Mosėdžio upelių santakose, ąžuolynuose – dubenuotieji akmenys
Su rašytoju ROMUALDU GRANAUSKU apie Mosėdžio praeitį be vertėjų ir galiausiai tik žemaitiškai kalbasi mosėdiškė žurnalistė Laima Sendrauskienė
– Kaip gyvenate ir jaučiatės Vilniuje, nors esate grynakraujis žemaitis, gimęs Mažeikiuose, mokęsis Sedoje, galbūt ne pačius prasčiausius gyvenimo metus nuo 1948-ųjų pragyvenęs Šaukliuose, visai netoli Mosėdžio, dėstęs matematiką ir buvęs klasių auklėtoju miestelio vidurinėje mokykloje? Kaip dabar Jums atrodo Mosėdis visos Lietuvos kontekste?
– Mosėdiškiams ir kitiems Lietuvoje gyvenantiems žmonėms noriu palinkėti, kad greičiau pasibaigtų laikas, kurį kartais visaip pavadinam, kad visiems netrūktų sveikatos, ramybės. Nes, matyt, dabar Lietuvoje esame tokia visuomenė (manau, kad ir Mosėdyje ne kitokesnė) – susiskaldę, susipykę, sukiršinti ir visokiausi… Atsiminkim tik viena: niekas nesitęsia amžinai – viskas praeis ir vėl gyvensim kaip žmonės, palengva. Neskubėkim gyventi, nenorėkim iš gyvenimo ir valstybės viską gauti dabar pat. Turėkim kantrybės – pasibaigs šita krizė ir tie tąsymai, rietenos, nesklandumai.
– Bet Jūs kaip rašytojas turbūt vis tiek įžvelgiate, už ko pozityvaus galėtume kabintis?
– Kibtis galime tik vienas už kito – kaip Baltijos kely. Už ko daugiau? Na už ko? Už gerklės?.. Taip, mes ir taip darom. Ir kas iš to išeina? Grumtynės, pjautynės, maištai… Gyvenkim kaip žmonės – nepavydėkim vienas kitam. Nieko niekur nenusinešim, niekam čia per daug nieko nereikia: juk, pavyzdžiui, vaikai būna aprengti, jei tik darbą žmogus turi. Taip ir mūsų tėvai gyveno: ir taupė, ir vargo. Nenorėkim visko iš karto. Ateis laikas – atsistos Lietuva, dar tik dvidešimt metų mūsų valstybei.
– Pagal metus ji jau prilygo tarpukario Lietuvai, susilygino…
– Ir daugiau pasiekė. Studentai, moksleiviai mašinomis važinėja. Ir dar abu tėvai turi po mašiną. Ir bedarbiai visi. Turėkim kantrybės. Galų gale esam žemaičiai, kantrūs žmonės. Ne tokie atsitikimai ritosi per Žemaitiją – atlaikėm, iškentėjom, atsitiesėm.
– Jūs turbūt gerai atsimenate senąjį Mosėdį, ir iš ten, matyt, yra užsilikusių labai skaudžių prisiminimų…
– Vienu laiku Mosėdžio vidurinėje mokykloje buvo nutikęs klaikus, šiurpinantis įvykis. Tada mokėmės senojoje klebonijoje. Du pastatai buvo ir tokia sena ledaunė. Mes su Vaclovu Intu ją vėliau išvežėm į Rumšiškių muziejų… Vieną rytą renkasi vaikai į mokyklą ir jau ne miestelio aikštėje, o tos ledaunės kieme gulėjo trys: Stasius, Stasienė iš Nevočių, trečiojo žmogaus neatsimenu. Pamesti. To negaliu pamiršti, koks tai buvo sukrėtimas! Aikštėje gulėdavo, prie vaistinės, prie Kataržio namų, į pakalnę prie bažnyčios, tarp tvenkinio ir senosios ambulatorijos. Dabar toje pašlaitėje – V. Into akmenys. Prie Kataržio namo buvo mokyklos bendrabutis, o šalia – stribokynas. Ir prie to stribokyno galo jie būdavo pamesti. Pro langus žiūrėdavo, kas, eidamas į bažnyčią, neatlaikys. Gal kokia moterėlė, lipdama į kalną, pamačiusi sūnų ar vyrą, išsiduos… O priešais prūdą buvo senoji vaistinė, kliūbas ant kampo. Purviname vaistinės kieme, kurį vietiniai vadino jiepkiu, kur statydavo arklius, ir buvo sumesti tie lavonai.
– Kiek Jums tada buvo metų?
– Dešimt, vienuolika. Kai Stalinas mirė, man jau buvo keturiolika. Bet tada, kai vyko patys žiauriausi mėtymai, buvau penktoje klasėje.
– Ir tai nutiko vaikų akyse?..
– Mokyklos kieme – trys lavonai kaip pagaliai… Vaikai rinkosi į pamokas, mergaitės klykė…
– O mokytojai?..
– Tylėjo. Todėl, kad patys drebėjo, kad į Sibirą neišvežtų. Marija Endriukaitienė ten atsidūrė ne savo noru. Apolonija Dovydaitienė, Pranas Čiapas, Alfonsas Šileikis, Andrijauskas (buvęs plechavičiukas, kovojęs prie Sedos ir manęs, kad atbėgęs prie Skuodo pasislėps) buvo šviesiausios asmenybės. A. Dovydaitienė užsienyje mokslus buvo baigusi. Jei iš manęs kas ką padarė, tai padarė jie. Aš pats nepasidariau.
– Iš senųjų mosėdiškių yra tekę girdėti, kaip sušalusius partizanų kūnus, pririštus virve prie arklio, tempė į bažnyčios kalną, o jie – brrr, brrr į grindinį… O jaunos panelės tuo metu ėjo į bažnyčią… Į tai lenkiu kalbą, nes norisi pasakojimo iš pirmų lūpų.
– Aš suprantu, nes išmirė talentingiausi prozininkai, kurie tai matė. Žinau, kad esu paskutinis. Ir ne kokius sapnus aprašinėsiu, tiesiog tai yra mano pareiga – kiek dar leis jėgos, kiek galiu, kiek gebu, kol neužkalkėjo smegenys, visa tai aprašyti. Kad liktų autentiškas mačiusiojo pasakojimas. Tada mes, vaikai, daug ko nesupratom. Bet dabar jau suprantam. Ir tuos įspūdžius mes vis išsitraukiam iš širdies ir iš atminties, apgalvojam. Ačiū Dievui, kad nors apie tai Lietuvoje galim galvoti ir kalbėti. Tai yra labai daug.
– Esate pripažintas, įvertintas, skaitomas. Koks tai jausmas?
– Nesijaučiu joks šlovingas, išskirtinis. Esu paprasčiausias žmogus. Matot, kaip bendrauju: nesu pasipūtęs kaip koks jautis, kad tik vieną kitą žodį burbt, burbt. Nėra taip, kad dėl to man būtų dar maloniau, kad iš to džiaugsmo palubiais kaip kokia musė rėpliočiau.
– Tačiau Jūsų kaip žurnalisto ir rašytojo meistriškumas, užsimezgęs dar Skuodo rajono laikraščio „Mūsų žodis“ redakcijoje, pastebimai išaugo?..
– Negaliu skaityti nė vienos savo parašytos knygos. Kartą, prieš penketą metų, paskaičiau ir pagalvojau – koks mulkis galėjo šitaip rašyti? Kaip taip galima rašyti? Dabar rašyčiau visiškai kitaip. Juokiuosi. Neparašiau knygos, kuri man darytų įspūdį. Neparašiau jokio šedevro ir neparašysiu. Šedevras yra tas, kurio sieki, bet nepasieksi. Ir kurio niekada neparašysi. Bet siekti reikia, nes kitaip neparašysi.
– Gyvenate Vilniuje, bet, atrodo, nuolat menate Mosėdį. Ką darytumėte, jei vėl ten atsidurtumėte?
– Norėčiau, jei tik galėčiau, pats nuvažiuoti į Mosėdį: susitikti su savo buvusiais mokiniais, kurie dar ten gyvena, su pažįstamais, kurie dar gyvi. Norėčiau ten pavaikščioti, nors beveik nepaeinu. Būtų taip anksčiau, pirmu taikymu nueičiau pas V. Intą, paskui – pas tą, pas antrą, trečią. Sužinočiau, kaip gyvena, kuo alsuoja, kokie vargai mosėdiškius spaudžia. Įdomu būtų prisiminti, pasišnekėti.
– Dabar mosėdiškių nuomonės išsiskyrė dėl tvenkinio priežiūros ir nuomos, net kilo daug nepagrįstų aistrų.
– Tik žinau, kiek kruvino prakaito ten įdėjo V. Intas, kiek daug prie jo atsiradimo prisidėjo kolūkis, patys mosėdiškiai. Tas tvenkinys – viso Mosėdžio turtas. Mosėdis be tvenkinio – kaip be bažnyčios… Jei būtų kitaip, senasis Antanas Donėla, kuris daug metų kiekvieną rytą ir vakarą „kombikorma“ paprūdy lesino antis, karste vartytųsi. V. Intas privežė juodųjų ir baltųjų gulbių, prileido baltųjų amūrų, atvežė į Mosėdį baltųjų, raudonųjų, mėlynųjų vandens lelijų. Mes su juo kruvinais pirštais iš Luobos ten esam suleidę tris šimtus vėžių…
– Ir pats gydytojas, akmenų muziejaus įkūrėjas V. Intas buvo neįkainojama dovana Mosėdžiui. Jums pasisekė su juo gyventi tuo pačiu laiku.
– Tai buvo vienintelis mano draugas Mosėdyje. Mes laikėmės vienas kito. Nors buvau dešimčia metų jaunesnis, jis buvo toks pat pasiutęs, neperkalbamas. Asmenybės dažnai susikerta kaip kirvis į akmenį, bet mes kažkaip sutapom.
– O gal tai buvo provincijos asmenybių magnetizmas?
– O su kuo dar tada galėjau draugauti? Net mokytojos gyveno gal dešimt metų knygų neskaičiusios. Tik svarbu joms būdavo pašerti kiaules – po dvi laikydavo. Nuo algos iki algos. Kad tik susitaupytų pinigų ir nusipirktų kokį zaporožietį. Jokių kitų tikslų neturėjo. Ir visai tokioms nesvarbu, kas iš mokinių išeis… V. Intui buvo svarbios žmogaus savybės, o ne su kokiomis jis kelnėmis. Asmenybės Lietuvoje nesimėto.
– Kretingoje gyvenanti Jūsų mokinė Danutė Dunauskaitė tvirtina, kad jų klasės susitikime dešimt metų po mokyklos baigimo V. Intas visus pakvietė į savo sodybos pintą pavėsinę, kurią jam vestuvių proga padovanojo Skuodo rajono tautodailininkai, ir pasakė: „Aš jums palieku savo erdvę…“
– V. Intą buvo ištikę trys insultai, du infarktai, su juo ilgai tarėmės, ką toliau daryti, o su tuometiniu kultūros ministru mirtinai dėl to persiriejom. Pas V. Intą tuo reikalu važiavau specialiai ir skambinau tiems, kurie sprendė, kas ateis į jo vietą. Regis, gavo. Bet nereikia norėti, kad Mosėdyje atsirastų dar vienas V. Intas.
– Regis, tarp didelių V. Into darbų ir Jūsų širdies bei sielos dalelė Mosėdyje liko?..
– Kuožnos akmou, tuokės tuonas akmėnū pakielė veins pats, pakielė muosėdėške, kieliau aš, kielė vėsė krovėnas nagas. Vo šėta pasiveiziekėt, kap devė akmou – pėršts ėštryška. Vėsė dėrbuom, vėsė ejuom dėrbtė. Ožteka V. Intou pasakytė, ka sekmadienie ėš ryta atekėt. Tas dėdiesis kūlis pryšas krautovė… Kap varguom anou bestatydamė… Važiava so traktuores, so bulduozeres tuoks Zūbė ėš Šėlotės mėlioracėjės, yr daug padiejės. Tėn ont akmeneis tor būtė lėntelė. Tėn bova daug nosipelnosių – ėr komonista, ėr ne komonista. Ėr Dzėmėsevičios, ėr Kvietkauskis, ėr Skouda rajuona valdžė. Ai, mona nuopelna če kuo mažiausė.
– Sakot, kad Mosėdis ne tik iš akmenų, bet ir iš daugybės žmonių darbų sulipdytas…
– Vėsu muosėdėškiu. Bėnt vėsė džiaugies. Ont apylėnkės laiptu stuoviejė Gedmėns, omžėnatėlsė, apylėnkės pėrmėninks. Vuo mes kap skrozdės, tou aš eso aprašės knyguo „Trys vienatvės“. Tou dėdėliojį akminį nuoriejom pastatytė. Beveik pėnkės tuonas svierė. Ėsėkėrtau ė pėršta, biegau ė vaistėnė, ka aprėšto. Gedmėns ėsėsprėndės: „No bepruotis, no bepruotis, prėvežė tų kūlių, pasiosem, ka bereks ėšvežtė.“ Muosėdėške kuožna pavasarį anus turiejė nurinktė nu dėrvų – neijeisi so plūgo. Ėr mes, ėr mūsa tieva anus ėšvežėnie, a ons vež ė miestalį. Paskou patys eit, veins ėš kėta joukdamies.
– Paskui jau savaime žmonės ėmė gerbti akmenis…
– Kol da nebūdava snėiga, so V. Into lioubam etė ėiškuotė dubėnietųjų akmėnų. Torėjau šetuonėšką nuojautą – veizo ė peizaža, kor opalių santakas, oužoulyna, sakau, čė tor būtė akmou. Pu skėrpstynus, vėrkštynus malsėmuos posė deinuos – veiziek yr.