasikviečia vakarienės, o po jos palydi namo, išmokiusios keleto reikalingų burtažodžių. Iš kur žinai, klausdavau močiutės, o ji atsakydavo, kad kažkada, labai seniai, dar prieš karą, tame Kalne yra buvusi. Močiutė buvo jauniausias vaikas iš devynių, o pagrandukams skirta gerų vaikų dalia. Aš šeimoje – vienintelis vaikas, o vienturčiai pasižymi patiklumu, tokia jau mūsų dalia, todėl, aišku, močiutės žodžius priėmiau už gryną pinigą ir tuoj pat paklausiau, ką jai sakė raganos. Prieš išgirsdama atsakymą, turėjau prisižadėti, kad būsiu gera, visada klausysiu tėvų, gerai mokysiuos, baigusi pradinę, pradėsiu galvoti apie gimnaziją, o po gimnazijos – apie medicinos studijas, kad galėčiau gydyti senas močiutes. Visa tai prižadėjusi, išgirdau atsakymą. Raganos močiutei, kai ši buvo dar vaikas, liepė kas dieną kartoti burtažodžius, kurie skamba šitaip: AČIŪ, PRAŠAU, ATSIPRAŠAU, be to, reikia gerbti save ir kitus bei šiukštu nemeluoti. Ir tai yra visiška tiesa. Močiutė šiuos raganų burtažodžius kartojo kas dieną, o tada atėjo karas, susišaudymai vyko vos ne jos tėvų kieme, ir vieną dieną ją sužeidė šalia stovėjusį kareivį užmušusios granatos skeveldra. Dėl raganų burtažodžių sužeistosios neišvežė gydyti į Vakarus, o koja sugijo.
Klajodama greta Sarajevo stūksančiose viršukalnėse galvoju apie šią istoriją ir stengiuosi prisiminti, ar tikrai laikiausi raganų instrukcijų. Nes jeigu jų laikiausi, dabar galiu negalvoti apie minas. Kita vertus, iš galvos neišeina pernai pagarsėjęs Atsitikimas (ir vėl sąmoningai nevartoju žodžio „nelaimė“), kai trys slovėnai, parasparniais skraidę virš Bosnijos, buvo nupūsti vėjo ir priversti nusileisti vidury užminuotos laukymės kalnuose. Ir kol vienas jų gulėjo kraujo klane, kiti du, stovėdami ant uolų, galėjo tik stebėti jo agoniją ir laukti atskrendančio sraigtasparnio, kuris balkaniškai vėlavo.
Galbūt mes per daug įsikalbėjome apie tas minas, bet dar prieš atvykdami į Bosniją visi buvome supažindinti, kur galima, o kur negalima lankytis. Aiškiai buvo pasakyta, kad jokiu būdu neitume į miškus (dabar puikiai suprantu, kodėl Sarajevo vaisių ir daržovių turguje nėra nei grybų, nei miško uogų), vaikščiotume tik pažymėtais kalnų takais ir visada žiūrėtume po kojomis. Jeigu aplink nėra jokių gyvybės ženklų – šiukšlių, pėdų ar automobilio ratų įspaudų – tokių vietų vengtume. Ir vengiame. Bent jau dažniausiai. Bet vienos vietos išvengti nepavyko niekaip.
Olimpinė bobslėjaus trasa. Oficialiai išminuotas žiemos sporto kompleksas, vietomis visiškai sugriuvęs ir susprogdintas, vietomis apaugęs krūmynais. Slidinėjimo instruktorė, žengusi pirmus žingsnius vis dar „sveika“, sakyčiau, neamputuota, trasos dalimi, pasakė, kad puikiai įsivaizduoja 1984 metų žiemos olimpines žaidynes, kai Sarajevas tapo sporto centru, miestu legenda. Užmerkusi akis, ji aiškiai mato žiūrovus, sergančius už savo šalis, mato sportininkus, tvirtus jų kūnus ir blizgančius šalmus, girdi palaikymo šūksnius, regi, kaip ore plevėsuoja vėliavos… Užmerkiu akis ir aš, bet, nenusakomo siaubo apimta, sušunku, kad tuoj pat einam atgal. Vaiduoklių aš labai bijau. Ypač praeities. Jaučiau, kaip po mano kojomis linguoja bobslėjaus trasa. Tirta gelžbetoninė konstrukcija, neišstovėjusi nei 30 metų. Tuojau pat einam atgal. Ko gero, nieko nėra baisiau už apleistas vertybes, pamirštą džiaugsmą ir pergales. Mano močiutė pasakytų, kad tai tragedija, kurios priežastis – raganų paliepimo nesilaikymas. Atsitikimas (vėl sąmoningai vengiu žodžio „nelaimė“).
Rašau šį tekstą skaudančia ranka. Ne, ne širdimi, nors ant jos šis tas guli. Svečias išjungė televizorių ir, matyt, nuėjo miegoti, tad galiu atsikvėpti lengviau. Atsitikimo šiandien nebuvo, ir koks kvailys galėtų pagalvoti, kad populiariausias Bosnijoje slidinėjimo kompleksas, kiekvieną žiemą ūžiantis lyg skruzdėlynas, galėtų būti užminuotas. Nors užminuota gali būti bet kas. Laukimas, tarkim. Kai stovi kažkur, vidury kalnų, ir klausai. O ausų nepasiekia joks garsas. Arba kai guli priglaudęs ausį prie žemės ant Šatrijos kalno ir lauki, kol savo burtažodžius sušnibždės raganos. Visos žmogaus juslės – karo amunicija, o kare leistina viskas, išskyrus betikslį laukimą mūšio lauke. O aš štai laukiu, ir tai man guli ant širdies. Laukiu, kol raganos pašnibždės į ausį burtažodį, atskleisiantį ateitį. Prieš stodama į universitetą, žinojau, kuo noriu tapti, jį baigusi – nebežinau. Žinau tik tiek, kad ieškoti, o jeigu dar tiksliau – spėlioti galima skirtingais būdais. Galima nueiti į kalnus ir vaikščioti nepažymėtais žvėrių takais, tikintis išvengti nelaimingų slovėnų dalios. Galima užlipti ant apgriuvusios bobslėjaus trasos ir pašokinėti, siekiant įsitikinti gelžbetoninių konstrukcijų tvirtumu. Apleistas olimpinis grožis, kurį reikia išsaugoti ateities kartoms, neatlaikė pastarojo karo. Žuvo kaip tas vokiečių kareivis prieš mano močiutės akis. Objekto mirties nesuprasdama slidinėjimo instruktorė ant jo dar pašokinėja, galvodama, kad duslus šoktelėjimų aidas – tai prieš trisdešimt metų išrėktos sirgalių skanduotės. Studentas verslininkas, bestovėdamas ant pražuvusios trasos, skaičiuoja, kiek galėtų kainuoti ją atstatyti, o neaiškių tekstų rašytoja mąsto, kokį sentimentalų tekstą galėtų šįvakar parašyti.
Manau, kad tai vadinama grafomanija. Rašymas, kai rašyti reikia dėl to, kad kas nors guli ant širdies. Ir dar vienas dalykas. Virš Sarajevo, šalia sunaikintos trasos, yra sugriuvusi kavinė. Joje virėja nesilankė jau 30 metų. Bet galiu prisiekti, tikrai tikrai, kavinės griuvėsiuose vis dar tvyro kotletų kvapas. Kaip ir mano buvusios gimnazijos valgykloje – prastos kokybės iš „bulkos“ iškepti kotletai, pagal sovietinį receptą. Tokius kotletus beveik visą gyvenimą valgė mano močiutė per pietų pertrauką. Valgė ir buvo laiminga. Nes vaikystėje raganos jai išvirė vakarienę ir pakuždėjo keletą burtažodžių. Galvodama apie raganas, jų atneštą laimę ir apie tai, kad laukti negalima nė minutės, nes betikslis laukimas nepateisinamas nei gyvenime, nei kare, nei sporte, pasikaišau sijoną, atsisėdu ant sugriuvusios trasos ir pasileidžiu žemyn, lyg čiuožčiau rogutėmis nuo Šatrijos kalno, mintyse kartodama burtažodžius. Tikiu, kad jie padės išvengti Atsitikimo, o kai pasieksiu tikslą, trasos pabaigoje, prieš 30 metų, man dar negimus, sirgaliai užgiedos Lietuvos, kurios tada nebuvo, himną, o mano rogutės laimingai sustos ties starto linija.
Bene dažniausiai mane apninkanti liga yra tinginystė. Tos pavojingos gyvatės nuodai veikia greitai ir ilgam nugramzdina į gyvenimo pertekliaus būseną. Kalbu apie tai, kai norisi sočiai prikrauti pilvą, tūnoti apsitūlojus per didelėmis drapanomis, misti atrajotomis kasdienos aktualijomis ir trūnyti savo paties sultyse. Žinoma, pasitaiko retų entuziazmo akimirkų. Bet tada daugių daugiausia kaip Johno Fantės Arturas Bandinis pakrenti kur netoliese išspausti vieno kito atsispaudimo. Nors taip viltingi new beginning ir turėtų prasidėti, dažniausiai tai tik laikini pagerėjimai. Viso labo elementai entuziastingam gyvenimui simuliuoti, bet ne katalizuoti.
Blogiausia pasidaro, kai šita liga manyje ima keroti kaip apokaliptiškas vėžys. Dienos ištįsta, virsta amžinomis nuobodybės dekadomis, o tada jau kaip tam filme apie švilpiko dienas – gali tiesiog imti praeiviams demonstruoti vidurinį pirštą. Koks skirtumas galų gale? Juk ryt vėl tas pats. Tinginystė kaip nevikrus šuo ne tik susirango kasdienės veiklos kertėse, bet ir nuobodulio sėklą daigina mąstymo arimuose. Turbūt nuobodulys ir pagimdė visus cukruotus kueljinius naivumo vaikus. Vaikus, kuriuos tokie pat nuobodybės apsėstieji ir teišmaitina.
Jei ši liga tebūtų kaip vėjaraupiai, vienąsyk įdagu paženklinanti ir vėliau negrįžtanti, viskas būtų dar gana paprasta. O ji prikimba, demaskuoja mano šiokį tokį gyvenimą su šiokia tokia veikla, kukliais pasiekimais ir šiokiomis tokiomis perspektyvomis. Apie jas nė neverta šnekėti. Neaiškios mokslo įstaigos, tada galbūt šeima, pora vaikų, šioks toks darbas, šioks toks laisvalaikis ir tada… Anapilin? Blogiausia, kad kiekvienai ligos apniktai dienai taip lengva surasti kokį bukovskišką pasiteisinimą. O senis juk buvo kietas. „Gal man ir derėjo ją mylėti stipriau, bet nenorėjau.“ Sakykim, tingėjau. Daryti neverta, nes tai „nesiveržia iš tavęs nepaisant nieko“. Ką jau kalbėti apie entuziazmą. Vienu žodžiu, „nedaryk to“ man aidu skamba Bukas. Neverta daryti, jei tai nesiveržia iš tavęs, nes tapsi dar vienu nuoboda pasaulio nykiųjų kariaunoj. Jie darė, o jų pastangos vis tiek to paties galo. Pasauliui užtenka vieno Kafkos, vieno Dalí, net vieno Gaudí. O tu viso labo Petras iš Balbieriškio ar Onutė iš Fabijoniškių. Nesvarbu. Turbūt tas menkumo suvokimas ir yra tinginystės ir apatijos audros debesys pranašai. Rodos, neverta nė imti vartoti tų gal išgelbėsiančių veiklos piliulių, nes visos pastangos vis tiek šuniui ant uodegos. Tu tingi, nes tu menkas. Tavo rašymas – grafomanija, šokis – epileptiški traukuliai, tapymas – vaikų teplionės, o violončele grieži, kaip sodininkas seną medį pjauna. Tai tokios šio žaidimo taisyklės. Toks menkumo suvokimas įkalba amžino diletanto sindromą. Graužatis? Irgi gana dažna palydovė. Kad ir dabar vyksta tas betikslis teismas. „Aš“ teisia „aš“, dėl to paties „aš“ abejoja, jį tardo, tada išteisina, o paskui vėl ima ginčytis.
Paskaitęs kokių geresnių nei laikraščiai veikalų kartais gali sau rasti pateisinimą. Gali bandyti apmulkinti save, kad graužimasis, teisimas – tai juk tokia branda, gilios sielos aukso grūdas, Kristaus dorybė, visi milžinai taip darė. Graužatis ir tinginystė – tiesiogiai susiję dalykai. Graužatis tinginystę teisina ir ši plinta.
Ir, rodos, vienintelis išsigelbėjimas iš šio užburto rato yra kvailystė kaip priešingybė menkumo suvokimui. Naivumas, kurio nuovokesni slaptai galėtų net pavydėti. O, tas naivus tikėjimas, kad esi reikšmingas. Tik taip gali imtis veiklos. O ir vidutiniškumo detektorius naivumo pelkėj nustoja veikti. Jau anksčiau stebėjau vidutiniokus skrodžiant savo veiklos vilnis ir visai nepailstant. Jie piešia, tapo, kala inkilus, skaptuoja iš medžio, mokosi siūti siuvimo mašina, skambina kanklėmis, bėgioja krosus, rūpinasi benamiais gyvūnais ar beglobiais žmonėmis, augina daržoves ar kanapes, lipdo iš plastilino.
Juk žinau, kad tikro tinginio, skęstančio savo menkystės glitėsiuose, atsakas tam tegali būti ciniškas šypsnys. Bet nepasakyčiau, kad tie naivūs kvailiai (sakai taip kitam ir, rodos, tuoj imsi patenkintas murkti) atrodo nelaimingi. Priešingai. Kokį virpulį turėtų kelti diena, jei raškai ją entuziastingai, o carpe diem tau dar neskamba banaliai. Šiaip ar taip, iš tinginystės gali išgelbėti tik aklas atsidavimas bet kokio plauko veiklai. Geriau, žinoma, teigiamai. Ir, rodos, eilinio piliečio, kaip ir mes visi, tikrasis gyvenimo išsigelbėjimas yra visai ne laiko užkonservuoti genijų veiklos ženklai. Tad visgi keleto pagyros žodžių nusipelno ir naivus vėjavaikiškas diletantizmas. Vadinčiau tai terapija ar net vaistais. Vidutiniokų, kaip ir mes visi, klasika.
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Ačiū! :-)