Lapkričio skaitymai
GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ
Tarp dešimtos ir penkioliktos mėnesio dienos kioskus pasiekia literatūrinis žurnalas „Metai“. Tomis dienomis budžiu prie kiosko: ar jau? Keista, juk galėčiau sau ramiai studijuoti storoką semiotikų žurnalą „Baltos lankos“, kurio tema – socialinės skonio praktikos. Čionai irgi esama įdomybių, gal net fantazminių romanų siužetų. Tačiau mokslinių straipsnių kvadratai man sudėtingoki, norisi laisviau kvėpuoti, skaityti poeziją, literatūrinę kūrybą. Įdomiausia šio mėnesio „Metų“ medžiaga – Valdemaro Kukulo studijos apie Paulių Širvį ištrauka. Parašyta su reta empatija, bibliofilo įsiskaitymu, intuityviu vertinimu, prieštaravimais kabinetiniams literatūrologams, praktiniu literatų konteksto išmanymu. „Juk tikrai šiandien nėra poeto, kurį vienodai pagarbiai minėtų ir klasikas Algimantas Baltakis, ir avangardistas Benediktas Januševičius, ties kurio kūryba vienodai pagarbiai susikauptų ir pozityvistinių, sociologinių nuostatų persmelktas Vitas Areška, ir struktūralistas Kęstutis Nastopka“ (p. 77). Jeigu kada parašysiu nors vieną studiją, tai norėtųsi, kad ji būtų bent kiek panaši į Kukulo – neigianti akademizmo būtinybę, anapus metodo.
Perskaičiau kiek netikėtą Alvydo Šlepiko romaną „Mano vardas – Marytė“. Net keli pažįstami intelektualai vis nustebina kaltindami danų kino režisierių Larsą von Trierą manipuliavimu emocijomis; čia, atrodo, manipuliuojama dar labiau. Net ir Sruogos „Dievų mišką“ vargu ar baisiau skaityti – tiesa, čia veikia vaikai, tai prideda papildomo šiurpo. Knygos kalba paprasta, kažkuo primenanti lakonišką Vandos Juknaitės sakinį; vengiama egzaltacijos. Tema kiek primena ir Hertos Müller „Amo sūpuokles“, tik Šlepikas ne toks poetiškas, jis apsieina beveik be metaforų (arba su gan įprastais įvaizdžiais). Siužetas nukaltas tvirtai, lyg tai būtų jau pastatyto filmo scenarijus. Labai gerai, kad autorius pratarmėje nuodugniai paaiškina savo sumanymą ir rašymo aplinkybes. Persivalgymo ir neva artėjančios pasaulio pabaigos amžiuje tokias knygas ir reikia rašyti, bent jau pedagoginiais tikslais (literatūros požiūriu romanas nieko naujo neišranda, priešingai nei, tarkime, Andriaus Jakučiūno „Lalagė“). Nesakau „reikia tokias knygas skaityti“, kadangi skaitantysis ne visada vertas rašančiojo. Esu įsitikinusi – Metų knygos rinkimuose Šlepikas konkuruos iš principo tik su Grainyte. Beje, visada buvau Šlepiko serialo vaikams „Neskubėk gyventi“ gerbėja, laukiu jo tęsinio. Skaitydama knygą, mąsčiau apie pasaulio pabaigą. Atrodo, Apokalipsė jau tikrai įvyko ir daugiau jai nebėra ką veikti – kartu su pasauliniais karais, su holokaustu. Dar anksčiau – marai, epidemijos, žudynės, kurių įsivaizdavimas mūsų jau nebepasiekia taip raiškiai. Galima laukti nebent civilizaciją pakirsiančios katastrofos, bet iš to visi šaiposi. Išlepimo laikai, dūsavimų papročiai.
Po gimdymo permąsčiau Žemaitės „Marčią“ (bet neperskaičiau naujai, vargu ar yra tas tekstas namie). Žemaitės ilgiuosi jau seniai, norisi ją skaityti ir apie ją rašyti. Anksčiau taip tolima atrodė tie jos gamtos aprašai, o dabar jų beveik trokštu. Gamtos tarsi nemėgstu (labiau tiktų žodis „nekenčiu“, bet kad jis toks nuvalkiotas įvairių Dievo kvailučių), nes nuo mažens buvau tarsi per prievartą jos supama. Tačiau kaip tik tai ir sukūrė ryšį, panašų kaip tarp aukos ir smurtautojo: jau nebegaliu jos vien tik nekęsti, ji man reikalinga. Dar skaitau žurnalą „Magnificat“, kuris sudarytas kasdienio brevijoriaus pagrindu. Visada mėgau brevijorių, ypač kalbamą balsu monastinėse bendruomenėse. Šįkart atkreipiau dėmesį į 89 (90) psalmę: „Tu užputi žmonių gyvenimą kaip sapną; / jie tartum žolės, išdygstančios auštant, – / rytą sužaliuoja ir žydi, – / o vakarop nuvysta ir sudžiūsta.“ Prisiminiau Donelaitį: „Mes silpni daiktai, kaip švents mums praneša Dovyds, / Nei žolelės ant laukų dar augdami žydim.“ Tekstų susitikimai, inkrustacijos – nepakeičiamas lėtųjų skaitytojų hobis. Mąsčiau ir apie tekstą kaip emocinį šantažą (čia visai ne apie Šlepiką, kurio knygą vis dėlto vertinu) – tokių pati esu nemažai prirašiusi. Paprastai jie atrodo kaip tekstai, kurie daugelį „užkabina“ – juose kalbama apie socialinį pažeidžiamumą, dažniausiai kokius nors vargšus vaikus (ką naujo įmanoma apie juos pasakyti po Dostojevskio, Garliavos, „Bėdų turgaus“?..). Po kiek laiko, arba kai gerokai atsitrauki ir viską nužvelgi kitu rakursu, ima ir išlenda kokia nors klastotė, netikrumas, negrynas pinigas, net jei parašymo metu atrodė, kad esi sąžininga sau. Kaip sako daktaras Hausas – žmonės, reklamuojantys svarbius dalykus, patys nesugeba jų padaryti. Todėl, kai prie mano teksto niekas neverks ir kai per niekieno nugarą nebėgs šiurpuliukai – būsiu rami, kad nesu sakinio aferistė. Kaip atpažįstamai dabar atrodo svarstymai kai kurių iš tų, kuriems dvidešimt keleri, – juk ir aš taip mąsčiau, irgi tokia buvau, bet visai nenorėčiau prie to grįžti, dargi gėdijuosi… Negi visas amžiaus grupes skiria tokie prieštaravimai? Beje, girdėjau, šiemet daugiausia buvo stojančiųjų į mediciną. Matyt, bus prisižiūrėję „Daktaro Hauso“. Pažymėtina – anksčiau superherojai genijai buvo šilti, žmones mylintys simpatikai (pvz., Erkiulis Puaro), o dabar – arogantiški mizantropai (tas pats daktaras Hausas arba naujasis Šerlokas Holmsas).
Nors į premjerą tikriausiai neisiu, labai laukiu Oskaro Koršunovo „Katedros“; smalsu tiesiog, kaip šiandien įmanoma interpretuoti Marcinkevičių. Juk dar neseniai galiojo norma (arba tabu) „pakiliai arba nieko“. „Katedra“ man šį tą reiškia ir kaip paauglystėje perskaityta jaudinanti drama apie architektą Lauryną Gucevičių (paauglystėje apskritai jaudino tekstai apie dailininkus, matyt, dėl to, kad su jais tapatintasi, bent jau fantazmuose), ir kaip jos signifikatas – katedra, reiškianti bene nuolatinį atsigręžimą į klasicizmą ir jo tikrinimą. Turbūt neatitiksiu jubiliejinių metų bendro kalbėjimo tono lūkesčių, tačiau ir Maironis, ir Marcinkevičius man – vaikystės, paauglystės autoriai, vėliau nustelbti kitų, tačiau vaikystėje – esminiai.