Tarptautinio Kauno kino festivalio malonė
VAIVA GRAINYTĖ
Nemetu akmens į vadybos strategijų, rinkodaros, finansinių ir visokių biudžetinių reikalų specialistų daržą. Kita vertus, akmenimis numušus vadybininkus, žūtų tie „du viename“, „pirk keturis už dviejų kainą“ strategijų generatoriai, apraizgę visa, kas juda. Na, tie pilkieji kardinolai, neretai sėdintys kultūros dešinėje. Tas jų sėdėjimas, patariamasis šnabždėjimas į ausį – neneigiu – yra reikalingas, tai lyg medžio ir grybo simbiozė, reiškianti abipusę pagalbą ir naudą. Deja, tokio tandemo darna neretai neišlaiko pusiausvyros: draugystė baigiasi grybo įsimetimu į kamieną – pilkasis valdžią perima į savo rankas, t. y. nukauna savo poną, kuriam turėjo padėti egzistuoti.
Taip sukdama ratais pradedu Tarptautinio Kauno kino festivalio (TKKF) apžvalgą ir džiaugiuosi, kad „Šiaurės Atėnai“ manęs neverčia pradėti straipsnio informatyviai, laikantis standarto „tada ir tada startavęs TKKF nušurmuliavo per kelis miestus“. Taip neracionaliai elgdamasi su straipsniui skirtu plotu, tarsi imituoju laisvamanišką TKKF „elgesį“. Tai kino festivalis, kuriam už merkantilų kaukšėjimą skaičiuotuvo klavišais, pragmatišką vadybą ar lankomumo rekordus svarbiau yra kūrinys, jo kokybė ir autonomija.
TKKF organizatoriai, į programą įtraukę du Chriso Markero filmus (kalbant apie šio unikalaus fotografo, rašytojo, keliautojo, žurnalisto, vaizdo menininko kūrybą, sąvoka „filmas“ dažnai nėra tinkama), pagerbė šiemet išėjusio kūrėjo atminimą ir kartu su reveransu iškiliai prancūzų kultūros asmenybei dar kartą patvirtino savo, kaip festivalio, puoselėjančio nekomercinį kiną, poziciją. Kultinė Ch. Markero mokslinės fantastikos drama „Pylimas“ (1962) – Alfredo Hitchcocko „Vertigo“ tematinė giminaitė ir Terry Gilliamo „Dvylikos beždžionių“ močiutė – turbūt yra vienas poetiškiausių šio žanro pavyzdžių (kalbėdama apie science fiction, iš karto prisimenu „Avatarą“ ir ištinka vertigo – pykinantis galvos svaigulys). Moksliniame eksperimente dalyvaujančio kareivio kelionė laiku – iš postapokaliptinio Paryžiaus į praeitį – „Pylime“ tampa audiovizualiniu pasakojimu. Nuotraukos, naudojamos vietoj filmuotų kadrų, čia preciziškai „suaugusios“ su komentatoriaus balsu ir muzika. Bendras skirtingų medijų pulsas, vaizdo ir teksto ritmas lydi ir Ch. Markero kartu su Alainu Resnais genialiai sukurtą antikolonialistinę, antirasistinę ir kapitalizmą kritikuojančią dokumentinę kino esė „Statulos irgi miršta“ (1953). Grobuoniška baltųjų invazija į Afriką nepalieka nepažeistų net ritualinių juodaodžių skulptūrėlių. Groteskiški apeiginiai dievybių ir demonų atvaizdai, naudojami maginėse praktikose, degraduoja iki prekės, suvenyro: grubios, kampuotos statulėlės linijos sušvelnėja (juodaodžiai išmokomi galvoti apie pelną, pardavimą ir „estetiką“) – amuletai virsta egzotiškais suvenyrais ant baltaodžių komodų. Kritiška, europiečių, kaip civilizacijos nešėjų, mitą demaskuojanti kino esė Prancūzijoje kurį laiką buvo uždrausta.
Kalbant apie grožį, kurio parametrai yra tiksliai apskaičiuoti ir pritaikyti masinei akiai, tiktų paminėti Dovilės Gasiūnaitės filmą „Narcizas“. Pagrindinis personažas – savimyla ir perfekcionistas, įkūnijamas graikų violončelininko Amvrosio Vlachopoulo, – yra dėmesingai nužiūrinėjamas kameros akies. Narcizo atvaizdas gan įkyriai brukamas žiūrovui, privalančiam patekti į D. Gasiūnaitės suręstus estetikos spąstus: tamsaus gymio vyras vonioje, juodos šlapios garbanos vyšninės spalvos patale ir kt. stambūs planai, skirti kontempliuoti Narcizo grožį. Kaip teigė pati D. Gasiūnaitė, po filmo atsakinėdama į publikos klausimus, šešerius metus trukęs filmo kūrimas prasidėjo nuo aktoriaus pasirinkimo: prie jo fizikos buvo derinami būsimo personažo judesiai (vadovaujantis logika, kad pietietis turi būti itin temperamentingas, patenkama į karikatūros teritoriją: filme pagrindinis personažas susinervinęs dėl menkiausio dalyko šoka kulti langų, plėštis nuo krūtinės marškinių arba teatrališkai dūsta nuo to nepaaiškinamo jausmo) ir jam, filmo axis mundi, vizualiai tinkantys aktoriai. (Kas į porą geriausiai tiktų egzotiškai atrodančiam aktoriui? Asmik Grigorian.) Todėl šis – „kad būtų nuostabiai gražu“ – režisierės credo, atmetus filmo ir mito interpretacijų galimybes, kadrų gylį, superestetiką, atidumą kompozicijai ir spalvų dermei, adresatą pasiekia parodijos forma. Tačiau „Sidabrinės gervės“ apdovanojimas ir TKKF publikos numylėtinio titulas anuliuoja pašaipų šių eilučių autorės toną. „Narcize“ triumfuoja primygtinė grožio galia – daug darbo ir finansų pareikalavęs techninis filmo rezultatas.
Festivalio programa itin intensyvi, neretai išsidėsčiusi per pusę paros. Norimi pamatyti filmai dažnai dubliuojasi, seansai iš karto vyksta net keliose vietose. Džiugu, kad šiemet iš TKKF žemėlapio buvo išbrauktas prekybos centras „Mega“ – didžiosios filmų peržiūros vyko mielai papelijusioje, po konfliktų ir interesų karo po truputį atsitiesiančioje „Romuvoje“. Net turint akreditaciją ir nefiksuotą darbo grafiką, festivalio programą sunku aprėpti fiziškai, tad, vien vardinant nepamatytus filmus ir praleistus susitikimus, išeitų solidaus ilgio ataskaita. Tačiau nespėti pamatyti filmai yra taip pat naudingi: juos žvejojantis ne visai legaliais būdais, festivalio organizatorių sudaryta programa atliks suflerio, špargalės funkciją (pavyzdžiui, visokių torentų ir pažįstamų teirausiuosi apie latvių režisieriaus Rolando Kalninio retrospektyvą – pražiopsotą, Sovietų Latvijoje draustą kiną).
Švedų režisieriaus Royaus Anderssono filmai-hitai „Dainos iš antro aukšto“ arba „Tu gyvendamas džiaukis“, sukurti alogiškų, tragikomiškų situacijų koliažo principu, gerai pažįstami lietuvių žiūrovams ir yra ne kartą rodyti ankstesniuose kino festivaliuose. „Švediškas“ egzistencializmas – bergmaniškoji Mirties ir riterio šachmatų partija – minėtuose R. Anderssono filmuose reiškiasi teatralizuotomis kasdienėmis situacijomis. Šie žavingi, vienas po kito einantys absurdiški etiudai šiek tiek giminiški Pinos Bausch braižui. TKKF parodyta R. Anderssono filmų retrospektyva leido išsamiau susipažinti su šio režisieriaus kūrybine biografija ir stilistine raida.
Portugalų režisieriaus Miguelio Gomeso filmas „Tabu“ šiemet Tarptautiniame Berlyno kino festivalyje pelnė Kino kritikų federacijos apdovanojimą. Bandant papasakoti filmo siužetą („apie ką filmas“), klausytojas greičiausiai pradėtų muistytis, nes „dramatiška ir krauju sutepta meilės istorija, įvykusi Afrikoje, krokodilų ir pusnuogių laukinių apsupty“, greičiausiai asocijuotųsi su filmais, kai laukiniai žvėrys ir lianos pasitelkiami kaip pagalbinė dekoracija, siekiant sustiprinti jos fone vykstančio veiksmo svaigulį. M. Gomesas imasi stilistinės gudrybės: Afriką, kokia ji egzistuoja vaikiškose dainelėse (ten gyvena kojas nukandantys krokodilai, o juodaodžiai nuo medžių raško kokosų riešutus), įgarsina septintojo dešimtmečio popmuzika (vienas iš veikėjų yra muzikantas – dingstis muzikinėms intermedijoms). Toks „Tabu“ muzikos ir vaizdo disonansas sukuria keisto, nostalgiško ir itin stilingo Edeno atmosferą. Režisieriaus pasažai – atviras flirtas su kino istorija (stilistinės nuorodos į nebylųjį F. W. Murnau „Tabu“ (1931) ir filmo skėlimas į dvi tarpusavy kontrastuojančias dalis (esamasis laikas – senatvė, mirštanti sena dama, Lisabona; praeitis – ponios jaunystės metai, Afrika) – atliekami galantiškai, jautriai ir skoningai, lyg baltas pirštines mūvint. O štai Ursulos Meier filmas „Sesuo“, šiais metais pelnęs „Sidabrinį lokį“, išsiskiria ne vizualios kalbos manevrais, o psichologinės ir emocinės įtampos stiprumu ir aktorių darbais (pagrindinį vaidmenį filme atlieka mažametis berniukas). „Sesers“ ašis yra netikėtas siužeto posūkis. Filmas, apgaulingai besirutuliojantis kaip socialinius sopulius atskleidžianti drama (našlaitis, siekdamas išlaikyti save ir vyresniąją seserį, vagiliauja ir pelnosi iš turtingų turistų, atvykusių slidinėti į Šveicarijos kurortą), tampa sukrečiančia motinos ir vaiko dvikova. Paaiškėjus, kad vyresnioji, maištaujančią paauglę primenanti sesuo yra berniuko mama, žiūrovas patenka į dviejų vienas kitam artimiausių žmonių mūšio lauką, kuriame, nors ir skausminga forma, triumfuoja meilė. Nors teko matyti tik pusę filmų iš festivalyje parodytos šios šveicarų režisierės retrospektyvos, likau nustebinta autorės žanrinio polifoniškumo, jos atvirumo formos eksperimentams.
Ryškiausi festivalio įspūdžiai liko iš dokumentinių filmų – TKKF programos „Visos mūzos“ seansų. Įdomu, kad filmai apie charizmatiškus menininkus tarpusavyje diskutuoja, vienas kitą papildo ir pratęsia. Skirtingose šalyse gyvenančių kūrėjų veiksmai ir mintys neretai dubliuojasi ir yra ne lokalių, o pasaulinių tendencijų, kolektyvinių idėjų, sklandančių ore, atspindys. Kinijos Warholo Ai Weiwei vidurinis pirštas, nukreiptas į Tiananmeno aikštę – kruviną 1989 m. žudynių areną – ir fotografijos žiūrovą, su užuojauta žiūrintį į jį, ligoninės lovoj gulinčią policijos represijų auką, sakytum, tęsiasi iki kaimyninės Rusijos. Arba atvirkščiai: anarchistinės menininkų grupės „Voina“ (iš jos buvusių narių, beje, susikūrė „Pussy Riot“) ant pakeliamojo tilto nupieštas gigantiškas falas, kaskart „atsistojantis“ prieš KGB buvusios būstinės rūmus, palaiko Ai Weiwei „vidurinio piršto“ poziciją. Šie įžūlūs veiksmai, simbolinis valdžios galios vietų „dulkinimas“, trina meno ir politikos ribą: kūryba tampa palankiausia priemone viešai kalbėti apie laisvę. Maištingas chuliganizmas, nukreiptas prieš kraugerišką sistemą ir įvairias laisves varžančią valdžią, renkasi šiais laikais informacijos sklaidai palankiausią terpę – internetą. Apie vartomus policijos automobilius, vandališkų akcijų platinimą virtualioje erdvėje ir tokių grupės „Voina“ veiksmų pasekmes pasakojama slaptos kameros ataskaitą primenančiame Andrejaus Griazevo dokumentiniame filme „Rytoj“. Režisierės Alison Klayman dokumentinis filmas „Ai Weiwei niekada nesigaili“ išsamiai supažindina su turbūt žymiausio pasaulyje skaitmeninio amžiaus disidento asmenybe ir kūryba, jo „misionieriška manija“ kiekvieną savo opozicinį subruzdėjimą kelti į internetą ir, žinoma, su neatsiejama Ai Weiwei kūrybos dalimi – politiniu Kinijos kontekstu, švelnumu nepasižyminčiu šios šalies charakteriu. Be Kinijos, slepiančios 2008 m. per žemės drebėjimą Sičuano provincijoje žuvusių moksleivių duomenis (norint išsisukti nuo atsakomybės dėl mokyklos konstrukcijų, kurios katastrofos metu subliūško tarsi sojų varškės drebučiai, galūnių netekusi mergaitė ir iš betono luitų ištrauktas berniukas padaromi nacionaliniais didvyriais ir propagandinių televizijos laidų herojais, jų šeimos apipilamos pinigais) arba už itin nemenką sumą sutinkančios į laisvę paleisti kelis mėnesius nežinia kur laikytą savo aršiausią kritiką su „užmarintu“ liežuviu ir pasižadėjimu nebedalinti interviu, kinas Ai nebūtų garsiuoju Ai Weiwei. Kaip ir be Rusijos nebūtų rašytojo Viktoro Jerofejevo.
Ari Matikaineno filmo „Rusijos laisvamanis“ herojus, nuo Vakarų pasaulio neslepiantis kruviniausių savo šalies užkulisių, garsiai ir atvirai kalbantis apie Rusijoje vyraujančias jėgas (putiniškąją, nacionalistinę ir Ivano Rūsčiojo, pridengiamą popų barzdomis), prisipažįsta, kad atšiauri Rusijos politinė situacija jį, kaip kūrėją, stimuliuoja ir įkvepia. Nors maištinga kūryba ir tiesumu V. Jerofejevas sužlugdė savo tėvo – garsaus Sovietų Sąjungos diplomato – karjerą ir gyvenimą, rašytojas (kaip ir jo brolis) vis renkasi pavojingiausią kelią. Nes tokia pozicija, kaip teigia V. Jerofejevas, jam suteikia „laisviausio Rusijos žmogaus“ pojūtį.
Performanso meno močiutės Marinos Abramović asmenybė, atsidūrusi minėtųjų disidentų ir menininkų vandalų gretose, atrodo kiek ezoteriška. Savo kūrybinės biografijos keturiasdešimtmetį skaičiuojančiai, pasaulinį pripažinimą pelniusiai serbų menininkei vis rečiau tenka atsakinėti į klausimą, kodėl jos veikla yra menas. M. Abramović kūryba, kaip teigia pati menininkė, yra asketiškos disciplinos ir dvasinių pratybų derinys. Griežti Marinos tėvai – karo partizanai ir herojai, – dėl kurių kontrolės visus iki 29 metų Belgrade darytus performansus jauna moteris privalėdavo baigti iki 22 val., ir itin religinga močiutė – tai dvi lemtingos įtakos, atėjusios iš kūrėjos vaikystės. Kruvinas, nuogas, apalpęs, nuplaktas, pusę Didžiosios kinų sienos perkopęs, ties ribiniu tašku nuolat atsiduriantis Abramović kūnas yra pagrindinis šios serbų šamanės kūrybos instrumentas. Didžioji Matthew Akerso filmo „Marina Abramović: dalyvauja menininkė“ dalis skiriama sudėtingiausiam menininkės karjeros įvykiui įamžinti. 2010 m. Niujorke, Moderniojo meno muziejuje, nuo kovo iki gegužės septynias valandas per parą salės centre ant kėdės sėdinti ir nejudanti M. Abramović atliko patį intymiausią, atviriausią, didžiausių psichinių pastangų pareikalavusį savo performansą „Dalyvauja menininkė“. Režisierius fiksuodamas kelis mėnesius MoMA apėmusią masinę psichozę, kai kilometrinėse eilėse stovintys žmonės laukė galimybės pasėdėti prieš M. Abramović, taip pat įamžina jaudinantį serbės susitikimą su ilgamečiu jos partneriu ir mylimuoju Ulayumi (legendinė, viena mistiškiausių meilės istorijų, patekusi į šiuolaikinio meno istoriją).
Visiems gerai žinoma performanso meno „čia ir dabar“ esmė: procesas priklauso nuo esamos, nesurepetuotos situacijos, performanso atlikėjas nesidangsto personažo kaukėmis – būna savimi (kaip pridurtų Marina: „Čia kraujas yra kraujas, o ne pomidorų padažas“), o žiūrovas, įsitraukęs į veiksmą, tampa proceso dalyviu. M. Akerso dokumentinio filmo ypatybė ta, kad žiūrovas apdovanojamas malone savo kailiu patirti teoriškai žinomą teatro ir performanso skirtumą. Omeny turiu užfiksuotą M. Abramović ir prieš ją sėdinčiojo – kaskart vis kito – sukrečiančią paslaptį.
Na, o Kauno kino festivalio didžiausia malonė yra programos pasažai ir neretai rinkos dėsnių nepaisantys manevrai. Kai jie daromi iš esmės vien komercinio kino okupuotame Kaune, TKKF organizatoriams norisi nuoširdžiai pasakyti ačiū.