Paslaptinga Siesikų dvaro tapyba
VIDAS POŠKUS
Į Siesikus išvažiavome pirmą dieną po rinkimų, gal todėl mieste beveik nebuvo žmonių ir automobilių. „Beveik kaip Naujųjų metų rytą“, – nusprendėme, pro mašinos langus žiūrėdami į tuščias gatves, nuklotas krintančių geltonų lapų. Ukmergę pasiekėme greitai, o ten netoli ir Daugaliai. Tolumoje lyg ir pasimatė Siesikai. „Čia turbūt taip pat būta kokio nors dvaro“, – pasakiau Daugalių pakraštyje išvydęs charakteringą parko medžių sankaupą ir staigiai paspaudžiau automobilio stabdžius, supratęs, kad tai ir yra Siesikų dvaras.
Siesikų dvaras, kartais vadinamas pilimi, – tai garbingos XVI–XVII amžiaus Siesickių giminės rezidencija. Monumentalų pastato kūną vainikuoja didelis stogas. Į vieškelį žvelgia lygi, tvirta, stabili siena su langais – mažesniais ir restauruotais pirmame aukšte, dideliais ir užkalinėtais lentomis antrame. Tiesiu kaip styga keleliu įvažiuojame į buvusį dvaro kiemą. Pasirodo šeimininkas – žmogus, prižiūrintis ir restauruojantis Siesikų dvarą, – Audrys Matulaitis, matyti, kad fizinį darbą dirbantis vyras vėjų ir saulės nugairintu veidu. Sveikindamasis jis tvirtai paspaudžia ranką ir pakviečia vidun.
Sugirgžda aprūdijusios geležinės durys ir mes patenkame į buvusį vestibiulį. Pirmas aukštas, kaip įprasta tais laikais, buvo skirtas pagalbinėms patalpoms – virtuvė, podėlis, tarnų kambariai, o antras – reprezentacinis, beletažinis. Pagrindinė jo menė – beveik kvadrato formos, su papildoma erdve apskrito flankuojančio bokštelio antrame aukšte (vėliau ten buvo įrengta koplytėlė). Dydis ir didingumas yra skirtingai ir savaip suprantamos sąvokos. Vienas daiktas gali būti didelis, bet ne didingas ir atvirkščiai. Būtent taip galvojau, stovėdamas Siesikų pilies menėje ir lygindamas ją su neseniai pirmą kartą aplankyta Valdovų rūmų sale. Šioji didelė ir išdabinta kesonais bei herbiniais frizais, bet kažkodėl neatrodo didinga – tiesiog iš sovietmečio atkeliavusi aktų salė. Mažesnis Siesikų analogas – visiškai kitoks. Patalpa, pilna statybinio šlamšto, užkalinėtais langais, betoninėmis perdangomis viršuje, su vėlesniu (klasicistiniu) apardytu židiniu, išlieka monumentali ir kelia instinktyvią pagarbą. Panašiai kaip tikro aristokrato stotas – net ir aprengus jį elgetos skarmalais, mėlynas kraujas parodys, kas jis yra iš tikrųjų.
„Čia ir yra tai, ko jūs ieškojote“, – sako šeimininkas. Patikiname, kad čia įdomu viskas, nors kai tariausi dėl vizito, išlikusios freskos buvo vienas iš svarbiausių masalų. Taip, sieninė tapyba kadaise turbūt dengė visas keturias menės sienas. Taip, ji išliko tik pietinėje, šiek tiek rytinėje ir nedideli fragmentai šiaurinėje (apvadai prie įėjimo į bokštelį) sienose. Taip, jos būklė apverktina ir kalbėti apie ją galima daugiau spėlionių ir hipotetinių interpretacijų pavidalais. Bet vis dėlto ji išlikusi ir daro įspūdį. Pirma, XVI amžiaus galbūt antrosios pusės ar XVII amžiaus pradžios sieninės pasaulietinės tapybos beveik neturime. Antra, tapybos plastika. Be abejonių, tapė ne Mikelandželas ir net ne jo mokinys. Pajėgumai akivaizdžiai kuklesni. Bet efektą lemia tapytojo (jeigu tuos paspalvintus piešinius ant sauso tinko galima vadinti tikrąja tapyba) jėga ir drąsa. Jis nejautė jokių kompleksų. Piešė ranką taip, kaip mokėjo. Brėžė kojos liniją laisvai, lyg vaikas brauktų pagaliu per smėlį. Taip, tai prigimtinis ekspresionizmas. Taip, tai renesansinė laisvė. Ir tą nežabotumą ryškiausiai įkūnija dvi priešinguose šiaurinės salės galuose nutapytos figūros: kairėje vyro, dešinėje – moters.
Keistu rakursu pavaizduotas vyras – nuogas, į žiūrovus atsuktas plikas užpakalis. Kojos lyg apžėlusios, lyg aptemptos kelnėmis-kojinėmis, lyg pasruvusios kraujais. Kairė ranka stambi, dešinės net nesimato, o geltonų garbanų rėminame veide pūpso didelė, mėsinga nosis. Moteris – sunkiai įžiūrimas jos siluetas skausmingai ištiestomis ir surakintomis rankomis – įkomponuota medžių fone (tiksliau – dailininkui neišmanant visų perspektyvos dėsnių, jie pavaizduoti virš galvos), po kojomis dėmė, primenanti kažkokį vandens telkinį. Aiškiausiai matoma tos moters dešinioji akis, žvelgianti tiesiai į salę. Aukščiau gana gerai matyti keli medžius verčiantys vyrai. Moters krūtys taip pat matomos ir sienos viduryje, čia pat, tik truputį žemiau, galima įžiūrėti kažką panašaus į dvi poras apnuogintų ir susipynusių kojų. Dar atskiruose fragmentuose (ypač didelis ir aiškus plotas regimas rytinėje sienoje) matyti augaliniai motyvai – apynių spurgai, lelijų žiedai, kitokie žiedlapiai ir lapeliai.
Siesikų dvaro šeimininkas mums papasakojo apylinkėse gerai žinomą romantizuotą Siesickių giminės legendą apie pilyje užmūrytą neištikimą žmoną ir į gabalus sukapotą jos meilužį. Gal ši istorija ir pavaizduota ant sienų? Keista turėtų būti giminė, jei ne tokį jau ir garbingą savo istorijos įvykį vaizduotų garbingiausioje namų vietoje. Žinoma, senais laikais pasitaikydavo ir ganėtinai ekstravagantiškų dalykų – čia prisimintinas ir Vilniaus Vyskupų rūmų teritorijoje aptiktas falo pavidalo puodelis, iš kurio skysčiai galėjo būti ištraukiami ne kaip nors kitaip, o čiulpiant labiausiai atsikišusią jo vietą. Taip pat beveik bendralaikis buvo ir lenkų istoriko Jano Seredykos detaliai aprašytas mezaliansas tarp Zofijos Dorohostaiskienės ir Stanislovo Tyminskio. Siesickiai galėjo užsimanyti įamžinti kurtuazinius savo šeimos puslapius. Juk antai ir renesansinėje Italijoje dar XIV amžiaus pradžioje Memmo di Filippuccio erotinėmis scenomis (mylimieji maudosi viename kubile, mylimieji gulasi į lovą…) ištapė San Džiminjano rotušės sienas ar XV šimtmečio pabaigoje Benedetto ir Bonifacio Bembo Piero Marios Rossi ir Biancos Pellegrini meilei dedikavo Auksinio kambario sienas Torrechiaros pilyje.
Nuogybės ir žiaurumai labiau paaiškintini kokiu nors tautinės ar antikinės mitologijos ekskursu, galbūt renesansinės literatūros įtaka (Giovanni Boccaccio, Torquato Tasso). Užtenka pamatyti moters krūtis vaizduojantį išlikusį fragmentą, kad galvoje sušmėžuotų manieristinio prancūzų poeto Clément’o Marot eilėraščio „Puikioji krūtis“ eilutės: „Puikioji krūtis, žavioji krūtis, baltesnė už kiaušinio kiautą, / Krūtis kaip naujutėlis atlasas, / Krūtis, priverčianti gėdintis rožes, / Krūtis, kuriai neprilygsta niekas…“ Kita vertus, pažvelgus į gremėzdišką vyro kūną, prisiminti galima ir Hippolyte’o Taine’o įžvalgas apie šiaurietiškas nuogo kūno vaizdavimo ypatybes: „…Čia oda sūrio – ir net apgedusio sūrio – spalvos… Žmogaus kūnas negražiai sudėtas, be galo didelis, sunkus ir be gracijos.“
Kalbėti apie vientisą programą matant tik atskiras dalis, turbūt kokius penkis nuošimčius viso to, kas buvo sugalvota ir kuo buvo išmargintas visas vidus, reiškia pasmerkti save nepamatuotoms spekuliacijoms. Kita vertus, žinant manierizmo epochos užsakovų ir dailininkų polinkį sudėtingoms temoms, mįslingiems siužetams, laikas Siesikų tapybos atveju regėtųsi ne tik kaip priešas, bet ir kaip sąjungininkas. Viena akivaizdu – atskiros scenos buvo sukomponuotos atskirais stačiakampiais, pagrindinės iš jų užėmė strategiškai patogiausias pozicijas žiūrovo akių lygyje ir siekė maždaug pakeltos rankos aukštį. Viršum jų, siauresnėje frizinėje juostoje, grupuoti savotiški komentarai; remiantis išlikusia dalimi, vaizduojančia medžius kertančius vyrus, įmanoma spėti, kad galbūt buvo vaizduojami žanriniai vaizdeliai, skirti buities darbams, – gal metų laikų alegorijos? Taigi apačioje vaizduojama surakinta moteris galėtų būti ne kas kita, kaip mitologinė Andromeda: Kasiopėjos duktė Andromeda buvo prikaustyta prie jūros kaip auka jūrų pabaisai, o didvyris Persėjas ją išgelbėjo ir vedė. Šiaurės pusrutulyje tokiu vardu pavadintas žvaigždynas (to paties pavadinimo ūkas jame aptiktas kaip tik XVII amžiaus pradžioje) matomas šaltuoju metų laiku (kada ir kertami medžiai).
Brendant į dar gilesnius ir rizikingesnius interpretacinius vandenis ir žvelgiant į ore kabančią ranką bei šalia jos keistai pasisukusį nuogą jaunuolį, galima prisiminti airių mitologiją ir vadinamąją „Raudonąją Olsterio ranką“. Tai heraldinis simbolis, siejamas su saulės dievu Nuadu, mūšio metu praradusiu ranką (kitas dievas vėliau jam pritaisė sidabrinį pakaitalą), arba jo sūnumi Labraidu, vadintu Raudonąja Ranka. Žodinėje tradicijoje taip pat kalbama apie kelių valdovų konkurenciją dėl Olsterio – varžantis dėl jo buvo nutarta, kad tas pretendentas, kuris pirmasis ranka pasieks krantą, jį ir valdys; išmaniausias besirungiantysis nusikirto plaštaką ir sviedė į sausumą. Atrodytų, kad sieti Vilkmergės paviete buvusią sieninę tapybą su keltiška mitologija yra liguisto romantizmo išraiška, tačiau, prisiminus Gintaro Beresnevičiaus įžvelgtas analogijas tarp lietuviškojo Palemono ir airiškojo Partholono (beje, su juo ir jo žmona toje pačioje tradicijoje siejamas pirmasis neištikimybės istorijos Airijoje atvejis), toks požiūris nebūtų jau visiška naujiena.
Lyg ir įtikinamesnis ir geografiškai bei kultūriškai artimesnis būtų bandymas ore kabančią plaštaką susieti su viduramžišku flamandų mitu apie romėnų karį Silvijų Brabą, nugalėjusį Šeldės upės apylinkes terorizavusį milžiną Druoną Antigoną. Pastarasis už perkėlimą per upę reikalaudavo mokesčio, o tiems, kurie nesusimokėdavo, nukirsdavo plaštaką. Romėnų karys, kurio vardas esą vėliau buvo įamžintas Brabanto vietovardyje, baisūnui pats nukirto plaštaką. (Toks jis pavaizduotas jau XIX amžiuje pastatytame paminkle prieš Antverpeno rotušę – šio miesto pavadinimas ir reiškia „numesta ranka“ – hand werpen.) Spekuliuojant, kad tokį motyvą tapė gimtosios Flandrijos pasiilgęs dailininkas ar užsakinėjo ten lankęsis kas nors iš Siesickių, galima patikėti net ir tokia interpretacija.
Bandant surasti abiejų scenų sąsajas su tuometinėmis aktualijomis, neabejotinai būtų galima prisiminti ir Šekspyrą ir tuo metu jo ypač populiarią tragediją „Titas Andronikas“ (parašytą 1588–1593 metais, pirmą kartą pastatytą 1594 metais). Tai viena žiauriausių ir kruviniausių dramaturgo pjesių, kurioje teigiami ir neigiami personažai, ištikti smurtinių mirčių, krinta kaip lapai nuo šalnų pakąsto medžio. Sąsajų su Siesikų tapyba kelia antrojo veiksmo trečioji scena, kurioje Tito dukrą Laviniją pagrobia ir giliai į mišką nusitempia gotų karalienės Tamoros sūnūs Demetrijus ir Chironas. Išprievartavę auką besityčiojantys piktadariai nukapoja jai plaštakas, nupjauna liežuvį. Kitame veiksme intrigantas mauras Aaronas tam pačiam Titui melagingai praneša, kad imperatoriaus Saturnino nurodymu kaip atgailą Titas arba jo sūnūs Marcijus ar Kvintas turi nusikirsti vieną plaštaką. Tito prašymu tas pats Aaronas nukerta jam plaštaką ir šią nusiunčia Saturninui. Žinoma, tai tik hipotetinės interpretacijos, net jeigu iš tiesų paaiškėtų, kad Siesikų menės vaizdai buvo skirti brutaliam Šekspyro veikalui (įdomu, kad tai, be abejo, kompiliuotas, tačiau antikinių tiesioginių pirmavaizdžių neturėjęs anglų rašytojo kūrinys), nuostabą keltų kultūrinės Londono aktualijos (turimas omenyje spektaklis) įvaizdinimo atvejis pirmuosius vakarietiškojo teatro žingsnius dar tik žengiančioje (prisiminkime operines Vazų aspiracijas arba jėzuitų „performansus“) Lietuvoje. Gal tai tiesiog neatsitiktinis déjà vu, dar kartą įrodantis, kad bendros epochos idėjos tiesiog plevena ore?
Galop tą lyg bėgantį, lyg susikūprinusį jaunuolį, tarytum bandantį išvengti ore kybančios rankos fragmento, galima vertinti ir kaip kokį bakchanalijos, orgijos ar batalinės scenos (kad ir Ovidijaus apdainuotos Persėjo kovos su jaunuoliais) protagonistą arba antraplanį veikėją. Dalis tiesos paaiškėtų atidengus tapybą slepiantį žalią dažų sluoksnį, tačiau visos istorijos neatskleis nei nutrupėję tinko gabalai, nei pačiame centre jau vėliau („prie Daugėlų“) įrengtas židinys.
Kupini įspūdžių atsisveikinome su svetingu šeimininku ir per varnalėšas ir šalpusnius patraukėme nuo Siesickių pilies link to paties miestelio bažnyčios. Palinkę šventoriaus varteliai (sidabriniais emaliniais dažais storai užtepti pinučiai bylojo jų pakabinimo datą: „18…“) grasinosi bet kurią akimirką nuvirsti žemėn, visai kaip Pizos kampanilė. Iš mokyklos gatve į namus skirstėsi vaikai, entuziastingai dalindamiesi įstojimo į skautus džiaugsmu. Pamatę mus, vaikai maloniai pasisveikino. „Čia ir turėtų baigtis pasakojimas“, – nusijuokėme, žvelgdami į nutolstančias ir gatvelės vingyje išnykstančias jų nugaras, dengiamas knygų prikimštų kuprinių.