Dviguba Mozės našta
Laiku ir nelaiku
Tada VIEŠPATS nužengė debesyje, kalbėjo su Moze, paėmė dalį jo dvasios ir suteikė ją septyniasdešimčiai seniūnų. Dvasiai ant jų nusileidus ilsėtis, jie ėmė pranašauti. Bet vėliau jie daugiau nebepranašavo.
Du vyrai, vienas vadinamas Eldadu ir kitas vadinamas Medadu, buvo pasilikę stovykloje, tačiau dvasia nusileido į juos ilsėtis. Jie buvo tarp įrašytųjų į sąrašą, bet nebuvo nuėję prie Padangtės, užtat jie pranašavo stovykloje. Kai vienas vaikinas, atbėgęs pas Mozę, pranešė: „Eldadas ir Medadas pranašauja stovykloje“, Jozuė, Nuno sūnus, Mozės padėjėjas ir vienas jo rinktinių vyrų, tarė: „Mano viešpatie Moze, uždrausk jiems!“ Bet Mozė jam atsakė: „Ar tu dėl manęs pavydi? Tebūna visi VIEŠPATIES žmonės pranašai, tesuteikia VIEŠPATS savo dvasią visiems!“
Sk 11, 25–29
Skaičių knyga, ketvirtoji Toros arba Pentateucho dalis, yra daug įdomesnė, negu atrodytų iš buhalterija dvelkiančio jos pavadinimo. Būtent joje perskaitome apie garsiąją Balaamo asilę – Viešpats jai atvėrė burną ir ji ne tik prabilo žmogaus balsu, bet ir savo šeimininką Balaamą, pagonių žynį, siunčiamą prakeikti izraelitų, atgręžė į tikrąjį Dievą ir paskatino garsiai laiminti savo priešus, užuot juos prakeikus. Vargšas Balaamas vėliau kris nuo tų pačių izraelitų kalavijo kartu su penkiais Midjano karaliais. Tiesa, knygoje minimas žmonių skerdynes, plėšikavimą, belaisvių ir karo grobio dalybas Šventojo Rašto tyrinėtojai dabar priskiria tikėjimo sričiai, o ne tikrovei. Fantastiniais pergalės vaizdais esą siekta skelbti eschatologinį Dievo triumfą. Bet Skaičių knygoje ne tik skaičiuojama, kariaujama ar nuolat skundžiamasi maisto stoka. Čia randame ir pražydusią Aarono lazdą (vėliau ji paskolinta šv. Juozapui), ir nuostabų kunigiškąjį palaiminimą, kuris iki šiol gyvuoja liturgijoje ir žada Viešpaties veido šviesą, ramybę, maloningumą. Evangelistas Matas, pasakodamas Trijų Karalių istoriją, mintimis turėjo nuklysti į Skaičių knygą. Betliejaus žvaigždė, rodžiusi karaliams kelią pas kūdikėlį, yra lyg aidas Skaičių knygos pranašystės apie žvaigždę, kuri patekės iš Jokūbo. Smalsus skaitytojas šioje knygoje aptiks ir kitų įdomybių. Pavyzdžiui, neištikimybe įtariamos žmonos prisaikdinimo apeigas su pavydo grūdų atnaša ir paslaptingu kartybės vandeniu, nešančiu prakeikimą. O štai skyriuje apie vadinamųjų nazirų nuostatus galima pagauti Jono Krikštytojo panašumą į anuos asketiškus pasišventėlius.
Skaičių knygoje tikrai ne per daug skaičių. Du kartus vykdomas tarsi gyventojų surašymas ir skaičiuojami vyrai, pajėgūs nešioti ginklą. Pirmą sykį iš dvylikos Izraelio giminių susidaro įspūdinga daugiau nei 600 tūkstančių vyrų armija. Per antrąjį surašymą skaičiai panašūs. Ir vėl įtarimas knygos autorius kunigus fantazuojant. Ar bendruomenė išpučiama tam, kad proporcingai pakiltų ir Dievo galybė? Čia pat prašosi ir ironiškas klausimas: kodėl tokia milžiniška karinė jėga 40 metų klaidžioja po dykumą, niekaip neįgydama Kanaano žemės, kuri jai Viešpaties pažadėta? Parengti šventajam karui, spindintys savo palapinėmis ir šlovinami net pagonių žynio lūpomis, nesuskaitomi Izraelio tūkstančiai tik retkarčiais atsiduria mūšio lauke. Daug dažniau jų didysis priešas yra ne svetimšaliai karaliai, o pats Dievas. Su juo kovojama, jis yra nepasitenkinimo šaltinis.
Izraelio tautos dykuma, turėjusi būti naujo, išlaisvinto ir palaiminto, gyvenimo įžanga, tampa bergždžių klajonių ir nesibaigiančio murmėjimo vieta. Iš čia rasis vėlesnės biblinės nuorodos į Meribos vandenis ar Masos dieną kaip į maišto ir įžūlaus neklusnumo viršūnę. Ko trūko aniems laisvės žygio dalyviams, turbūt žinome iš savojo Atgimimo laikų bažnytinės retorikos. „Kas mums duos mėsos pavalgyti? Atsimename žuvis, kurias Egipte dykai valgydavome, agurkus, melionus, porus, svogūnus ir česnakus. Mūsų stemplės susitraukė! Nėra visiškai nieko!“ Verksmingi reikalavimai duoti mėsos pribaigs Mozę. Įtūžęs jis mes Dievui pašaipos kupiną priekaištą: „Argi aš pradėjau šią visą tautą? Nejau aš juos pagimdžiau? Aš vienas nepajėgiu nešti visų šių žmonių, nes jie yra man per sunkūs.“ Galiausiai Mozė prašys sau mirties, kad baigtųsi jo nelaimė. Tokiame fone pasirodo septyniasdešimt parinktų seniūnų, jiems suteikiama dalis Mozės dvasios ir galia pranašauti.
Šis Skaičių knygos epizodas būna patrauklus keliais atžvilgiais. Juo tradiciškai mėgaujasi sekmininkų pakraipos krikščionys, kurie čia įžvelgia laisvai ir dosniai besiliejančios Dievo Dvasios tikrumą. Brėžiama paralelė tarp šio įvykio, pirmųjų Sekminių aprašymo Apaštalų darbų knygoje ir Šventosios Dvasios krikšto ar panašių į jį praktikų mūsų laikais. Kartais įsidrąsinama tekste minimą pranašavimo galią tapatinti su vadinamąja kalbų dovana arba glosolalija, kuri pasireiškia nerišliu, nesuprantamu žodžių srautu. Taigi tarsi palaiminimas ekstazinėms būsenoms.
Kita vertus, Mozės dvasios padalijimas seniūnams aiškinamas kaip religinės lyderystės ir autoriteto dovana visai bendruomenei, nesuskirstytai į dvasininkus ir pasauliečius, pašvęstuosius ir nepašvęstuosius. Dviejų nesankcionuotų pranašų – Eldado ir Medado – atsiradimas, rodos, tik sustiprina požiūrį, kad Dievo Dvasia neuzurpuojama ir nepririšama prie institucijos. Argi ne tai turėtų reikšti ir paties Mozės šūksnis: „Tebūna visi VIEŠPATIES žmonės pranašai, tesuteikia VIEŠPATS savo dvasią visiems!“ Iš tiesų, demokratija ir lygiomis galimybėmis grįstos Bažnyčios programa.
Analogijų su nūdienos tikinčiųjų bendruomenėse deklaruojamais siekiais, įžvalgomis ir idėjomis čia tikrai daug. Jų tiek daug, kad imi nepasitikėti lyg yla iš maišo lendančiu atsakymu, ką iš tiesų praneša šis tekstas ir kaip jis galėtų būti įkūnytas šiandien. Antai velionis kardinolas Carlo Maria Martini siūlė popiežiui atrasti dvylika netradiciškai mąstančių katalikų ir per juos gauti iššūkį ir atsinaujinimo galimybę visai pavargusiai Vakarų Bažnyčiai. Bet ir vėl – anie charizmatiškieji Skaičių knygos seniūnai ir netgi Eldadas su Medadu yra atėję ne iš kažin kur, bet iš sąrašo, taigi iš institucijos, parinkti ir aprobuoti.
Pagaliau taip ir lieka neaišku, kokiu būdu naujieji pranašai palengvino Mozės dalią ir išsprendė jo konfliktą su murmančia tauta. Ar šis efektingas vienkartinis aktas (juk sakoma, kad seniūnai netrukus liovėsi pranašavę) galėjo pagydyti izraelitų aklumą? Lūžis Skaičių knygoje atsiras gerokai vėliau, suponuodamas mintį apie naujos kartos atėjimą. Žinoma, gali sakyti, kad tai irgi buvo anos Mozės dvasios padalijimo vaisius.
Pats Dievas, atsiliepęs į Mozės skundą ir palengvinęs jo naštą, kartu žada duosiąs visiems iki soties prisivalgyti mėsos – „per visą mėnesį, kol nebenorėsite net pauostyti ir kol jums neįgris“. Pažadas tikrai išpildomas, Viešpaties siųstas vėjas atpučia būrius putpelių – jos krinta storu sluoksniu ant žemės šalia izraelitų stovyklos. Dieną ir naktį žmonės rankiojo nukritusius paukščius. Bet kas tik paragavo jų mėsos, krito negyvas, mat Dievas vėl buvo užsidegęs pykčiu ir baudė žmones už jų godumą. Taip laukta malonė tampa pražūtimi. Įprastas nusikaltimo ir bausmės mechanizmas ar likimo ironija, kurios autorius tai kyla, tai leidžiasi debesyje? Ar to paties kartais nepasėta ir seniūnų sueigoje?
Simpatiškiausias Skaičių knygos puslapiuose vis dėlto lieka Mozė. Su savo nepalengvinta našta jis užsispyręs stumia niekinę Izraelio armiją link Pažado žemės ribų. Keturiasdešimt metų pakeldamas ne tik amžinus murmėtojus, bet ir savo Viešpatį, kuris kitąsyk nei malonus, nei gailestingas.
-tj-