Technokrato išpažintis
UGNIUS BABINSKAS
Mano vardas Aronas ir aš nebereikalingas. Esu sertifikuotas trečio laipsnio evangelistas, iki šiol užsiėmęs įvairiais kvazitikrovės sistemų projektavimo darbais. Prieš patekdamas čia, visą gyvenimą daug kūriau ir buvau laimingas – rašiau kanonus, sudarančius visaverčio buvimo pagrindą kiekvienam šio miesto gyventojui. Dabar jaučiuosi be galo vienišas ir sugniuždytas. Mano galiojimo laikas baigsis jau visai netrukus, tai yra po trijų su puse mėnesio. Per šį laiką man nurodyta parašyti refleksiją, kurioje laisva forma apibūdinčiau savo jausmus, mintis ir išgyvenimus. Nežinau, kodėl privalau tai padaryti, esu tik informuotas, kad mano mintys bus naudojamos kažkokiam profilaktiniam tyrimui.
Šiuo metu gyvenu produktyvaus buvimo fazę baigiančių pusiau žmogiškųjų išteklių utilizavimo sektoriuje. Šioje vietoje paskutines savo dienas leidžia daugiau kaip trys tūkstančiai įvairių sričių specialistų. Niekad nemaniau, kad šis pastatų kompleksas toks bauginantis. Galbūt taip man atrodo dėl buvimo pobūdžio, kuris yra itin keistas ir kankinantis. Kitaip nei mano kolegos, esu atjungtas nuo bendrosios buvimo infrastruktūros, taigi negaliu su jais bendrauti. Jaučiuosi labai nusilpęs ir suglebęs. Prastai matau, esu lengvai apkurtęs, sunkiai kalbu, nuolatos kenčiu raumenų skausmus, jau kuris laikas plinku. Taip tikriausiai yra dėl vidiniams protezams nutraukto maitinimo – visi šioje vietoje esantys individai pagal bendrąją tvarką iki sunaikinimo negali naudotis jų funkcijomis. Tačiau baisiausia yra tai, kad gyvenu informaciniame vakuume, negaunu jokių duomenų apie aplinką, nesuprantu nei savo fizinės, nei emocinės būklės. Dėl sutrikusios atminties net neprisimenu, ar turiu šeimą. Košmariška jausena.
Didžiąją dienos dalį praleidžiu žvalgydamasis pro erdvios patalpos, kurioje dažniausiai būnu užrakintas, langus. Galiu stebėti urbanistinį kraštovaizdį be savo kūrybos vaisių. Be jokių informacinių vaizdų, grafinių ženklų ir iš jų nulipdytų virtualių koliažų. Visada norėjau bent trumpam pamatyti mylimą miestą atsijungęs nuo infrastruktūros – vadovybei siunčiau galybę paraiškų, prašymų, tačiau niekuomet negaudavau teigiamo atsakymo. Maniau, tai suteiks įkvėpimo mano darbui, pamatysiu viską iš kitos perspektyvos. Dar niekas nėra matęs miesto be vizualinių projekcijų, o aš juk bene aukščiausio rango valdininkas, taigi maniau, tikrai gausiu leidimą. Tačiau dabar, nuolatos žiūrėdamas ir gilindamasis į šį kraupų vaizdą, toli gražu nejaučiu jokio pasigėrėjimo, o tik stiprų bjaurasties jausmą.
Pirmą kartą gyvenime išgyvenu chroniškos savigraužos ir apatijos būseną. Varginamas kūno kančių ir diena iš dienos mąstydamas, aš vis grįžtu į jaunystę ir bandau išgyventi ją iš naujo. Vis siekiu patirti tą pasirinkimų kupiną pilnatvę, kuri, atrodo, tebuvo įskiepytų, kūno šiluma ir judėjimu maitinamų iliuzijų raizgalynė. Kad ir kaip stengiuosi, neatrandu to apibrėžtumo, kuris man leido nekvaršinti sau galvos egzistenciniais klausimais, o tiesiog gyventi ir džiaugtis. Aš nenoriu galvoti apie prasminius klausimus iki utilizacijos, tačiau mintys tiesiog pačios veržte veržiasi į galvą. Kaip stipriai trokštu pasirinkimų, dievaži, esu labai ištroškęs galimybės rinktis. Vien prisiminęs iliuzijų spindesį trumpam pasijuntu laimingas, beveik nejaučiu skausmų. Niekad nemaniau, kad egzistuojant už infrastruktūros yra patiriama tokia kančia. Svajoju apie grįžimą į buvimą, nes negaliu pakelti šios kvailos būties. Tas tragiškas vaizdas už lango nėra joks įkvėpimo šaltinis, tai tikrų tikriausia sumaištis. Smoge paskendusios stiklinės konstrukcijos, daugybė transporto linijų, šimtai šviesų, tūkstančiai mašinų ir viską vienijantis beprotiškas skubėjimas. Nė vienas gyventojas nemato to, jie tik šypsosi, džiaugiasi, švenčia. Nejaugi ir aš dėl jų kvailumo esu kaltas?
Siaube, tik dabar suvokiu, kad viskas, ką sukūriau per savo gyvenimą, nebuvo skirta jokiam aukštesniam tikslui. Daugiau kaip 130 metų pragyvenęs sustyguotoje dvilypės kūrinijos sistemoje, pats taip ir nesugebėjau sukurti ko nors iš tikrųjų užbaigto ir savaime vertingo. Egzistavau nesibaigiančiame savęs ieškojimo cikle, nukreipęs žvilgsnį į ateitį, tačiau nematydamas kraupios dabarties. Kvapą gniaužiantis padrikimas yra priešingas nuosekliam ir kankinančiam pastovumui, kurį patiriu čia, – jis nepaiso mano noro suteikti viskam tvarką ir paaiškinti, kodėl ją apskritai galima kam nors suteikti. Padrikimas yra liga, kuria prieš savo valią yra užkrėsti visi čia ir už lango esantys. Dievaži, jie net nenutuokia, kad vergauja savo silpnybėms, tie menki, iliuzijomis besisvaiginantys pusžmogiai viso labo minta savo ydomis. Pažinimas jiems yra tapęs pertekliniu darbu, o mano suprojektuotos iliuzijos – vieninteliu kelrodžiu, vedančiu galiojimo pabaigos link. Tiesiai į pusiau žmogiškųjų išteklių naikinimo kameras. Taip. Esu kaltas, esu kaltas, esu kaltas.
Socialumas yra praradęs bet kokį asmenišką tarpusavio ryšį – bendravimas tėra komunikacija, o atvirumas viso labo perteklinės informacijos priežastis, kuri trukdo produktyviai gyventi. Kai nežinai, kas yra tiesa, o kas melas, kas yra nuoširdumas, o kas viso labo įvaizdis, kylantį tuštybės jausmą gali numalšinti tik nukreipęs savo veiklą įvairiausių trumpalaikių siekių link. Visai nesvarbu – šie tikslai reikšmingi, reikalingi ir fundamentalūs ar paviršutiniški. Svarbiausia, kad visi jie būtų skirtingi ir jų būtų daug. Akių dūmimo funkciją atliekantys buvimo infrastruktūros vaizdai puikiai panaudojami kuriant šią įvairovę. Net žinodami, kad bus likviduoti, gyvenimo trukmę implantais besiilginantys miesto gyventojai turi visą aibę trumpalaikių siekių, susijusių tik pranešimų srautais, neva reikšmingomis kreivėmis, nematomais tinklais. Jie vadina tai statusais, statistika, sąskaitomis, profiliais, reprezentacijomis. Visi šie simuliakrai yra automatiškai planuojami, jei reikia, modifikuojami, ištikus krizei ištrinami ir būtinai pakeičiami naujais. Tai viena svarbiausių ekonominio variklio dedamųjų, socialinės sąveikos pagrindas, cikliško savęs ieškojimo vara, kultūros apskritai pagrindas, už kurio sklandų veikimą ir buvau atsakingas.
Kas dieną valgydamas beskonį maistingųjų medžiagų jovalą ir įkraudamas savo metalinio antkūnio bateriją, vis pagalvoju, koks pavergtas visą gyvenimą buvau ir koks priklausomas nuo to invalidams skirto daikto esu šiuo metu. Purvinos urbanistikos reginys leidžia suvokti mano paties kurtų iliuzijų saldumą ir jaustis menkysta, o antkūnis, be kurio negaliu net pasimaitinti, yra manyje esančių gelžgalių galios simbolis. Kuo labiau gilinuosi į dabarties absurdą, tuo labiau suprantu, kad ištisus metus tobulinęs save ne tik tolinau mirtį, lengvinau buitį, lėkiau į priekį su progresu ir gerinau miesto ekonomiką. Kartu aš vis labiau įsitraukiau į tą visuminį priespaudos mechanizmą, kuriuo taip šlykščiuosi ir kurio širdingai ilgiuosi tuo pat metu. Savo triūsu šlovinau visuomenės pažangą, tačiau dabar supratau, kad tuščiai garbinau mašinerijos teikiamas galimybes, informacijos tironiją, galiausiai – vizualių iliuzijų melą. Viešpatie, pirkdamas simuliacijas, aš pardaviau laisvę, nuolankumą kitam aš iškeičiau į butaforinį galios jausmą. Nuolat pildydamas purviną ir šlykščią tikrovę, keisdamas ją dirbtiniais vaizdais ir naikindamas autentišką aplinkos, o svarbiausia – žmogiškumo pajautą, aš nusidėjau ir drąsiai pripažįstu savo nuodėmę.
Mano galiojimo laikas senka greičiau, nei tikėjausi. Tiesą sakant, nejaučiu jokios baimės, džiaugiuosi, kad sunaikintas būsiu jau visai netrukus. Permąstęs savo mintis, apibendrinęs prisiminimų fragmentus, suvokęs savo tuščio įdirbio mastą, galiu pasakyti, kad jaučiuosi ramus, išgyvendamas šią kūnišką ir dvasinę kančią. Kai esi neveikiamas gelžgalių ir neapgaudinėjamas vaizdų, išgyveni ne pusžmogio užbaigos fazę, bet žmogišką merdėjimą. Tai apsivalymo ir nesuvaidinto atvirumo sau laikas. Mirštu žinodamas, kad esu atviras duotybės, o ne žmogaus sukonstruotai tikrovei, esu laisvas. Ir tai didžiausia laimė, kurią kada nors esu patyręs.
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Taiklu!
George Orwell’o “1984″ optimistinė versija 2.0
Ir pakankamai toli mes link to jau pažengę…
Dėkui! :-)