Nobelio taikos premija Europos Sąjungai – laiku ir vietoje
DONATAS PAULAUSKAS
Šį kartą irgi neapsieita be kontroversijų. Šiemet Europos Sąjungai (ES) skyrus Nobelio taikos premiją už „šešiasdešimties metų darbą siekiant taikos ir susitaikymo, ugdant demokratiją ir ginant žmogaus teises“, įsiuto ne tik konservatoriai, bet ir kairieji.
Britų konservatoriai, kuriuos turbūt net miegant kankina federalizmo košmarai, ginčija premiją, nes neva ES pasiekimai visai nereikšmingi. Didžiosios Britanijos premjeras mieliau Nobelį teiktų NATO, o Konservatorių ir reformistų frakcijos Europos Parlamente lyderis taikos premija pagerbtų Margaret Thatcher. Nesistebiu, juk militarizmas ir laukinis kapitalizmas – dešiniųjų klasika, nors ir neturinti nieko bendra su taika… Kitiems – radikaliems dešiniesiems (ypač iš Rytų Europos) – šis ES įvertinimas reiškia tai, kad šiuolaikinėje europietiškoje taikos vizijoje (darna, demokratija, žmogaus teisės) nėra vietos nacionalizmui, sukeliančiam ksenofobiją ir kitas diskriminacines pasekmes. Tad širsti pastariesiems tikrai yra dėl ko. Tačiau mažiausi euroskeptikai šioje kompanijoje pasirodo Europos dešinieji krikščionys demokratai, kurių ikona Angela Merkel, taupymo politikoje atradusi savo pašaukimą, bene aktyviausiai kovoja už ES vientisumą ir išlikimą.
Kairieji irgi neturi vieningos pozicijos. Radikalūs kairieji, remiami populiarių teoretikų, kritikuoja euro zonos skolų krizę ir jai suvaldyti pasitelktą taupymo politiką, taip pat ekonominės integracijos stiprinimą. Viso to iliustracija – Graikijos padėtis, kur protestai ir riaušės tapę kasdienybe. Šiame kontekste Nobelio taikos premija jiems skamba kaip įžūlus juokelis. Tačiau socialdemokratai ir parlamentinė Europos kairė, nors ir kritikuodama esamą ekonominę ir socialinę padėtį, vis dėlto palaiko ES vieningumo idėją ir premiją priima kaip iššūkį tobulėti, keistis ir įvertinti padarytas klaidas.
Daugiausiai kontroversijos šiame šurmulyje sukelia kontrastai tarp oficialios taikos ir neoficialaus karo nuskurdintose Europos gatvėse. Su tuo galima sutikti – taip, ES ekonominė politika patiria krizę, taip, griežtas taupymas ir skurdinimas didina socialinę atskirtį ir taip, neoliberalios politikos korifėjai trypia ant gerovės valstybės likučių pasišokinėdami. Tą mato visi, turbūt nerasime teigiančių, kad euro zona krizės nepatiria, tiesiog toji krizė skirtingai interpretuojama, vieni bando pateisinti naudojamas „stabilizavimo“ priemones, kiti atvirai teigia, kad jos žlugdo gyvenimus. Netgi Norvegijos Nobelio komitetas, skirdamas premiją, pabrėžė, kad šiandien Sąjunga yra kamuojama krizės ir socialinių neramumų. Tad sakyti, kad premijos įteikimas ES yra bandymas nekreipti dėmesio į nesėkmingą politiką ir apsimesti, jog viskas gerai, būtų neteisinga. Niekas to neslepia ir nenori paslėpti. O diskusijos įsiplieskė taip, lyg ES būtų apdovanota Nobelio ekonomikos premija.
Nobelio taikos premija Sąjungai skirta ne už ekonominius pasiekimus, o už sėkmingą istorinę raidą – už „šešiasdešimties metų darbą…“ Ji skirta ne šiandien vadovaujantiems dešiniesiems politikams, – šie čia pat suskubo susireikšminti, – o istoriniams lyderiams ir ypač tiems asmenims, kurie dirbo sekdami ES vertybėmis. Ir tai ne biurokratai, premija skiriama ne apčiuopiamai institucijai, o tiems pavieniams ar į judėjimus susibūrusiems piliečiams, kurie darė pokytį ir vedė savo visuomenes į demokratiją ir pagarbą žmogaus teisėms. ES apdovanota ne kaip biurokratų valdoma institucija, o kaip valstybių ir piliečių sąjunga, plečianti demokratijos ir žmogaus teisių teritorijas. Kaip nuopelnai įvardinti bendradarbiavimas, darna, demokratija ir žmogaus teisės, o ne, pvz., koks nors institucijos efektyvumas.
ES parama ir nuosekli žmogaus teisių politinė linija kai kurioms visuomeninėms grupėms buvo ir yra vienintelis ramstis, kuriuo galima pasitikėti kovojant su represyviomis nacionalinėmis valstybėmis. Tai ypač aktualu Rytų Europoje, kuri vis dar tvoskia prarūgusia ksenofobija, homofobija ir seksizmu. Ne institucija, ne ES priverčia nacionalines valstybes gerbti žmogaus teises, ji tik suteikia mechanizmus, įrankius, kuriais gali naudotis savo lokalias kovas kovojantys aktyvistai. Europos Sąjunga demokratiškumo ir žmogaus teisių atžvilgiu (vis dar) yra ne mistiškas Briuselis ir ne eurobiurokratai, o decentralizuoti judėjimai, kovojantys už demokratiją, žmogaus teises ir tikintys demilitarizuotos taikos galimybe. Jei jų nebūtų – žmogaus teises ir demokratiją turėtume tik popieriuje.
ES ekonominė ir socialinė politika turi būti kritikuojama, bet nereikia pamiršti, kad Sąjunga nėra savarankiškas mechanizmas, kad už jos sprendimų visada stovi tam tikros politinės jėgos. Kitaip sakant, galima kritikuoti pagrindines ES idėjas ir pačią Sąjungą kaip idėją, bet kritikuojant vykdomą politiką tą kritiką reikėtų skirti tiems, kurie ją formuoja ir vykdo. ES kaip idėja, skatinanti demokratijos ir žmogaus teisių plėtrą, yra pagirtina, tačiau dešiniųjų formuojamos socialinės politikos ir ekonomikos kryptys daugeliu atvejų pražūtingos skurstantiems piliečiams Pietų Europoje. Tad kritikos centre turėtų atsidurti ne ES kaip abstrakcija, o konkrečios politinės jėgos.
Taikos premija buvo įvertintos ES idėjos ir tų idėjų apčiuopiama istorinė pažanga. Visa tai, manau, gana reikšminga, svaru ir verta apdovanojimo. Bet sulig tuo niekas nesibaigia, tai nereiškia, kad visos problemos išspręstos ar pasiektas koks nors galutinis taškas. Atvirkščiai – premijos suteikimas žymi dar didesnius įsipareigojimus. Nevyriausybinės organizacijos „Human Rights Watch“ ir „Amnesty International“ atkreipia dėmesį, kad žmogaus teisių srityje ES dar turi tobulinti romų, imigrantų, pabėgėlių sąlygas, sušvelninti išorės sienų kontrolę, suteikti prieglobstį iš kariaujančių šalių atvykstantiems imigrantams ir t. t. Tokiai dabartinei situacijai reikšmingos įtakos turi ir tai, kad šiuo metu didesnę Europos dalį valdo dešinieji, kuriems ksenofobija tikrai nesvetima. Puikus pavyzdys (kaip ir ekonominės krypties atveju), kaip ES politika priklauso nuo dominuojančių politinių jėgų. Ar tos jėgos gali užgožti pagrindines ES idėjas, dėl kurių buvo dirbta šešiasdešimt metų?
Nobelio taikos premija nėra naivūs ir neapdairūs ditirambai ES. Atvirkščiai – ji klausia, ar ES krizės metu sugebės išlaikyti europietiškas vertybes, išlaikyti laisvę, orumą, lygybę, nepatekti į fašizmo rankas ar stiprėjančio nacionalizmo glėbį, nesubyrėti į sandarius tautinius vienetus. O ar sufleruoja atsakymą – spręskite jūs…