Savaitės trupiniai
GIEDRĖ KAZLAUSKAITĖ
„Gerbiami Pirkėjai, pas mus spauda yra PERKAMA o ne SKAITOMA! Administracija.“ Tokią nuotrauką (su visa autentiška skyryba) aptikau socialiniame tinkle. Sako, iškabinta lyg „Norfoje“. Suprantama, likau sužavėta – prekybos centruose perverčiu dalį spaudos, kurios neperku finansiniais sumetimais. Žurnalus „Veidas“, „National Geographic“, „IQ“, „Psichologija Tau“, „Kultūros barai“ ir pan. Pasirodo, liberalų plepalai apie verslo ir kultūros bendradarbiavimą pamažu pildosi – šių dviejų draugystę, įmanomą kaip sužadėtuvės tarp buržua ir Pelenės, prižiūrės kapitalistai. Ligi šiol žurnalus mielai duodavo pavartyti net spaudos kiosko pardavėjos; tik, žinoma, argi rymosi prie kiosko, užėmusi eilę? O gal nueiti valstybinėn įstaigon ir prajuokinti bibliotekininkę, pasiteiravus, pavyzdžiui, žurnalo „Verslo klasė“?
Kažkokia energija tvyro ore: dėl mėgėjiško filmo siautėjantys musulmonai, dėl negyvenamų salų, kliuvusių Japonijai, japoniškas mašinas daužantys kinai. Prisižiūri tokių vaizdų per žinias ir pati nepajunti, kaip tampi agresyvi. Nupjauta Žirmūnų pieva, kurioje, braidydama šią vasarą su vežimėliu, pirmąkart gailėjausi, kad netapau. Baigiasi žolių ir debesų sezonas, lieka nebent Valakampių tiltas su savo perkusija. Eini prie upės, ten į antis pažiūrėti atpėdina vienišų senukų, po jų graudžios vienatvės lyg ir nebenuveiksi nieko blogo. Paplūdimyje kalasi girti rusų nacionalistai, stebiu, kaip išveža policija ir greitoji.
Pastarojo meto „Šiaurės Atėnuose“ – anonimų lavina. Galinti klaidinti. Esu skaičiusi (jau senokai – A. Urbonaitės, V. Kukulo) klaidingų bandymų demaskuoti tikrąją autorystę – regis, jie neįvertino karnavališko anonimiškumo pobūdžio. Čia nekalbu apie primityvius anoniminius komentarus, kurių įmanoma aptikti visur internete. Šie paprastai būna lėkšti, dvejopi – pasmerkti arba pagirti, išteisinti straipsnio autorių arba veikėją. Gintautas Mažeikis savo monografijoje „Po pono ir tarno“ („Kitos knygos“, 2012) kalba apie M. Bachtino, nagrinėjusio Dostojevskio romanus, reikšmę. Stabtelčiau ties šiais žodžiais: „Daugiabalsiškumas ir jo drama šiuo atveju suvokiama kaip norma. Priešingai, monologas, sąmonės nuoseklumas yra disciplinos, tvarkos, prievartos, režimo pasekmė“ (p. 141). Tą daugiabalsiškumą suvokiu (galbūt klaidingai?) ir kaip gebėjimą kalbėti anonimiškai, rodytis diskurso eisenoje su kaukėmis. Kol Anonymous pasaulyje kelia revoliucijas, mes čia virkaujame, kaip esą reikia atviros visuomenės. Nors, kai bandai įsivaizduoti, taip ir matai – žmogus, pasirašęs ką nors radikalesnio savo vardu ir pavarde, kaipmat būtų tų pačių virkautojų suvalgytas. Unisonu kalbama apie „baimę pasirašyti savo vardu“; o gal anaiptol – tai drąsa? Anonimas juk nekrauna sau kūrybinio kapitalo, visur palikdamas prekės ženklą. Jis neeksploatuoja kultūrinių teritorijų, tarsi nesiekia galios, tiesiog pokštauja, kurdamas intrigą snūduriuojančioje spaudoje. Ypač džiugina anonimų eilės. Jos – be praktinės naudos šešėlio, turint galvoje tai, kad PoPa almanachas veikiausiai vėl bus sudaromas iš publikacijų. Erzinama riebiu koziriu: ar pavardė svarbesnė už gerą eilėraštį? Ar daug gebančių demaskuoti autorystę (t. y. skaitančių vieni kitus, apskritai turinčių kalbos jausmą)? Tuomet gali įtarti, kad labiausiai žmones anonimiškumas piktina… dėl jų pačių pėdsekystės įgūdžių nebuvimo. Nors gal ne visada, juk būna ir piktybinių anonimų.
Kur kas labiau stebina tikrieji vardai ir pavardės, kokiam nors feisbuke reikšmingai cituojantys Biblijos eilutes, kaip neva iliustruojančias vieną ar kitą politinį įvykį. Bėda ta, kad cituotojai tvirtai įsitikinę, jog Biblija – jų ir jų įsikalbėjimų (vertybių) pusėje. O juk tas pačias eilutes galima interpretuoti kardinaliai priešingai! Kažkurį sekmadienį perskaičiau kelias psalmes, lyg jos turėtų stiprinti gėjų teisių aktyvistus – kone ta pati leksika, tos pačios emocijos, kaip ir jų straipsniuose. Laukiama, kol tamsybės išsisklaidys, bus nugalėtas priešas, bus įgauta galios. Anksčiau buvau tikra, kad šventraščio skaitymas žmogui gali duoti naudos; kad bet koks skaitymas lavina. Dabar matau – tos feisbukinės terapijos gan keistai, įtartinai atrodo.
Vieną vakarą „Mezzo“ transliavo „Užburtąją fleitą“ iš Vienos su labai netradicine scenografija – gal šiek tiek Rothko, o gal ir Gaudí stiliaus. Jos paveikta, ėmiau galvoti apie muziką teatre ir kine – pradedant Bellini „Casta diva“ Nekrošiaus „Hamlete“ (mačiau 1997-aisiais ir nuo to laiko jau negalėjau asocijuoti šios arijos su kuo nors kitu) ir baigiant Händelio „Lascia ch’io pianga“ iš Triero „Antikristo“ arba Wagneriu iš Triero „Melancholijos“. Kai išgirdau, kad LNOBT statomas baletas „Tristanas ir Izolda“ – gal esu kvaila, bet pagalvojau apie sąryšį, mat filmas išpopuliarino uvertiūrą. Sunku būtų svajoti apie geresnę vadybą. Beje, tą Händelio ariją, nuo kurios Trieras nuvalė dulkes, atsitiktinai pamačiau – panaudojo kažkuri televizija naujo šokių projekto reklamai. Kaip ir drįsta.
Rytais atskrieja žinutė, raginanti pasakyti IKI tinklo kasininkei slaptažodį ir įsigyti sviesto ar aliejaus su nuolaida. Suprantama, gėda būtų, juk tas slaptažodis – koks nors demagogiškas šūkis apie gerą kainą ir kokybę bei šviesų gyvenimą. Kažką panašaus juntu, kai kultūrai vadybininkauti imasi gabūs prekeiviai, bet ne menininkai.