Parašyta skaitantiems, subalansuota literatūrologams
AGNĖ ALIJAUSKAITĖ
Viktorija Daujotytė. Laisvojo mąstymo properšos.
Esė. V.: Tyto alba, 2012. 304 p.
„Ilgai neradau pagrindinio pavadinimo žodžio. Laisvojo mąstymo zonos? Laukas? Plyšiai? Įtrūkiai? Properšos?“ – apie dvejones rašo autorė, galiausiai pasirinkusi pastarąjį variantą. Skaitytojui siūloma ne klaidžioti lauke ar slapstytis įtrūkiuose, o rasti įžvalgas properšose.
Kita vertus, kodėl ne zonose? Literatūrinėse, humanistinėse, hermeneutinėse. Filologinių žaidimų aikštelėse, jei kamuoja „didžiosios filologijos ilgesys“.
Nors literatūrologė Viktorija Daujotytė rašo pagauliai ir tekstai nėra perpildyti kažin kokių neįveikiamų konstrukcijų, perskaičiusi daugmaž pusę knygos pasiekiau tam tikrą informacijos perviršio ribą. Informacijos turinio, Maironio, Marcinkevičiaus, Donelaičio ir kitų, įvardijamų klasikinės jausenos lietuvių rašytojais. Jų buvo per daug.
„Humanistikoje autoriteto žodis tebėra svarbus, net jei nieko naujo ir nepasakoma“, – teigia knygos autorė, kalbėdama apie baltistą Vladimirą Toporovą. Su teiginiu galima sutikti arba ne, bet autorės pagarba autoritetams juntama kiekviename puslapyje. Kartais taip akivaizdžiai, kad kritiška skaitytojo akis ima ir užsimerkia. Ar pagarbos perteklius, tekste mutuojantis į savotišką adoravimo formą, gali varginti? Taip. Lygiai taip pat kaip mėginimai užkasti skaitytoją senuose geruose lietuviškuose arimuose.
Tiesa, šie pastebėjimai turi svarią reikšmę tuo atveju, jei skaitytojas yra kosmopolitizmo šalininkas. Jei „Laisvojo mąstymo properšas“ atsivers tūlas patriotas, tikrai nenusivils. Akis liks atmerkta. Gal netgi su viena kita ilgesinga ašara.
Ilgesį ir jį lydinčias emocijas inspiruoja ir kiti pamąstymai. Pavyzdžiui, sielovaizdžių virsmas sieložaizdžiais. Arba atvirkščiai. Arba dar kaip nors, rudeniškai, cituojant Paulio Celano „Mirties fugą“:
Juodasis rytmečio piene tave mes geriame naktį mes geriam tave per pietus ir iš ryto mes geriam tave vakare mes geriam ir geriam gyvena vyriškis name o tavo auksiniai plaukai Margarita o tavo peleniai plaukai Sulamita su savo gyvatėm jis žaidžia
Jis šaukia sugrokite mirtį skaidriau mirtis tai maestro iš vokiečių žemės jis šaukia smuikuokite smuikais dusliau ir jūs tarsi dūmai pakilsit į orą ir rasite kapą aukštam debesy ten ankšta nebus
Po šiuo eilėraščiu nerasite jokios išsamios literatūrinės analizės. Autorė žvelgia į keliabalsę fugą iš istorinės perspektyvos, mąsto laisvai ir įtikina skaitantįjį.
Tokie išsilaisvinę požiūrio taškai, taiklus jų išdėstymas literatūrinėje erdvėje lemia V. Daujotytės eseistinių tekstų patrauklumą.
Nors homo narrans čia daugiausiai kalba apie lietuvių literatūros klasikus, pasitaiko ir kitokio pobūdžio tekstų. Pavyzdžiui, „Apie įrankius ir metodologinius „įrankius“, kuriame mąstoma apie įrankizmą, suplūkiantį literatūros tekstą. Autorė retoriškai klausia, kas šiandien yra literatūros teorija. Prieš visus inter- ir post- išsakytas kritiškas „negi tik“ atskleidžia nusivylimą dabartiniu žvilgsniu į skaitinius. Akivaizdu, jei nuo klasikų bent kiek nutolti ir pavyksta, nuo literatūros bei ganėtinai klasikinio požiūrio į visą jos pasaulėlį – nelabai.
Užtat gausu laisvąjį mąstymą kurstančių properšų. Kad ir labai filosofinis ribos tarp filosofo ir menininko brėžimas esė „Matyti, norėti matyti, nenorėti“. „Filosofas mato ne dėl to, kad patinka, ir ne tik tai, kas patinka. Jis įsipareigoja matyti tai, ką pajėgia matyti, – patikimu, empatija, pasibjaurėjimu.
Menininko sąmonė yra išranki. Ir turi tokia būti. Ji negali tikėti tuo, kas jai nepatinka – be empatijos kūrybos veiksmas negali prasidėti“ (p. 118).
Tokie pamąstymai pažadina menininko sąmonėje snaudžiantį filosofą. Filosofo sąmonėje snaudžiantį menininką. Išranki sąmonė praregi.
V. Daujotytės eseistika pasieks išrankiuosius. Tuos, kuriems platus literatūrinis laukas gerai pažįstamas, tuos, kurie nestokoja atitinkamų žinių ir trokšta įgyti jų dar daugiau. Abejoju, ar pasieks skaitytojus, kurių literatūros laukas nėra išplitęs iki atitinkamų platumų.
Galiausiai, jei platumose ieškote inter- ir post-, čia jų nerasite. Vietoj to – daug klasikinių įžvalgų.