Posūkis materialistinės teologijos link
PAULIUS KUKIS
[...] vadinasi, pati gyvybė, bėganti nuo to, kas jai priešinga, būtinai junta save.
Šv. Augustinas
Romeo Castellucci spektaklis „Apie Dievo Sūnaus veido koncepciją“ yra. Nuo to čia ir pradėsime. Tuo, deja, ir pabaigsime. Jei šį paprastą faktą laikysime esmine atspirtimi ir tuo pat metu tašku, už kurio eiti jau nevalia, tai sakysime, kad mums rūpi tai, kas yra. Kalbėsime apie tai, ką turime. Būdas, kuriuo bandysime tą turinį suprasti, nurodys labai aršias diskusijas keliantį klausimą – dispozicijos teologijos objektu klausimą. Tuo objektu savo spektaklyje disponuoja Romeo Castellucci. Šis faktas yra – bukas ir kvailas, jis stovi prieš mus.
Nesiginčijama, kad Dievo Sūnus iš tiesų buvo prikaltas prie kryžiaus. Jam tryško kraujas ir jis šaukė. Dabar Dievo Sūnaus veidas nebylus ir į jį mėtomi daiktai. Jo atvaizdas niūriai susilieja. Sakoma, kad tokį vyksmą spektaklio metu reikia suprasti metaforiškai. Tuo pat metu reikalaujama pripažinti, kad dabartinė meninė raiška gyvena kaip savyje ir sau pakankama veikla. Išorinė įtaka yra cenzūruojantis ideologizavimas, priskirtinas kažkieno politiniams, ekonominiams tikslams ar socialinės įtakos instrumentarijui. Taigi, metafora yra meno dvasios forma. Metaphora tiesiogine ir pirmine savo reikšme yra „perkėlimas“. Ji yra kvailo, buko, inertiško, materialaus objekto perkėlimas į laisvą, neapribotą dvasinės raiškos erdvę. Menas sakosi, kad tokią erdvę jis turi. Veikia jis joje ką tik nori. Laisvė gali būti laikoma esminiu dvasios atributu. Laisvė sukuria individą, laiduoja jam sielą, atsakomybę ir, galų gale, pačią jo būtį. Reikia nepamiršti, kad už šią laisvę turime būti dėkingi filosofams stoikams ir krikščionybei, tęsusiai ir iškerojusiai individualios sielos dvasinio gyvenimo doktriną visame mūsų kultūros turinio branduolyje. Materialinės aplinkybės nuolat mus supa ir dėl to iškart varžo. Jos varžo kūną, bet ne sielos dvasinį gyvenimą. Dvasinis gyvenimas yra mūsų kultūros kūnas. Jis jaučia save Mozarto skambesyje, jis žavisi savimi Paryžiaus Dievo Motinos katedroje. Tą turėjo omenyje vokiečių filosofas Georgas Hegelis, kai sakė, kad Dvasia savyje atpažįsta save pačią (ir tik save pačią). Žmogus, pasak jo, be abejonės, taip pat yra dvasia. Psichoanalitikas stebi, kaip pacientas košmariškame sapne neatpažįsta savęs paties, kaip jis su siaubu šalinasi savo sapno ir bėga nuo jo turinio. Tačiau forma visuomet jį pasiveja, nes joje įspaustas žmogaus dvasios judesys. Žmogus priešina save gamtai nesuprasdamas, kad gamta visų pirma yra jo paties samprata, kultūros produktas par excellence. Jis nesupranta, kad nėra tiesiog gamtos, kuri savyje būtų sau pakankama organiška visuma – gamtos sampratos nuolat kito ir kinta iki šiol. Žmogus pagal patį savo apibrėžimą yra atotrūkis nuo gamtos – Dvasia. Galų gale menas supranta savo esmę, jis randa savo laisvę kultūros substrato pavidalu ir atpažįsta save šiame atradime. O kaipgi su religija? Religija taip pat randa savo laisvę Dieve. Dieve randa laisvę ir bet kuris konkretus individas. Kol Kristus vaikščiojo ir mokė, žmonės buvo jo avelės, tačiau kai jis jas paliko, jos tapo laisvos Kristuje. Tarp jų gyvena Šventoji Dvasia. Bet Dvasia neturi jokio Didžiojo plano, nes tokiu atveju žmogus netektų laisvės. Su laisve jis netektų pačios savo esmės, jis netektų (moralinės) atsakomybės už savo būtį prieš Dievą. Labai svarbu iš Dievo, iš Šventybės nepadaryti aukštai sėdinčio lėlininko, kuris tampo virveles. Tokiu atveju jis taptų sadistiškai besimėgaujančia bjaurastimi. Todėl mes sakome, kad nėra jokių išankstinių Kultūros-Dvasios pavidalų. (Tai yra vienintelė adekvati reikšmė posakiui „Dievo keliai nežinomi“.) Jų nėra tol, kol jie nėra sukurti. O kas sukurta, tas yra. Šis buvimas yra materialus, inertiškas ir bukas daiktas. Mažumėlę perfrazuodami Hegelį, mes sakome, kad Dvasia yra daiktas*. Tokiu būdu Dvasia atpažįsta save savo priešybėje, tampa tuo, kas ji yra – atotrūkiu nuo gamtos, nuo to paties daikto. Dar kartą: jei sakome, kad „Dvasia yra daiktas“, tai pajuntame milžinišką prieštaravimą šiam teiginiui, tačiau būtent tai įrodo, kad, priėję prie jo, iš karto norime nuo jo atitrūkti. Šis noras ir yra Dvasia. Hegelis sako: „Žmogus, o jis yra dvasia, gali ir privalo laikyti save vertu aukščiausiųjų dalykų, jis net negali įsivaizduoti savo dvasios didybės ir galios; su šiuo tikėjimu jam jokie dalykai nebus pernelyg kieti ir trapūs, tokie, kad negalėtų atsiskleisti.“**
Dabar jau aišku, kodėl mes sakėme, kad pradėsime ir baigsime tuo, jog spektaklis „Apie Dievo Sūnaus veido koncepciją“ yra. Yra tik tai, kas yra, o tai, kas yra, yra Dvasia. Dvasia yra tokia, kokia yra, o ji yra tokia, kokią ją turime sau prieš akis. Šiuolaikinis menas yra toks, kad jame matoma dvasios saviraiška jau nekyla į dangų kaip gotikinis statinys. Bet „menas dėl meno“ ne visuomet reiškia fiat ars – pereat mundus, kaip manė Walteris Benjaminas. „Menas dėl meno“ meną sugrąžina į savęs paiešką. Jis naikina tarpines raiškos grandis, o betarpiškumas lieka mums prieš akis. Prieš akis matome idiotiškai stūksantį materijos gabalą ir beprasmius veiksmus, kurių bukybė sviedžia absurdo apimtą mintį į orą. Šis judesys – tai dvasios laisvė sudaiktėjusios kultūros akivaizdoje. Mintis virpa nuo savęs pačios ir Dvasia jaučia: laikas prisikelti daug didingesniu pavidalu. Dievo mirtis ant kryžiaus aveles įpareigoja tapti laisvomis sielomis Šventojoje Dvasioje. Didingo meno kūrinio mirtis sterilioje žvilgsnių aplinkoje įpareigoja atpažinti sukaulėjusios Dvasios šauksmą: „Žmogau, juk tu esi dvasia, nes aš esu tavo!“
___
* Plg. G. W. F. Hegel, Dvasios fenomenologija, Vilnius: Pradai, 1997, p. 255.
** G. W. F. Hegel, Filosofijos istorijos paskaitos, Vilnius: Alma littera, 1999, t. 1, p. 69.