Du veiksmai kantrybės
PAULINA DRĖGVAITĖ
Nėra kvailesnio jausmo, kaip laukti žmogaus, kuris nepasirodys.
Drąsiai mečiau burtą: atėjau. Šeštadieninis kavos puodelis, skandinant akis knygoje, kad išvengčiau tų aplink besėdinčių, kleketuojančių, aptarinėjančių praėjusios nakties guolius ir klejones. Aš ne Vladimiras ir toli gražu ne Estragonas, neturiu dviejų veiksmų kantrybės, imu nekantriai bilsnoti į stalą ir žvalgytis pro langą, na kurgi tu. Nejaugi vėl? Tiesa, kava puiki. Juo blogiau jam, kad neateina.
Nieko nenustebinsi. Šimtąsyk išgyventa. Vasarą lūkuriuoji Katedros aikštėje, puolama balandžių ir vokiečių turistų, rankose gniauždama Beresnevičiaus eseistiką tartum skydą (svarbu turėti kur paslėpti akis). Regis, eitum, bet ne. Varpams išmušus vidurdienį, susirenki orumo likučius ir pasišalini. Tuk, tuk, tuk į medį tris kartus – daugiau niekada…
Dėsnis – kažkas, kas dažnai kartojasi ir nuo tavęs nepriklauso. Pagrindiniai komponentai: reguliariai tikrinamas laikrodis, nervingas grindinio bilsnojimas batų kulnais, besivaidenantis žingsnių aidas, tabakas rankose, degtuko žybsnis, knyga, atsidūsėjimai.
Dėsnis – kažkas, ką tegali analizuoti ir paklusti, nesvarbu, mėgsti tu jį ar nemėgsti, bet statistika rodo, kad nesvarbu, kiek kartų keistum savo mėgstamas spalvas ar metų laikus, reguliariai lipsi ant tų pačių grėblių ir nieko negalėsi padaryti, tik beviltiškai skėsčioti rankomis ir klausti: kodėl aš?
Dėsnis – …
Bet visgi kokia tai klišė: romantinių komedijų scenaristo košmaras. Dažnai pagalvoju, kad būtent filmai su laimingomis pabaigomis ir puikiai besiklostančiais santykiais mums įdiegė mintį, kad viskas taip ir vyksta. Galbūt mergina ir nėra tobulai graži, bet viską atperka jos vidinis pasaulis. Vyrukas galbūt nėra toks rimtas, bet, vos ją pamatęs, iškart perpranta situaciją. Berniukas sutinka mergaitę, ši droviai nusišypso, juodu susikabina rankomis ir dingsta tolumoje. Suprask, gyveno ilgai ir laimingai. Mano mama klausia: ar pastebėjai, kad visos pasakos baigiasi vestuvėmis? Taip yra dėl to, kad būtent tada prasideda gyvenimas. Jeigu Romeo ir Džuljeta būtų nors sykį susėdę padoriai pavakarieniauti ir pažiūrėti vakaro žinių, būtų neabejotinai susiginčiję, kam plauti indus, o kam išvesti šunį. Ką ir kalbėti apie neišvengiamą rytą po. „Na ir kodėl vakar tu man atrodei toks gražus?“
Taip, kinas dažnai ignoruoja mus, nelaimingus realiuosius, besišlaistančius monotoniškais šaligatviais. Godzila šiaip sau juk nepuola. Woody Allenas skundėsi, kad turistai, atvažiavę į jo numylėtąjį Niujorką ir neradę Manhatano elegancijos, matytos filmuose, skundžiasi, esą jis kaltas dėl šios iliuzijos. Aš puikiai suprantu mieląjį akiniuotą neurotiką. Jeigu reikėtų kurti filmą apie Kauną, grotų auksinių laikų džiazas, kaukšėtų moterų kulniukai ir laisvai lietųsi vynas – nė lašo mikrorajonų ar draugiškų treninguočių, besiūlančių smūgį dantysna. Toks jau tas mano Kaunas, nepykite.
O galbūt tai – atminties dulkių sukeltas idealizmas? Pamažu pamirštu visa, kas ten buvo bloga, telieka saldus skonis, tariant savo miesto vardą. Kasryt, eidama į paskaitas, nejučia susimąstau, koks šiandien tolimas jo dangus. Kaip norėčiau rinkti kaštonus Rotušės aikštėje ir žaisti duobėtų gatvių slalomą. Važiuoti laukais (garsiai grotų DDT, geriausia rudens muzika), nieko nekalbėti ir tiesiog stebėti išskrendančių paukščių pulkus. Nieko nekalbėti, taip. Tyla čia – didžiulė prabanga. Bet ne, veju šias mintis šalin, tu čia, tai čia ir būk. Tarp dviejų vietų nepersiplėši. O tarp jausmo?
Sudaužiu batų kulnais ir purtau namų dulkes. Lyrinio intarpo pabaiga.
Neseniai pylėmės druską ant žaizdų, žiūrėdamos Weso Andersono „Mėnesienos karalystę“ – filmą, kuriame sukoncentruota visa, ko norėjai, būdamas vaikas, bet niekada nepatyrei. Graži meilė, pabėgimas, Françoise Hardy paplūdimyje, nedrąsūs bučiniai ir toks kone pirmykščio nesugadinto jausmo pojūtis. „Mano vaikystė buvo tokia nuostabi… ligi tol, kol privalėjau pradėti bendrauti su kitais žmonėmis“, – pasisako draugė. Įnirtingai linksiu. Kolei sėdėjau savo kambarėlyje ir kūriau istorijas, paremtas nenuginčijama logika „viskas bus gerai“, tol viskas iš tiesų spindėjo nesugadintu auksu ir sidabru. Kai pirmąsyk išėjau į tradicinį Šilainių kiemą, gavau negailestingą smūgį galvon tinklinio kamuoliu. „Ką, kvadrato lošt nemoki?“ Kiemo vadas, mano nuomone, tolimas dono Korleonės ainis, tučtuojau reikalavo duoklės. Mergaitiški žaidimai buvo truputį kitokie – saldūs žodžiai ir šnypščiantis gyvačių lizdas.
Nesupratau šitų dėsnių. Mano kambarėlyje penktame daugiabučio aukšte viskas vyko pagal aiškią logiką: jeigu myli – myli. Jeigu nemyli – nemyli. Ir niekas nemėto kamuolių tau galvon. Ten vyko herojiškos kovos su aiškiais kanonais: aukotis, gerbti, puoselėti. O čia – duoklė vien dėl to, kad gyvenu jo kieme. Bet juk reikia socializuotis, linguoja galvą giminaičiai. „Aš su savo kiemo draugais buvau neišskiriamas“, – giriasi tėtis.
Po savaitės susimušiau su viena jų, turinčia nenuginčijamą autoritetą. Netekau gero kuokšto plaukų, bet įgijau reputaciją. Medžiok arba būk medžiojamas!
Dėsniai nepaiso tavo norų. Tik šįsyk, užuot žaidę kamuoliais, perėjome kitur: šiek tiek rimčiau ir skausmingiau. Gumbas, uždirbtas bežaidžiant kvadratą, gyja greičiau negu nesulaukta popietė prie kavos.
Kritikai kaltina Wesą Andersoną naivumu ir cukruotu idealizmu – esą tokių santykių nebėra, niekas nebegali tiesiog pabėgti miškan ir gyventi drauge. Tačiau būtent dėl šio viltingumo, atsiribojimo nuo rėkiančių laikraščių antraščių aš jį ir myliu. Naivumas – prabanga. Kaip dainuoja „The Smiths“, „reikia valios būti švelniam ir mielam“. Lengviau apsigobti cinizmo šaliu ir, besislepiant po skėčiu, judėti niekur link. Taip saugiau. Neskauda.
Jeigu rašyčiau laišką Wesui Andersonui, paklausčiau: Wesai, kodėl, nesuprasdama mūsų kelių susikirtimų, kasdien jaučiuosi kaip pasenęs Billas Murray? Kodėl, drąsiai metus burtą, nepasigirsta Françoise Hardy ir mudu neatsiduriam paplūdimyje?
Wesai? Girdi mane? Ar kas nors tebesiklauso?..
Šiomis dienomis mane visur persekioja kanadiečių rašytojo Douglaso Couplando mintis, kad mums, ištroškusiems švelnumo ir besibaiminantiems, jog būsime pamesti, seksas tėra dingstis giliai pažiūrėti kitam žmogui į akis. Jos pudruojasi plunksnas, žaviai klykauja, o paskui verkia, susisukusios į antklodes, giliai pasikūkčiodamos ir klausia, kodėl čia taip šalta. Nesuprantu, kaip, pasiekus tokį intymumą, kad, regis, visiškai atvirom kortom tyliai tyliai ištarsi savo slapčiausias baimes ir tave supras, išklausys ir nepasmerks, prasilenkiam koridoriais it nepažįstami. Geriausiu atveju aptariame šiandienos orus ar vyriausybės politiką. Galbūt netgi nueisime kavos, sakei, bet mudu abu puikiai žinom, kad ryto šviesa yra negailestinga. Nakties burtai išsisklaido vos pasirodžius pirmiems saulės spinduliams, išsislapsto bohemiški velniai. Šio mito kūrėjas tikriausiai puikiai suprato nepastovią santykių meteorologiją.
Moku blefuoti. Galiu žaisti šią partiją. Atlaikyti neišvengiamą pokalbį „Nubrėžkime ribas“. Sudainuosime bitlų „Norwegian Wood“, žvelgdami vienas kitam į akis, apsisuksim ir nueisim savais keliais.
Ryto šviesa yra negailestinga.
Filmai užklumpa net nesusimąstant: juk būtina pasidalinti rytine cigarete, kad sutvirtintum trapų tarpusavio ryšį. Taip prancūziška. Woody Allenas prunkštelėtų ir apkaltintų visišku elegancijos nebuvimu – užspringsi pelenais ir romantikos tartum nebūta. Niujorkietis dilemą sprendžia nepalyginti kultūringiau: jeigu Alleno režisuojamą porą bevaikščiojant užklumpa lietus, žinok, dalykai tarp jų – rimti. Popietė Moderniojo meno muziejuje ir voilà – dar viena rapsodiškai mėlyna pasija…
Bėda ta, kad šioje šalyje nuolatos lyja. Mano rankos baigia suaugti su skėčiu. Ar tai reiškia, kad visa, kas vyksta gatvėse, yra nepaneigiamai tikra? Mm, Woody? Ar tai reiškia, kad, sutikus, regis, seniai praloštą partiją, reikia surizikuoti ir pasitikėti? Išmesti ginklus ir… laukti?
Wesai? Woody?
Vladimirai?
Mečiau burtą. Tebelyja šitie pakvaišę lietūs. Kavos puodeliais nusėtas pokalbis.
„Žinai, mudu žiūrėsime „Anglą ligonį“, tu gersi raudoną vyną, nes nuo jo tampi tokia naiviai sentimentali ir bent tada necituoji prancūzų modernistų, o aš degtinę, kad nors vienam būtų linksma, ir paskutinį pusvalandį verksi man ant peties, kodėl, na kodėl turėjo sudužti tas lėktuvas, o aš tegalėsiu juoktis – degtinė mane taip jau veikia – ir galbūt tu prisidėsi, pradžioje – pro ašaras, o vėliau iš tikrųjų, ir mudu atrodysime kraupiai siurrealistiškai – vynas, krentantys lėktuvai ir juokas.“
Slėpynės baigtos.