Apie Kito kitokybę ir vienatinumą
Laiku ir nelaiku
VIEŠPATS Dievas tarė: „Negera žmogui būti vienam. Padarysiu jam tinkamą bendrininką.“
Pr 2, 18
Šiam kertiniam bibliniam tekstui apie vyro ir moters sukūrimą skirtų komentarų ir mokslinių egzegezių prirašyta tomų tomai, ir kiekvienam skoniui ir tikėjimui atsirastų tinkamas. Todėl apsiribosiu čia keletu komentarų, kurie artimiausi tiesiog man. Ir, kaip visada, pirmiausia atkreipsiu dėmesį į tuos aspektus, kurie vertimuose dažniausiai prarandami. Pasirinkau komentarui tik vieną sakinį: „Negera žmogui būti vienam. Padarysiu jam tinkamą bendrininką.“ Žodis „negera“ hebrajiškai – lo tov. Nėra gera. Rabinai komentatoriai atkreipia dėmesį, kad čia pavartotas žodžių junginys, kuris tiesiogiai susisieja su pačiame pirmame Pradžios knygos skyriuje daugelį kartų vartotu žodžiu „gera“, Dievui kuriant pasaulį, juo įvertinant savo atliktą kiekvienos dienos darbą. Tik jis nebuvo pavartotas po to, kai buvo sukurtas žmogus. Tai aiškinama tuo, kad žmogui bus suteikta laisva valia, t. y. galimybė pačiam nuspręsti, koks jis bus. Ir šiame tekste atitinkamai, sakytume, dėl tos pačios priežasties negalėjo autorius į Dievo lūpas įdėti žodžio „bloga“, nes šiame skyriuje kalbama apie gėrio ir blogio pažinimo medį, kuris buvo pasodintas sode ir kurio vaisius šiems žmonijos protėviams buvo užgintas. „Bloga“ tiesiog ne tas žodis, nes juo nebuvo galima pavadinti nieko iš to, ką Dievas sukūrė. Tada ką reiškia tas „negera“? Maharalis iš Prahos (XVII a.) aiškino: „Ir dar aiškėja iš posakio nėra gera: tai, ką pasakė mūsų išminčiai midraše savo: „kad nesakytų, jog jis dievybė tarp žemesniųjų“, – tau tai taps aišku, nes sąvoka nėra gera paaiškins šiuos žodžius, kaip kad sakoma apie visa bloga: kas pasišalina nuo palaimintojo Vardo kaip svetimas tarnavimas, – kad tai nėra gera, nes Jis, palaimintasis, yra tikrasis gėris. [...] O jeigu žmogus būtų sukurtas vienintelis, būtų vienatinis tarp žemesniųjų ir būtų kažkas vienatinio šalia Jo, palaimintojo, tikrai vienatinio, ir pakanka to.“
Tai metafizinis aiškinimas, kad žmogaus vienatinumas žemesniajame pasaulyje neprideramas, nes jau yra vienas Vienatinis aukštesniajame pasaulyje, ir tokia situacija būtų tolygi stabmeldiškam susipainiojimui. Kita vertus, žmogus, kadangi sukurtas pagal Dievo, t. y. Vienatinio, paveikslą, turi turėti savyje ir vienatinumą kaip neatskiriamą savo egzistencinę savybę. Ir tai Maharalis aiškina kitoje vietoje: „Rasi kada peržiūrėsi sukūrimo klausimą, kad žmogus turi sukūrime savo išskirtinį bruožą, kurio neturi kitos būtybės, nes visos kitos būtybės buvo sukurtos vienu metu kaip daugis, ir tik žmogus buvo sukurtas vienetinis. Ir – dar daugiau – net moteris, kurią reikėjo sukurti savaime, kartu su žmogumi, ne tokia, – nes žmogus sukurtas vienetinis. Ir skyriuje Echad diney mamonot [pasakyta]: „Mūsų išminčiai mokė. Tam žmogus sukurtas vienetinis, kad pamokytų tave, jog kiekvienas, kuris nužudo vieną gyvybę Izraelyje, apie jį sako Raštas, – tarsi jis būtų nužudęs visą pasaulį; ir apie kiekvieną, kuris atkūrė vieną gyvybę Izraelyje – tarsi atkūrė visą pasaulį. Ir kad joks žmogus nesakytų: mano tėvas aukščiau už tavo tėvą. Ir kad nesakytų eretikai: daug valdžių danguje. Ir tam, kad paliudytų didybę Šventojo palaimintojo – nes žmogus, kai štampuoja monetas vienu štampu, visos jos panašios viena į kitą, bet karalių Karalius kiekvieną štampuoja pirmojo žmogaus štampu, o nė vienas nepanašus į kitą. Ir todėl kiekvienas privalo sakyti: dėl manęs pasaulis buvo sukurtas.“
Taip egzistencinis žmogaus vienatinumas, pagal Izraelio išminčius, yra esminė žmogiška savybė, išliekanti ir žmonių daugyje, kilusiame iš to vienio. Todėl tenka grįžti prie pradinio klausimo, kodėl „nėra gera žmogui būti vienam“, net jei tai išskirtinė žmogaus, sukurto pagal Dievo paveikslą, sąlyga. Ir vėl čia atsižvelgsiu į Maharalio aiškinimą: „Pagal pasaulio esmę ir idealų paveikslą, nėra būtinybės daugiau nei vienam žmogui. Ir kaip kitoms rūšims, pagal idealų jų paveikslą, pridera daugis, taip žmogui pridera, kad buvo sukurtas vienetinis, nes žmogus – karalius tarp žemutinių. [...] Ir kadangi jis karalius tarp žemesniųjų pasaulio formos aspektu – kaip Dievas jį sutvarkė, – pridera žmogui būti vienetiniam. [...] Ir jei ne baimė Valdžios akivaizdoje, žmogus artimą savo gyvą prarytų, kol neatitiktų pasaulio paveikslo, nes kūrimas toks, kad kiekvienas žmogus sako: man pasaulis buvo sukurtas, ir jo vieno pasauliui gana. Ir todėl prarytų artimą savo, kol liktų vienas.“
Valdžia šiuo atveju turėtų būti suprantama kaip dieviškas autoritetas, suteiktas Toros ištarmei, šiuo atveju ištarmei „nėra gera“. T. y. tai nėra dalykų padėties konstatavimas, nes vienatinumas yra žmogaus išskirtinė, jį į Dievą panašų daranti savybė. Tačiau įsakas, sakantis, kad nepridera žmogui būti vienam. Ir jei nebūtų paisomas šis įsakas, žmogus artimą savo gyvą prarytų, perfrazavus tai, kas pasakyta traktate Pirkei Avot. Ką tai reiškia? Tą paprastą dalyką, kad nepritinka žmogui gyventi taip, lyg jis tebūtų vienas. Nepritinka nepaisyti ir neatsižvelgti į Kito egzistavimą šalia. Kito, kuris Toroje apibūdintas kaip ezer kenegdo, kas lietuviškai verčiama „tinkantis bendrininkas“. Žodis ezer reiškia „pagalbą“. O kenegdo nurodo kažką, kas yra priešais. Maharalis paaiškina taip: „Šiuose žodžiuose paslėpta gili ir slėpininga prasmė. Vyras ir moteris – tai dvi priešingybės. Jei jie bus verti, tikrai susijungs į vieną jėgą. Nes visos priešingybės susijungia į vieną jėgą, kai jos vertos, tai yra kai Visagalis, Tebūnie Jis palaimintas, kuria taiką tarp priešingybių, suriša jas ir sujungia, bet kai jos to nevertos – tada, kadangi jos yra priešingos viena kitai, padaro jas „priešais“.“
Dar plačiau tai galėtume išplėsti, atsižvelgdami į tai, kas buvo pasakyta: „vyras ir moteris“ – tai to paties vienatinio sukurto žmogaus skirtumų daugyje paradigma. Šio teksto esminė žinia – žmonių skirtybių, išsaugant egzistencinį kiekvieno vienatinumą kaip panašumą į Dievą, sąlyga. Skirtybių ir kito esminio kitoniškumo, nes irgi vienatinio, paisymą pagal Toros priesaką. Ir jei žmonės su visomis savo skirtybėmis ir priešingybėmis bus verti vienas kito, jie taps vienas kitam pagalba, o jei ne – bus priešai. Šis Toros priesakas ypač aktualus šiandien, per pasaulį ritantis fundamentalistų keliamų riaušių ir neapykantos kitokiems, kitaminčiams, kitiems bangai, lyg siekiančiai praryti „artimą savo“ visus suvienodinant, panaikinant visus skirtumus ir taip išniekinant žmoguje Dievo atvaizdą, paverčiant jį daugio nareliu.
P. S. Už Maharalio citatas ir aiškinimus esu dėkinga savo buvusiam dėstytojui Aleksandrui Lvovui iš Sankt Peterburgo.
-akp-