Dievų buveinės ir ąžuolynai
Su statybos inžinieriumi ekspertu, alpinistu, Tautinio atgimimo ąžuolyno draugijos pirmininku, šiemetinės Valstybinės Jono Basanavičiaus premijos laureatu VITALIUMI STEPULIU kalbasi Juozas Šorys
– Sveikinu Jus, už kryptingą „ilgalaikę visuomeninę etnokultūrinę veiklą kuriant unikalų kultūros ir gamtos paminklą – Lietuvos tautinio atgimimo ąžuolyną J. Basanavičiaus tėviškėje Ožkabaliuose (Vilkaviškio r.)“ įvertintą garbingiausia šalies premija (jos nusipelnėte kartu su architekte Živile Mačioniene, parengusia J. Basanavičiaus gimtinės atstatymo projektą)! 2009 m. parengtoje knygoje „Tautos ąžuolynas“ rašėte, kad Jūsų tėviškės Girkalnio (Raseinių r.) pavadinime tarsi buvo užprogramuoti du svarbiausi prasminiai gyvenimo žodžiai – „kalnas“ ir „giria“ (ąžuolynas). Ar Jums svarbios kilmės šaknys?
– Laikau save žemaičiu, man tai daug reiškia. Dar vaikystėje skaitydamas Simono Daukanto veikalus suvokiau, kad noriu užaugti panašiu žemaičiu, jų vertybės ir būdas man buvo prie širdies. Gimiau Girkalnyje, ant Apusino kranto, o prosenelių iš tėvo pusės ūkis buvo dešiniajame Dubysos krante, priešais Betygalą. Kartais ir dabar ten nuvažiuoju – graži vieta, statūs upės slėnio krantai, netoli dunkso pilkapiai, piliakalniai… Mašina neįvažiuosi – dega sankaba, tik arklių traukiamais ratais (vežimu) įdardėdavo į sodybos kiemą. Matydavosi dažyti namo skydai, gelžbetoninė ledaunė (tokia yra išlikusi ir Maironio tėviškėje Bernotuose, matyt, tose vietose panašiai statydavo). Tarp trobos ir Dubysos buvo įsiterpusi nuostabaus grožio pieva, joje augo beveik trijų metrų aukščio avietės – niekur tokių vėliau nemačiau. Senelis Pirmojo pasaulinio karo metais buvo pakliuvęs į vokiečių nelaisvę, badavo, ilgai užtruko, kol grįžo. O prosenelis ūkį jau buvo užrašęs vienai iš šešių dukterų – sako, kad visos jos buvo labai gražios, ištekėjo už kilmingų vyrų, kai kurios išvažiavo į Ameriką ir Angliją. O mamos tėvas, vengdamas rekrūtų dalios, buvo atbėgęs kažkur nuo Nemuno. Pasislėpė ir įsikūrė neprieinamose pelkėse tarp Nemuno ir Žemaičių plento, ten gimė ir mano mama. Bet ištiko bėda – abu jos tėvai karo metais mirė nuo šiltinės, ketverių metų ji su broliu ir seserimi liko našlaičiai, patyrė bado ir daug vargo.
– Daug kur Raseinių apylinkėse vietinės pietų žemaičių šnektos šiuo metu yra ant išnykimo ribos. Kaip vaikystėje namie kalbėdavotės?
– Kalbėdavomės tik tarmiškai, nes kitaip ir būti negalėjo – kalbą perėmėm iš tėvų ir senelių. Vėliau, kai girdėdavau žmones, kalbančius per radiją, ar įgarsintus filmus, nesuprasdavau, kodėl jie taip keistai kalba. Kodėl reikia kalbėti kitaip, nei mes kalbėdavome? Daug metų praėjo, kol pats taip ėmiau kalbėti ir ausų neberėžė taisyklinga literatūrinė kalba.
– Kaip dabar jaučiatės nuvykęs į Girkalnį?
– Kai vykstu į tėviškę, pervažiavęs Dubysą, iškart kitaip su žmona imu šnekėti. Nežinau, dėl ko, bet imu kalbėti tarmiškai. Emocijos, prisiminimai… Beje, su metais vėl grįžtu prie kai kurių mamos vartotų žodžių ir posakių.
– Savo sodybos Vilniuje, Lyglaukiuose (senuose žemėlapiuose rašoma – Rovnoje Pole), kieme ką tik rodėte akmeninį trobelės iš tėviškės, senovinės bakūžės atvaizdą, metaline grandine sujungtą su medine Jūsų ir skulptoriaus Arvydo Ališankos išskaptuota skulptūra „Laisvė“, kuri lyg sarkofago antvožas atkartoja Jūsų kūno formas ir joje išsitiesus padeda geriausiai pailsėti… Turbūt tai viena iš daugelio Jūsų laisvės buveinių, bet kodėl ji susieta su gimtąja pastoge? Ar toks šių lyg simbolinių meninių raiškų „sukabinimas“ rodo buvusių prirakinimų, judesių kaustymo ar išsilaisvinimo patirtį? Ar taip gal juokaudamas ar ironizuodamas įprasminote kovos už idealus kelią?
– Bakūžę sodybos kieme reikia suprasti perkeltine prasme. Daug kas iš bakūžių atėję, na, gal kas ir iš dvarų… O „Laisvės“ skulptūra atsirado jau šiais laikais, kai iš tiesų pasijutau laisvas, nors niekas panašių indulgencijų ir nesuteikė. Pasijutau nepriklausomas, galintis daryti gerus darbus ir kad niekas man to negali uždrausti ar sutrukdyti. Noriu sodinti ąžuolus – ir sodinu visur, kur galiu. Paprastai spalio mėnesį važiuodamas iš pajūrio Babtų ąžuolyne prisirenku maišelį gilių ir paskui visą rudenį ir pavasarį vaikščiodamas jų prisipylęs kišenes po Pavilnių miškus, Čepkelių raistus, Aukštaitijos, Kernavės, Dūkštų ir kitus ąžuolynus sodinu ąžuolus. Man tai patinka, man gražu. Manau, kad ir daugelis lietuvių neabejingi ąžuolams.
Mokykloje mokiausi gerai, buvau pirmas arba antras mokinys klasėje, bet buvau labai išdykęs, net turėjau sumažintą elgesio pažymį. Per tą išdykumą ir nukentėjau – sportavau ir iškritau iš antro aukšto ant plytų krūvos, susižalojau stuburą, trejus metus teko gulėti prikaustytam prie lovos, kol vėl atsistojau ant kojų.
– Ta trauma turėjo įtakos ir gyvenimo kelio pasirinkimui?Kitas gal būtų įsijautęs ir taip lyg pagerbęs ligą, o Jūs, regis, visą energiją nukreipėte į savęs nugalėjimą, kūno treniravimą, vėliau ėjote į kalnus, ten grūdinote ne tik kūną, bet ir dvasią.
– Ne tik ėjau į kalnus, bet ir kopiau į juos, be to, paaiškėjo, kad turiu stiprias rankas ir galiu vienodai sėkmingai lipti į viršukalnes ir rankomis, ir kojomis. Alpinizmas galbūt atitiko mano charakterį arba priešingai, ypač kalbant apie aukštuminius kopimus, kur reikia ypatingų moralinių arba dvasinių savybių. Ir nesigailiu – alpinizmas uždėjo antspaudą visam likusiam gyvenimui. Tai, ką įgijau kalnuose, padeda ir darbe, ir gyvenime, ir, žinoma, sodinant ąžuolus.
– O ar teko įkopti į visas aukščiausias Lietuvos viršukalnes?
– Esu ne kartą to paklaustas, ir būdavo gėda, kad ne ant visų jų buvau užlipęs, bet stengiausi tai padaryti. Buvau užkopęs į Ažušilės kalną, ką ir kalbėti apie Medvėgalį, Rambyną, Šatriją (ten giminės gyvena, prisimenu, kaip tėtis dviračiu važiavo). Kartą sunkiai ieškojom Girgždutės, už Kelmės vis sukom ratus – turi būti, o nėra, bet, pasirodo, prie jos nėra kelio ir ji gausiai apaugusi krūmynais. Užpulti laukinių širšių brovėmės per juos, kol užkopėme. Vėliau geografas Rimantas Krupickas pakvietė dalyvauti aukščiausio Lietuvos kalno Aukštojo (294,84 m) įvardijimo ir pažymėjimo šventėje. Pasirodė, kad jis kiek aukštesnis už anksčiau Medininkų kalvyne tokiu laikytą Juozapinės kalną (293,83 m). Neseniai ten lankėmės, ant Aukštojo buvo pastatyta Dalios Matulaitės skulptūra su keturiais žirgais, statomas apžvalgos bokštas, man 2006 m. ten pavyko nuvežti akmenį su pavadinimo užrašu ir aukščio skaitmenimis. Ypač džiaugiuosi, kad prie Juozapinės kalno šį pavasarį buvo pasodintas penkių šimtų medelių Medininkų kalvų ąžuolynas. Greitai Juozapinės geomorfologinis draustinis įgaus žymiai gražesnį pavidalą, trauks lankytojus.
– Kaip susidomėjote didžiaisiais kalnais?
– Pradėjęs rimčiau domėtis alpinizmu, pirmiausia 1961 m. nuvykau į Kaukazą. Tai įvyko po mūsų alpinizmo pradininkų Gedimino Akstino, Vytauto Vosyliaus ir Felikso Mieliausko žūties 1959 m. Kaukaze, ji palietė ir mano širdį. Ėmiau turistauti, treniruotis, užsiėmiau orientaciniu sportu, didinau ištvermę, kad būčiau pasirengęs kalnų iššūkiams. Po kelerių metų buvau pakviestas į pirmąją ekspediciją (vadovas – Kazimieras Monstvilas), kuri ketino kopti į Lenino (dabar Avicenos) viršūnę (7134 m). Pasirinkome sunkų ir keistą maršrutą iš pietų pusės, kur tolimas priėjimas. Atsidūrėme visiškai laukinėje, negyvenamoje gamtoje, kur nelaimės atveju nerealu sulaukti pagalbos. Vos ne du mėnesius malėmės po tuos sniegynus ir ledynus, bandydami arčiau viršūnės atlikti aklimatizaciją, pastatyti sniego urvą audros ar nelaimės atvejams. Bet va varnos sulesė mūsų lašinius… Tas kopimas visiems buvo pirmasis septyniatūkstantinis, paaiškėjo, kurie gali kopti aukščiau ir kurių aukščio ribos yra žemesnės (ne visų vienodos). Tai aukštis, kai organizmas nebeprisitaiko prie deguonies trūkumo. Jas gali kilsterti treniruotumas, aklimatizacija, bet šiaip tai – įgimtos savybės. Viskas yra žmogaus galvoje – kiek jis pakelia deguonies trūkumą. Tada sėkmingai įkopėm į viršūnę, bet baigėsi maistas, turėjom tik šiek tiek miltų, juos maišėm su vandeniu, bandžiau medžioti kalnų švilpikus. Mašinos į bazinę stovyklą neatvažiavo, ryšys per kalnagūbrį – prastas, tad buvome lyg pasmerkti ten žiemoti. Tada su Juozu Antanavičiumi patraukėm 40 kilometrų iki Pamyro trakto, iš ten ieškodami pagalbos nusigavome į Ošą. Toje ekspedicijoje tiek sniego prisivalgėme, privargome, kad apie žygį į aukštuosius kalnus kitais metais niekas net pagalvoti nenorėjo. Kažkas mestelėjo, kad jei kur ir norime kopti, tai tik į Kilimandžarą – šilta, vaisiai… Ta mintis liko pasąmonėje, ir po trisdešimties metų kartu su Vladu Vitkausku, kopusiu į visų žemynų aukščiausias viršūnes, užlipau ant to garsaus Afrikos kalno.
– Koks tinkamiausias alpinisto amžius?
– Iki keturiasdešimties metų. Jaunam žmogui aukštuminiai kopimai irgi nepatartini – reikalinga didelė ištvermė. Senesniems, kai atsiranda nors ir menkų negalavimų, didėja rizika, kad mažiausia „nekalta“ liga, pavyzdžiui, angina, gali išsivystyti į rimtą širdies ar plaučių nepakankamumą, kepenų, inkstų ligas. Nors laipioti Alpėse, Fanuose ar Kaukaze galima ir sulaukus solidesnio amžiaus. Pavyzdys – Algimantas Jucevičius, kuris, sulaukęs septyniasdešimties, vis dar lipa į šešių tūkstančių metrų kalnus.
– O jau įmetėjusiam Jums po Kilimandžaro dar buvo Monblanas Alpėse…
– Į Monblaną kopiau irgi su V. Vitkausku, taip pat su sūnumi Arūnu ir kitais. Ir nebuvo lengva, nes buvo labai šalta, niekas iš europiečių per pūgą nenorėjo lipti. Patyriau didelį malonumą kopdamas kartu su sūnumi. Ant Monblano jam simboliškai perdaviau ledkirtį ir pasakiau, kad atsisveikinu su sportiniu alpinizmu.
– 2011 m. išleistoje savo sudarytoje knygoje „Kalnams pašaukus“ įtaigiai ir kone dramatiškai rašėte apie kopimą į aukščiausią Jums paklususią viršūnę.
– Tuo metu mums prieinamų aukštesnių viršukalnių kaip Komunizmo (dabar – Ismailo Samani) nebuvo, nes išvykti negalėjome (tai kartais būdavo įmanoma tik maskviečiams). 1967 m. įkopti pietiniu šlaitu nepavyko, nes teko gelbėti aštuonis sužeistus kazachų alpinistus. Tada kilo svajonė kitais metais Šiaurės Urale leistis plaustu žemyn – keliauti susikūrus lauželį, rūkyti žuvis… Mano svajonės paprastai išsipildydavo, nes suprasdavau, kad tam reikia įdėti daug pastangų. O alpinistams galioja taisyklė: kuo sunkiau – tuo geriau, juk ir vyksti sunkumų įveikti. Pasistatėme plaustą ir su nuotykiais plaukėme Beriozovajos upe. Sužinojome, kad tas rajonas yra nusėtas „zekų“ kolonijomis. Mums patarė šautuvų nepadėti toliau, nei gali pasiekti ranka. Visada ten kas nors tyko, bėgliams reikia dokumentų, maisto, drabužių, o turistai tam yra lengvas grobis. Išvažiuodami to nežinojome. Kai susitikome su miške dirbančiais kaliniais ir kai už arbatos pakelį vos žmogaus nenušovė, supratome, kur atsidūrėme. Beje, ten radome ir požeminius urvus, per juos reikia šliaužti gličiu moliu ir vandeniu, kuris ties nosimi, ir nežinai, ar kur išlįsi, ar ne, o apsisukti ir grįžti atgal nebegalima. Stiprūs įspūdžiai!
– Per juos ir aukščiausią viršūnę beveik užmiršome…
– Ta ekspedicija buvo organizuota 1971 m. Iš Džirgitalio keliavome sraigtasparniu, buvome išlaipinti prie Fedčenkos ledyno. Kaip visada, patyrėme daug nuotykių. Mudu su pirmuoju Lietuvos alpinizmo sporto meistru Antanu Varanka turėjome išmesti iš sraigtasparnio maistą, benziną kuo aukščiau, kad mažiau tektų nešti, lakūnai pabūgo žemiau leistis, todėl teko mėtyti iš kur kas aukščiau.
Kanistras su benzinu trūko, džiūvėsiai išbiro, konservai kas kur išsilakstė ant ledyno… Pasidalijom į dvi komandas, mes turėjom kopti vadinamuoju Tamo maršrutu, prieš dešimt metų juo įkopusieji buvo gavę aukso medalius (beje, žygio vadovas Tamas buvo rimtas mokslininkas, akademikas, o jo pavardė estiškai reiškia ąžuolą). Teko ropštis ištisiniu ledu, tarpais rodėsi, kad vargu ar įlipsim. Blizga ledo siena, ir neaišku, nuo kur ir kaip pradėti kopti. Ką ir kalbėti apie aukščio poveikį, kai vėliau reikėjo iki pusiaujo bristi per sniegą. Stūmėmės po truputį keisdamiesi, rimtai dirbdami. Žygis nuo bazinės stovyklos ir atgal užtruko beveik dvi savaites. Turėjom nemažai nakvynių didesniame nei šeši tūkstančiai metrų aukštyje. O kita grupė, kopusi vadinamuoju „šešiukės“ maršrutu, dėl vieno kopėjo kalnų ligos turėjo staigiai leistis žemyn, tad likome visai vieni. Ėjom beveik nesikalbėdami, nes iš tikro kalnuose mažai kalbamasi. Tik pasivaikščiodamas su panele gali kiek nori kalbėtis. Kalnuose prisitaikoma prie tam tikro kvėpavimo ritmo. Paprastai einama maksimaliai įmanomu tempu, kvėpuojama visu apkrovimu, kai pulsas yra pusantro šimto. Kai būna gilus kvėpavimas, bet koks žodis išmuša iš ritmo. Dar problemiškas yra kvėpavimas per burną, nes ultravioletiniai spinduliai, atsispindėję nuo sniego, gali apdeginti liežuvį. Gerklė perdžiūsta, kraujuoja. Negali nusispjauti toliau savo barzdos… Nakvojant buvo įspūdis, kad guliu žemyn galva. Negali atskirti, miegi ar ne. Įdomūs buvo potyriai. Ypač kai nakvoji septynių kilometrų aukštyje virš jūros lygio. Jaučiausi gerai, aukščio ribų nepasiekiau, ant viršūnės buvau aktyvus. Manau, kad jei būtų buvusi galimybė, kitais metais galėjau kopti ir į viršūnę, esančią aukščiau nei aštuoni kilometrai. O tais metais pasiekėm maksimumą to, ką buvom užsibrėžę.
– Nemažai tautų ir genčių nuo seno įsitikinę, kad išskirtinės kalnų viršūnės yra dievų buveinės. Ar kaip nors su tuo buvote susidūrę? Koks Jūsų santykis su šventumu kalnuose?
– Išties daugelis kalnų viršūnių laikomos dievų buveinėmis. Taip yra dėl to, kad senovėje žmonės nekopdavo į kalnus ir ten apgyvendindavo tik dievus. Ir net dabar Himalajuose kai kurios tautelės, kurių teritorijoje yra aukšti kalnai, prašo nelipti į pačią viršūnę, nes ten gyvena dievai. Iš pagarbos toms tautelėms alpinistai keliolika metrų iki viršūnės nelipa. Ir Everestą vietiniai vadina Džomolungma, tai jų kalba reiškia „Dievų motina“. Ir Tibete yra šventi kalnai, ir daug kur kitur… Žmonės dievus apgyvendino aukštybėse – vieni kalnuose, kiti ant debesėlių ar virš jų, danguje. Tai – gerieji dievai, o blogieji yra nugrūsti po žeme, į gilybes ir tamsybes. Nusistovėjo toks esminis žmonių supratimas apie šventumą. Gal todėl taip norisi lipti aukštyn, o ne leistis žemyn. Bent man. Aišku, egzistuoja ir atvirkščias alpinizmas, kai leidžiamasi į požeminius urvus.
– Toje pagrindinėje alpinistų kopimo kryptyje atpažįstamas ir mitinės pasaulėjautos subrandintas Pasaulio medžio simbolis ir struktūra.
– Man natūralu nuo kalnų pereiti prie girių, medžių. Ir vieni, ir kiti man brangūs ir savaip šventi. Beje, kalnuose kartais rašydavau dienoraštį. Pacituosiu: „Dideliame aukštyje, kai pradeda trūkinėti mintis, kai atiduota daug jėgų ir kai nutolsta realūs dalykai, lieka tik pojūtis, nusiteikimas kažko šviesaus, noro eiti pirmyn, aukštyn, tai paskatina pakilti, nors toks gundantis noras nieko neveikti, tik jausti ir galvoti apie išnykimą. Bet esi užsiprogramavęs tik eiti ir eiti pirmyn, nes jei neturėtum tokio giluminio poreikio, taigi neliptum. Kokio velnio kankintis?.. Bet prieš tai pasižadi sau ir eini, gali eiti ir į išnykimą, ir tai atrodo visai gerai. Kita vertus, atidavęs visas fizines jėgas ir atsidūręs jausmų pasaulyje gali pajusti visą žmogaus sielos ir pasaulio vienybę. Ir tai, kad tu neišnyksi ir galbūt atgimsi kitoks – geresnis, išmintingesnis. Negali atgimti primityvesnis, nes atidavei visas jėgas, emocijas, išgyvenimus, visa, ką turėjai geriausio, perlydei į naują kokybę, kurią tau leista pasiekti gal tik vieną kartą gyvenime. Viso to nuojauta gal ir traukia į kalnus patirti tai, ką galima patirti tik vieną kartą, ir to negali pakeisti niekas kitas, nes tai pats stipriausias išgyvenimas, duotas žmogui.“
– Ko ėjote į kalnus?
– Kad pajusčiau savo galimybių ribas. Į kalnus eina tie, kurių netenkina kasdienybė, kurioje užtenka įprastų pojūčių.
– Dabar turite ir „nuosavą“ kalną prie namų, kuris savaip išskirtinis.
– Mano kalnas yra molėtas, nors aplinkinėse vietose dominuoja smėlis. Geologinių procesų metu jo dugną, matyt, iš šonų užkabino ledynas ir iš gilumos išspaudė molį, jį kai kas net bando kasti krosnims mūryti. Dėl to išskirtinumo šis kalnas yra geomorfologinis draustinis.
– Kaip Jūsų širdyje ir sąmonėje radosi pagarba ir meilė ąžuolams?
– Dar nuo vaikystės ąžuolai man patiko kaip tvirti medžiai, turintys gražią medienos tekstūrą ir skanų rūgštoką kvapą. Kartą iš Latvijos, kur vyko laipiojimo uolomis varžybos, parsivežiau storą ąžuolinę lentą. Tiksliau, iš lentpjūvės gavau storlentę, iš jos norėjau padaryti suoliuką prie mamos kapo. Su dėdės dovanotu rankiniu obliumi obliavau tą kietą medį, o jis taip kvepėjo… Atsiguliau ant tos lentos ir pajutau, jog tas medis man labai artimas, nepaprastas, jog noriu, kad jis kuo dažniau būtų su manim, prie manęs, kad ąžuolų būtų daug, kad Lietuvoje jų išvis būtų… Ir kad dabartiniai ąžuolai susijungtų su senovės ąžuolų giriomis, su tuo laikotarpiu, kai ąžuolynai sudarė apie pusę mūsų girių. O tas ąžuolų laikotarpis buvo prieš maždaug penkis tūkstančius metų, kai klimatas buvo šiltesnis. Tada Lietuvoje augo daugybė ąžuolų – tai yra įrodęs geologas akademikas Algirdas Gaigalas. Iš tų laikų yra rastos ąžuolų liekanos prie Dubysos, Valakupiuose. Noriu, kad ir dabar mūsų žemėje būtų daug ąžuolų, ir ta mano svajonė pildosi, Lietuvoje vis mieliau sodinami ir ąžuolynai, ir pavieniai ąžuolai.
– Ypatingas Jūsų ir bendraminčių nuopelnas – Lietuvos tautinio atgimimo ąžuolyno Ožkabaliuose, J. Basanavičiaus tėviškėje, sodinimo organizavimas. Kaip kilo ši ir paprasta, ir graži idėja?
– Išties tai daugelio prisidėjusių žmonių nuopelnas – ir iniciatyvinės grupės, ir visų tų, kurie padėjo šį sumanymą įgyvendinti, – pakviesti, jie atvažiavo, sodino, ir dabar visi galime džiaugtis ąžuolynu, kuriame 40 ha plote auga daugiau nei aštuoni tūkstančiai medelių. O viskas prasidėjo kai 1988 m. mus buvo apėmusi Atgimimo euforija ir daugelis norėjome ką nors daryti Lietuvai. Visada žiūriu, ką galiu nuveikti savo aplinkoje. Gyvendamas Antakalnyje pastebėjau, koks skurdus kairysis Neries krantas (nuo Šilo tilto aukštyn – tada jis dar nebuvo baigtas). Pakviečiau moksladraugius ir kaimynus, parengiau projektą, ir pradėjome sodinti ąžuolus ir kitus medžius. Skaudu dabar ir kalbėti – vėliau per Šilo tiltą į studentų miestelį buvo tiesiama šiluminė trasa ir talkininkų triūsas buvo suniokotas (liko nedaug medžių), bet pradžia buvo padaryta. 1988 m. spalio 23 d., būdami Sąjūdžio steigiamajame suvažiavime ir klausydami prieštaringų kalbų bei užplūdus emocijoms galvojome, kuo galime prisidėti prie Lietuvos atgimimo. Sutikau jaunystės draugą alpinistą Algimantą Kepežėną – abu nutarėm, kad reikia sodinti ąžuolus. Tą vakarą juos sodinom ant Tauro kalno (Pamėnkalnio), ir nuo ten ėmė plėtotis mintys. Būdamas inžinierius, nesitenkinau kalbomis, ieškojau praktinės išraiškos, kad ąžuolynas atitiktų lietuvių dvasią ir primintų tų dienų tautinį pakilimą. Pradėjo formuotis Tautos ąžuolyno sodinimo iniciatyvinė grupė. Be mūsų su A. Kepežėnu, prie jos prisidėjo Vygandas Čaplikas, parkotyrininkas Kęstutis Labanauskas, originaliai mąstantis geografas Rimantas Krupickas, žemėtvarkininkas projektuotojas Romualdas Survila, su pastaruoju ir ėmėm rengti projektą. Iškilo klausimas, kur geriausia vieta ąžuolynui. Buvo įvairių pasiūlymų, pavyzdžiui, Lietuvos vidury, bet R. Krupickas pasiūlė Ožkabalius, kuriuose tuo metu J. Basanavičiaus tėviškė buvo labai apleista, užmiršta, sodyba nugriauta, išardyta. Su Ž. Mačioniene, kuri buvo pakviesta projektuoti atstatomos sodybos (iniciatyvos ėmėsi Kauno „Drobė“), ten pirmąkart ir nuvykome. Ypač patiko aplinkinės Sūduvos kalvelės, o pakapsčius žemę pasirodė, kad dirvožemis – priemolis, puikiai tinkantis ąžuolams. Nusprendėme, kad tai labai patraukli vieta ąžuolynui ir ypač dėl J. Basanavičiaus asmenybės. Juk jis su „Aušra“ XIX a. gale pradėjo tautinį atgimimą, ir mūsų pagarba jam – didžiulė. Vieta įpareigojo būsimą girią pavadinti Lietuvos tautinio atgimimo ąžuolynu, jis turėjo būti rimtas, gerai suprojektuotas, prasmingas ir jį turėjo sodinti visi Lietuvos žmonės. Tokia jo didžioji prasmė ir tikslas.
Reikėjo daug pastangų, kad Ąžuolynui sodinti iš kolūkio gautume žemės, kuri, pasirodė, priklausė Vaitkevičiams, o ne Basanavičiams, tik buvo greta jų sodybos. Kolūkio pirmininkas Vladas Markauskas pasirodė esąs žmogus, su kuriuo galėjome tartis, ir netrukus jį įtikinome idėjos svarba ir įtraukėme į iniciatyvinę grupę. 1989 m. balandžio 1 d. ir dar du šeštadienius per radiją ir spaudą kvietėme žmones prisidėti prie šio sumanymo ir jie masiškai suvažiavo! Tada iš esmės Ąžuolynas ir užgimė, o vietiniai padėjo, kuo galėjo.
– Ąžuolyno puoselėjimo veikla ir vėliau nenutrūko – pavyzdžiui, buvo įkurta Tautinio atgimimo ąžuolyno draugija, o Jūs tapote jos pirmininku, 1998 m. Vyriausybės nutarimu Ąžuolynui buvo suteiktas kultūros paminklo statusas.
– Nors Ąžuolynas buvo sodinamas pagal projektą, tai vyko gana stichiškai, nes per jį ėjo 35 kilovoltų elektros linija, buvo atstatoma sodyba, reikėjo suteikti prasmę jo giraitėms, palikti vietos takams ir dekoratyviniams akcentams. Daug kas sodino ąžuoliukus, bet ąžuolynas negali augti be kitų medžių, todėl organizavome uosių, lazdynų, žemoje vietoje – eglynėlio, aukštoje – pušynėlio sodinimus. Per dešimt metų draugija pasodino apie 1500 sodinukų. Buvo iškasta kūdra, sodinukus turėjome saugoti nuo lapsukių ir grambuolių – medelius reikėjo nupurkšti. Apie 1998 m. įsibėgėjo Ąžuolyno kultūrinė veikla – buvo paskelbtas konkursas ir pagal Daumanto Kučo projektą iškilo vartai. Buvo reaguojama į svarbiausius valstybės įvykius – antai ant aukščiausios kalvos buvo pasodinta Nepriklausomybės giraitė ir kitos. Dabar, kai J. Basanavičiaus sodybos-muziejaus globą perėmė Nacionalinis muziejus ir Ąžuolyne padaugėjo prasmingų renginių, sodinami vardiniai medeliai nusipelniusioms asmenybėms. Kitais metais sodinsime Dariaus ir Girėno (sueina 80 metų nuo jų žūties) dviliemenį ąžuolą. 2018 m. sukaks Nepriklausomybės šimtmetis, o Ąžuolyne dar yra šiek tiek laisvos žemės jubiliejinei giraitei ir galbūt paminklui.
– Išskirtinis akcentas ant kalvos tarp trylikos Ąžuolyno giraičių – Aukuro kalnas. Ką jis simbolizuoja?
– Aukuro kalno iš pradžių taip nenorėjome pavadinti, bet ilgainiui tas pavadinimas tarsi savaime prigijo. Takas iš J. Basanavičiaus sodybos tiesiausiu keliu veda ant Aukuro kalno. Netoliese anksčiau buvau radęs plokščią akmenį, su V. Markausko pagalba jį ant to kalno pastatėme. Jis tapo lyg ir susitikimų vieta. Šalia jo buvo pasodintas iš Stelmužės ąžuolo gilės išaugintas ąžuoliukas, K. Labanauskas jį atvežė iš Kauno ir su vaikais pasodino. Dar netoli buvo pasodinta tarsi alėja žymiausiems krašto žmonėms – Vydūnui, S. Daukantui, Dionizui Poškai ir kitiems. Vėliau Aukuro kalnas buvo sutvarkytas pagal Liberto Klimkos pasiūlymą ir Vitalijos Stepulienės projektą. Senoviniais baltų ženklais ant akmens buvo pažymėtos pasaulio kryptys, J. Basanavičiaus gimimo ir mirties datos. Beje, kalne numatyta ir ugniakuro vieta. Seniau šventuose ąžuolynuose medžiai nebūdavo nei kertami, nei pjaunami. Jie natūraliai augdavo ir patys nuvirsdavo, panašiai, kaip dabar elgiamasi rezervatuose. Ir šiame Ąžuolyne stengiamės surinkti sausas šakas ir per Rasos šventę ritualinėje ugniavietėje, esančioje kiek atokiau nuo akmens, jas sukūrenti. O prie akmens buvo atkartotas mažas apeiginis lauželis, skirtas aukojimams. Manau, kad Aukuro kalne yra deramai išlaikyti atskirų sudedamųjų elementų atstumai ir išryškintos jų prasmės. Beje, visai netoli auga Lietuvos prezidentų giraitė (ir būsimiems palikta vietos), ir kartais kyla minčių, kad pirmieji valstybės asmenys prisiekti tautai galėtų būtent šiame Ąžuolyne.
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Dėkui už puikų interviu!