Komiksų paroda „MickeyMaus“
PAULIUS ANDRIUŠKEVIČIUS
Eidamas į Modernaus meno centre vykstančią komiksų parodą „MickeyMaus“ galvojau, kad kol kas jis panašesnis į mažojo meno centrą – kuo labiau artėji link to meno, tuo labiau viskas traukiasi aplink tave: eini gan erdvia Pilies gatve, tuomet pasuki į Literatų gatvę, kur kartais, kad prasispraustum, jau tenka pasigrumti su dviratininkais, praeini pro žymiąją literatų sieną, norint įsižiūrėti į rašytojams skirtas dedikacijas, tenka kaip reikiant prie jų prisiartinti, tuomet šiek tiek gunktelėjęs įeini į mažąją galeriją, jau esi viduje, tačiau tenka dar labiau susilenkti, nes būni priverstas pralįsti po žema arkele, vedančia į parodų erdvę, tada pamatai lenteles su komiksais. Pagaliau kiek atsikvepi, tačiau tai dar ne pabaiga, priėjęs arčiau įsitikini, kad tos nedidelės lentelės sudarytos iš mažyčių langelių, dalijančių komikso pasakojimą į atskiras scenas, o jose kažką veikia mikroskopinės figūrėlės, kurių daugelį pavyktų įžiūrėti jau tik pro didinamąjį stiklą.
Tačiau akys greitai priprato ir ėmė skirti spalvas. O jų parodoje dominavo dvi: juoda ir balta. Pasijutau kaip seno kino filmo montuotojas, stebintis ant sienos ištisine linija bėgančią kino juostą, protarpiais nutrūkstančią, paskui vėl susijungiančią, kaip vikšras sudarytą iš intervališkų segmentų. Juoda, balta, juoda, balta, juoda, balta. Šią seką sudrumsčia spalvingi Anos Pavlovos, Lukos Vaitkevičienės ir Simono Juso kūriniai. Jų komiksuose nėra arba beveik nėra teksto, lyg, susitelkę į grafines ir spalvines kūrinių detales, jie būtų paprasčiausiai užmiršę, kad turi teisę ne tik piešti, bet ir rašyti. Parodos erdvės baltose lankose su juodomis avimis šie autoriai yra trys margos varnos, kurių kūriniai išsiskiria savo spalvingu kūnu ir nebylumu. Istorijas jie pasakoja vizualiomis priemonėmis, taip išlikdami labiau dailininkai nei literatai.
Iš čia kyla kita parodos opozicija – literatūra vs dailė. Galbūt čia dėta Literatų gatvės fabula, o gal tai, kad „MickeyMaus“ atidarymas vyko Vilniaus knygų festivalio metu, tačiau šią dvikovą vienareikšmiškai laimėjo literatūra. Shaltmiros komiksuose daug svarbiau, kas ir kaip pasakyta, palyginti su tuo, kas tai sako ar kaip atrodo sakantieji, o kai kurių dailininkų kūriniuose žodžiai pasiglemžia ištisus pasakojimo kadrus. Tačiau geriausias literatūros triumfo prieš dailę įrodymas yra Gerdos Venčkauskaitės grafinė novelė „Gertrūda“. Kūrinyje, be pačios literatūros, gausu nuorodų į ją. Pavyzdžiui, novelės pagrindinės veikėjos Gertrūdos močiutė dievino Gertrude Stein ir niekino Salomėją Nėrį. Šią novelę laikyčiau neoficialiu parodos katalogu, nes ji ne tik reprezentuoja literatūros ir dailės sintezę (kas, kad literatūros daugiau), vyraujančią parodoje, tai ir bene vienintelis tikras komiksas – formatas leistų parsinešti jį namo ir vartinėti prie pusryčių stalo.
Jeigu sutiksime su tuo, kad „MickeyMaus“ yra literatūriška paroda, pamėginkime apsvarstyti būdus, kuriais galima skaityti joje pristatomus kūrinius. Vizualiniu aspektu: iš kairės į dešinę, iš viršaus į apačią – nieko čia naujo. Kiek įdomesnis atvejis yra L. Vaitkevičienės kūriniai, kurių padalijimas į pasakojimo scenas sukuria galimybę juos skaityti, taip pat ir interpretuoti įvairiomis kryptimis. Literatūriniu aspektu: kūriniai tampa daugiatekstualūs, jų skaitymas ir suvokimas priklauso nuo juos supančio konteksto. Pavyzdžiui, Miglės Anušauskaitės komikso, vaizduojančio groteskiškos išvaizdos personažus, isteriškai rėkiančius žodį „krepšinis“, žinutę iki galo gali suvokti tiktai žiūrovas, suprantantis, ką Lietuvoje reiškia „oranžinė manija“. Atsižvelgiant į šį kontekstą kūrinyje galima išskaityti socialines, kultūrines, politines ir kitas nuorodas. Šiuo atžvilgiu krypstama į konceptualumą, kuris iš esmės yra linkęs giminiuotis su kalba labiau negu su forma. Netgi tuose kūriniuose, kuriuose tekstas dalyvauja minimaliai, kūrinio koncepcija tampa esminė. Taip lyg bandoma išteisinti komikso žanrą, dažnai vadinamą mažuoju, kuris, likęs grynai formalistinis, be teksto ir idėjos, subliūkštų.
Aptariant kūrinių tematiką reikia paminėti, kad ši paroda ne vaikams. Jos logotipas, vaizduojantis juodą didžiaausę pelę, ir pavadinimas gali suklaidinti. Parodos kuratoriai įspėja lankytojus, kad parodą įkvėpė greičiau Arto Spiegelmano grafinė novelė suaugusiesiems „Maus“ negu Walto Disneyaus komiksai. Vienintelės po parodą šmirinėjančios pelės buvo „Vargo pelės“, kurių kūrybinėse dirbtuvėse sukurti komiksai tikrai neįžiebtų mažųjų lankytojų šypsenų, greičiau užaugintų jiems ant veidų vaginas, kurios, remiantis vienu dirbtuvių darbeliu, yra peršalimo ir Laurie Anderson koncerto bilieto įsigijimo simptomas. Nuogumo parodoje yra ir daugiau. Štai beveidė Shaltmiros nudistė, išsižergusi ir laikydama rankoje skutimosi peiliuką, mandagiai prašo žiūrovo: „I shaved my pussy for you, so, please, lick it.“ Dėl šio ir kitų kūrinių parodą būtų galima pavadinti kūniška, o gal netgi truputį erotiška, tačiau joje gausu ir kitokios, ne fiziškos, su žmogumi, kuris (priešingai nei pelės) tampa kūrinių centru, susijusios problematikos. Didžioji dauguma komiksų kalba apie jauno žmogaus pasaulėžiūrą – jo / jos žvilgsnį į atbukusią visuomenę, pasirinkimo dilemą, socializacijos stygių, susvetimėjimą etc. Taigi iš pirmo žvilgsnio „vaikiškas“ žanras slepia nevaikiškas problemas.
Pabaigoje norėčiau sugrįžti prie dailės ir paminėti čia įsimaišiusias su komiksų žanru nesusijusias dailės kryptis – koliažą ir asambliažą. Tai koliažinių komiksų serija iš vienkartinių autobuso bilietų, duonos pakuočių spaustukų ir maisto etikečių arba sprendimas prie virvelių, ant kurių kabėjo kūrybinių dirbtuvių dalyvių komiksai, galų pritvirtinti tikrus pelėkautus. Šiuo atžvilgiu komiksus, matyt, reikėtų suprasti kaip masalą žiūrovui privilioti. Apžiūrinėdamas juos jaučiau nuolatinį nerimą ir netgi baimę pernelyg prisiartinti. Vargas tiems, kas į juos pakliuvo!
Palikęs užnugary spąstus pelėms (žmonėms), tekstus ir kontekstus, dailę ir literatūrą, juoda / balta ir spalvota, mažąją galeriją, jos arkelę ir dureles, pagaliau iškopiau į išorę. Gatvės kunkuliavo kaip ir prieš tai, tik saulė jau buvo kiek prigesusi.