Apie jaunąjį tapytoją ir pamėkliškas mūzas
IEVA RUSTEIKAITĖ
Ką tik įvykęs konkursas „Jaunojo tapytojo prizas 2012“ ir geriausiais pripažinti darbai kelia įvairiausių minčių tiek apie šiuolaikinę Baltijos šalių tapybą, tiek apie visuomenėje probleminėmis laikomas temas. Pasitelkę semiotinę optiką įdėmiau pažvelgsime į geriausiu išrinktą Martyno Petreikio darbą iš ciklo „Veidai. Egzistencinė individo būtis postmodernioje visuomenėje“. Kalbėsime apie tai, kaip paveikslų teikiamos prasmės cirkuliuoja jau nutraukus bambagyslę su autoriumi.
Iš penkių ciklą sudarančių kūrinių geriausiu pripažintas pirmasis, vaizduojantis užsimerkusio agonijos ar ekstazės apimto jaunuolio portretą, panardintą į minimalistinių atspalvių foną. Šioje gana didelio formato drobėje pagrindinė figūra išnyra per kontrastą tarp uždarų ir atvirų formų, tamsių ir šviesių plotų. Ryškūs, bet neužbaigti kontūrai, siejami su ciklo tema, turėtų padėti išskleisti draminę įtampą. Judrus kelių kraštutinumų lydinys, postmodernaus individo vidinė įtampa, tapybinėmis priemonėmis išreikšta medžiaginėje kūrinio plotmėje, kur vyksta savotiška kelių pagrindinių spalvų chromatinė „kova“, maišymasis, lydymasis, sutekėjimas į kontrastuojančias zonas.
Fone išskirtinas įstrižas margas rusvų atspalvių ruožas ir ant veido krintanti šviesa nurodo paveikslo skaitymo kryptį – iš kairės į dešinę, iš viršaus į apačią. Vertikalią kompozicijos ašį pabrėžia ir nosies, pražiotos burnos, šiek tiek ištįsusio smakro bei kaklo formos. Žemyn žvilgsnį gena ir techniniai sprendimai – vertikalūs potėpių pėdsakai, kuriantys varvėjimo, tekėjimo ir tirpimo įspūdį. Visi šie elementai jungiasi į visumą ir palaiko pusiausvyrą tarp kūrinio statikos ir dinamikos. Palyginti negausus elementų skaičius kuria stabilumo įspūdį, kurį labai pagyvina ir išjudina tankus potėpių ritmas. Vaizduojama veido išraiška taip pat rodytų sulaikytą, pristabdytą intensyvią emociją – ar tai būtų sulėtinta ekstazė, ar agonija, ar netgi somnambuliškas nuobodulys. Tokioje galimų emocijų puokštėje atpažįstama postmodernaus gyvenimo būdo, kur individas kenčia nuo persisotinimo (plg. galimą pravertos burnos nuorodą į goslumą) ir beprasmybės, kritika. Negana to, individo jaučiama įtampa gali pasiekti tokią epileptišką kulminaciją, kai net netenkama sąmonės. Vaizduojamą figūrą galime traktuoti kaip į tam tikrą pagrindą, pavyzdžiui, sieną, atremtą galvą arba žvelgti į ją iš viršaus ir matyti gulinčią galvą. Tai sustiprina nestabilumo ir prarastos orientacijos įspūdį, kur visa, kas galėtų būti atskirta, susimaišo ir praranda kontūrus.
Dėl pirmo ir antro plano sąsajos, tirpstančių kontūrų ir šaltų minimalių atspalvių figūra tampa vaiduokliška. Veidas tarsi persišviečia, atrodo efemeriškas, nykstantis – atsiranda kontrastas su portreto žanru, kuris įprastai išryškina vaizduojamojo ego. Kūrinio sluoksnis, kuriantis varvėjimo, subraižyto paviršiaus įspūdį, žiūrovą galimų reikšmių aibėje kreipia pažeistos ir sumišusios tapatybės link. Čia vėl atpažįstame demonišką postmodernizmo veiklą: egoizmą, nihilizmą, abejingumą, prasmės netektį, perdėtą individualizmą ir t. t.
Verta aptarti, koks šio darbo santykis su visu ciklu. Jei bandytume aprašyti visus darbus, išaiškėtų, kad iš visų penkių darbų geriausiu paskelbtas iš tiesų išsiskiria kitokia elementų išdėstymo tvarka. Visuose kituose paveiksluose skaitymo kryptis, jei remtumėmės krintančios šviesos nuoroda, yra savaip apversta. Iš dešinės pusės ant figūrų krinta ne šviesa, o šešėlio tamsa. Tai atrodo visai reikšminga mėginant susiorientuoti pesimistiniame šio ciklo reikšmių žemėlapyje. Be to, kituose keturiuose darbuose matome veidus, žvelgiančius tamsos, abejingumo, nuovargio ar nerimo pripildytomis (ar ištuštintomis) akimis. Analizuojamas darbas atitinka įprastą šviesos kritimo kryptį, o figūra yra užsimerkusi: be žvilgsnio arba žvilgsniu, nukreiptu į save, o tai – dar viena užuomina į egoizmą.
Jei visą paveikslų ciklą laikytume pasakojimu, jis prasidėtų būtent nuo čia analizuojamo ekspresija išsiskiriančio kūrinio. Iškeltas tarsi probleminė emblema, kitus ciklo kūrinius jis palieka fone. Jei būtų atvirkščiai, t. y. jei darbas būtų nukeltas į pasakojimo pabaigą, jis galėtų būti suprastas kaip tam tikras išrišimas, tam tikra įtemptos šešėlių ir šviesos kovos atvanga, kur klausimas, kuo tai baigėsi – šviesos pergale ar visišku nusigręžimu į save – liktų atviras.
Tokia prieiga prie aptariamo paveikslo leidžia parodyti, kokiais būdais žiūrovui byloja šis pranešimas. Ar pranešimas tikrai pasiekia tikslą? Ciklo pavadinimas „Veidai. Egzistencinė individo būtis postmodernioje visuomenėje“ rodo pretenzijas į socialinę kritiką, grįstą sociologų ar filosofų apmąstymais. Programiškai suformuluotas pavadinimas užbrėžia aiškias ribas, ką reikia pamatyti paveiksle. Bėda ta, kad toks turinys nepasirodo. Žinoma, tapybinėmis priemonėmis, kaip matėme, panašaus turinio žinutė formuluojama, tačiau kūrinys nebeperžengia pavadinimo, jo nebeišplečia ir netgi nepasiekia to masto, kuriuo užsimota formuluojant patį pavadinimą.
Taip pat kyla klausimas, ar gerai nusitaikyta, bandant imtis socialinės kritikos. Kritika iš esmės yra sveikintinas, tačiau ir itin atsakingas dalykas. Mat taip akcentuojamas tam tikras dialogas tarp kūrėjo, kūrinio ir žiūrovo. Menas suteikia galimybę kurti būdus, kuriais galima permąstyti mus supantį pasaulį. Imantis „didžiųjų“ temų pati prieiga turi būti itin meistriškai ir kruopščiai apmąstyta, mat netinkamai formuluojami didūs dalykai lengvai virsta banalybe. Šio ciklo tema gali būti laikoma „didžiąja“ – juk kalbame apie šiuolaikinio žmogaus susvetimėjimą, nerimą, persisotinimą. Tai yra drama, o ją perteikti nesubanalinant problemos – labai sudėtinga. Dažnai tokiu atveju pasitelkiama ironija – ji suvaldo perdėm jausmingą išgyvenimų srautą. Tai nebūtinai turi būti postmoderni pikta ir pašaipi ironija, juk galima grįžti prie senovės graikų ironijos, kur juokas yra išlaisvinantis būdas išgyventi pasaulio paradoksalumą.
Postmodernios visuomenės būvis lyg ir universali problema, tačiau kažkokia tolima, autentiškai neišgyventa, grįsta Vakarų visuomenių kritikos atgarsiais. Stebina dalies šio konkurso dalyvių angažavimasis tokiai kritikai, kai, rodos, jaunam pasaulį tyrinėjančiam tapytojui kaip tik reikėtų pradėti nuo kasdienybės paviršių (kaip tai, beje, padarė dalis finalininkų), kuriuose fundamentaliai ir reiškiasi pasaulio tapybiškumas. Jei jau norisi gvildenti šiuolaikines post… problemas, rodos, daug daugiau jų aptiktume postsovietikoje, kuri ir yra mūsų kasdienė duona, mūsų postmodernizmas, įsišaknijęs sovietiniame modernizme. Tai mūsų visuomenėje vis dar laukia intensyvaus ir kūrybiško apmąstymo. Net jei šis M. Petreikio ciklas yra įkvėptas ne vien baumaniškų ar kitų Blogio apaštalų paskaitų apie globalizaciją, o, tarkime, konkrečios kasdienės patirties, tokiu atveju cikle per maža transformacijos, galinčios išbanalinti kasdienybę ir priversti iš naujo susimąstyti. Kad ir kaip ten būtų, belieka patikėti kompetentingąja komisija, paskelbusia šį paveikslą pačiu geriausiu, ir tikėtis, kad šio jaunojo tapytojo dar laukia solidi kūrybinė branda.