Bokštelio kronikos, Druskininkai
Poetinis Druskininkų ruduo 2012
IEVA GUDMONAITĖ
„Įsivaizduokit, kad viščiukas tupi stikliniam butelyje. Kaip išimti viščiuką iš stiklinio butelio plonu kakleliu?“ Klausimas, į kurį niekaip nerandame atsakymo, susirūpinę ir susikrimtę bandome spėti vis kitus variantus – Artūras Valionis net mėgina suvaidinti pokalbį su viščiuku, tupinčiu butelyje, – vis tiek neatspėjame. Po ilgų spėliojimų išvargusiais protais maldaujame atsakymo. O jis yra toks: įsivaizduokit, kad viščiukas sėdi šalia.
Kai papasakojau šį vieną iš viktorinos pavyzdžių sekmadienio vakarą Vilniuje sutiktam į PDR’o skaitymus ėjusiam, bet nenuėjusiam Andriui Jakučiūnui – tas net pabėgo. Ir aš suprantu – tik nesuprantu, kaip tą maždaug ketvirtą ryto, antrąją „Poetinio Druskininkų rudens“ naktį, mes niekaip negalėjome nustoti tų įlinksmėjusio Mindaugo Nastaravičiaus mįslių spręsti – ogi tikrai pasirodė, kad jis neįtikėtinai talentingas – tiek žino istorijų, tik spėk atsakymus! Manau, kad jis tikriausiai itin įpyks man viešai atskleidus kai kurių mįslių atsakymus – kita vertus, esu tikra, jog jis ganėtinai talentingas, kad sugalvotų naujų uždavinių ir naujų atsakymų kitų metų PDR’ui, ypač kitą kartą bokštelio nakčiai įsukus jį į savo nenusakomą ratu besisukantį laiką.
Viską vainikavo jau paskutinė – prieš įkrentant į miegą – mįslė. Du vaikinai turi degtukų dėžutę. Vienas klausia: „Spėk, kiek viduj degtukų.“ Kitas sako: „Aštuoni.“ – „Neatspėjai – devyni“ (parodo, tiek ir yra). Tada tas kitas vėl paima tą pačią dėžutę, pakrato ir sako: „Spėk, kiek dabar.“ – „Na aišku – devyni.“ Atidaro – ne devyni. Kas nutiko? Po ilgų ir rimtų spėliojimų pasidavus paaiškėjo atsakymas: veikėjai buvo skirtingose pasaulio vietose ir laikė skirtingas dėžutes, ir gal net kratė skirtingu laiku, taigi jie vienas su kitu visiškai nesusiję ir viduje tiesiog buvo skirtingas skaičius degtukų. Po šios mįslės jau tikrai teko skirstytis, nes ko nors daugiau buvo nebeįmanoma sugalvoti – ko nors iracionalesnio. Šios mįslės atsakymu vakaro vyksmui tiesiog padėtas taškas.
Toje ovalioje erdvėje, kur viskas, rodos, sukasi ratu – niekas nestovi vietoj: žmonių kombinacijos nuolat keičiasi, vieni išeina, svirduliuodami pereina į kitą erdvę, ne tokių „aukštų dažnių“, kur nors arčiau žemės. Kiti ateina – būti įkvėpti stipriomis spalvų dozėmis save dovanojančio rudens (jei diena) ar naktį – tiesiog būti, priklausyti tai bokštelio molekulei su tik tam laikui būdingu vyksmu ar muzikuoti – net Rimvydas Stankevičius, sakęs keliolika metų negrojęs gitara, čiupo ją ir pagrojo, ir net padainavo, versdamas žodžius iš rusų kalbos: „Pas tave namai, o pas mane – dūmai.“ Dainavo ir pats pradžioje minėtas žymusis Mindaugas, vertinančio Rimvydo akivaizdoje kurdamas naujas muzikos formas, šalia sėdintis Artūras Valionis visus žavėjo savo pirštų šokiu stygų paviršiumi, o aš įsiterpiau persiškai – savo Irane išmokta daina apie jausmą, kuris kyla, kai laukiama mylimoji neateina į sodą.
Bokštelyje antrąjį vakarą poetams iracionaliai skleidžiantis vyko veiksmas, o „Dainavos“ valgykloje kasmetinėje vakaronėje dalis PDR’o liaudies įsisiautėję šoko – viena mergina skundėsi, kad daugelis nėjo šokti ne todėl, kad nėra lankę šokių pamokų, o todėl, kad panelė Marija viską filmavo. Pati buvau aikštelėje ir mačiau, viską įrašanti akis manęs neišgąsdino – šiek tiek buvo filmuota ir bokštelyje, – sakiau, kad geras filmas išeitų, ne ką prastesnis už Šarūno Barto. Bet, aišku, per geriausius kadrus operatoriai miega, tad patiems poetams tenka viską užrašyti.
Ryte bokštelyje kaip visad – stiklinės taros ir poetiškų šiukšlių griūtis, įmanoma ten rasti netgi maisto talonėlių, padrikų eilėraščių lapų – tokiame apleistame bokštelyje kažkam galbūt gyvybės išgelbėjimas. Taip ir įsivaizduoju filmo kadrą – lėtai rudens šviesa spindinčių butelių paviršiais slenkantis vaizdas.
Turbūt labiausiai mane PDR’e nudžiuginęs dalykas – Stasio Stacevičiaus man padovanota „Stiklinė“ ir stiklinė. Tai yra jis man padovanojęs savo naująjį poezijos rinkinį, o paskui – tikrų tikriausią valgyklinę stiklinę. Ja labai džiaugiausi, bet pamečiau, o ryte turėjau progą sakyti: „Stiklinę pamečiau, bet stiklinė liko.“ Bandžiau nupiešti Staselio portretą, bet jis be perstojo spurdėjo, nežemiškai greitai judindamas galvą, tad teko „Širdelėje“ ieškoti kitų nupieštinų poetų, viena iš jų – Jaunojo jotvingio premijos laureatė Indrė Valantinaitė (siūliau ir Jotvingių premijos laureatui R. Stankevičiui, bet jis sakė savo atvaizdų nemėgstąs). Vėliau jų portretai buvo parduoti per Aušros Kaziliūnaitės vedamą „poetinį aukcioną“. Ir ko tik ten nebuvo parduota! Ir dar už kiek! Visa tai net prilygo mįslėms bokštelyje – talonėliai, prasmingai prirašyti lapiūkščiai – kartais net už šešiasdešimt, septyniasdešimt litų! Daug kainuoja žymių poetų atomai ir molekulės, pasilikusios ant jų liestų daiktų…
Dar viena linksma pramoga, ištikusi antros dienos rytą, – bendruomeniškas Vytauto Dekšnio vadovaujamas eilėraščio rašymas aikštėje už „Širdelės“. Kokia puiki idėja šiame individualizmo amžiuje! Tema kažkodėl buvo Artimieji Rytai, Gruzija – taip ir nesupratau kodėl, bet man tiko, nes esu neseniai grįžusi iš Irano, tad turėjau progą įsiterpti iš eilėraščio konteksto iškrentančiomis eilutėmis.
Kažkur pašonėje vyko skaitymai – vieni įdėmiai jų klausėsi, laukdami kokio geresnio eilėraščio, kiti nervingai suko ratus po aikštelę, laukdami pietų, kišenėse šiugždendami spalvotuosius maisto talonėlius. Dar kiti stoviniavo prie to bendrojo eilėraščio lapo krizendami ir laukdami, kas dar ką parašys. Visi kažko laukė. O aš ėjau į gydyklą sūraus vandens atsigerti. Dar tada sumąsčiau, kad vietoj keleto vienas į kitą panašių skaitymų geriau į programą būtų įrašytas maudymasis baseinuose, kurių pilnos Druskininkų sanatorijos. Arba kokį nors poezijos konkursą laimėję poetai gautų kuponą išbandyti žymųjį Druskininkų vandens atrakcionų parką, esantį visai netoli „Širdelės“ ir kaskart užgriūvantį erdvėje išsiraičiusių vamzdžių vaizdu.
„Poetinis Druskininkų ruduo“ kaip visad baigiasi pusryčiais, atiduodant paskutinį talonėlį, taigi pamažu atsirišant ir nuo poetinio vyksmo – kurio, manau, nei renginiuose (nors neneigiu ir jų svarbos) daug daugiau pačiame poetų susitikimo lauke, kuriame gali stipriau nei kur kitur skleistis visokie iracionalūs dalykai.