Šiek tiek pamąstymų apie Tadeuszą Kantorą
AUDRONĖ GIRDZIJAUSKAITĖ
Lenkija turi daug talentingų menininkų ir pelnytai didžiuojasi savo muzikais, dailininkais, rašytojais, poetais. Słowackis, Mickevičius, Milašius ir Miłoszas, Chopinas, Moniuška, Pendereckis, Wyspianskis, Rustemas, Eidrigevičius – tai pirma, kas ateina į galvą. (Beje, kai kuriais jų esame linkę su lenkais dalytis, ieškodami lietuviškų šaknų.) O kiek dar visko! Tarp žymiausių teatro kūrėjų ir reformatorių – ir Tadeuszas Kantoras. Jo darbų paroda šįmet į Vilnių buvo atkeliavusi visai vasarai, kad kiekvienas, kam įdomu, galėtų pamatyti ir apmąstyti didžiojo meistro palikimą. Gaila, kad tai neįvyko daug anksčiau. Nes tai, kas buvo avangardas, eksperimentas, stulbinanti naujovė, šiandien virto retrospektyva. Be konteksto ir beveik be liudytojų. Tačiau paroda (ir informatyvus bei elegantiškas jos katalogas), nors ir pavėlavusi kokiais trisdešimt metų, įdėmiam žvilgsniui atveria daug įdomių aspektų ir jaudina. Reikia įsivaizduoti dirvą, iš kurios kilo Kantoro sumanymai ir įvaizdžiai, būti susipažinusiam su menininko kūrybos „manifestais“ ir kelio vingiais (pogrindinis, beformis, nulinis, mirties teatrai ir kita), su jo siekiais ir išsižadėjimais, su visa jo antinormine kūryba, kad iš ekspozicijoje pateiktų tos kūrybos ištraukų, citatų, atklystančių buvusių spektaklių muzikos garsų atkurtum visumą. Kaip ir daugelis kitų tikrų menininkų, Kantoras priklausė kelioms meno sritims: jis buvo scenografas ir savo spektaklių tekstų-scenarijų autorius, režisierius, tapytojas, piešėjas, sceninių šviesų meistras, tam tikru požiūriu – lėlininkas ir skulptorius: jo teatre veikė aktoriai, kartais panašūs į manekenus, veikė ir didžiulės lėlės, vaizduojančios žmones, dažniau – mirusius žmones. Nežinau, ar kūrė muziką, bet nenustebčiau…
Jaunystėje ne tik mokėsi dailės, bet ir grojo violončele. Buvo muzikalus, jautė pulsuojančius gyvenimo ritmus ir šaižius disonansus.
Kantoro įvairialypės kūrybos fragmentai daugelio pasaulio menininkų šen bei ten jau matyti. Įvairiose šalyse yra pastatęs spektaklių, jo teatras „Cricot 2“ gastroliavo įvairiuose žemynuose, tad suprantama, kad ir pati estetika jau senokai įaugo į šiuolaikinio teatro, kino, dailės kūną. (Giliausius Kantoro kūrybos pėdsakus tikriausiai atsektume lenkų vizualiniuose menuose, teatre ir ypač – lėlių teatre.) Apie Kantorą įvairiom kalbom yra išleista daugybė straipsnių ir knygų. Nekartosiu to, kas žinoma ir nesunkiai atrandama.
Pasidalysiu tik keliais gyvais prisiminimais.
Nepamenu kada, tik man atrodo, kad septintojo dešimtmečio pabaigoje, gal 1969 metais, būdama Varšuvoje, turėjau laimės pirmą kartą ypatingom aplinkybėm pamatyti Kantoro paveikslus: po didžiulę lenkų tapybos parodą mane vedžiojo ir darbus komentavo pats Zenobiuszas Strzeleckis (žinomas scenografas, dailėtyrininkas, parašęs kelis lenkų scenografijos istorijos tomus) su žmona menotyrininke Krystyna Mazur. Žinovo ir žavaus žmogaus komentarai buvo itin vertingi; priėjęs prie Kantoro drobių, kurios palyginti tradiciškai ramiame parodos fone kėlė šoką, jis pasakė: „Į šitą dailininką atkreipkit dėmesį – tai išskirtinė asmenybė!“ (Po kelerių metų ponas Zenobiuszas savo namuose jau rodė stirtas rengiamai knygai apie lenkų scenografiją sukauptos medžiagos, kartu ir apie Kantorą…) Žiūrėjau anuomet į du pačius moderniausius, pačius „drąsiausius“ parodos darbus: viename buvo juodas sulaužytas skėtis, prilipęs prie pastoziško balto fono, o kitame – viskas atvirkščiai – ir galvojau, kad tai ir absurdiška, ir įspūdinga, lyg koks iššūkis žiūrinčiajam, laukiančiam kitokios estetikos, kitokio „grožio“; nieko panašaus mūsų parodų salėse nebuvau mačiusi. Todėl dailininko pavardę ir tuos du darbus su skėčiais įsiminiau visiems laikams… Vėlesniais metais įspūdžiai gerokai pasipildė.
Gimęs 1915 metais, Kantoras susėmė visą XX amžiaus modernaus meno ir dviejų pasaulinių karų pasekmių dvasinę patirtį. Jis jautrus savo epochos mediumas ir sykiu – aktyvus kūrėjas, panašus į cirkininką, vaikštantį savo atradimų lynu, kabantis virš savo ir viso pasaulio neišsipildymų bedugnės, bet vis dar gyvas ir tikintis. Konkreti jo kūrinių realybė tarsi supinta su atklydusiais iš sapno vaizdais, graudus ilgesys – su sarkazmu, ašaros – su sardonišku juoku. Iš čia ir tie dvigubi, dvireikšmiai personažai ir objektai – ambaliažai: slaugė – mirtis, lova – mirties varstotas, medinė kaimo išvietė – kartuvės, mokykla – mirties namai, sena medinė spinta – dvarelis su personažais-drabužiais arba senovinis fotoaparatas – patranka, šaudanti į kukuojančių laikrodžių paukštelius… Bet žiūrėdamas į spintą, tampančią scena, turi šį tą žinoti apie Ignacą Witkiewiczių ir jo pjesę „Mažame dvarelyje“, žiūrėdamas į palaikę kuprinę – atpažinti ilgą gyvenimo kelią nuėjusį žmogų, į sumestus ant žemės kažko prikimštus maišus – pajusti nerimą, baimę. Ką visa tai primena? O pro apmusijusius mažo namelio langelius stebėdamas sugurusios palei plentą buvusios mokyklėlės tuščią klasę su išlikusiais senais atverčiamais suolais, kokią prieš daugel metų kažkur Lenkijos pajūryje aptiko Kantoras, turi suvokti, kaip ir kodėl atsirado spektaklis „Mirusi klasė“: čia jau mirę mokiniai kaip gyvi ateina užimti savo vietų, išstumia pačius save buvusius, tapusius manekenais. Tikras mirties ratas, kurį liudija ir didžiule šluota klasę šluojantis sargas – tarsi mūsų laikų Charonas. Mirties teatras. Bet ne bauginantis, ne niūrus, o kupinas jo autoriaus gyvo mąstymo, fantazijos, subtilaus aplinkos jutimo, teigiančio gyvybę, gyvenimą… Visa Tadeuszo Kantoro kūryba tarsi nuausta iš paradoksų.
Žydų kilmės, bet priklausęs visam pasauliui ir dosniai skleidęs jam savo kūrybą (parodos, spektakliai, seminarai, performansai, hepeningai), Tadeuszas Kantoras Lietuvoje iki šiol nebuvo gerai žinomas. Todėl į klausimą, kokią įtaką Lietuvos meno kūrėjams turėjo Kantoras, neįmanoma paprastai atsakyti. Manau, su Kantoro kūryba buvo susipažinę kai kurie plačiau besidairantys, dar sovietmečiu vartę Lietuvą pasiekiančius lenkų žurnalus „Sztuka“ ir „Projekt“ ar palaikę kontaktus su kitais laisvais pasaulio kraštais; intelektualesni dailės ar teatro kūrėjai, menotyrininkai Kantoro darbus galėjo būti matę įvairiuose leidiniuose, skaitę apie jį. Yra žinoma, kad septintojo dešimtmečio pabaigoje juos matė Valentinas Antanavičius ir Vincas Kisarauskas, gerokai vėliau Prahos kvadrienalėje – Adomas Jacovskis ir, aišku, dar ne vienas. Įtakos pėdsakus atsekame vilniškės Kantoro parodos tęsinyje, kur savo bandymus eiti panašia kryptimi eksponavo lietuvių dailininkai; vis dėlto jų darbai greta Kantoro man pasirodė labai jau vienareikšmiai, be konteksto, be potekstės, be humoro ir be užslėpto tragizmo, kurio persmelkta visa Kantoro kūryba.
Vis dėlto sunku užčiuopti konkrečius įtakos pėdsakus ir apie juos kalbėti, nes kiekvienas kūrėjas tokius kalbėjimus gali užprotestuoti, paneigti. Šiaip jau mūsų režisierių – gal kartais Vitalijaus Mazūro, gal Eimunto Nekrošiaus ar klaipėdiškio Beno Šarkos – kūryboje galima įžvelgti kai ką bendra su Kantoru žmogaus ir daikto, „žemiausios grandies“ daiktų ir personažo santykių plotmėje. Bendra būtų ir absurdiškos situacijos, ir paradokso pomėgis, ir savitas ironiškas požiūris į gyvenimą. Bet talentingi žmonės paprastai neseka, jie vengia įtakų, nes kuria savo pasaulį. O pasaulėjauta gali būti giminiška, panašaus laiko, aplinkybių, paveldėto praeities atradimų geno suformuota. Kūrybos lauke nėra mokytojų, viską reikia padaryti pačiam. Paklauskite čia minėtų menininkų, ar turėjo jiems įtakos Kantoro kūryba, ir jie tikrai paneigs. Ir taip pat bus teisūs, nes kiekvienas talentingas menininkas stengiasi kurti savitą, nepriklausomą pasaulį, nesvarbu, ką bus matęs ar čiupinėjęs, kokią mokyklą išėjęs. Kone visi vyresnės kartos lietuvių režisieriai užaugo ant stiprių rusų teatrinės mokyklos pamatų, bet jų lietuviškoji pasaulėjauta buvo tokia stipri, kad jie kūrė lietuvių teatrą net statydami tokių autorių kaip Šekspyras, Čechovas ar Gogolis kūrinius.
Vienintelis fotografijose ir recenzijose užfiksuotas teatro kūrinys, kuriame tiesiogiai reiškėsi Kantoro įtaka, buvo 1995 metų sausį pasirodęs režisieriaus Lino Zaikausko spektaklis „Pasaulio pakrašty“ Rusų dramos teatre pagal įžymųjį Kantoro „Wielopole, Wielopole“; tai buvo iš tiesų neprastas sekimas, kur nesunkiai atpažįstami Kantoro personažai ir vaizdo stilistika ir pats veikimo scenoje būdas. Ir aktoriai, kupini vaidybos džiaugsmo. Trūko čia tik vieno – paties Kantoro su juodu drabužiu ir minkšta fetrine skrybėle, jo čia pat buvimo, santykio su tuo, kas vyksta scenoje… to, ko neįmanoma padaryti, imituoti, atkurti.
Kantoro kūrybą sunku aprėpti – tiek daug čia visko. Jau laisvos Lietuvos laikais teko pamatyti dvi personalines jo darbų parodas. Viena iš jų, didžiulė, buvo vėl Varšuvoje, kita – Torunėje, palydinti teatro festivalio renginius. Tada rodyta ir filmuota gyvojo Kantoro teatro medžiaga – ištraukos iš įžymiųjų spektaklių „Wielopole, Wielopole“, „Mirusi klasė“, hepeningai, repeticijos, kurių pagrindinis veikėjas visuomet buvo žavus, pasiutusiai temperamentingas, ekspresyvus ponas Tadeuszas. Amžinai nepatenkintas darbo rezultatu, siekiantis tobulybės ir todėl, pasak liudytojų, rėkiantis ant visų bendradarbių, kankinantis juos ir mylintis. Vienas iš tų, kuriuos mirtis pasikviečia tiesiog nuo scenos.
Didžiausią įspūdį vis dėlto paliko ne parodos, ne tapyba, o paskutinis spektaklis – tarsi išplėtotas atsisveikinimo ritualas – „Dzis są moje urodziny“ („Šiandien mano gimtadienis“), atvėręs daugybę Kantoro kūrybos kodų ir šifrų, išskleidęs jo žmogiškąją esmę, jaudinantis ir nepamirštamas… Jame Kantoras sodriais vaizdais „iškloja“ visą savo biografiją – pagrindinius gyvenimo įvykius nuo gimimo iki mirties, kurie kartais susikryžiuoja su stambiausiais visuomenės įvykiais. Spektaklis buvo parodytas Torunės festivalio „Kontakt ’92“ programoje pavasarį, netrukus po Kantoro mirties (1990). Jis dar buvo gyvas. Scenoje, arčiau žiūrovų, įkypai pasukti stovėjo kėdė ir dailus stalelis, prie kurio repeticijų metu ir būtinai per spektaklį sėdėdavo Kantoras – didysis vyksmo demiurgas. Kuo ilgiau stebėjai spektaklio įvykius, kuriuose lygiom teisėm veikė žmonės ir lėlės, daiktai ir tapytų dekoracijų fragmentai, tuo labiau tikėjai, kad Kantoras čia tebesėdi. Jei neklystu, kažkuris iš aktorių ir bandė pabūti prie stalelio, „virsti“ Kantoru, netgi atkartoti charakteringą nekantriai išmestos į viršų rankos pirštų spragtelėjimą, – o gal tai buvo tik mano įkaitusios vaizduotės vaisius?
Svarbiausia jo spektakliuose ne pasakojimas, o vaizdų, metaforų kalba, todėl žodžio vaidmuo čia arba labai susiaurėjęs, arba visai eliminuotas. Jo paties žodžiais tariant, vaizduotės sfera atsiranda, kai pasitelkiama skurdi realybė – tikri, paprasti „žemesnės grandies“ visų atpažįstami ir skatinantys veikti daiktai: senas medinis vežimo ratas, kėdė, apmusiję langeliai, kviečiantys pažvelgti į vidų, durų stakta, pro kurią veikėjų įeinama ir išeinama, paveikslo rėmas, kuriame pasirodo Stalino laikų kagėbistų nukankintas Mejerholdas ar Velázquezo infantė, tarsi įkvėpėja ar pirmoji mylimoji… Ypatingas vaidmuo tenka personažui, virtusiam žmogaus, priklausančio tam tikrai socialinei grupei, ženklu: mokinys, kareivis (pradžioje gyvas, paskui – jau miręs, sutvarstyto manekeno pavidalu), nuotaka (balta, graži, išdidi, paskui – kareivių išprievartautas manekenas, numestas ant kareivių lavonų krūvos), jaunikis, kunigas, dėdės ir tetos, kartais turintys dvigubą vaidmenį; pavyzdžiui, riebi Tetulė patarnautoja – ji ir Mirtis, Tėvas ir jo identiškas dvynys, tarsi veidrodinis atspindys… Tie personažai yra „pasakojančio Aš“ biografijos epizodų veikėjai. Vienaip ar kitaip daugelis jų grįžta, pasirodydami įvairiuose Kantoro spektakliuose.
Nebepamenu kur, turbūt Torunėje, prieš keletą metų nusipirkau puikaus lenkų teatro kritiko, eseisto Jano Kotto, kuris rašė išmintingus straipsnius ir knygas apie Šekspyrą, Molière’ą, susiedamas jų kūrybą su mūsų laikų problemomis ir net savo biografija, mažutę juodą knygelę „Kadysz. Strony o Tadeuszu Kantorze“ (1997) – joje surinkti autoriaus įvairiomis progomis rašyti įspūdžiai ir prisiminimai. Viso labo 55 puslapėliai ir keletas puikių fotografijų iš šeimos archyvo ir nuo Kantoro darbo stalo; tai tie objektai, įkvėpę režisierių kalbėti apie jo kuriamus ambaliažus kaip apie tai, kas nori giliai pasislėpti, išsisaugoti, pabėgti nuo laiko… Parašyta taip talentingai, taip poetiškai, kad drįstu suabejoti, ar kas nors kitas galėtų šitaip giliai pajusti pačią Kantoro asmenybės ir jo kūrybos esmę. Štai keletas Kotto kondensuotų įžvalgų:
Kantoras, kaip nedaugelis mūsų laikų menininkų, teatro ženklais pavertė pamirštą atmintį, kuri yra kiekviename iš mūsų kaip neužgyjanti žaizda.
Esu sakęs, kad didieji kūrėjai buvo savo košmarų kaliniai. Kaip Goya ir Füssli, kaip Kantorui artimesnis Lebensteinas. Ir gal artimiausias, nors turbūt niekas jo neprisiminė, Fellini, cirke atvėręs gyvenimo kvintesenciją, gyvenimo, kuris yra mirties kaimynas. Visi jie gyveno ir mirė, miršta ir gyvena, savo košmarų dusinami.
Kantoras sukūrė „kambarį be sienų“. Tas „skurdus vaizduotės kambarys“ tapo daugybe atminties kambarių teatro „Cricot“ muziejuje ir Krokuvos galerijoj Siennos gatvėje.
Po Kantoro mirties jo mirties teatras jau visiems laikams, galutinai tapo atminties teatru.
Kantoro teatre aktoriai gyveno tuo teatru. Suprantu, kad negali su juo išsiskirti. Ne tik dėl pietizmo Kantorui, bet ir dėl savęs nori jį pratęsti. Nenorėčiau būti žiaurus, bet tas teatras be Kantoro yra tarsi kūnas be sielos.