And no one kills the children anymore
MARIUS PLEČKAITIS
Laisva muzikinė refleksija
Music is the face of a god („Muzika yra dievo veidas“), – byloja Johno Frusciantės citata vieno draugo feisbuke. „Poezija yra amžina, amžinybė yra supoetinta“, – byloja vienos andergraundinės lietuvių grupės dainos tekstas. „Nes man atrodo, kad vakar ir šiandien, ir rytoj mane veš gerai“, – užbaigia „N-14“ mano ankstyvosios paauglystės gabale.
Prisijaukinti muziką, kaip ir prisijaukinti poeziją, – nėra vienadienis dalykas. Turi įprasti būti su ja, muzika turi tapti tavo dalimi, o tu, nors tai ir sunku, – muzikos. Atrodo, senosios gentys ir kultūros gerai suprato tam tata tam svarbą ir reikšmę. Per tam tikrą transcendentinę kreiptį bendravę su dievais ir su tuo, kas yra už jų, šamanai ir krivaičiai nesąmoningai sukūrė neblogą perėjimą į kitą verbalinės išbaigties pusę. Kaip „Enigma“ buvo nedrąsus ir neišreikštas vieno proto signalas kitam, taip jos iššifravimas leido sujungti abi žaidžiančių smegenėlių puseles.
Mistifikuoti ir uždievinti muziką niekada nebus sunkiau nei, turint masę ir tūrį, apskaičiuoti tankį. Apskritai pagalvojus, nieko nėra paprastesnio ir vartotojiškesnio nei keli geri sąskambiai, širdelę kutenanti melodija, tarararara rara ra išpardavimas „Maximoje“. Kaip pieštukas bepročio rankose tampa mirtinu tavo ertmių priešu, taip ir muzika, pajungta brolių šaunuolių, negali nesinaikinti. O tik susinaikinusi muzika gali panėšėti į dievą, nes tik ano susinaikinimas gali jam leisti jaustis panašiam į žmogų. Argi ne to jis visuose mituose ir religinėse sakmėse siekia? Nutolęs nuo savo pirmojo autoportreto, dievas visomis išgalėmis stengėsi pasivyti žmogų: žudydamas, prievartaudamas, net degindamas krūmus. Deja, čia įvyko kaip ir visiems žmogaus pataikūnams – greitai paskaudo dirbtines ontologines kojytes. Taigi, panėšėjanti į dievą, o tam tikra prasme – ir į žmogų, muzika nori parodyti esanti sąmoninga ir autonomiška. Bent jau kaip Vatikanas Italijoje arba augalas parazitas medžio vainike.
Neįmanoma ir nėra prasmės kalbėti apie muzikos atskyrimą iki galo, moraliojo predikato išskyrą. Sublimuota savo pačios noro valdyti troškimą, ši paradigma tereiškia ne daugiau nei tylų atodūsį, tylų nuosaikų pasidavimą, bijant sugrįžti, o gal pirmą kartą tikrai įeiti į žmogų, o šiam – į muziką. Tai iki galo įvyktų tik neturint išeities durų, sudeginus tiltus. Garso įšaldymas – vienas iš žingsnių. Run away, turn away, run away, turn away, run away. Forestas Gampas bėga ir klausosi dainų arba dainos, besimokydamas bėgti, žiūri į Forestą, į jo poetišką liemenį, į jo saksofonišką liemenę, į jo anus.
Net jeigu visi tylėtume užsiraukę lyg Johno Cage’o nebylusis orkestras – tai tebūtų bėgimas nuo to, kurio kojos ilgesnės, o žingsniai – miklesni. Spėkime, kad net dievas su visais angelais, mirtimi ir šėtonu pirmiausia tėra sąskambio dalykas, gal tik paskui minties. Pamenu ginčijęsis su kažkuria drauge, ar gali pirma ateiti veiksmas, tik tada mintis. Žinoma, gali. Net neįsivaizduojame, kiek daug kartų kopijavome tą, kas buvo mestelėtas, jeigu norite – iš dangaus, jei ne – atsitiktinumo. Kokią begalybę kartų plaukėme kartu į Soliarį, spirtelti ne kur kitur, o į anus.
I think, this is a song of hope („Manau, tai yra daina apie viltį“), kaip mėgdavo sakyti Robertas Plantas.
There’s a lady who’s sure All that glitters is gold And she’s buying A stairway to heaven
(„Led Zeppelin“)
Yra moteris, Kuri mano, visi Šie blizgučiai – tai auksas. Ir ji perka laiptelius į dangų (siūlyčiau kirčiuoti laiptelius)
(Laisvas vertimas)
Toliau lipame sienomis ir dejuojame paukščiais. Jaučiame virpulius ir savo klejojančią dvasią. Mąstome svajones ir perkame perkame perkame [...] „Maximoje“ perkame laiptelius į dangų. Įsigyjame dievą Maruką, paskui ledų šaldytuve – „Aš nemėgstu pirmadienių“. Atsiskaitymas įvyksta akimirksniu. Ši transakcija [...] šios transakcijos buvo tokios… strazdiškos.
Pradėję nebėgiojančiu generolu, baigiame sėdinčiais jaučiais. Mušamieji įsibėgėja, tuoj tuoj skelbs dainos persimušimą ir pamatysime stipriau išreikštą elektrinę gitarą. Garbanoti plaukai susimaišo su winamp vizualizacijomis: dabar tu tikrai matai ją – vienintelę ir tikrą. Sėdinčią ant sulūžusios lovos, apsikabinusią save ir taip desperatiškai verkiančią. Jos skruostais teka visai ne lyriškos ašaros, jos gakta bėgioja ugnis, po šimts, vaikine, ji to nori.
Nustok mąstyti, kad egzistavai, nustok mąstyti, kad egzistuosi. Įsiklausyk į dejuojantį rudens orkestrą. Ar jis tikrai namudinis? Ar jis koncertuoja tikrai vien tau? O gal ta negyvenama sala su bunkeriais – tai tavo miegamojo pastalė, gal tie akli vaikai – tai kadaise paskandinti kaimyno kačiukai, gal drambliai ir antys – tai pono Plečkaičio baimės ir negandos?
And as we wind on down the road Our shadows taller than our soul. There walks a lady we all know Who shines white light and wants to show How everything still turns to gold. And if you listen very hard The tune will come to you at last. When all is one and one is all To be a rock and not to roll.
And she’s buying a stairway to heaven.
(Neišverčiama)
2012-09-27
(Rašant grojo – „Led Zeppelin“, „Radiohead“, „Biosphere“, „Beirut“, „Alice in Chains“, „Thievery Corporation“, „Ugly Kid Joe“, „Tears for Fears“, Glennas Gouldas, „Bronski Beat“, „Daft Punk“.)