Ryto šachmatai, Ryto kelias
JULIUS KELERAS
Paklausiu paprastai: ar aš noriu mąstyti apie tai, ką nutapė Rytas Jurgelis? Taip. Kodėl? Nes noriu: tai tarsi atrakina mane ir liepia pasirinkti figūrų spalvą – nors šis žaidimas nėra mano, nieku būdu. Tai Ryto kelias – jo kvėpavimas dažais, jo praradimų, atminimų ir nušvitimų maršrutas, kuriuo kursuoja menininko teptukas, braižantis savo skausmo / džiaugsmo žemėlapius. Ryto žaidimas… Kita vertus, o kodėl jis ne mano? Gal mano – irgi? Štai pasirenku baltą spalvą ir pradedu partiją, tikėdamasis pergalės. Arba – renkuosi juodą ir vis tiek, dar nepradėjęs, vėl naiviai tikiuosi pergalės. Pralaimėjimas – nesufleruokit, žinau! – irgi gali būti gražus, tačiau žiūrėdamas, kaip Rytas žaidžia su savimi šią puikią šachmatų partiją, galvoju apie šį, išties neįmanomą, atvejį: čia išlošia abu skirtingose languotos lentos pusėse figūrų konsteliacijas medituojantys žaidėjai. Tad neišvengiamai laimiu ir aš, stebintis šią kūrybingą dvikovą su pačiu savimi. Laimite ir jūs, be gelbėjimo liemenių neriantys į drobių plokštumų kvadratėlius!
Ir visgi: kadangi jau atsidūriau Ryto spalvotų plokštumų zonose, tad klausiu savęs – ar tai man gyvybiškai svarbu? Ar svarbu pamatuoti, kuri pergalė ir kiek didesnė, svaresnė, švaresnė?.. Kas laimėjo iš tiesų anoje drobėje? Kas buvo pirmas, o kas išvis nedalyvavo jokiose grumtynėse – su laiku, su dažais ir su savimi, su geliančiom lapkričio prieblandom… Klausimų virtinė iš lėto atveria ir atsakymų laviną, kartu skatina akį mėgautis ir lavinti pilkšvame kasdienybės dumble nusėdusį emocingumą. Tokį savęs apklausinėjimą galėčiau tęsti, tačiau geriau neprimesiu žiūrovui savo žiūros būdo, o pasiūlysiu improvizacijos toną interpretacijai. Visa kita įdėmus žiūrovas susiras pats.
Ryto tapyboje, apie kurią čia kalbame, tos rytinės ir vakarinės figūros pribloškia savo aiškiais ir nedviprasmiškais santykiais, kurie šiame postindustriniame kapitalizme yra absoliutus atavizmas. Žolė, kur nors išaugusi, kam nors priklauso. Dangaus lopas, kuriam galime pamojuoti, irgi jau yra kažkieno ideograma. Skrendantis paukštis gali būti stebimas slaptų vaizdo kamerų. Ir tai nekvestionuojama. Tai nuosavybė, kuriai priešintis tegali nebent Ryto figūros, žaidžiančios savo nuostabų ir erotišką žaidimą. Anot H.-G. Gadamerio, meno, kaip ir žaidimo, prigimtyje glūdi ypatingas, nuolat besikartojantis judesys: pirmyn–atgal, o šviesos žaismas, šešėlių žaismas, spalvų žaismas įprasmina nesiliaujantį judėjimą, nesiejamą su tikslu. Gal tai ir nori parodyti mums Rytas?
Deimantų muziejuje (Vokiečių g. 11, Vilnius) gruodžio 6 d. bus atidaryta tapytojo Ryto Jurgelio paroda „Baltas kelias“.