Žiupsneliai skaitymų
GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ
Paroda Nacionalinėje dailės galerijoje („Moters atvaizdas LAWIN kolekcijoje“) didesnio įspūdžio nepaliko, išskyrus nematytąjį, netikėtai ironišką Stasį Ušinską. Aišku, malonu, kad kolekcija susisteminta, suskirstyta etapais, jie turi verbalinius paaiškinimus. Kaip feministė parodų vertinti nemoku, nesitapatinu tiesiog su jokiais vaizduojamosios dailės objektais – ten Kitų kūnai, Kitų gyvenimai; aš – visada anapus, autoriaus pusėje (to nepasakytum apie skaitymą). Apskritai pastebėjau, kad vaikystėje tapybinius prioritetus mano galvoje surikiavo Prano Gudyno sudaryta „Lietuvos tapyba“ („Vaga“, 1979): nuolatinė NDG ekspozicija jau yra tik antrinis, papildomas matas, todėl reikėtų kuo skubiau leisti jos albumą. Išeidama pagalvojau tik, kad galerijos bilietas, kuriame puikuojasi Antano Samuolio „Baltoji obelis“, galėtų būti Šatėnuose skelbto konkurso paveikslo interpretacija. Turint galvoje tapybos ir dizaino santuokų kontekstą: van Goghą ant saulėgrąžų pakelių, Klimtą ant puodukų, Dalí ant laikrodžių, Čiurlionį ant šokoladų, Rusecką ant saldainių dėžučių. Tačiau kažką panašaus bene jau yra rašęs Ernestas Parulskis – jeigu ne straipsniuose ar knygoje, tai socialiniuose tinkluose.
Nemėgstu kelionių aprašymų (taip pat ir „Travel“ kanalo), kurių pagrindas – kas valgyta. Neseniai apmąsčiau Vaivos Grainytės „Pekino dienoraščius“ („Vaga“, 2012) – čia kulinarijos irgi esama, tačiau ji neįkyri, netampa pasakojimo ašimi, nėra banali. Prieš kelis numerius „Metuose“ skaičiau ir Tomo Venclovos „Tolimųjų Rytų užrašus“: bijau, kad Grainytė man įdomesnė (neakademiška, atraktyvi, nors ir nepataikauja populistiniam skaitymui). Kelionė į pasaulio kraštą su nelabai reikalinga kalba – kaip savanoriška iniciacija (visur esama kritiško, feminizuojančio žvilgsnio, sąmojo, asmenybės, stiliaus). Dideliais išbandymais, sukrėtimais įvairiose gentinėse bendruomenėse jaunuoliai įvesdinami į suaugusiųjų, vyrų pasaulį. Pažymėtina, kad Vaiva „inicijuotis“ veržiasi pati: turbūt tai ir bus esminis jos pranešimas. Knyga, manding, publicistinė, ne grožinė. Ir nors ji, atrodytų, trykšta socialumu – apgaulinga komunikatyvinė funkcija tėra retorikos dalis: „Niekada nemėgau dirbtinai formuojamų kompanijų, būrelių, bendruomenių, bendrabučių“ (p. 65). Beje, kol Vaiva dar nebuvo Šatėnų autorė, ją pažinojau kaip merginą, kuri daro fliuksiškus auskarus su Donskio ir kitų visuomenės veikėjų galvomis ir pardavinėja juos Kaziuko mugėj. Turbūt teisus Tomas Venclova, užsimindamas (kažkurioj LRT „Klasikos“ laidoj), kad rašytojui (-ai) pirmiausiai reikia biografijos.
Atsakinėdamas į Ramūno Gerbutavičiaus klausimus „Lietuvos ryte“ Kęstutis Navakas sako, kad idealioji jo skaitytoja mėgsta gerą vyną ir gerus kvepalus. Nesidomiu nei tuo, nei anuo, todėl tikriausiai perskaitau neidealiai: knygoje „Visi laiškai – žirafos“ („Vaga“, 2012) Kęstutis Navakas ir Akvilė Žilionytė, man regis, žaidžia lytimis ir estetiškais mažmožiais. Todėl ir neverčiami užsienio kalbų žodžiai čia atrodo kaip brilikai. Pavadinimo aliuzija tarsi gravituoja į Dalí paveikslą, tad reikėtų, matyt, kalbėti apie intertekstualumą, kurio neišmanau, nes universitete nelankiau Irinos Melnikovos paskaitų. Tokį pasažą pavartojau tyčia: į tekstą įpintas net Regimanto Tamošaičio teorizavimas, kokia turinti būti proza, tačiau čia pat konstatuojama, kad „pasakojimas yra žudymo forma“ (p. 114). Tiesa, naratyvo ir egzistenciniam alkiui mažinti šis rašymas nelabai tinkamas, jis nekuria epo. Bet kuria žaidybines įtampas tarp mokslingos teorijos bėgių ir liauno autoriaus (kaip vis dėlto galingesnės instancijos) kreivių.
Studijų metais (taip pat ir po jų) tarsi gėdijausi perdėtų pretenzijų į mokslingumą. Mokslingumą suvokiant kaip griežtai disciplinuoto mąstymo perspektyvą, be laisvų kvėptelėjimų, be pokšto, be duendės galimybės. Be to, apie ką savo naujoje knygoje „Laisvojo mąstymo properšos“ („Tyto alba“, 2012) rašo Viktorija Daujotytė: „Jei sąmonės didžioji dalis yra užimta literatūros, jos svarstymų ar tiesiog nepertraukiamo buvimo mąstymo-jutimo zonose, tikėtina, kad ir laisvojo mąstymo kalbinėse išsklaidose ji išliks, gal net svarbiausioje vietoje, tik be įsipareigojimų metodams, analizėms. Laisvąjį mąstymą koreguoja savaiminė tvarka“ (p. 14). Nuolat jutau tą kone militaristinį akademinės tvarkos represyvumą, kurį būtų galima iliustruoti semiotiko kalbėjimu „mes“ vardu – straipsniuose ir monografijose. Teisinausi eilėraščio eilute. Kas dar nėra aš, negali būti mes, – taip rašė puiki suomių poetė Arja Tiainen.
Ir vėl pritrenkiantis Arvydas Juozaitis „Metuose“ (Nr. 10); vedamasis su hipoteze, kad galbūt M. K. Čiurlionis pats pasitraukė iš gyvenimo. Net su visa šiam amžiui jau nebebūdinga patetika („Mikalojus Konstantinas Čiurlionis išėjo sušalti nuaidėjus Verbų sekmadienio varpams, prasidėjus Didžiajai savaitei“, p. 11) – būtų įstabus filmo scenarijus. Vis dėlto nekantriai laukiu ir pradėtosios dramos tęsinio. Antras pagal įdomumą skaitinys tame pačiame žurnale – Daiva Čepauskaitė atsakinėja į Tautvydos Marcinkevičiūtės klausimus. Visada mėgstu anketas, kuriose rašytojai įpareigojami kalbėti ne apie politiką ir visuomenę, o apie save (kiek anksčiau maloniai nustebino Valdo Gedgaudo atsakymai). Net jeigu tarsi jauti, kad kažkur jie pagražina ar meluoja, tokius atsakymus perskaitai kone kaip slaptažodžius kūrybos seifui. Pavyzdžiui, esu atkreipusi dėmesį, kad rašytojos moterys tarsi didžiuojasi tuo, jog yra įgalios buičiai, nes, įtariu, nerūpestingoje jaunystėje jos ja beveik nesidomėjo. Šis aspektas man labai įdomus: dar lyg ir neteko susidurti su lietuvių poete, kritike ar akademike, kuri didžiuodamasi prisipažintų laikanti tarnaitę. O ją turėjo, tarkime, poetas ir akademikas Vincas Mykolaitis-Putinas su žmona, kuri, kalbant šiuolaikiniais terminais, tarsi ir administravo vyro veiklą. Tačiau grįžtu prie poetės Daivos Čepauskaitės, 2011 m. tolerancijos žmogaus: „Būti kitokiam nėra blogis, jei tas kitoniškumas neprasilenkia su įstatymais ar moralės normomis. Jei kažkas gatvėje mano akivaizdoje muša žmogų, o aš apsimetu, kad nematau, ir praeinu pro šalį, tai aš nesu tolerantiškas“ (p. 101). Gražiai, paprastai pasakyta, čia viskas aišku. Tačiau kasdien susiduriu su daug sudėtingesnėmis dilemomis: jeigu žmogus muša pats save (ir neretai užmuša – ne vien alkoholiu ar idėjomis, kartais ir visai tiesiogiai), ar jį gelbėti nėra kišimasis į asmeninius reikalus ir privatų gyvenimą? Štai didysis tolerancijos klausimas.