Faktas, kad toks egzistavo
TOMAS MARCINKEVIČIUS
Pasaulis pagal Barą. Atsiminimai. Sudarė Gediminas Kajėnas. K.: Kitos knygos, 2012. 296 p.
Vilnius kaip skersgatvių, tarpuvarčių, bažnyčių ir idėjų visuma, o ne mistinė užribio erdvė man atsirado 2005-ųjų rudenį. Ir tai, galite numanyti, dairiausi po jį apspangintas tyro, bet maištingo provincialaus naivumo, tad Artūras Barysas-Baras (miręs tų metų sausį) man nebuvo ir nėra visaliaudinė legenda. Buvau poroje I.V.T.K.Y.G.Y.G. koncertų, nes draugai sakė, kad gerai, bet nedaug ką supratau. Patiko daina apie kraują, smėlį ir televizorių; Baras, vėlgi, jau buvo miręs. Filmų matęs nebuvau, o ir dabar jie daug nesako – laikinis, geografinis, „chebrinis“ atstumas tik didina skepticizmą.
Aha, matote – kaip ir pridera atsiminimų knygos recenzijai, daugiau kalbu ne apie Barą, o apie save. Kaip ir visi kiti knygos autoriai, per požiūrį į Barą ir sakinius, prasidedančius „Jis buvo…“, parodantys, neva kuklindamiesi, savo ypatingumą ir kitoniškumą. Tai anaiptol nėra blogai, atvirkščiai: knyga jau nebe knyga, o lengvas sukutis, išcentrinė jėga, išplakanti ir išskirianti stiprias spalvas. Vieniems, pompastikos ir patetikos mėgėjams, dažniausiai su teatru susijusiems, Baras išlenkė laiko ašį ir buvo lietuvių Federico Fellini (eikit jau eikit). Kitiems, dažniausiai kitoms, nebuvo galima praleisti progos it prie karsto pamaldžiai sudėjus rankas vai vai vai parypuoti apie didingą kūrėjo sielą, vidinį sizifišką džentelmeną, prislėgtą sunkios alkoholizmo naštos. Čia ir apsukrusis Nikodemas, ir diletantiškai apie „žaidimus“ ir „jozefus k.“ postringaujantis Domantas Razauskas, ir neurotiškos Skirmanto Valiulio kritikos papliūpos (net išeina pajusti, kad viešojoje erdvėje kažko trūksta), ir (vis dar it tautų draugystės inkliuzas gintare) tarybiškai mandagus režisieriaus iš Estijos Igorio Glazistovo pasakojimas apie „mielą draugą“. Žodžiu, sukutis jau net nebe sukasi, o amebiškai mirguliuoja kaip LSD fantazija, periferija artėja ir tolsta nuo centro, mainosi margos spalvos, bet vienio (ir tai labai gerai!) taip ir nepasiekia.
Atsiminimų knygos, kad ir kokios spalvingos, kad ir kokios amebiškai besisukančios, atsiduria rimtame pavojuje tapti didelėmis eulogijomis, kuriose velniškumai bus išversti geriausiu atveju iki skausmingai beveidžio ir bet kokios būties galios netekusio „būdavo visko“. Šita irgi. Todėl kai nuo „kaip mes gėrėme degtinę ir kovojome prieš sistemą“ kliedesių suima miegas, padeda atviresnės įžvalgos ne apie tai, kaip norite, kad būtų buvę, o apie tai, kaip buvo, su nuoboduliu, trynimusi uždaroje erdvėje, girtuoklystėmis be romantikos. Kaip, tarkim, Rūtos Drabavičiūtės apie hipius, virtusius latrais, ar kažkurio kito, pasakiusio „Baras buvo laisvas nuo visko, bet nebuvo laisvas nuo savęs“, o geriausias čia – lakoniškas Algimanto Mikutėno tekštelėjimas: „Neva Baras genijus, avangardininkas ir panašiai. Paprastas Lietuvos masto „čiuvakas“, ir tiek.“
Kinošnikas, muzikantas, didelio masto alkoholikas ir dar didesnio masto kolekcininkas, svogūnų valgytojas, valkatėlė – visi šie įvaizdžiai veda prie negalėjimo nepasirinkti vertinimo. Mes, naujoji karta, linkstame rinktis tą, kuris sako: sugebėjimas paprašyti „pyragėlių su bybiais“ ir barzdos deginimasis nedaro tavęs maištininku. Baro asmenybė siejasi su nevykėliškumu (šis terminas nevartojamas blogąja prasme, atsargiai!), kaip nesugebėjimu prisitaikyti prie prasiplėtusios idėjos. Tai yra, kaip ir nemaža dalis senosios „chebros“, puikiai veikusios už tarybinių sienų, jis ėmė ir patyrė didžiulę krizę tų sienų nebelikus – o kur čia laisvė, jei esi priklausomas nuo kalėjimo? „Chebra“ su savo iniciacijos procesais ir savasultiškumu čia irgi figūruoja à la Michailas Krugas, „bachūrai“, „alus ir mergos“ ir t. t.
Geriausias tokio nevykėliškumo, „chebriškumo“ ir bachūriškai kuriamos „laisvės“ pavyzdys yra Tomas Arūnas Rudokas, iš asmens virtęs reiškiniu (t. y. lietuvių literatūros Paris Hilton, už kurią visi gali jaustis aukštesni, todėl ji puikiai atlieka savo vaidmenį vien egzistuodama), prarijusiu asmenį. Ateina metas, lūžio taškas, ir darbai nebėra vertinami kaip darbai, užsitęsusi kova už savitumą pavirsta impotentišku nesugebėjimu keistis ir virkavimais, kad „tuomet buvo geriau“. Ar pakanka tokiam žmogui skirti bazinę pagarbą, kaip kokią kūrybinės senatvės ar invalidumo pašalpą, prisiminti „senas genijaus dienas“, ar tai nežeidžia – tegul ir fiziškai mirusio – orumo labiau nei tiesmukumas? Ar tie, kuriems Vilnius iki 2005-ųjų neegzistavo, iš viso gali bent pretenduoti į supratimą, įsijautimą, kritiką? Apskritai, su nelinksma, suklastota šypsenėle sakinio pabaigoje – kas kaltas?
Man Baras yra labai naujai atrastas reiškinys. Vertingas man ir visiems kitiems savo spalvomis, įvairumu, gyvenimu, kuris kelia daug klausimų apie praeitį, dabartį ir savastį. Vertingas gyvenimu net labiau nei „kūrybiniu palikimu“ (kas tokias klišes ir besugalvoja?), perfrazuojant patį – „nes jis toksai egzistavo, koks buvo“. Apskritai jau vien tai, kad žinai, jog toks egzistavo, nepalieka jokios kitos išeities, kaip tik priimti šią neeilinę egzistenciją ir sutikti, kad pats faktas kelia gausybę klausimų – žiūrėk, dar pakeisiančių ir tavąją. Rizikingai tapsėdamas riba tarp tautos didvyrio patetikos ir „atminimo išniekinimo“ (iš tikrųjų tų klišių užderėjo!), pirmiausiai pakviesčiau nebūti „saugiaatstumininkais“ ir riboti švaistymąsi pseudoakademinėm įžvalgom nuo rašomojo stalo. Tiems, kurie nejaučia paniškos nostalgijos praėjusiems kalėjimams ar noro tapatintis su marginalų stereotipais, ši knyga bus žiauriai zajabys.