Dvi knygos
MIKALOJUS VILUTIS
„Titanike“ vyko „Vilniaus knygų festivalis 2012“. Buvau dviejų knygų pristatymuose.
Ramutė Rachlevičiūtė pristatė Bjørno Sortlando parašytą, Hildės Kramer iliustruotą ir mano vaikystės draugės Almos Ločerytės iš norvegų kalbos išverstą knygą vaikams „Ką mena širdis“. Graži knyga. Verta pristatymo. Stiprus tekstas ir įtikinantis vertimas. Stiprios, karštos ir aštrios iliustracijos. Chile colorado. Atvira Lotynų Amerika. Harmoninga visuma. Knygoje mergytė Leonarda susiduria su įdomiu, prasmingu ir žiauriu gyvenimu, kurį įasmenina Frida Kahlo. Autorius ne globėjas, gerbia vaiką, nelaiko vaiko bejėgiu ir kvailesniu už save.
Aš parašyčiau žymiai geriau, bet vaikai nesupras. Dažna knygų vaikams autorių nuostata. Vaikai gal ir nesupras, bet jie jaučia tikrus dalykus. Dabar gal nesupras, gal nesupras, kad supranta, bet pasąmonėje vertingi dalykai išlieka visiems laikams, nesibaigianti metafizinė energija veikia ir kuria žmogų jam to nežinant. Pastebėjau, jog suaugę žmonės, kurie bando vaidinti vaikus, kad jiems įtiktų, tampa klounais. Vaikai juokiasi iš jų. Nelinksmas juokas. Dailininkai, kurie iliustruodami vaikiškas knygas bando imituoti vaikų piešinius, atseit kitokių vaikai nesupras, klysta. Jie meluoja. Vaikai jaučia melą. Jiems nereikia imitacijų. Vaikai savikritiški, jie nebūna patenkinti savo piešiniais. Jiems jų pačių piešiniai negražūs. Jie paišo ne taip, kaip nori, bet taip, kaip gali. Jie nemoka ir tai supranta.
– Ką tu kalbi? – pasakytų man. – Tu neteisus. Vaikų piešiniai tokie nuostabūs.
Sakyčiau, žavūs, bet ne nuostabūs. Žavūs ir kačiukai. Viskas, ką daro vaikai ir kačiukai, yra žavu todėl, kad suaugę žmonės šalia vaikų ir kačiukų jaučiasi pranašesni. Visa žavesio paslaptis. Mačiau, kaip kačiukas nukando driežui galvą ir išspjovė. Nesuėdė jos, bet išspjovė, nes nebuvo alkanas. Kodėl jis galvą nukando? Savitikslis aktas, teikiantis kačiukui palaimą. Tikroji prigimtis atsiskleidė. Jokio žavesio.
„Leiskite mažutėlius ir nedrauskite jiems ateiti pas mane, nes tokių yra dangaus karalystė“ (Mt 19, 14).
Būkime kaip vaikai.
Turėjau dvi mamas – skulptorę Emiliją Liobytę ir rašytoją Aldoną Liobytę. Emilija mane pagimdė ir mirė, kai man buvo 11 metų. Paskui mane augino Aldona. Ji mokėdavo vaikui pasakyti nemalonią tiesą apie jį patį, nepažemindama jo. Tiesą visam gyvenimui. Žavinga ir išmintinga moteris. Aplink ją burdavosi gražiausi Lietuvos žmonės – rašytojai, kompozitoriai, aktoriai, dailininkai. Ateidavo aktorius Juozapas Kanopka. Jį prisimenu daugiau negu kitus. Ryškus, aukštas, aristokratiškas. Pilnas gyvybės, linksmybės ir sąmojo. Šalia jo visiems būdavo gera. Visi jį mylėjo, tik trejų metų Aldonos Liobytės duktė Laisvė jo nekentė. Sunku suprasti trejų metų moterį.
– Mama, – sakydavo Laisvė, – kai sutems ir Kanopka išeis, pasekim jį ir užmuškim.
Menas gimsta iš noro žudyti. Sublimacija.
Laisvė tapo puikia pianiste virtuoze, bet anksti mirė. Nespėjo jos talentas visiškai atsiskleisti. Deja.
Frida Kahlo, apie kurią rašoma knygoje, įdomi, savotiška dailininkė savamokslė. Ramutė Rachlevičiūtė sakė, kad ji galbūt geresnė menininkė už savo vyrą garsųjį Diego Riverą. Nežinau. Man Rivera solidesnis. Kol nebuvo filmo apie Fridą Kahlo, nedaug kas ją žinojo. Nedaug kas žinojo Modigliani, kol nebuvo filmo apie jį. Jame dailininką vaidino puikus aktorius Gérard’as Philipe’as. Mes, Dailės instituto studentai, dažnai lankydavomės kavinėje „Narutis“. Sėdėdavom prie aliumininių stalų ir gerdavom. Priėjo kartą prie mūsų girtas kavinės lankytojas – santechnikas ir pasakė: „Jūs dailininkai. Aha. Nupaišykit mane Modigliani stiliumi.“ Populiarus buvo filmas ir tik po to populiarus tapo Modigliani. Atrodo, dailininkai tampa garsūs ne dėl savo darbų, bet dėl gerų filmų, sukurtų apie juos. Mano galva, kitaip ir būti negali. Dailėtyrininkai, režisieriai, žurnalistai turi atkreipti žmonių dėmesį į gerus menininkus. Dailėtyrininkės Ramutė Rachlevičiūtė ir Raminta Jurėnaitė knygų festivalyje pasakė lietuviams, ką vertingo jie turi. Ramutė – visiems, Raminta – išprususiems. Reikia, kad pasakytų. Klausausi muzikinio kūrinio ir jis manęs visai neveikia, nesuvokiu jo. Išprusę žmonės man sako: klausyk daug kartų ir galbūt pajusi šios muzikos grožį. Tada patirsi aukščiausio lygmens emocinį išgyvenimą. Taip ir būna. Tik taip įgyjamas meno išmanymas. Negalima papasakoti nei melodijos, nei paveikslo, nei eilėraščio taip, kad klausytojas patirtų tai, ką patyrė pasakotojas. Galima apibūdinti tik formas, kuriose yra menas, bet ne patį meną, esantį formose. Menas ne materija, bet metafizinė energija. Reiškiasi metafiziniu poveikiu. Nėra fizinio organo menui suvokti.
Apie savamokslę tapytoją Stefaniją Katkevičienę nėra sukurto sėkmingo meninio filmo, bet, mano galva, ji yra geresnė menininkė už Fridą Kahlo. Frida kalba apie save, o Stefanija apie Dievą. Kūryba sau, kūryba Dievui. Laikas parodys, ar aš teisus. Tikiu tuo, kad laikas teisingiausias vertintojas. Kosto Dereškevičiaus kūryba tą patvirtina. Raminta Jurėnaitė parengė ir pristatė jo kūrinių albumą. Algimantas Kuras sakė, kad Kosto Dereškevičiaus kūryba buvo lyg šešėlyje, nepastebėta, nematoma. Tylaus žmogaus kūryba. Niekam pats nebruko savo kūrinių ir neprašė kitų, kad bruktų. Tai nedaug kas ir matė.
Kostas pasakė, kad jis buvo ir liko socrealistas. Ne, nebuvo. Jo tapybos darbuose nėra pagrindinių socrealizmo bruožų – patoso, heroizmo, šviesių horizontų. Nėra priešų. Mažai dailaus, nereikšmingo paviršiaus, daug nuogos tiesos. Gyvenimas tikresnis, negu yra iš tikrųjų. Negražina Kostas Dereškevičius pasaulio, geras jam toks, koks yra. O aš gražinu. Noriu sukurti gražesnį vaizdą už Dievo sukurtą. Tik vaizdą, žinoma. Tokia mano kūryba. O Kosto kitokia. Todėl anksčiau jo kūriniams buvau abejingas. O dabar Kosto Dereškevičiaus kūryba stipriai mane veikia, ypač aštuntojo–devintojo dešimtmečio darbai. Iki jų man reikėjo subręsti. Kad suvokčiau. Laiko reikėjo. Dėl to ir sakoma, kad laikas viską sustato į vietas.
Pasensta žmogus ir pradeda vertinti gyvenimą tokį, koks jis yra. Mylėti gyvenimą, kai nebedaug jo lieka. Meilė be atsako. Gyvenimui seniai nebereikalingi, o seniams gyvenimas reikalingas.
– Dieduk, – sako man anūkas Šarūnas, – kai tu numirsi, man bus liūdna.
– Tau aš numirsiu tada, kai būsiu tau nebereikalingas.
Būsiu reikalingas pats sau. Gera dailininko profesija. Geriausia iš visų meninių profesijų. Dailininkas priklauso tik nuo savęs. Jam nereikia kaip aktoriui, šokėjui arba muzikantui scenos ir publikos. Amžius irgi nesvarbu. Paišo sau paveikslėlius iki gilios senatvės, iki visiško nukvakimo ir kuo toliau, tuo labiau savo paveikslėliais gėrisi ir nesikremta, jeigu kiti jų išvis nemato. Atvirkščiai. Tarybiniais laikais sakydavo: „Tavo paveikslo nepriėmė į parodą? Kaip tau pasisekė! Turbūt tu genijus.“ Nematomas dailininkas galvoja: „Mano paveikslų žmonija nemato ir nevertina todėl, kad žmonija nepajėgia suvokti mano meno. Žmonija neverta mano paveikslų. Ateis laikas – įvertins.“ Apie save kalbu. Visada turiu viltį. Viltis – mano motina.