Apie skausmą
JONAS KIRILIAUSKAS
Kaip tu įveiki skausmą, žmogau?
Kaip žiūri į tai, kad pasaulis slysta iš po kojų, o gal ir neslysta, tiesiog eina po velnių, kaip sako kino herojai?
Skaitai horoskopus, o tenai astrologai visiems rašo bendrus receptus.
Nuo 16.45 nepalankus metas spręsti asmeninių santykių ar karjeros problemas.
O kodėl ne nuo 16.44 ar 16.46? Todėl, kad taip lemia žvaigždžių išsidėstymas.
O mano išsidėstymas žvaigždžių atžvilgiu? Ir kokios karjeros problemos gali būti iki darbo pabaigos likus penkiolikai minučių? Arba kokie asmeniniai santykiai, jeigu aš dar darbe?
Tai tik kliedesiai apie nieką, kai atrodo, kad viskas aplinkui skauda, ir prieš tą skausmą bejėgis yra (kaip gerai, kad yra) saridonas ir ibupromas.
Kai aplinka yra pripildyta skausmo, o smilkinius vis labiau gniaužia kraujospūdžio replės.
Tai kaip tu įveiki skausmą, žmogau?
Aš tai kaip beprotis puolu baltą (dažniausiai) langeliais (tuščiais) išmargintą popieriaus lapą ir jame bandau išlieti tulžį, įveikti save, rašyti iki užsimiršimo, iki pajautimo, kad skausmas praėjo.
Rašau.
Kas rašo, yra išganytas.
Niekada toks nebūsi daužydamas kompiuterio klaviatūrą, nes raidės, nuslydusios nuo klavišų, vaizduoklyje niekada nesusilydo į atskirą žodį (niekada nepagauni žodžio visumos, matai tik atskiras raides), o koks rašymas, jei prieš tavo akis negula žodis prie žodžio ir iš to viso negimsta sakinys ir su juo mintis, prie kurios turi prisirišti tavo skausmas.
Tas, kurį tu bandai įveikti žodžiu, „kuris buvo pradžioje“.
Didelis skausmas apima retai, numerologai sako, kad kas septyneri metai, gal dažniau, o gal dar rečiau, nežinau aš tų numerologų, visokių šiuolaikinių pitagorininkų išvedžiojimų.
Deja, toks yra gyvenimas, guodžia gyvenimo patirtis, be to, taip byloja pasaulinė ir vietinė literatūra.
Gyvenimo patirtis, o gal literatūra moko, kad jei skauda, vadinasi, esi gyvas, su tuo, aišku, nesutinka antikos pavyzdžiais paremta „skausmo įamžinimo paieškų istorija“.
Žinoma, žodžiu skausmą išreikšti lengviau negu jį nutapyti. Meno istorija žino tokių bandymų, o senovės Graikijoje gyvenęs dailininkas Parasijas iš Efeso tapydamas Atėnės šventyklai „Prikaltąjį (nukryžiuotąjį) Prometėją“ buvo nusipirkęs iš vergų turgaus seną vergą papozuoti.
Anot Senekos Vyresniojo, pažvelgęs į senį, dailininkas pareiškė, kad vergas nepakankamai liūdnas, jam juk lesamos kepenys, jis gi turi suvaidinti kankinamą Prometėją.
Prasidėjo egzekucija, ja ėmė baisėtis susirinkusi minia atėniečių, o azarto pagautas dailininkas šaukė senam vergui:
– Tavo dejonės dar nepanašios į dejones žmogaus, kurį persekioja Dzeuso pyktis!
Senis, apimtas agonijos, vos girdimu balsu sušnibždėjo dailininkui:
– Parasijau, aš mirštu.
– Štai, štai, pasilik toks! – patenkintas atsiliepė tapytojas, mirštančiojo veide pamatęs pakankamai skausmo savo sumanymui.
Arba štai Plinijus Vyresnysis yra aprašęs Aristido Tėbiečio paveikslą, kurį pasivogė pats Aleksandras Makedonietis 334 m. pr. Kr. per Tėbų apiplėšimą.
Beje, kas žino, gal miestas ir buvo makedonų užimtas tik dėl šio paveikslo.
O paveiksle buvo pavaizduotas priešų užimtas miestas, pirmame plane – mirtinai sužeista motina, su siaubu ir skausmu sustingusiose akyse žvelgianti į žiūrovą, o jos rankose nesuprantantis, kas įvyko, kūdikis, siekiantis apsinuoginusios krūties ir bandantis žįsti iš jos trykštantį ne pieną, o kraują.
Abu pavyzdžiai yra bandymai pavaizduoti skausmo ir mirties akimirkas, belieka tikėtis, kad Aristidas Tėbietis nesekė Parasijo pėdomis ir pasikliovė vaizduote.
Jeigu gyvas esi, apsižvalgyk aplinkui ir tau palengvės, nes tavo rūšis taip jau yra susiformavusi, kad mąsto lygindama savo skausmą su kito skausmu.
Nors, žinoma, kito skausmas gali sukelti įvairių reakcijų. Antai garsi XIX amžiaus kurtizanė Cora Pearl, apie kurią ano meto laikraščiai rašė, kad ji „turėjo antžmogiškų meilės meno žinių“ ir buvo susikrovusi milžinišką kapitalą, o karališkuosius Paryžiaus Tiuilri rūmus leido sau vadinti savo asmeninių rūmų „sandėliuku“, „nuskambėjo per Europą“, kai jos rūmuose norėdamas ją nušauti pats susižeidė toks Alexandre’as Duvalis, išleidęs jai visą nemenką turtą. Taigi ši moteris, pamačiusi gulintį vyrą, pareiškė:
– Purvina kiaulė, jis sugadino mano nuostabų kilimą.
Kito skausmui nebuvo abejingas Romos imperatorius Kaligula, kuris duodavo įsakymus „mušti, kol pajus, kad miršta“, o Tinto Brassas savo filme parodė, kaip prišokęs prie mirštančio žmogaus imperatorius klausia: „Ką jauti, sakyk, ką jauti?“, lyg skausmo iškreiptas veidas bylotų ką nors kita.
Toks skausmo suvokimas jau yra blogis ir tokios mintys ateina į galvą skaudant kaip reikiant.
Dviprasmiškas Laimono Noreikos personažo, partizanų vado Aitvaro, priešmirtinis pasakymas filme „Niekas nenorėjo mirti“ – „Kad tu žinotum, kaip skauda…“ – yra kalba lyg ir apie fizinį skausmą, lyg ir apie apgailestavimą dėl to, kas vyksta čia ir dabar.
Blogis yra gėrio stoka, ne be reikalo filosofų pasakyta.
Be to, juk viskas praeina.
Vieną dieną skausmas liausis ir tu patikėsi, kad esi išganytas, patenkintas ir paguostas. Visai taip, kaip buvo kūdikystėje, jaunystėje ar kažkada vėliau.
Išganymo būdų yra daugybė. Pradedant tuo, kad po valgio reikia išsiplauti indus, ir baigiant skausmu.
Skausmas irgi yra išganymas, jis pristabdo, priverčia prisiminti gelmę ir aukštį, priverčia paklausyti ir išgirsti.
Paklausti ir suklusti, paklusti laikui.
Kaip tu įveiki skausmą, žmogau?
Kai jis tave užpuola, visada iš pasalų, vieną dieną ar nemigo naktį, liūdną ir melancholišką rudens popietę ar svaigų ir cholerišką pavasario rytmetį.
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Beveik nėra skausmo, net ir sielos, kurio negalėtų numaldyti chemija. Bet neišgyventas, jis sugrįžta, kaip priminimas kažko neatlikto. Mano skausmas turi išdegti manyje, uždegindamas sielos piktžaizdes, kad liktų vietos suvokimui laikinumo, o gal (dievaži, kaip norėtūsi!) prasmės