Vienatvės apraiškos, arba Trauklapio poza
ERNESTAS NOREIKA
Skęsdamas savo gličiose kasdienybės išskyrose pasijuntu kaip amžina sraigė, kuri minkštu ir gleivėtu padu bando peršliaužti savo vienatvės kalną. Tačiau ji vis plečiasi, tarsi sugertuko debesys, prisisiurbę daugybės rašalo, kol vieną dieną sprogsta ir viską aptaško melsvo liūdesio lašeliais. Gal kai kuriems neįmanoma būti dviese, nes tuomet neįmanoma vienatvė? Nes tada griaunamos visos melsvos liūdesio barikados, sprogdinamos į šipulius, viskas aplinkui aplimpa lipniomis skeveldromis, kurios lyg praeities paveikslai bando įrodyti, kad anksčiau irgi būta dailininkų.
Tačiau neretai vos įmanoma ištverti keistus dygsnius, kurie, rodos, tuoj virs į kažką, gal kaktusą meskaliniška siela ar milžinišką rožę, kuri, verždamasi pro krūtinės ląstą lauk, išdraskys šonkaulius, o jie krisdami bumbtels į pilką grindinį it kazino kauliukai ir įsmigs į jį. Turbūt tuomet reikėtų tikėtis, kad iš to pilko ir nutrypto grindinio išaugs bent viena moteris, prasikals it maža žibutė ir supanašės su kadaise sapnuotais mažais melsvais paukšteliais. Tikriausiai tyčia šonkaulio atsitrenkimas į žemę primena kazino kauliukus, nes atsiranda nenumaldomas azarto jausmas nuskinti tą mažą gėlę ir pasimerkti į mažą vaikišką guminį batuką arba sugauti paukštelį (priklauso nuo to, kokiu rakursu stebima – realybės ar tikrosios realybės).
Bet dažniausiai jokie kaulai nevirsta į moteris, dažniausiai juos sugraužia sulaukėję šunys arba susirenka koks nors nukvakęs senis, manantis, kad iš kaulų pasidarys laiptus į rojų, o ten užlipęs tvos Dievui per snukį už tai, kad jokie kaulai iš tikrųjų nevirsta moterimis.
Bet moterys turi savybę virsti kaulais, žinoma, kaip ir vyrai, tuomet amžinas gulėjimas kartu nubaido vienatvės pojūtį, tačiau nubaido ir mėsą nuo kaulų, išbaido akis iš akiduobių, kurios pasilenkusios it mažos stirnaitės gurkšnojo iš ašarų upelio, dingsta veido raukšlės, smegenų raukšlės, antsvoris. Tačiau visiems šitiems dalykams dingus suprantama, kad dingo ir gyvenimas.
O kas iš to, jei gyveni neturėdamas net katės, kuri reikalinga bent tam, kad juodai užknistų, arba šuns, kuris gaišintų tavo laiką, vis prašydamas, kad jį išvestum į lauką, kol galiausiai susimestų su kokia kale, nušvilptų kojinę, pilną centų, ir pabėgtų. Vėliau atsiųstų atviruką iš Latvijos. Tuomet imi smerkti save, koks esi apgailėtinas, nes dirbi apgailėtiną darbą, gyveni mažą apgailėtiną gyvenimą, kuriame netelpa net šuo, kuris už pavogtas visas tavo gyvenimo santaupas sugeba nusipirkti tik porą autobuso bilietų iki Latvijos.
Tačiau ne čia šuo pakastas, kalbama apie tramdomąją vienatvę, iš kurios neįmanoma išsinerti lyg gyvatei iš odos, nors, rodos, bandai vartytis, triniesi į sienas, grindis, daužai galvą į stalą, medituoji smilkindamas iškvepintus makaronus, nes smilkalams neužtenka pinigų, suneri kojas trauklapio poza, nes nesi tikras budistas ir juo labiau ne vienuolis, nors savo gyvenimą gali prilyginti vienuolynui. Tačiau visa tai nepadeda, tik susinervini suprasdamas, kad baigėsi kvepalai ir makaronai, vadinasi, būsi alkanas ir negalėsi kažko pakviesti į pasimatymą. Viskas tarpusavyje susiję, tarsi poetas ir rašalas. Jei išgeri visą rašalą, tuomet nelieka, kuo užrašyti tai, ką sugalvojai, rašalui veikiant tavo smegenų vaivorykštes.
Turbūt toks ir yra gyvenimas, suteikiantis viena, bet atimantis kita. O gal įmanoma turėti ir tą, ir tą? Gal per daug dejuojama, tačiau nieko nedaroma, kad pasiektum tai, ko nori, pavyzdžiui, moterį, kuri tau atrodo esanti pati gražiausia visame suknistame pasaulyje, nors viso pasaulio ir nesi apkeliavęs. Tai gali reikšti tai, kad sugebi jausti visą tyvuliuojančią erdvę ir tavo vidus tarsi magnetinis laukas traukia tave patį prie objekto, kuris tau pakerta kojas, užgniaužia kvapą, ką čia kvapą – išplėšia plautį ir prisirišęs prie siūlo nukulniuoja it vaikas su mažu prarūkytu balionėliu. Arba tai, kad mėgsti svaičioti. O iš svaičiojimų nieko gero, tai tas pats, kas sakyti, kad papjausi kiaulę, tačiau vis delsti delsti, kol numiršta vaikai iš bado, o žmona ir kiaulė – nuo senatvės.
Kodėl trūksta ryžto kad ir paprastam susitikimui, puodeliui arbatos ar buteliui vyno kur nors ant upės kranto. Upės krantas nėra banalu, banalu taip mąstyti, kad upės krantas yra banalu. Viskas, kas nuoširdžiai daroma, neturi būti įsprausta į kokius nors vertinimo rėmus, nebent prie darančiojo širdies įmanoma prisijungti kraujagyslių ilgintuvu ir pajausti, kad jis paprasčiausiai meluoja (turiu omenyje asmeninius dalykus).
Gal iš tiesų kai kuriems tiesiog lemta būti vieniems, kaip medžiams, augantiems dykumoje, kur saulės gaublys it milžiniškas dievo motinos auskaras siūbuoja virš jų nesuteikdamas jokio šešėlio, kuriame būtų galima pailsinti medines akis. Buvimas su pačiu savimi nėra blogas dalykas, tačiau kiek ilgai įmanoma išbūti vienam, kiek ilgai galima stebėti lubų įtrūkius ir dalintis apie juos mintimis su savimi. Sau pritarti, paprieštarauti, susiginčyti ir net susimušti, o paskui įsikišus sau juos sutaikyti ir susitaikyti pačiam su savimi. Galbūt tokie žmonės yra verti vienatvės ne todėl, kad kentėtų, o todėl, kad kentėtų be vienatvės.
Įdomu, kiek šiąnakt pavyks neužmigti. Nes sapnuose vienatvė daug sunkesnė, gelianti, badanti adatomis krūtinę, pro mažus tarpelius sunkiasi į vidų mėnulio šviesa, tarsi ploni, naktimi kvepiantys makaronai, mažos liūdesio ietys, perveriančios mane patį, o ne vienatvės slibiną. Sapnuose net dingsta balsas, nėra kaip su savimi pasikalbėti, sulėtėja judesiai, nėra kaip nuo savęs pabėgti. Tuomet belieka prisėsti ant rūko apgaubtos žemės, sudėti kojas trauklapio poza ir laukti, kol sustabdysiu tekantį ir tvinksintį kraują savo venose.