Šiandien mano Dievas – medis
GRETĖ SILIŪNAITĖ
Jeigu ir tavo močiutė gieda bažnyčios chore ir dar yra ganėtinai guvi išlydėti anapusybėn tuos, kurie kažkada virtuvėje mūrijo krosnį, arba tuos, kurie tą krosnį pravalydavo, kol ji dar buvo naudojama, supranti, kad užuojautos skyrelis paskutiniame vietinio dienraščio puslapyje yra būtinas. Ryte močiutė paskaito, ar šiandien kurį nors laidos, ir jau žino, ką atsakysi įkyriems vaikams su anūkais, kurie vis siūlosi aplankyti, pažiūrėti, kaip „kruta“. Žinoma, vaikai ir anūkai visada laukiami, jiems bus išskleistas stalas, susuktas vyniotinis ir paruošta kas nors šilto, bet pačiai šeimininkei nuo penkių repeticija, todėl visi einam išpažinties, atbūnam mišias ir tada jau namo prie stalo sužinoti, kad visiems viskas gerai.

Autorės piešinys
– Kur močiutė?
– Mamyt, sėsk prie stalo, užtenka jau visko.
– Kompotas rūsy, aš tuoj.
Paskui močiutė ima mano lėkštę ir kiek sudvejoja prieš pildama padažo ant balandėlio.
– Negavai išrišimo? – klausia prie šono palinkusi teta Jūratė.
Ji mums sava, tokios teta garsiai nepavadinsi. Čia ta, kuri jaunimui krizendama papasakoja, kaip miške slėpdavo „Kosmoso“ cigaretes. Traukdavo jas iš aprasojusio stiklainio ir patraukdavo su pussesere (ša! niekas nežino) prieš eidamos į šokius. „Tikrai? – paklausi. – O iš kur gaudavot?“ – „Tavo tėvas nupirkdavo“, – atsako rankomis apglėbdama šlaunis, kuriose dabar tie dvidešimt viršaus sukauptų metų. Visgi pakelia smakrą aukštyn – dar sava tarp jaunimo, nors jau beveik keturiasdešimt, bet jauniausia dukra visada lieka jauniausia, visada be vietos. Iš pradžių beveik su vyresniais, vėliau beveik prie jaunų.
– Kodėl ne? – klausiu vis dar neatgavusi lėkštės. – Gavau.
– Nenuėjai poterių kalbėt, visi matė.
– Sukalbėsiu dar. – Nusijuokiu tetai ir pati pasiimu lėkštę iš močiutės rankų. – Padažo nereikia, ačiū.
Šiandien mano Dievas yra medis – noriu šaukti jiems ir nesvarbu, kad tai gali kainuoti ne tik padažą, bet ir visą balandėlį. Tačiau pažiūriu į mamą, kuri ir taip kiek per daug sau leidžia su kelionėm ir kitom asmenybės tobulinimo programom. Mamą, kuri čia tyli, nors iš tiesų gal vienintelė turi ką pasakyti. Mamą, kuri nebūtinai visada mane supranta, bet palaiko, ir prispaudžiu savo tiesas po paaugliškai prakaituojančia pažastim, kuri trokšta revoliucijos net ir čia, prie giminių stalo per močiutės septyniasdešimtmetį, kuris minimas pora savaičių vėliau dėl vieno kito nenumatyto „pagrabo“.
– Visai bedievė! – neišlaiko močiutė. – Kaip anas (suprask – senelis), tam irgi nereikėjo Dievo, tai ir numirė susisukęs nuo vėžio.
Močiutė dabar tuščiomis rankomis, nes aš atėmiau lėkštę, suranda kitos anūkės galvą, į kurią dar gali pasiremti. Šita galva atmintinai moka poterius, kurie kalbami gavus išrišimą, ir tas nuodėmes, kurios be vargo atleidžiamos. Močiutė ima burnoti ant senelio, kurio mirties metinių minėjimo stalas jau seniai nukrautas, o aš stojuosi, veldama tą pačią visomis progomis naudojamą staltiesę, kaip priklauso, nes dabar nedera valgyti balandėlio. Imu kažkurią Hessės knygą – bent vieną visuomet turėjau su savimi, kai man buvo septyniolika – ir mes einam pas Dievą prie upės. Dar spėju pamoti senelio Jono stabukui, kuris kaba virtuvėje ant sienos. Jis, neproporcingas medinukas ant kryžiaus ilgom rankom ir trumpom kojom, išdrožtas to paties, kuriam nereikėjo Dievo, net neįtaria, kad gali būti toks svarbus prie giminės stalo. Mes su Hesse einam Anykščių šilelio takais, kur senelis vedžiodavo šunį. Ilgai vedžiodavo – tas, net jaunas būdamas, grįžęs tysodavo nejudėdamas likusią dienos dalį iki kito pasivaikščiojimo. Einam iki salos, kur kitoje upės pusėje matyti išrausti kregždžių lizdai. Aš ir Hesse, kurio knygos taip ir neatverčiu, tiesiog man reikia ją turėti su savimi, kaip močiutei reikia turėti lėkštę arba geresnės anūkės galvą savo delne. Sėdu ant retos žolės, nes tuoj lapkritis, ir mintyse kartoju šiandien mišiose kunigo išsakytus žodžius, kad jam nereikia mūsų išpažinties. Grįžtu, kai stalo lentos jau sustumtos viena ant kitos, staltiesės kraštai atitinkamai nutįsę iki kelių, o šviežios dėmės paslėptos po lėkštėmis, kuriose maišosi pietų likučiai. Dabar visi susispietę mažais būreliais, „iš kiemo“ atėję keletas kaimynų, močiutė kažką išlydi amžino atilsio su kitomis giedotojomis, mama vienodai tyli, bet dabar jau sugeba pritapti, o aš lipu į antrą aukštą prisidėti prie jaunimo. Kažin, kodėl lietuvių kalboje nėra vardo Bodilė? Bodilė – nuo žodžio „bodėtis“. Lipdama atsikrenkščiu – tuoj paklausiu, ką rodo per kitus kanalus.
Paauglystė, septyniolikti gyvenimo metai – kiekvienas prakaito lašas skirtas kovai už savo vietą prie giminės stalo arba toliau nuo jo. Vėliau viskas sausėja ir prie bažnyčios nuomojamas butas nebekelia jokių emocijų.
Mama: Kurioje vietoje?
Aš: Čia, prie Petro Povilo bažnyčios.
Mama: Gerai, gal kartais užsuksi.
Aš: Ar dėl to tapsiu geresniu žmogumi?
Mama: Vėl pradedi.
Aš: Kodėl man nedavei vardo Bodilė?
Mama: Kas čia per vardas? Tėvas tau davė vardą, aš norėjau kito.
Užeinu į bažnyčią, kodėl ne? Durys juk atviros, o dabar tokių nedaug. Man patinka prasibrauti pro turistus, dažniausiai lenkus arba japonus, kurie dar lauke išklauso per mikrofoną kalbančio gido pasakojimą apie baroko paminklą. Patinka moteris, pardavinėjanti žvakutes po penkiasdešimt centų ir niekuomet neatsakanti į mano „laba diena“, nes žvakutes atsinešu savo, ir kunigas, kai nedirba. Dirbantis man labiau patinka kitas. Pas tą ir einu.
Pirmiausia pasižiūriu į kišeninį veidrodėlį – bandau įsiminti, kaip yra dabar, o paskui patikrinsiu, kas pasikeis gavus išrišimą.
Kunigas iš klausyklos duoda ženklą ir aš pradedu taip, kaip reikia. Visokių burnos kvapų prisigėrę drožiniai dalina senuko veidą skirtingo dydžio apskritimais. Raukšlėtas veidas visada kaip žemėlapis, tegu tai nuodėminga, bet aš mėgaujuosi tuo vaizdu – man gražu. Jo veido dalys, judančios atskirai viena nuo kitos, atrodo kaip kregždės savo lizduose toje pačioje atodangoje prie upės. Dar pamenu, kaip būdami vaikai mėtydavom obuolius per upę ir niekam nepavykdavo pataikyti į lizdą. Ir maži, ir dideli obuoliai vienodai atšoka nuo smėlėto skardžio ir plūduriuodami upės paviršiumi leidžiasi pasroviui. Tikėjau, kad mano mestas obuolys įstrigs ir neleis kregždėms išskristi. Maitins jas per žiemą mano paslaptimis, kurias išpažindavau vaisiams. Jų po pilną megztinio sterblę prisivogdavom pakeliui prie Šventosios. Naiviai patikėdavau po paslaptį kiekvienam obuoliui be išimties, nors mano mestas nepasiekdavo net upės vidurio. Ir vėliau nepasidarė geriau – per kūno kultūros pamokas metant kamuoliuką mokytoja įbesdavo žvilgsnį į dienyną kažką skaičiuodama. Mokytoja, ar ten mano paslaptis skaičiuojat? Kuo toliau, jų vis mažiau. Štai dabar klūpau prieš kunigą ir nesugalvoju, ką galėčiau išpažinti, nors kišenėje vis dar gniaužau vieną obuolį.
– Dėde, jūsų veidas man primena kregždžių lizdus.
– Vaikuti, mokykis, kol gali. Užtenka išmokti po keletą užsienietiškų žodžių kasdien.
– Dėde, į tokius lizdus vaikystėj mėtydavom obuolius.
– Anksčiau aš pats mokiausi kasdien, daug skaičiau, ruošdavausi pamokslams.
– Niekam nepavyko pataikyti, visos kregždės išskrisdavo atėjus laikui.
– Dabar jau pats apsileidau ir atmintis ne ta.
Į kurį apskritimą langelyje taikyti obuolį? Jeigu obuolys bus per mažas, pataikysiu kunigui į veidą. Per didelis atšoks ir, jeigu nespėsiu pagauti, nuriedės bažnyčios grindimis. Visi pamatys, kad bandau gundyti kunigą obuoliu, kaip žaltys sugundė Ievą. Tik vienas idealiai atitinkantis apskritimą obuolys galėtų užkimšti skylę, bet kas iš to? Nemanau, kad kunigas klausykloje praleistų visą žiemą saugodamas mano paslaptį.
Kunigas su trim sveikom Marijom beldžia į langelį ir mane paleidžia.
Einu tiesiai išėjimo link. Gal dar neišaugau iš tos revoliucinės nuotaikos, bet ir dabar atgailos maldas mieliau nešuosi su savimi „iki pareikalavimo“. Sustoju prie švęsto vandens, bet palinkstu ne prie jo. Čia išsitraukiu kišeninį veidrodėlį: „Nagi, veidrodėli, veidrodėli…“ Tai, ką matau, derinu su tuo, ką atsimenu. Tarytum prieš langą dėčiau vieną žemėlapį ant kito – linijos sutampa. Na ir dėkui Dievui, persižegnoju ir išeinu.
Prie vartų mane dar sustabdo čigonė, ji čiumpa už rankos ir atsuka delnu į viršų. Atšoku, nes nenoriu žinoti. Tada ji atkiša savo delną ir liepia mokėti, nes paslaptis saugot brangu. Kišenėje tik pakiužęs obuolys – ištraukiu jį ir dedu į prašančią ranką. Duočiau daugiau, bet tikrai šiandien nieko rimčiau neturiu.