Performansų vagis
AGNĖ ALIJAUSKAITĖ
John Cage. Metai nuo pirmadienio. Nauji rašiniai ir paskaitos. Iš anglų k. vertė Robertas Kundrotas.
V.: Pasviręs pasaulis, 2010. 204 p.
„Esu geros nuotaikos žmogus“, – teigia Cage’as, prieš tai papriekaištavęs sau dėl kvailumo. Tikriausiai visi sutiktų, kad skaityti linksmo, bet kvailo žmogaus (be abejonės, kvailai) parašytą knygą nėra labai padoru. Tuomet dar nepadoriau būtų imti į rankas tokias knygas, kurių kvailumas apnuogintas tiesiog pavadinime. Pavyzdžiui, kaip tai nutiko su Martino Page’o kūriniu „Kaip aš tapau kvailiu“. Nutiko iš tiesų visai neblogai, mat prieš keletą metų paaukojau savo laiko (tiesa, tada dar ne tokio brangaus) ir ją perskaičiau. Nuo tada kvailius tiesiog dievinu.
Žinoma, ne visi sau priekaištaujantys dėl vienokių ar kitokių savybių, dėl įvykdytų ar neįvykdytų ėjimų yra verti tokių priekaištų. Taigi, didelei jūsų nuostabai, – ne, Johnas Cage’as nėra kvailys. Jis muzikos teoretikas, kompozitorius, filosofas, dzenbudistas. Ir performansų vagis.
„Sėdėdamas scenoje, prie stalo su mikrofonu, pelenine, savo tekstais ir buteliu vyno skaitydavau vienos minutės trukmės istorijas arba praleisdavau kelias minutes visiškoje tyloje. Kai kurie kritikai sako, kad aš vagiu performansą“ (p. 157).
Cage’as nedegindavo drobių liepsnosvaidžiu kaip kitas atlikimo meno pradininkas, Nouveau réalisme lyderis Yves’as Kleinas. Jis vadovaudavosi atsitiktinumu, stengėsi ištrinti meno ir gyvenimo skirtumus. Cage’as mums siūlo galimybę pakeisti mąstymą.
Ir iš tikrųjų mąstymas keičiasi sulig kiekvienu perskaitytu puslapiu. Nuo grybų iki indėnų, nuo indėnų iki muzikos architektūriškumo. Konfliktai, kylantys ne tarp žmonių, bet tarp žmonių ir daiktų. Šiuo atveju – tarp kone besimaterializuojančių minčių, temų įvairovės. Grybų įvairovės. Jau norisi imti ir pjauti kotelį, bet paėmus tarp pirštų sučeža tekstu išmargintas lapas. Meno ir gyvenimo skirtumų ištrynimas – in progress.
Tokiame margumyne pasimesti nėra sudėtinga. Taip kartais ir nutinka. Tiesa, nieko keista, čiagi ne romanas ar apsakymų rinkinys. Tai Cage’o skaitytos paskaitos, dienoraščiai, esė ir kitokie rašiniai. Visa tai labai fragmentiška, dažnai poetiška, kartais painu. Kai kurie tekstai išspausdinti keistomis deformuotomis strofomis, puslapiuose išbarstytais pavieniais žodžiais, sakiniais. Nagrinėti tokias verbalines mįsles ne visuomet lengva, bet užtat begal įdomu.
Vienas svarbiausių Cage’o tikslų – aplinkos vyksmų įtraukimas į hepeningus. Tokią rašymo stilistiką, formas drąsiai prilyginčiau savotiškam hepeningui. Aplinka (šiuo atveju skaitytojas) įtraukiamas, stebinamas, kuriamos nelogiškos asociacijos. Skaitant tekstą galima justi muzikinį ritmą, vizualizuoti metaforas. Literatūrinė improvizacija, prikelianti raides iš numirusiųjų. Fliuksizmas.
Taigi, iš ko mokosi pats „Fluxus“ krikštatėvis? Cage’as rašo, kad studijuoja su Marshallu McLuhanu, Marceliu Duchamp’u, N. O. Brownu, mokėsi iš Arnoldo Schoenbergo, Daisetsu Suzuki, Guy Nearingo. Medijų filosofas, siurrealizmo menininkas, austrų kompozitorius, japonų rašytojas… Šių žmonių įtaka juntama daugelyje Cage’o tekstų. Ne tik juntama, bet ir pastebima, mat autorius ganėtinai dažnai mini jų pavardes, cituoja mintis.
Mintijama daug, bet nėra jokių priverstinai brukamų patetiškų priesakų. Filosofas nepraneša, ką reikėtų mąstyti, jis tiesiog padeda suvokti, kaip tai daryti. Kaip išsilaisvinti, atsikratyti stereotipų, ribotumo.
„Deja, europinis mąstymas privedė prie to, kad tikri dalykai kaip tiesiog klausymasis ar staigus čiaudulys nelaikomi giliais“, – teisingai pažymi Cage’as. Aš pastebiu, kaip ką tik pakito šios idėjos ritmas, mat cituodama neišlaikiau tinkamos tarpų tarp žodžių sistemos, kuria ji buvo užrašyta knygoje.
Sistema galioja ne tik raidėms, bet ir garsams. Kai kurie garsai išmetami iš sistemos, pavadinami triukšmu, likę privilegijuoti garsai sudedami į skales ir tonacijas. Muzika išvaduojama iš vaizduotės kliūčių – atlikėjai muzikuoja instrumentais, sudėliotais po teatro grindimis.
Bet nuo grybų pabėgti nepavyksta. „Grybai: mes matome juos visur, net kai vakare važiuojame keturiasdešimties ar šešiasdešimties mylių per valandą greičiu. Taip pat ir su pasaulio gerinimu: dabar, kai ieškome praktinės pasaulinės anarchijos ženklų, tie ženklai pasirodo, kur tik pažvelgiame“ – menas parodo kelius.
Tik visų pirma reikėtų išsivaduoti iš kolektyvinio nemąstymo. Kad ir pradedant metus nuo pirmadienio. Su Cage’o pagalba.