Snobas-vilnietis
Ne kiekvienas Lietuvos snobas – vilnietis, ne kiekvienas vilnietis – snobas, o vilnietis snobas nebūtinai priklauso snobo-vilniečio porūšiui. Snobas-vilnietis didžiausiu savo gyvenimo nuopelnu laiko išmintingą sprendimą gimti ir užaugti Vilniuje.
Kilmė: sakoma, kad vilnietis – buvęs kaimietis arba buvęs kaunietis. Dar sakoma, kad tikras miestietis – tik trečios kartos. Mūsų herojus linkęs tai praleisti pro ausis: net jeigu tėvelis į mokyklą ėjo vieškeliu per kolūkio laukus, o mamytė daug metų kasdien melžė karvę, snobas jaučiasi miestiečių miestietis. Pirmai progai pasitaikius pabrėš, kad augo tarp asfalto ir betono, o žemės ūkiu užsiima nebent kolektyviniame sode. Tą patį apie save gali pasakyti ir atvykėliai iš Mažeikių ar Alytaus? Snobui neįdomu, kaip žmonės gyvena Lietuvos miesteliuose.
Snobas ir Lietuva: tikras snobas-vilnietis mano, kad už Perkūnkiemio prasideda laukai ir kaimai. Jokio miesto nėra iki pat Rygos. Panevėžį ir Šiaulius įsivaizduoja maždaug kaip Absoliutų blogį realybėje. Piktinasi kam nors pasakius, kad didžiausias Lietuvos kaimas Kaunas atsigauna. Klaipėdą gali vertinti kiek atlaidžiau: visgi jūra, senamiestis… Ūmiais atvejais turbūt patikėtų, kad Joniškyje mergos prieš įeidamos į mokyklos klasę prie durų pastato viedrus, o bernai į sieną atremia akėčias. Nuomonę kiek pataiso viešnagės pas gimines: tada snobas gali papasakoti, kad Šiaulių bulvare nė karto negavo į galvą. Net vakare. O Kėdainiuose – visai gražu.
Snobas ir VIP: reikšmingi žmonės yra susiję – jei ne tiesioginiais ryšiais, tai per šeimos narius, gimines, draugus. Snobas Jums mielai papasakos, kad garsi režisierė – bjauraus būdo boba, TV žinių laidos vedėjas – paskutinis mėmė, o žymiausio Juozuko namuose smirdi. Teta / draugė sakė. Snobo santykis su sėkmės pabučiuotaisiais gali būti ir kardinaliai priešingas: t. y. snobas gali nesigėdydamas alpėti dėl vienos ar kitos srities įžymybių. Adoravimo atvejų dažniau pasitaiko tarp snobų, kurie dar mokosi mokykloje arba neseniai ją baigė. Visgi galima įtarti, kad mėmės iš žinių laidos, bjauraus būdo režisierės ar Juozuko skambutis pavasariu užlietų ir pagiežingojo snobo sielą.
Snobas ir daiktai: įdomiausia stebėti snobus, kurie buvo auklėti paniekos materializmui dvasia. Juk daiktai rūpi tik paikoms masėms. Nervingai pasimuistęs stebimasis tikina, jog pretenzingi akinukai ant jo nosies atsirado todėl, kad teta per gimtadienį padovanojo kuponą apsipirkti optikoje, o minimalų atlyginimą kainuojantiems džinsams taupęs, nes pigesni yra beviltiškai nekokybiški.
Visgi daugelis snobų naudojasi galimybe per įmantrų vartojimą save atskirti nuo žemesniųjų kastų. Šį meną įvaldęs snobas atsainiai perbraukia madingai nukirptus plaukus, atsidūsta, šypteli ir pareiškia, kad, tarkime, kvepalai – tik „Comme des Garçons“, o sarmose prekiaujama kvepiančiais vandenėliais paikoms masėms.
Snobas darbo rinkoje: kaip žinome, Lietuvoje aukštojo mokslo įstaigų – kaip Amerikoje makdonaldų. T. y. po vieną kiekviename kampe. Būna, kad snobai po diplomų įteikimo ceremonijos išeina į nedarbo dykvietę.
Snobo dykvietė yra plyna. Jis negali tiesiog padėti diplomą į stalčių ir atsidūsėjęs išrūkti į užsienį: ne tam ketverius ar šešerius metus į paskaitas vaikščiojo, kad kiauras dienas mazgotų indus. Negali jis ir laikinai, besižvalgydamas kitų galimybių, stoviniuoti už prekystalio kurioje nors Vilniaus parduotuvėje ar lakstyti tarp staliukų kavinėje. Dažnai snobų netenkina ir kur kas solidesnės pozicijos.
Snobas panyra į tuštoką dienotvarkę, paįvairinamą pramogų ir smulkių darbelių (tarkime, dėdė paprašo iš anglų kalbos išversti tekstą, o jaunesnis draugas – parašyti referatą). Nereti atvejai, kai pasiturinti šeima sukuria etatą namuose: moka už tai, kad snobas nuveža močiutę į bažnyčią, nupjauna žolę namo kieme ir pan.
Grynakraujis snobas nieku gyvu neišsiduos, kad kelis pastaruosius mėnesius iš esmės tik valgo, miega ir tikrinasi feisbuką. Jis teigs mąstantis apie kelis projektus, turintis planų; pasidžiaugs, kad pagaliau atsirado laiko primirštiems hobiams – pavyzdžiui, tapybai. Gal net išdrįs atsainiai papostringauti kur nors nugirstomis frazėmis: protingas žmogus darbo vietą susikuria pats, pinigų neturi tik nenorintieji jų turėti ir pan. Jeigu snobas sugeba pats išsikovoti vietą po saule – garbė snobui, tačiau labiau tikėtina, kad jo sėdimąją gelbsti kitokio pobūdžio jėgos – šeimos nariai, giminės ir laimingi atsitiktinumai.
Darbą snobas gaus gal po mėnesio, gal po metų. Gali būti, vykdomų projektų sėkmė jam taps šventuoju Graliu, dėl kurio nemiegos naktimis ir ryšis daugybei varginančių žygių. Snobą į priekį gins ne paties darbo aistra, o siekis įrodyti, kad priklauso siauram elitiniam -esnių žmonių sluoksniui. Tačiau daugelis snobų yra geibūs ir devynių prakaitų nelieja: jie tiesiog išlaukia ir atsisėda į šiltas kėdes. Paskui aktyviai dirba tik liežuviu, savo darbovietę ir pareigas aplinkiniams piešdami kaip labai reikšmingas.
Pažiūros opiais klausimais: dažniausi atvejai, kai snobas yra kraštutinis dešinysis, tačiau deklaruoja ir pats tiki esąs tolerantiškas. Kai prabylama apie kitataučius, feminizmą ar gėjus, snobas sakinius pradeda „Aš tolerantiškas, bet…“ arba išsisuka papokštaudamas „Šaipausi iš abiejų pusių“ stiliumi. Mūsų herojus negali sau pripažinti, kad jo pažiūros beveik nesiskiria nuo keturias klases baigusio pensininko iš Užkampėlių.
Paprastesniais atvejais atvirai nemėgsta Lietuvos tautinių mažumų. Atitinkamai – Rusijos ir Lenkijos. Paklaustas apie rusus, su pasipiktinimu išklotų, kad vaikystėje pasilipęs ant kėdės pro langą matė tankus, ir pridurtų šį tą apie Putiną: jo valdžia mums aiškiai parodanti, kad visi rusai – mankurtiški pusgalviai. Išimtys tik patvirtina taisyklę. Lenkams snobas drąsiai taiko indukciją: daugiamilijoninę tautą vertina pagal tingoką fyfą Malgožatą, su kuria mokėsi vienoje klasėje. Jeigu Malgožata tokia, tai kiti lenkai, akivaizdu, – ne geresni. Gėjų klausimas net paprastuoju atveju snobo smegenis susuka į mazgą: kas norėtų būti vienoje stovykloje su Gražuliu, Murza ir Šustausku? Artimumo vienoms ar kitoms mažumoms faktorius pažiūras pakoreguoja, tačiau nepakeičia iš esmės: lenkiško kraujo turintis snobas gali neapkęsti rusų, rusiško – lenkų, o gėjų bičiulį draugėms išdidžiai pristatanti panelė tyčiotis iš lesbiečių ir feminisčių, vienas tapatindama su kitomis.
Žinoma, ne visi snobai mykia arba lieja emocijas. Dėstytojo charizma ar gerai parašytas tekstas snobą gali nukreipti argumentais grįstu keliu. Tačiau žengęs žingsnį į priekį snobas-vilnietis jaučia pareigą žengti žingsnį atgal: pasakęs subtilią citatą iš autoriteto rašinio snobas tuoj pat skelia kelis bajerius apie Garliavos minią.
Įsimylėjau snobą. Ką daryti? Būna, kad rūpestingi tėveliai savo vaikams pataria nesusidėti su tais, kurių tėvai išsiskyrė. Mes, praktiški žmogeliai iš provincijos, įspėsime, kad rizikinga atiduoti savo širdį snobui. Ankstyvą tašką Jūsų ginčuose jis ar ji padės garsiu durų trinktelėjimu. Pagalvokite: juk Tamstos širdies valdovui nereikės nervingai sukti ratų po rajoną ar pirštais barbenti į bokalą / taurę senamiestyje. Net atlikęs šiuos veiksmus snobas ne spūdins pas Jus, o važiuos pas ponią, kuri kelis kartus per savaitę užsukdavo su apkepu ir tvirtomis pažiūromis. Ten mylimasis atvirs į plevėsą arba analizuos Jūsų kaltes. Turint omenyje snobo ego dydį, po mėnesio ieškositės bendranuomininkio.
Mes tiksliai nežinome, kaip klostosi dviejų snobų ryšiai. Įtariame, kad po tokios sąjungos žemė išdeginama ne visada: būna, kad snobas dūsaudamas pasakoja, kaip su kitu snobu pasitikdavo rytą Užupyje. Pro langą stebėdavo, kaip iš sutemų lukšto ritasi „Angelas“ ir charizmatiški bomžai. O vėliau kitas snobas iškeliavo į Paryžių / Berlyną / Niujorką. Lieka neaišku, ką mūsų herojus mylėjo, – kitą snobą ar save patį tinkamoje vietoje su tinkamu žmogumi.
Snobas ir megapoliai: be abejonės, snobas dūsauja dėl gražių miestų, gerų universitetų ir pan. Akivaizdu, kad tokiam žmogui, koks yra jis, vertėtų gyventi geresnėje vietoje nei didelis runkelių laukas su Vilniaus oaze. Visgi pavojaus varpais dėl emigracijos neskambintume. Vilnius snobui garantuoja patogų ir saugų gyvenimą: čia jis visada yra per pusvalandį, daugių daugiausia – valandą, nuo kotletų, kurių nereikėjo kepti pačiam, ir įvairiausių patogumų, kuriais savo buitį per daug metų apaugino tėvai. Panūdęs gali visus pasiųsti ant trijų raidžių – visada bus kur grįžti. Namiškiai ir pasiųsti neišspirtų. Užsienis priebėgą patraukia tūkstančiais kilometrų: tenka gyventi neaišku kur, su neaišku kuo, eiti į kompromisus. Be to, Vilniuje snobas gali jaustis pranašesnis: kad ir kaip susimautų, jis visada liks bent jau vilnietis. Vakarų megapoliai jį paverčia dar vienu prašalaičiu iš Rytų Europos. Todėl ir manome, kad snobas neišvažiuos arba grįš. Grįžęs jis bus vilnietis su kokybės ženklu: gyvenęs kitur, galintis palyginti visas kasdienybės sferas.
Atšiaurus klimatas: Vilnius – oksimoronas: mažas didmiestis, senas miestas, turintis jauną sąmonę. Po karo jis buvo apytuštis: naujieji gyventojai įsikūrė tarp šimtmečių ir daugybės gyvenimų prisigėrusių sienų. Jeigu miestas galėtų prigulti ant psichoanalitiko kušetės, Vilnius ten išsitiestų it Woody Alleno personažas.
Šiuo požiūriu snobas harmoningai dera su savo erdve. Akivaizdu, kad jo psichika – minų laukas. Gal snobas ir užaugo Vilniuje, gal – jau Nepriklausomybės metais, tačiau auklėjamas buvo truputį valstietiškai, truputį sovietiškai. Tėveliai vis šluostė nosį ir taisė apykaklę („Kaimynų Lukas ir Agnutė – vaikai kaip vaikai, o tu…“), mokytoja ištraukdavo parkerį iš kairės rankos ir įbrukdavo dešinėn. Dar blogiau, jeigu vieni vaikutį garbino, o kiti malė į miltus. Tarkim, mamytė įtikėjo auginanti Picasso, o dailės mokytojas pareiškė, kad tokie talentai teptuką laiko nebent dažydami sienas. Į galvą smogė stipri neoliberalizmo banga: vaikas sužinojo, kad kiekvienas yra savo likimo kalvis, tad nesiseka tik idiotams. Snobas išmoko gyventi nuolat lygindamas save su kitais ir nusistatydamas vietą hierarchijoje. Jis yra dar vienas lietuvis, kuriam terapiniais tikslais derėtų kasdien pakartoti dvi eilutes iš Bobo Dylano dainos „To Ramona“. Tos eilutės skamba štai taip: You are better than no one / and no one is better than You.
Dažnas mūsų pučiasi, kad niekas nepastebėtų menkos savivertės, ir puola, kad nebūtų užpultas. Ar galime snobą smerkti už tai, kad prisidengia tuo, kas arčiausiai, – Vilniumi? Miestas yra jo apkasai. Be to, geresnės kortos leidžia elgtis atsainiau: kaip jau minėjome, snobas visada arti šilto mamos glėbio ir šiltų pietų. Kita vertus, čia dera prisiminti posakį „Nemokamų pietų nebūna“: laiku nenukirpta bambagyslė ima vytis apie kaklą ir dusinti.
Ar bendrauti su snobu? Jeigu norisi.
Kaip bendrauti su snobu? Išmintingi žmonės sako, kad kiekvieną žmogų dera priimti su pagarba ir kantrybe. Mes pridėtume, kad snobo atveju būtų neprošal šiek tiek atsargumo: snobas – įžeidus ir kerštingas, tad ištaręs neapgalvotą frazę, kad ir kokia nekalta ji būtų, galite įsitaisyti priešą visam gyvenimui. Jeigu tai turite omenyje, o pažįstamas snobas – panašių interesų, neatmeskite pakvietimo drauge išgerti kavos ar tauresnių gėrimų. Gali būti, tas susitikimas virs valandų valandomis smagaus pokalbio. Gali būti, kitą kartą snobas Jus nusives į senamiesčio kiemelį, kuriame paauglystėje su bičiuliais slėpdavosi nuo pašalinių akių, kad galėtų pažaisti suaugusiuosius. Kai snobas tai pasakos, kikendami kaip aštuntokės gersite vyną po obelimi, tarp senų serbentų ir agrastų krūmų, prie kažin kieno daržo. Provincija įdarytoje sostinėje.
Rašė: Riodin Bardo
Padėjo: Inga K.