Pono Nieko likimų variacijos
PAULINA DRĖGVAITĖ
„Iš kur mes atėjome? Kas mes esame? Kur link mes einame?“ – klausia 1897 metais nutapytas Paulio Gauguino paveikslas. Sukurtas Taityje, dabar gyvena Bostone. Iš tiesų gyvena – regis, spalvos kvėpuoja, atskleisdamos už potėpių slypinčią didesnę idėją. Tarsi būtum netyčiom užklydęs į sceną iš pirmykščio pasaulio, dar nepaliesto ir nesugadinto. O gal tai – apeigos? Toji moteris, iškėlusi rankas… W. Somersetas Maughamas romane „Mėnulis ir skatikas“, sukurtame Gauguino biografijos motyvais, teigia, kad jo raison d’être ir didžiausia kančia – grožio siekis. Būtent grožio – primityvaus ir visagalio. Pavogto iš dievų buveinės. O apvogusiems olimpiečius, žinia, nebūna lengva – prisiminkime Prometėją.
Man velnioniškai nesimiega. Kodėl šiąnakt neatitraukiu akių nuo Gauguino? Priežastis paprasta: prieš keletą dienų mačiau filmą. Geras kino filmas – tai šis tas daugiau negu celiulioidas. Ne, tai – oras, kuriuo kvėpuosi ateinančias dienas. Savaites. Mėnesius. Negalėsi atsikratyti: sekios tave gatvėmis, šlaistysis prospektų kampais. Iki kito nušvitimo. Ir žinote, kas geriausia? Kiekvienąsyk šią magiją patiri vis kitaip.
Rudenėjančios alėjos šiandien puikiai supranta mano dvejones: rinktis šiaurę, rinktis pietus, o gal – išvis stovėti vietoje ir nejudėti? „Arba / arba…“ „Tu turi pasirinkti teisingai. Kol nieko nesirenki, viskas tebėra įmanoma“, – byloja „Ponas Niekas“ („Mr. Nobody“), 2009 metais belgų režisieriaus Jaco van Dormaelio sukurtas filmas.
Iš esmės tai žaidimas neišsenkančia pasirinkimų ir jų įtakos mūsų kasdienėms šachmatų partijoms tematika, atrastas dar Søreno Kierkegaard’o. Juk kasdien susimąstai: galbūt šiuo autobusu nuvažiavo manoji odisėja? O gal tuo užjūrin skrendančiu lėktuvu? Ir taip šakojasi tavo galimi gyvenimai, kurių niekada nepatirsi, tik, pats nežinodamas, ilgėsiesi.
Van Dormaelio tokia situacija anaiptol netenkina: belgas užsibrėžė kinu perteikti visas vieno žmogaus likimo variacijas. Užmojis titaniškas. Ar jam pavyksta?
Taip!
Filmas pradedamas garsiuoju „prietaringojo balandžio“ eksperimentu: B. F. Skinneris, patupdęs keletą alkanų paukščių į atskirus narvus, reguliariais intervalais duodavo jiems lesalo. Po kelių kartų šis procesas susiejamas su veiksmais, atliekamais jo metu, pvz.: jeigu jis vyksta tada, kai balandis plasnojo sparnais, jis ima nepaliaujamai tai kartoti, tikėdamasis gauti daugiau lesalo. Anot Skinnerio, tai – žmogiškojo elgesio analogija. Prisipažinkite: juk turbūt turite savo sėkmingąją suknelę ar laiminguosius batus ir tikite, kad būtent šie daiktai jums neša laimę. Legendinis rusų aktorius Jurijus Nikulinas pasakojo apie futbolo rungtynes tarp „Dinamo“ ir „Spartako“: situacija atrodė beviltiška, bet, jo tėvui, aistringam „Spartako“ gerbėjui, atsistojus prie durų, padėtis apsivertė aukštyn kojomis! Nuo tada Nikulinas vyresnysis sporto rungtynių transliacijų klausydavo tarpduryje – anot jo, „taip buvo tikriau“.
Taip, prisirišimas prie ritualų – svarbus kasdienybės komponentas. Tačiau kartą balandis, palesintas nesilaikant „susitarimo“, pastėrsta: už ką aš to nusipelniau? To paties klausia ir filmo herojus Nemo (akt. Jared Leto), agoniškai skęsdamas upėje. Kaltinti dievus? Pernelyg abstraktu. Raktas – priežastingumas. Bet režisierius vėlei sumaišo kortas: veiksmas tučtuojau persikelia į akinamai baltą patalpą ateityje.
Futuristinės scenos itin retai įgyvendinamos skoningai, neapsikraunant pigia robotika ir triukais, tačiau „Ponas Niekas“ – maloni išimtis. Mūsų veikėjui – 118 metų, jis – paskutinis žmogus, mirsiantis nuo senatvės, žmonijai pagaliau išradus vaistus nuo mirties. Nemo atmintis plaukia tartum upė – niekad neįbrisi į tą pačią srovę. Saldžiai besišypsančio daktaro tardomas, jis prisipažįsta nežinantis netgi savo vardo. Mediumu tarp dabarties ir praeities tampa senuko palaton įsmukęs sensacijų besivaikantis naivaus veido žurnalistas. „Koks buvo gyvenimas, kai žmonės tebebuvo mirtingi?“ – klausia jis. Tad pasiirstykime Leta.
Likimai – įnoringi padarai, tačiau nepaneigiama, kad kiekvienas jų turi savo pakilimus, nuosmukius ir lūžio taškus. Nemo kelionės kertinis akmuo – saulėta diena geležinkelio stotyje, įsikibus tėvams į rankas. Kone atvirkštinė „Sofi pasirinkimo“ versija: kurį jų myliu labiau? Būtent nuo čia šakojasi įvairiausi berniuko gyvenimo variantai. Bėgti paskui motiną (akt. Natasha Little) ar likti su tėvu (akt. Rhys Ifans)? Jeigu tai būtų paprastas filmas, tesužinotume vieną istorijos pusę. Tačiau tai – šis tas daugiau, tad pamatome daugybę variantų, kuriuos net menkiausias atsitiktinumas pakreipia kita linkme. Netgi garso takelis verčia klausti, realybė tai ar sapnas: kone nuolatos skambančios grupės „Wallace Collection“ daina „Daydream“ ir „The Chordettes“ „Mr. Sandman“ hipnotizuoja ir tik pabrėžia netikrumo jausmą.
Žinoma, šiokios tokios žaidimo taisyklės yra. Itin ryški Nemo ėjimo pro suoliuką, nutūptą mergaičių, scena: galime nujausti, kad Elise, Anna ir Jean savaip nulems vaikino likimą. Taigi, istorijų kertinis akmuo – meilė. Anna (akt. Diane Kruger) jo laukia Kanadoje, pas motiną, tuo tarpu kitos dvi (akt. Sarah Polley ir Linh Dan Pham) – gimtajame mieste, likus su tėvu.
Akivaizdu, kad režisierių itin domina kine nesyk aptartas „drugelio efektas“. Nežinantiems primenu, kad tai – teorija, teigianti iš pažiūros visiškai nesusijusių reiškinių tarpusavio ryšį. Vienas ryškiausių pavyzdžių šiame filme – lietaus lašas, nukritęs ant Nemo rankose laikomo popierėlio su išsvajotu Annos numeriu dėl brazilo bedarbio, ankštame kambaryje virusio kiaušinius ir atmosferon paleidusio begal daug garų. Taip, nuo pasekmės ir padarinio lygties neapsaugotas niekas.
Nors filmo siužetas šokinėja nuo istorijos prie istorijos, linijos ima ryškėti, netgi kirstis tarpusavyje. Pamažu pripranti prie melancholiško Jaredo Leto žvilgsnio ir imi žavėtis jo gebėjimu perteikti vis kitą Nemo asmenybės variaciją. Tačiau žurnalistas sutrikęs: „Atleiskite, aš nesuprantu. Ar jūs išvykote su savo motina, ar pasilikote su tėvu?“ Už kadro kikena van Dormaelis, įnirtingai dėliojantis pono Nieko likimo pasjansą.
Laikas, atmintis ir pasirinkimas – tai šio filmo kertiniai akmenys. Kiekvienas Nemo likimas savitai atskleidžia idėją, kad žmogus tėra marionetė keistame lėlių teatre. Dvi kraštutinės variacijos – visų sprendimų priėmimas metant monetą ir visiškas atsitiktinumo atmetimas – baigiasi tragiškai. Vadinasi, teisinga eiti vidurio keliu? Nežinia, jeigu net paprastas paukštukas geba nusviesti tavo mašiną upėn. Regis, filmas teigia visiškos savo likimo kontrolės nebuvimą ir ant pečių užkrauna milžinišką svorį. Baisu net gatvėn išeiti.
Bet neapsigaukite, van Dormaelis netikėtai meta kozirį: žaidimo idėją. Stebint ekraną ir karštligiškai mąstant, kiek progų jau esi praleidęs, vyriausioji Nemo versija teigia: „Kiekvienas kelias yra teisingas kelias. Viskas galėjo būti kažkuo kitu. Ir tai vis vien turėtų tiek pat reikšmės.“ Žvelk į tai kaip nori – kaip į visiško beprasmiškumo liudijimą ar, priešingai, prasmės suteikimą net menkiausiai kasdienybės detalei. Nesvarbu, kopsi į kalnus ar tepieši juos sąsiuvinio paraštėse. Gyvenimas, anot senojo Nemo, žaidimų aikštelė, reikia nebijoti kristi ir keltis.
Todėl Nemo ir žaidžia: prisimindamas ateitį, šuoliuoja iš scenarijaus į scenarijų, vertindamas visa, kas jam nutinka. Filmo struktūra būtent ir atitinka paties senolio protą, besistengiantį sudėlioti šią painią mozaiką. „Iš kur aš atėjau? Kas aš esu? Kur link aš einu?“ – klausia jis. Grožio vagis, atsakau. Kas kitas gali pasigirti galėjęs sutikti pasaulio miestais bevaikščiojančius savo gyvenimų fantomus? Greta jūsų sėdintis žmogelis, ramiai siurbčiojantis kavą, esate jūs, prieš dešimtmetį išėjęs į teatrą, užuot pasilikęs namie su knyga. Ar taip geriau? Jeigu dievai nepyksta…
Tačiau, žinoma, režisierius žiūrovo taip lengvai nepaleidžia ir vėlei išmuša iš vėžių laiko šuoliu: įvertinęs visus galimus variantus, jaunasis Nemo geležinkelio stotyje pagaliau gali apsispręsti, kur link jam sukti. Šįsyk nepasakysiu kur. „Pono Nieko“ kelionę privalote patirti patys. Leiskite sau pažaisti tuo skausmingu, širdį graužiančiu ir visgi beprotiškai masinančiu klausimu: o jeigu?
Tik nenustebkite, atradę save paryčiais su Pauliu Gauguinu.