Nauji Picasso rūbai
Ne tik menininkai, kuratoriai, bet ir dailėtyrininkai šiandien ieško naujų kalbėjimo būdų ir požiūrių. Juk įdomiausias dabartinės dailės poslinkis yra ne formalios inovacijos, o požiūrio pasikeitimas. Nauji yra ne objektai, o jų regimybės. Net tokios konservatyvios institucijos kaip muziejai atsisako istorinės reprezentacijos ir formuoja parodas, kuriose svarbiausia – naujas žvilgsnis ar nauji kontekstai. Geras to pavyzdys – šiuo metu Guggenheimo muziejuje Niujorke vykstanti Pablo Picasso paroda. Ką dar galima pasakyti apie Picasso? Jau viską žinome. Jau buvo parodos apie Picasso ir jo moteris, apie Picasso ir Mattise’ą, Picasso ir Braque’ą, Picasso ir Paryžiaus avangardą ir daug kitų. Vis dėlto galima. Naujausioje parodoje „Picasso Black and White“ eksponuojami tik nespalvoti menininko paveikslai, leidžiantys atidžiau pažvelgti į formalią kūrinių struktūrą ir formos autonomijos paieškas.
Suprantama, kiekvieną tokio lygio parodą lydi šimtai dailėtyros tekstų: teorinių ir šmaikščių, lyriškų ir kategoriškų. Tiriančių, klausiančių, įrodinėjančių. Dėmesį patraukė dailėtyrininko MICHAELO PEPPIATTO tekstas, publikuotas… internetinės rūbų parduotuvės tinklalapyje www.mrporter.com. Reprezentacijos per aprangą klausimas – vienas iš gausybės galimų būdų kalbėti apie menininką. Atsižvelgiant į tai, kad menininko asmenybė ir biografija šiandien tampa vis svarbesniais karjeros punktais, skaitant šį tekstą visai įdomu prisiminti lietuvių menininkus ir kaip (sąmoningai ar ne) išvaizda jie reprezentuoja save. Taigi, pateikiame ištraukas iš Peppiatto teksto „Ponas Picasso“.
Pablo Picasso rengėsi taip pat instinktyviai, kaip kūrė, keisdamas vieną įvaizdį kitu kiekvieną kartą, kai kas nors kisdavo jo gyvenime ar vaizduotėje. Daugelis menininkų aplink jį, ypač tie, kuriuos aplankydavo sėkmė, rengėsi gan tradiciškai. Toks buvo Georges’as Braque’as su savo nuostabiu baltu šaliku, Henri Mattise’as, kuris aktus piešdavo atrodydamas lyg nerangus dėdulė su liemene, ar Vasilijus Kandinskis, savo išvaizda primindavęs senamadišką banko tarnautoją. Tiesa, Salvadoras Dalí kūrė įspūdingą reginį iš užsuktų ūsų, kailinių ir pasidabruotų lazdelių. Bet Picasso nekūrė reginio. Rengdamasis į operą, slėpdamas neviltį ar tiesiog provokuodamas aplinkinius, jis visad buvo savimi – ar vienu iš savo „aš“.
„Tik paviršutiniški žmonės nesprendžia apie žmogų pagal jo išvaizdą“, – sakė Oscaras Wilde’as, – garbė jam už tai! O aš laukiu tos dienos, kai galėsiu perskaityti disertaciją apie tai, kaip save pristato šiandienos menininkai. Francis Baconas vėlesniame gyvenimo etape rengėsi kaip klestintis gangsteris, aukštesniosios klasės atstovas, anglų Alas Capone siauru, puikiai sukirptu dvieiliu subtiliai juostuotu kostiumu ir taip pat siauru, grėsmingu juodu odiniu paltu su antpečiais. Tuštybė? Nesu tuo tikras. Visa tai, ką jis dėvėjo, turėjo reikšmę, mėgstamiausias aprangos detales – vaivorykštinius šilkinius marškinius ir minkštos odos paaukštintus batus – net galima rasti jo paveiksluose. O ar jums neatrodo juokinga tai, kad Alberto Giacometti visada dirbo su tvido švarku ir kaklaraiščiu, nors jie būdavo ištepti gipsu, dažais ir moliu? Man – ne. Kiekvieną dieną įgyvendindamas savo viziją Monparnaso lūšnoje Giacometti laikėsi įsitvėręs tų normalumo skutelių, kokius tik galėjo rasti.
Paskutinį kartą, kai susitikau su Davidu Hockney, jis buvo ką tik išėjęs iš savo Vakarų kranto siuvėjų ateljė. Džiugiai pasisakė pasisiūdinęs naują kostiumą ir mano akys atsivėrė. Akimirksniu atpažįstama Hockney išvaizda, taip sumaniai formuojama metai iš metų, nuo ryškių kepurių ir dryžuotų švarkų iki keistų kojinių ir patogiai apsmukusių kostiumų, buvo dalis rūpestingai sustyguoto įvaizdžio, atspindinčio jo kilimą nuo popmenininko iki kultūros korifėjaus.
Stilius, sakoma, ir yra žmogus. Taigi, kaip Picasso, XX amžiaus genijus, reprezentavo save? Ar jis kryptingai siekė atrodyti vienaip ar kitaip? Ar jis tam tikru momentu apsisprendė vilkėti klostuotas plačias kelnes, kaip jo draugas poetas Jeanas Cocteau, kad galėtų dalintis kamambero sūriu pusiau? Žinoma, ne. Jis buvo beribės fantazijos ir beribių pasikeitimų žmogus. Peržvelgęs metro nuotraukas iš skirtingų jo karjeros laikotarpių galiu pasakyti, kad jis niekada nėra pasirodęs prieš fotoaparatą tais pačiais rūbais. Pagauk, jei gali. Ankstyvaisiais Paryžiaus metais jis galėjo pasirodyti apsivilkęs keistu menišku apdaru, tamsiu kombinezonu ar darbininko striuke, kartais – pasipuošęs plačiakrašte skrybėle ar romantiška kaklaskare. Kitą kartą be jokio perspėjimo jis pasirodo su apskurusiais getrais ar karine uniforma, pasiskolinta iš bičiulio Braque’o. Jau tuomet buvo akivaizdu – Picasso mėgsta ne rengtis, o puoštis.
Tuo metu Picasso vis dar siekė pripažinimo. Pasiekęs turtingųjų sluoksnį, pakeitė savo išvaizdą ir iš pavojingo ikonoklasto virto mielu ištaigingu driežu. Išmesti visi kombinezonai ir megztiniai – pasirodė puikūs kostiumai ir kaklaraiščiai, skrybėlės ir nosinaitės. Tai buvo vadinamasis „olandiškasis“ Picasso laikotarpis, kai atsivėrė visų aristokratų ir piniguočių durys ir jis sąmoningai ir savireklamiškai puošėsi naujam savo gyvenimo vaidmeniui.
Tačiau kai tik įrodė savo gebėjimą atrodyti kaip ponai, mokantys didžiules sumas už jo paveikslus, suprato, kad jų daugiau nebereikia įtikinėti. Galiausiai jis buvo ganėtinai turtingas ir jei tik norėjo, galėjo važinėti savo prašmatnaus „Hispano-Suiza“ užpakalinėje sėdynėje vienais apatiniais. „Noriu būti ganėtinai turtingas, – kartą pasakė, – kad gyvenčiau kaip neturtėlis.“ Jam tai reiškė laisvę, galimybę valgyti virtuvėje vien su šortais ir nesijaudinti, jei tuo metu į namus užsuktų koks svarbus pirkėjas ar kolekcininkas. Cilindrą jis su džiaugsmu pakeitė į beretę ir espadriles – dabar jo gyvenime buvo svarbiausia studija, lova ir paplūdimys. Kuo toliau, tuo mažiau jis rengėsi, kartais pasirodydamas pasipuošęs tik Viduržemio jūros įdegiu ir maudymosi kelnaitėmis. Tuo pat metu jis buvo garsiausias ir dažniausiai fotografuojamas menininkas pasaulyje, taip gerai visų žinomas ir atpažįstamas, kad rūbai jam buvo nebereikalingi.
Parengė Aistė Paulina Virbickaitė