Vilniaus veidai
Šiuo metu (iki rugsėjo 29 dienos) VDA ekspozicijų salėse „Titanikas“ veikia teatro dailininkės, grafikės Aleksandros Jacovskytės fotografijų paroda. Joje – dešimtys nedidelio formato nespalvotų nuotraukų, darytų 1963–1993 metais sau ir savo draugams. Šiandien išviešintos fotografijos sulaukė didžiulio publikos susidomėjimo – paroda gausiai lankoma ir plačiai aptariama. Publikuojame keleto skirtingų profesijų ir amžiaus žmonių mintis apie šią parodą, joje pristatomas fotografijas ir jų autorę.
Violeta Juškutė, parodos kuratorė
Aleksandra Jacovskytė visiems žinoma pirmiausia kaip teatro dailininkė. Niekada nebuvusi arši karjeristė, ji ramiai fotografuoja, nesiekdama pripažinimo, jusdama satisfakciją pačiame kūrybos procese. Menininkės fotografijas galima labai aiškiai skirti į dvi grupes: miestas ir žmonės. Arba – paprasčiau sakant – žmonės mieste. Vilnius – gimtasis Aleksandros miestas. Meilė jam ir žmonėms, kurie jame gyveno, meilė išnykusiems miesto kampeliams. Perfrazuodama Henri Bordeaux posakį „Peizažas yra meilės objektas“, A. Jacovskytė galėtų sakyti: „Miestas – mano meilės objektas.“
Fotografijų kompozicijose daug svarbių detalių, bet vaizdas nesubyra į smulkmę, miesto eksterjeras yra visavertis veikėjas. Fotografuojama tik tuomet, kai akis užčiuopia visumą. Jokio dirbtinumo, jokios vaidybos. Nuotraukos tampa dokumentika, bet sterilus reportažiškumas A. Jacovskytei yra svetimas.
Neatsitiktinio atsitiktinumo dualizmas A. Jacovskytės fotografijose primena neorealistinių italų filmų kadrus: ryški šviesokaita, ideali kompozicija, veidus modeliuoja šviesa, bet aktoriai neprofesionalai ir eksterjeras yra visur, kur kuriama, o interjeras / dekoracijos sąmoningai nekeičiami. Viskas tinka ir viskas pritaikoma. Fotografijos – lyg ilgos, tylios scenos be aktyvaus veiksmo, dialogų. Spalvotas monochrominis Michelangelo Antonioni filmas.
Bėgant laikui šios nuotraukos įgijo dar didesnę vertę – daug fotografuotų žmonių nebėra, nebėra nė buvusio miesto. Nuotraukose išliko Vilniaus nuotaika, pažįstamų veidų šypsenos ar rimtis, išnykusios vietos, primiršti architektūros fragmentai. Kiekviena fotografija detaliai aprašyta: veidai, datos, vietos. Vilniaus daugiatautiškumas akivaizdus.
Laisvydė Šalčiūtė, grafikė
(Tekste minimų žmonių vardus rašau taip, kaip mes tuo metu vieni kitus vadinome.)
Dar mokydamasi VDA pas Rimtį Gibavičių, trečiame kurse susipažinau su savo būsimu vyru Kęstu Grigaliūnu ir netrukus bendruose vakarėliuose ir pasisėdėjimuose – su Šura Jacovskyte. Tuo metu aš buvau tyli, kompleksuota, sunkiai bendraujanti studentė ir Šura buvo pirmas ir gal iki šiol vienintelis sutiktas žmogus, kurio draugija man iš karto tapo lengva ir rami. Šurą sutikdavau / sutinku daug kur, visada išsiskirdavo / išsiskiria kompanijoje – intelektualė, stilinga, giliai suvokia meną, žino daugybę istorijų, nuoširdžiai domisi žmonėmis ir turi daug pažįstamų, šiltai bendrauja, fotografuoja. Tai asmenybė, kurią metaforiškai ir su meile galėčiau pavadinti Draugų Archyvu plačiąja prasme.
Ši jos fotografijų paroda man buvo labai įdomi meilės temos požiūriu. Čia užfiksuoti vaizdai iš laikotarpio, prie kurio ir man dar teko truputėlį prisiliesti. Kai man atrodė, kad laiko yra dar labai daug. Kažkur būdavom, vakarodavom, gurkšnodavom raudonąjį vyną, šnekučiuodavomės, buvo jauku. Pasinėrę į save ar kitą tada sustabdydavom Laiką. Šura tai pajusdavo ir spausdavo fotoaparato mygtuką. Iš meilės tam Sustabdytam Laikui turbūt. Iš meilės gyvenimui.
Todėl, manau, iš kitų fotografų, t. y. fotoobjektyvo galią turinčiųjų, ją išskiria tai, kad kai ji atsuka savo objektyvą į žmogų, tai būna ne galios, o nesumeluotos meilės gestas.
Šioje parodoje eksponuojama nuotrauka, kurioje esu su savo vyru Kęstu mūsų vestuvių vakarėlyje. Prisimenu tą būseną tarsi sulėtintam filme – už langų žiemos naktis, draugai, susirinkę į mūsų šventę, – jaukiai apsunkę. Lėtai sūkuriuoja pašnekesiai, lėtai nyrame vieni į kitus, atrodo, kad laiko dar yra labai daug, dar visas gyvenimas prieš akis, tuomet laikas trumpam sustoja. Ir Šura pasiima savo fotoaparatą.
Adomas Jacovskis, scenografas, tapytojas
Aleksandra fotografuoti pradėjo labai jauna. Kurį laiką rimtai į šį jos užsiėmimą nežiūrėjau. Paskui ją pakritikuodavau, kad neskiria pakankamai dėmesio technologiniams dalykams – tai objektyvo nepavalo, tai ryškumo trūksta, tai dar kas. O dabar žiūriu į nuotraukas ir suprantu, kad tie trūkumai visai nesvarbūs, gal net priešingai – jie įgavo prasmę ir tapo pranašumais. Juk jei šios nuotraukos būtų atliktos labai kokybiškai, jos atrodytų jau visiškai kitaip. Dabar jose labai daug natūralumo, atsirado tarsi patinos sluoksnis ir sunku tiksliai pasakyti, kaip Aleksandrai pavyko to pasiekti.
Tėvas mums prenumeruodavo puikų čekišką žurnalą apie fotografiją. Tame žurnale buvo įdomus pasakojimas, kaip Prancūzijos prezidentas Valéry Giscard’as d’Estaing’as kažkada pasikvietė vieną senuką fotografą, kad šis padarytų jam oficialų portretą. Atvažiuoja fotografas su senu fotoaparatu ir savo žmona, kuri buvo ir asistentė. Tam, kad fotografuojant pridengtų saulę, ji tiesiog… iškleidė savo tamsų skėtį. Prezidentas buvo truputį apstulbęs ir pažiūrėjo į visa tai su humoru, tačiau gavęs nuotraukas surimtėjo ir pasakė, kad tai pats geriausias jo portretas.
Aleksandra niekada neturėjo asistentų ar gerų fotoaparatų. Visada naudojo ir naudoja tik juostinius aparatus – apie skaitmenines technologijas iki šiol nieko nenori girdėti. Niekada nesu matęs ir jos darytų turistinių ar architektūrinių nuotraukų – ji fotografuoja tik žmones. Dažniausiai – pažįstamus, bet kartais ir atsitiktinius. Arba fotografuoja jai įdomų žmogų, o paskui su juo susipažįsta. Aleksandra niekada nenorėjo tapti fotografe, jai tiesiog patiko tai daryti. Neplanavo rengti ir parodų, jei ne Violeta Juškutė, nebūtų įvykusi ir ši. Ji iš tų žmonių, kurie nelabai rūpinasi karjera.
Asmeniškai man paroda patiko. Mūsų brolis Jokūbas sako, kad aš nuolat tik ir ieškau, ką sukritikuoti. Šį kartą po atidarymo parašiau Aleksandrai SMS – „puiki paroda“, ir šauktuką pridėjau. Labai tikiuosi, kad netrukus bus išleistas fotografijų albumas.
RoRa, rašytojas
Šuros nuotraukos man visada primena garsųjį daktaro Čechovo posakį apie užkandžiaujančius ir arbatą geriančius žmones likimams dūžtant. Mažyčiame kambarėlyje antrame namo Kražių gatvėje aukšte, žinoma, geriama buvo ne tik arbata, bet likimo alsavimas atstojo muzikinį foną: abipus įvairiausiais smulkučiais objektais užversto šeimininkės stalo it filme praplaukė gražiausieji ir skaudžiausieji Vilniaus ir Varšuvos žmonės. Šura savo draugus portretavo ne tik čia, tarsi belaikėje užstalėje, bet ir trumpam pasigręžusius į kamerą vernisažuose ar pleneruose. Ir visur šitie stop kadrai buvo pašnekesio pauzė, o ne sustingusi poza. Tasai bendravimo archyvas jau neįkainojamas: fotografija čia ne numarina, o priešingai – išplėšia iš niekybės nasrų visą plejadą personažų, pažadėdama nors ir mažą, vos nepasakiau – vienkartinę, bet vis tiek amžinybę.
Vidas Poškus, dailėtyrininkas
Fotografavimas (ir ypač veidų bei architektūros) šiek tiek primena herbariumų rinkimą arba šešėlių teatrą. Nesi botanikas, tačiau žinai, kad renkami bobramuniai, pelynai ar aguonos netrukus peržydės, o tu nori sustabdyti ir įamžinti praeinančios akimirkos įspūdį. Turbūt neatsitiktinai Aleksandros Jacovskytės nuotraukų etiketaže taip kruopščiai sužymėtos datos, vardai ir precedentai.
Atminties ir prisiminimų egzistavimą A. Jacovskytės nuotraukose taip pat norisi palyginti su šešėlių teatru. Akstino tam suteiktų ne tik pačios Šuros teatrinė kūryba arba miglelės (ankstyvo pavasario, vėlyvo rudens?), jos nuotraukose tapusios viena svarbiausių estetinių kategorijų. Fotografija sukuria nuorodą į menamą intervalą tarp mygtuko paspaudimo ir paskutinio nuotraukos žiūrėjimo akimirkų. Tai kaip ilgas šešėlis, krintantis nuo realaus objekto ant horizontalaus ar vertikalaus pagrindo. Ir kuo daugiau laiko praeina, tuo jis ilgėja, įgaudamas vis labiau neapibrėžtus pavidalus.
A. Jacovskytės fotografijos, kuriose veikia dar gyvenantys, senamiestyje iki šiol matomi žmonės ar kiti, galbūt jau išėję nebūtin, bet dar ne taip seniai, kad kurtų įsivaizduojamų vaiduoklių asociacijas (juos taip pat jauti vaikščiojant Vilniaus gatvėmis, gatvelėmis), užfiksavusios juos jaunus, gražius ir nerūpestingus. Žmonių atvaizdai A. Jacovskytės fotografijose susipina su lygiai tokiais pačiais šešėliniais teatriniais kulisais ir dekoracijomis (paprastai metančiomis dar stipresnius, dar intensyvesnius šešėlius – turiu omenyje architektūrą). Visa tai (ir žmonės, ir statiniai) kaip tikri šešėlių teatro aktoriai pradeda judėti, mirguliuoti, pleventi – vienu žodžiu, gyvuoti, vos tik pajunta bent menkiausią šviesos šaltinį – žiūrovo, suvokėjo prisiminimus…
Petras Repšys, grafikas
Fotografuodama Aleksandra žmonių nekankindavo, tiesiog paspausdavo mygtuką ir vėl kažkur išnykdavo. Ji neieškodavo jokio ypatingo fono ar apšvietimo, neliepdavo pozuoti – tik užfiksuodavo tai, kas yra. Tuo jos nuotraukos skiriasi nuo tų fotografų, kurie vis nori sukurti kažką reikšmingo ar įsimintino. Aleksandra niekada neturėjo tikslo surengti savo parodą ar išleisti albumą, ji fotografuodavo lengvai ir natūraliai. O praėjo kiek laiko ir matome, kad iš viso to išėjo labai įdomi paroda.
Dar man buvo įdomu tai, kad atidarymo metu į „Titaniką“ netilpo žmonės. Šiandien visi rūpinasi ateitimi, tačiau ši paroda skatina domėtis ir praeitimi. Tai fotografijos pranašumas – ji parodo istorinį laiką: kaip tuomet atrodė žmonės, kokie buvo jų rūbai, aplinka, miestas. Šios nuotraukos tampa dar vertingesnės žinant, kad iš to laikotarpio mūsų kartos gyvenimo fotografijų išlikę labai nedaug.
Linas Vildžiūnas, kino kritikas
Man Šuros parodoje svarbiausias atpažinimo momentas – nebesantis mano jaunystės Vilnius, ankšti kiemai Garelio ir Giedrio (Dominikonų ir Šv. Ignoto) gatvių kvartale, vėliau „išskrostame“ vadinamosios kompleksinės restauracijos, akmenų grindiniai – „kačių kaktos“ / „kocie łby“ – Benediktinių ar Totorių gatvėse prie karo ministerijos, apsilupinėjusios, bet tikrumą dar išsaugojusios sienos. Ir, žinoma, žmonės, kurių daugelio jau nebėra, mano išėję draugai Antanas Ramonas, Edvardas Kokanauskis, Zenonas Šteinys… Man pažįstami Vilniaus žydų veidai, kurių taip pat nebėra čia. Tikras yra sugrįžimas į praėjusį laiką išblukusiose fotografijose.
Aistė Paulina Virbickaitė, dailėtyrininkė
Žinau, kaip ji tai daro. Pati mačiau – galiu papasakoti. Pirmiausia būna šypsena, žvilgsnis, tuomet pasigirsta: „Palaukit palaukit, labai gerai atrodot, turiu jus nufotografuoti!“ Baidausi fotoaparatais it žirklėmis čekšinčių žmonių. O su ja – neskauda, visai. Lūpos nesivynioja į „holivudišką“ šypseną, liemuo ramus ir rankos nesiblaško. Jokios sumaišties, nurodymų stotis čia ar ten, žiūrėti pirmyn ar atgal, kelti smakrą, kreipti koją ir panašiai. Kelios sekundės ramybės, keli kadrai. Visi – pavykę. Taip ir stovime nespalvotoje fotografijoje, lyg ateiviai iš kito laiko, dvidešimt pirmo amžiaus gatvėje. Štai šis jos sugebėjimas pats įdomiausias. Kaip jį pavadinti? Intuicija? Psichologija? Meile žmogui? Kompozicija, šviesa, aplinka – visa tai paaiškinama ir išmokstama. Tačiau ką daryti su fotografijoje gyvenančiais žmonėmis, kurie, neabejoji, tik nuspaudus mygtuką, ramiai toliau sau nuėjo pirkti pieno, užbaigė sakinį ar prisidegė cigaretę.
Nuotraukose nėra monumentalios amžinybės. Gyvybė, susipynusi su laikinumu. Todėl lyg ir girdisi muzika, taurių skambčiojimas, juokas ar rami tyla. Lyg ir juntami dulkių, dažų, cigarečių ar neįmantrių kvepalų kvapai. Truputį liūdnas tas laikinumas, net jei ir šypsaisi žiūrėdamas į nuotraukose žavingai jaunus šiandienos garbius klasikus. Keistai gyvos, šiltos nuotraukos. Gerai, kad surengta ši paroda – Lietuvos fotografijai jos trūko.
Gediminas Kavaliauskas
Mūsų kompanija buvo gana nemaža, dauguma dailiokai, vienas kitas – iš dabartinės Teatro ir muzikos akademijos. Visus jungė kultūra: teatras, parodos, knygos, džiazo koncertai. Variklis buvo Rimtautas Gibavičius – eruditas, tolerantiškas, šviesus ir jaunatviškas žmogus. Taip pat ir Tadas Kosciuška, Audrius Puipa, grafikai Petras Repšys, Rimvydas Kepežinskas ir kiti. Neretai susitikdavome Šuros namuose. Visa jos šeima buvo visada atvira bendravimui. Čia nebuvo jokio pavydo ar dirbtinumo.
Negaliu sakyti, kad gyvenome geriau nei dabar, bet gyvenimas buvo geras, o Šura jį fiksavo. Bendravome labai atvirai, skubėdavom dalintis idėjomis. Svarbu tai, kad vienas kitu pasitikėjome ir šis pasitikėjimas matomas Šuros nuotraukose. Kartais matai, kad ji fotografuoja, bet ne pozuoji, o paprasčiausiai leidi jai tai daryti. Niekas nepasikeitė ir šiandien. Jai fotografuojant nėra įtampos, pozos. Jei kas nuotraukoje šypsosi, tai šypsosi Šurai – ne objektyvui.
Šiandien visi fotografuoja, bet nuotraukų matome nedaug. Per daugiaplaniškas Šuros nuotraukas sugrįžtame į tą laikotarpį. Matom žmones, faktūras, interjerus, gatves. Žinoma, matom ir didžiulį skurdą, šiandien panašią aplinką galėtume rasti nebent vargingiausiuose namuose. Vis dėlto Šuros fotografijose svarbiausia žmonės. Tai daugiau nei portretai – charakteriai, faktūros, socialinė būsena. Ji ateidavo į renginius ar balius ne tam, kad fotografuotų. Tiesiog kartais, stojus tam tikrai akimirkai, išsitraukdavo fotoaparatą ir fotografuodavo. Labai džiaugiuosi, kad atsirado galimybė išleisti šių nuotraukų albumą – Lietuvoje fotografija labai stipri ir Šura kaip fotografė joje turi labai svarią vietą.