Antipodai
Tekstas ir į tvorą, ir į mietą
REGIMANTAS TAMOŠAITIS
Didelėje auditorijoje skaitau paskaitą studentams. Tokią teorinę, spekuliatyvią. Tema, žinoma, ne kartą jau aiškinta, viskas žinoma, bet pranešimo tezes formuluoju kažkaip vangiai, be įkvėpimo. Ties vienu savo teiginiu imu ir sustoju, įklimpstu, nes jis nėra iki galo aiškus, mintyse ieškau tikslesnio žodžio.
Viena studentė iš galo ima ir paklausia mane kažko dėl to apibrėžimo, neva jis esąs nekorektiškas. Suprask, klaidingas. Sako, kaip taip gali būti?
Atsakau jai, kad gali būti, nors suprantu, kad jos klausimas teisėtas. Ji tikrai gali mano mįslingo teiginio nesuprasti ir turi teisę paklausti. Ji net kokiu nors daiktu gali iš ten į mane mesti ir būtų visiškai teisi. Ant jos aš visai nepykstu. Aš čia juk ir sėdžiu prieš visus, kad viską iškęsčiau. Gal tokia mano karma? Antai kadaise jiems įrodinėjau, kad karma ir kurmis yra visiškai tas pats, jokio skirtumo. Jie ir patikėjo. Nors tai tik tokie žodžiai, aš jais netikiu.
Bet iš tikrųjų tas apibrėžimas, dėl kurio prie manęs čia kabinėjasi, nėra klaidingas, tik pernelyg metaforiškas, miglotas, todėl bandau jį patikslinti, išplėsti. Tiksliau sujungti oksimoronišką apibrėžimo turinį, nes sando subjektas yra lyg juodas, o predikatas – tarsi baltas. O gal atvirkščiai? Aišku tik tiek, kad abu dėmenys sunkiai dera ir nesusijungia į sklandžią metaforą, iš kokių audžiama gyvenimo filosofija.
Bet ta studentė iš galo nutraukia mano samprotavimą sakydama:
– Geriau tu, dėstytojau, eik namo, apkabink savo Laurą ir pailsėk…
Čia tai bent! Toks familiarumas… Bet visa tai pasakyta su užuojautos gaidele, net su kažkokiu draugiškumu. Kaip geranoriškas patarimas ir nuodėmių atleidimas. Eik sau dabar namo ir daugiau nebepliurpk niekų.
– Aš ir eisiu, – sakau tai studentei iš galo, – ir pailsėsiu. Tik pirma gal užbaikime tą temą. Nėra taip paprasta sudėtingus dalykus apibrėžti iš karto. Taigi…
Bet žiūriu, kad studentai po truputį keliasi iš savo vietų, ima į rankas užrašus, paltus ir tylėdami slenka iš auditorijos, nors paskaitos laikas dar nepasibaigęs. Nieko man nesako, tiesiog išeina, ir tiek. Aš irgi tylėdamas susirenku savo popierius, kuriuos paskaitose turiu tik dėl vaizdo, nes visada kalbu iš galvos, ir taip pat judu link durų.
Prasilenkiu su ta studente iš galo, kuri nėra man priešiška, tik nusivylusi, praeinu pro ją ramiai, nežiūrėdamas į ją. Tyčia žiūriu į grindis.
Bet jau išėjęs iš auditorijos imu apgailestauti – kodėl nepažvelgiau jai į akis! Dabar nežinosiu, ką ji galvoja, kas jos viduje. Prasliūkinau, lyg būčiau kaltas…
Sapnas – abstraktus, miglotas reikalas, bet jo vaizdiniai konkretūs. Žinau tą studentę, ji seniai baigė Universitetą, gal prieš dešimt metų. Bet vis tiek nenustygsta, siekia žinių. O iš kur tos žinios turi ateiti? Kaip man jas išprotauti, kai esu iki ausų įklimpęs į buitį ir nežinau, kaip čia mums išgyventi? Bet negi studentai dėl to kalti? Esu kaip koks apgavikas ir apsimetėlis. Jeigu būtų viduramžiai, tokiems pedagogams reikėtų duoti lazdų. Bet juk mes humanistai, bent jau aš to mokau. Bandau mokyti…
Kopiame su kolegomis iš filosofijos laiptais aukštyn. Tie laiptai padaryti iš knygų, lipdamas žiūriu į jų nugarėles ir spėju perskaityti pavadinimus. Antai fundamentalūs Rytų filosofijos traktatai, kiti solidūs veikalai. Upanišadų akademinio leidinio nugarėlė ypač ryški – mėlyna ir spindinti. Viskas gerai žinoma, viskas skaityta perskaityta.
Lipu tomis knygomis aukštyn ir galvoju, kad reikėtų tiems reikliems studentams papasakoti „Mahabharatos“ siužetą. Tiesiog visą istoriją, akcentuojant dramatiškus herojų likimus, ta turėtų juos įkvėpti. Mane – taip pat. Juk visi herojai ten numirė.
Kolega iš Filosofijos fakulteto, Nerijus Milerius, man draugiškai kalba:
– Žinai, dėl tavęs skundėsi studentė Asta. Ji mums parašė ilgą laišką, kad tavo paskaitoms trūksta turinio ir nuoseklumo. Pripasakoji visokių įdomių dalykų, bet naudos – jokios…
– Mano smegenims trūksta bananų, – sakau Nerijui.
Šią dieną (kažin, ar tai tikrai diena?) supratau, kad Nerijus man – didžiulis autoritetas. Stovi abiem kojom grynosios filosofijos lauke, ir jo šviesios akys mato labai toli. Ir ta jo vidinė ramybė, tas tikrumas…
Nežinau, kas ta Asta, man nesvarbu. Kur kas svarbiau, ką reikėtų daryti. Mėginu teisintis:
– Aš jau daug metų suku tuos pačius kursus, man viskas yra labai gerai žinoma, nes viskas kartojasi. Kai man viskas žinoma, tai ima rodytis, kad studentams irgi viskas aišku, todėl neįdomu. Aš prarandu motyvaciją. Man reikia atnaujinti žinias, perskaityti ką nors visiškai naujo, pasižiūrėti į dalykus iš kitos pusės. Dalykai visada bus tie patys, bet kalbėjimą reikia keisti.
Pagaliau užlipame tomis knygomis į viršų, o ten – peronas, geležinkelio stotis. Taigi atvykome į Indiją!
Čia daug tamsaus gymio žmonių. Aplink plaikstosi indės merginos, jos kažko laukia, kažką pasitinka ar palydi, bet, aišku, ne mane. Linksmybės neapsakomos, jokių rūpesčių. Bet į mane ten niekas dėmesio nekreipia, tarsi nemato. Gal manęs čia ir nėra?
Įdomiai jie čia priima svečius iš mūsų šalies: čiumpa juos už rankų ir kojų – keturiese vieną keleivį – ir ima smarkiai purtyti. Neva masažuoja, kad kūnas atsipalaiduotų po varginančios kelionės. Mat tie keliauninkai sustabarėję ir įsitempę, reikia juos atgaivinti. Išpurto kaip reikiant ir tada jau bėgte neša į viešbutį – galva į priekį, pakeliui vis dar papurtydami ir besijuokdami. Visiems čia labai linksma, kaip matau, niekas dėl nieko galvos nesuka.
Žiūriu akies krašteliu į besijuokiančią tamsiaodę merginą kairėje – neatrodo, kad ją kada nors kvaršintų kokios nors teorinės problemos ar tikslių definicijų būtinybė. Visai nepanaši į Astą ar aną studentę iš galo. Juk tai mūsų studentei visas rūpestis veide išrašytas, pažinimo alkis tiesiog laukan veržiasi. Paprasčiausiai šypsenai veide vietos nėra likę, ką ir kalbėti apie šiaip sau grožį. Protingi žmonės apie grožį negalvoja, todėl jie ir yra protingi. O gal atvirkščiai? Kažkas tarp tų definicijų lemtingai susiję, gal susipainioję. Matyt, žmogus nekaltas, kad yra protingas. Nors ką gali žinoti, juk galbūt viskas, kas mus trikdo, – iš proto puikybės.
Gal ir teisus buvo Herbertas Marcuse supriešindamas darbo ir malonumo civilizacijas? Nepasakoju studentams apie Marcusę, kad jie nesuprastų manęs klaidingai. Man tai jis patinka…
Tuo metu visi svečiai jau kažkur nudanginti, tik iš tolo dar girdisi juokas ir visokios linksmybės. Įdomūs čia žmonės, tikri antipodai. Kažkur čia turėtų vaikštinėti ir savo fenomenologinius šokius trypti Algis Mickūnas. Dairausi, bet jo nematau.
Kartais, kai įdėmiai žiūriu į kokį objektą, jis dingsta man iš akių. O daugelis daiktų mano akiratyje atsiranda netikėtai. Tas pats pasakytina ir apie mintis. Kuo ilgiau mąstau kokią nors sąvoką, tuo labiau ji man darosi nesuprantama, kartais net visiškai absurdiška. Pavyzdžiui, aš niekaip negaliu suvokti, kas yra vienetas. Kai negalvoju – žinau, bet kai pradedu galvoti iš esmės – nežinau. Negi tai absoliutinė sąvoka?
Tačiau negaliu pasakyti, kad mano galva tuščia – joje pilna visokio šlamšto. Tik nesuprantama, kaip jis ten atsiranda, kodėl visa tai sapnuoju? Beveik viskas, ką esu patyręs savo gyvenime, man yra netikėta ir nenumatyta. Pradėdamas gyventi net negalvojau, kad taip su manimi bus. Aš ir dabar nelabai galvoju, tik leidžiu plaukti per mane visokioms mintims, kurias man be paliovos, net ir miegant, siunčia šis nesuvokiamas, nenuspėjamas, nepažinus pasaulis.
Užteks apie tai, nes ilgai mąstydamas atsiduri ydingame rate. Geriau gyventi tiesiog dairantis.
Čia, mano sapne, kažkodėl nėra Algio Mickūno, kuris man galėtų viską paaiškinti ar bent pasakyti – kas yra tie linksmi ir lipšnūs žmonės. Tiesa, jie lipšnūs vienas kitam, manęs jie nemato. Nes ne jie mane sapnuoja, o aš juos. Tai mano teisė būti inkognito šioje jų pamylėtoje žemėje.
Nenorėčiau, kad jie ir mane čia taip tampytų ir nešiotų, bet apskritai jų paprotys neblogas, savotiškai humaniškas. Jie juk rūpinasi žmonėmis, jiems žmogaus būsena svarbiau nei jo protavimo galimybės. Bet aš taip nebegaliu…
– Matai, kaip čia įdomiai yra, – sakau Giedriui Viliūnui, kuris lūkuriuoja tame pačiame perone. – Mes važiuojame į paskaitas ir į visokias konferencijas nelabai patogiais traukiniais, visą dieną sėdime sukaustyti ant kėdžių auditorijose, o paskui vėl dardame kietuose vagonuose namo – argi tai gyvenimas? Sulūžti galima taip sustabarėjus.
Giedrius juokiasi ir balsu, ir akimis, kaip yra įpratęs. Pritaria man.
– Tai jau taip, – sako. – Mes mokame būti įsitempę. Mes skaitome knygas…
Kažkur man tai girdėta. Bet, matyt, tai irgi atsitiktinės žinios, kaip ir visa kita. Juk viskas čia – nebūtina. Bet jeigu jau atsirado, tai jau tarsi ir tikra.
Dar matau, kad vietiniai laiko rankose kažkokius nepadoriai atrodančius vaisius. Panašūs į pernokusius bananus, tik kur kas bjauresni, į rankas tokio neimčiau. Man net nesmagu į juos žiūrėti, gėda, suku akis šalin, bet vietiniams tie jų apnuoginti išplerę vaisiai – nė motais. Mataruoja jais kalbėdamiesi vienas su kitu, beveik baksnojasi, ir dėmesio niekas nekreipia. Tikri gamtos vaikai, nežiūri, ką laiko saujoje. Galėtų nuogi šokti po šia netikra saule, taip pat ir mėnesienoje.
Jie čia visada laimingi.
Ir tamsią naktį, Ir šviesią dieną – Būties akimirką Kiekvieną. – – –
Keista šalis…