Traukiam špagas, gladiatoriai
MARIJA ANTANAVIČIŪTĖ
Kaštonus šiais metais užpuolė kažkokios ligos, kaip gerai, kad mūsų klevas sveikas, krykštauja teta Jolka, atkišusi raudoną nosį, žiūrėdama man į akis ir stumdama lėkštę ryžių. Iš užstalės jai duetu atitaria Sima su Povilu, jie, nors dveji metai jau susituokę, lyg dvyniai graužia vištienos šlauneles, vis padažydami tas kulšis į pomidorų padažą.
Po pat klevu stovi televizoriaus dėžė, atvilkta iš svetainės, lyg arterija su namu sujungta keturiais ilginamaisiais laidais. Kaip fonas, sako, televizorius reikalingas kaip fonas, lyg klevo ūžimo neužtektų. Ką ten rodo, žvilgteliu, o, „Gladiatorius“, matyt, jau viršija rekordus, milijonasis kartas per ketvirtą kanalą, o kur dar bent trys šimtai tūkstančių per trečiąjį. Sima su Povilu bando prisiminti, kaip filmas baigiasi, remdami savo argumentus vis kitomis filmo scenomis.
Nieko nauja nei po saule, nei po mėnuliu – paslaptys visiems žinomos, žinom, kaip baigsis gyvenimai vos jiems prasidėjus.
Stalo gale sėdi DĖDĖ, išsiskėtęs, su šortais, tyli ir atidžiai, su skepsiu stebi televizorių, lyg tas ruoštųsi pulti. Pabaigęs valgyti, jis sėdi įsikibęs stalo kraštų abiem rankomis. Turbūt, jei galėtų, laužtų rankas su televizoriumi, o gal net su pačiu gladiatoriumi ar to filmo režisieriumi stotų dvikovon, kuri realybė – filmo ar DĖDĖS – yra tikresnė. Atrodo, DĖDĖ turi atsakymą.
Tuo tarpu Sima su Povilu – ne. Jie ginčijasi, ar viskas buvo taip, kaip pavaizduota filme, ar kitaip – žiauriau, švelniau, paprasčiau, barbariškiau, garbingiau. Atrodo, prie stalo grumiasi ne juodu, bet Žižekas su Baudrillard’u, kimba vienas kitam už gerklės lemiamame mūšyje dėl realybės: pirmasis teškia ją į akis stebėdamas, kaip visi apsiseilėja šokiruoti anos, tuo tarpu antrasis pirštu sukioja skylę, kur toji realybė turėjo būti. Vienas kremta šašlyką šioje ekrano pusėje, o anas juokiasi iš Jolkos, kuri verkia dėl tikros gladiatoriaus drąsos ir meilės, tikros kančios tikro romėno širdyje.
Staiga kažkas nutinka, televizorius pradeda šnypšti, bet neatrodo, kad kuris nors tai pastebėtų, Jolka tik nusišluosto paskutinius alternatyvios realybės įrodymus – ašaras, o anie du, atrodo, tuoj prasiverš aistrom, čia pat, prie stalo. Kažkur dingo DĖDĖ, net nepastebėjau. Dingstu ir aš: ačiū jums labai už viską, ypač šašlykus ir realybės kovas, aš einu atgal į savąjį tikrovės kiaušinį.
Laukai lyg piktžolėm apleisti smilgom, brisdamas glostau jas lyg moters plaukus, anos kutena ir plaikstosi vėjyje. Pagaunu save kuriant galimus scenarijus ir įsivaizduojamas situacijas su moterimis, seksualinės fantazijos sumišusios su pirmais pasimatymais, diskusijom, tyliai šnabždu sau, ką sakau aš, ir atmerktomis akimis matau, ką daro jos – trumpaplaukės siaurom sausom, kiek pabalusiom lūpom ir ramiom akim, tykia šypsena įstumiančios į tavo vietą pasaulyje, santūriai rankos mostu parodančios, kur priklausai, kur tavo širdis gali pailsėti; ir, aišku, ilgaplaukės, tos, kurios juokiasi, vėjui pučiant plaukus tarp jų putlių lūpų ir ant didelių akių, apglėbtas tų liesų pirštų, aš niekada nenoriu ilsėtis, niekada nenoriu mirti. Ką jos sako, ką aš darau, kuriu įsivaizduojamus pasaulius, kuris jų realesnis už šį, kuriame jų aš labiau aš. Kažkaip liūdna, kad kitos realybės padeda man taip lengvai atsiriboti nuo šio savęs, kurio nelabai mėgstu, lyg realybės ir ne-realybės skirtis tik tam ir egzistuoja, kad galėčiau pateisinti savo nevykusį gyvenimą.
Laukuose suskamba kapelos muzika, o aš tik ir laukiu, kol iš smilgyno iššoks gladiatorius ir perpjaus man skrandį skersai, nors, tiesą sakant, labiau norėčiau, kad jis prieitų ir pasakytų, kaip paimti už uodegų visas puolančias realybes, trenkti jas ant molėto kelio ir sutrypti, kaip kovoti už savo realybę, kaip nepaleisti tos vienintelės moters nei trumpais, nei ilgais plaukais, kaip apkabinti pusseserę ir nebijoti pripažinti sau savo prastumą. Kapela nutyla.
Aš noriu permanentinio vyzdžių išplėtimo, kad kuo daugiau pasaulio ir žmonių patektų vidun, pastaruoju metu atrodo, kad tik per juos galiu nustoti stumti patį save šalin, tik per juos galiu prilaikyti savąjį realybės kokoną.
Ana ten, netoli miško, pavirtęs ant šono paslikas guli keleivinio traukinio vagonas. Neklausiu savęs ar ko kito, iš kur jis ten atsirado; jau daug metų ir daugeliui kartų jis teikia keliavimo ir bėgimo iliuziją, gabena visą mano giminę, vieną po kito, kuo toliau nuo kvailų jų pačių galvų.
Nenustembu vagone radęs DĖDĘ, greičiausiai jis dirba konduktoriumi reisuose tolyn nuo savęs, nes pats niekaip negali atsiplėšti nuo to, kas yra. DĖDĖS kojos apšašusios ir nuplaktos dilgėlių, kojų gyvaplaukiai kaip sniego žmogaus – ilgi ir aplipę purvu. Pūvančių kojų neskauda – DĖDĖ pakankamai aplaisto jas pigiu brendžiu, kai nepataiko įsipilti ten, kur brendis turėtų būti pilamas. Žinau, jis špagomis kautųsi dėl realybės, dėl to, kad jo kančia matant save ir savo pėdas yra tikra, bet bėda ta, kad baudžiamasis kodeksas numato civilinę atsakomybę už dvikovas špagomis, nebėra saito tarp drąsos ir garbės už ekrano / akių ir užstalės. Jei būčiau moteris, draskyčiau savo suknelę į skutus, bet dabar guluosi ant dūlančios traukinio sėdynės ir ošiant smilgoms keliu tostą už gladiatorius – su špagom ar žodžiais ir bokalais vietoj jų.