Reikli erdvė
JURGITA LUDAVIČIENĖ
Niekaip nepavyks apsimesti, kad skirties nėra. Šiuolaikinėje lietuvių meno panoramoje autoriai, kuratoriai ir meninės institucijos aiškiai dalijasi į tris dalis. Pirmoji vadinama moderniąja (nuo „modernaus meno“). Antrajai pavadinimą savo straipsnyje portale „Artnews.lt“ sėkmingai surimavo Kęstutis Šapoka, menui, lydimam konceptualiai painių ir dažnai manieringų tekstų, suteikdamas Malašauskoklimašausko vardą (net neabejoju, kad netrukus jis prigis apyvartoje). Priimta manyti, cituoju vėl tą patį Šapoką, kad antrosios dalies „menininkai savo kūriniais sukuria situaciją, kurioje žiūrovas, sekdamas tam tikromis nuorodomis, turi susidaryti savo žemėlapį ir santykių, koordinačių, formų ir dydžių (tiek tiesiogine, tiek perkeltine prasme) sistemą. Šiame žaidime dalyvauja pastato erdvė, interjerai, architektūrinis ir kultūrinis kontekstai, žinoma, ir parodos lankytojo gebėjimas ar noras spręsti percepcinius, intelektinius rebusus.“ Taigi, žiūrovas dažniausiai būna nori nenori priverstas koduoti, šifruoti, kilpuoti aplink neaprėpiamus, vos įžiūrimus arba realiai neegzistuojančius, o pateikiamus tik koncepcijų pavidalu kūrinius. Neliesiu klausimo apie žiūrovo norą ir pasirengimą tapti aktyviu ekspozicijos dalyviu (tam tikra prasme dar ir todėl, kad dažno į išrinktųjų koncepciją nepriimto žiūrovo reakcija į privalomą dalyvavimą būna trumpa, aiški ir rašytina trimis nelietuviškomis raidėmis ant tvoros). Tačiau faktas: žiūrovas turi dirbti. Galva. Trečiajai daliai priklauso menininkai, sugebantys koncepciją ir vizualųjį komponentą sulieti draugėn, kurdami vientisą visumą. Kaip Birutės Stulgaitės parodoje „Kintanti erdvė“ VDA „Titanike“.
Čia žiūrovas taip pat turi dirbti. Kojomis. Ir akimis. Tai jokiu būdu nereiškia, kad iš jo reikalaujama šuoliuoti aplink darbus, žvitriai šaudant akimis į šonus. Gerai, juokauju. Tačiau viskas Stulgaitės kūryboje taip rimta, kad kipšas nejučia kartais patraukia už liežuvio ar klaviatūrą spaudančių pirštų. Dabar rimtai: nors menininkės niekaip nepriskirsi minėtajai „antrajai“ daliai, ji žiūrovui kelia didelius reikalavimus. Ši paroda tuo ir ypatinga, kad kūrinius reikia žiūrėti ne stovint vienoje vietoje ir kontempliuojant (nors taip irgi galima). Dauguma darbų atsiskleidžia būtent judant; ne veltui ir paroda vadinasi „Kintanti erdvė“. Galima, be abejo, pasipiktinti – kokią teisę autorė turi ko nors reikalauti? Lėtai eiti aplink erdvėje eksponuojamą kūrinį ar į metalo plokštę žvelgti ne tiesiai, o kraipant galvą kaip kokiai kobrai – iš kairės į dešinę ir atgal? Iš karto aiškinu: Stulgaitė tokią teisę turi. Visų pirma, ji visiškai pelnytai jau daugelį metų vadinama viena žymiausių Lietuvos metalo menininkių (nesakau – juvelyrių, nes šitas žodis niekaip neatspindėtų nei Stulgaitės veiklos apskritai, nei šios parodos pobūdžio konkrečiai). Ji asmenines parodas rengia retai; viena vertus, todėl, kad metalo menininkams prireikia kur kas daugiau laiko nei, pavyzdžiui, tapytojams, kad užpildytų salę. Darbai nedideli, o jiems sukurti reikia skirti tikrai ne dieną ir ne dvi. Kita vertus, Stulgaitė žodžiais ir darbais nesišvaisto. Parodas ji rengia tik tuomet, kai tikrai turi ką pasakyti. Kai idėjos įgyvendinimas išsiskleidžia į formas, o formos įgauna kritinę masę, kurią jau galima eksponuoti. Tačiau Stulgaitė taupo ir formas.
Tikriausiai neapsiriksiu pasakiusi, kad kiekvienas (-a), rašęs (-iusi) apie šią autorę, bent kartą tekste yra pavadinęs (-usi) ją minimaliste. Autorė naudoja nedaug medžiagų, ir į tas, su kuriomis dirba, įsigyvena, suvokdama ne tik tai, ko jai reikia iš medžiagos, bet ir tai, ko reikalauja pati medžiaga. „Man svarbu suprasti, ko jis nori“, – kažkada Stulgaitė yra pasakiusi apie gintarą. Gintaras, jūržolės, popierius, ašutai, sidabras, varis. Sidabras. Kartais emalis. Plienas. Labai retai – rasti objektai. Sidabras čia du kartus pakartotas anaiptol ne per neapsižiūrėjimą. Menininkė išgryninusi savo medžiaginę ir spalvinę amplitudę iki minimumo: darbai aštrūs ar skaidrūs (kartais ir tokie, ir tokie) – ir dažniausiai šaltai balti. Tokio baltumo, kokį galima išgauti iš dulsvai žvilgančio sidabro, nes su auksu Stulgaitė nedirba. Auksas – kitų metalas, jis vizualiai šiltesnis ir šitame šaltame grynojo proto ir iki peilio ašmenų nudildytų emocijų pasaulyje netinka. Šių išgrynintų formų talpumas stebina; kaip minties taiklumas ir gylis visiškai nepriklauso nuo sakinio ilgumo, taip ir paprasta forma slepia pojūčių bei minčių įvairovę. Apskritimas, išilgintas kūgis, strypai ir tinklo perregimumas sugeba kalbėti apie vienišumą. Apie apskritos mėnulio pilnaties panašumą į alyvinį obuolį, apie pasikartojimus, ir be meditacijos pratybų primenančius, kad visa yra viena. Apskritimai gali būti ir kaklo papuošalu, ir sege, kurios viduje – glamžytas sidabras, ir votu. Apskritimus taip pat galima atrasti perregimame popieriuje, sluoksniais gulančiame ant vertikalios plokštumos. Ar mažosios plastikos erdviniame objekte, kur jie staiga perveriami vertikaliais strypais ir virsta mobilia skulptūra. Apie būties aštrumą: „peilis negali pats sau įpjauti“, sakė E. M. Remarque’o herojė Izabelė beprotnamyje. Bet žmogus puikiausiai sugeba ir pats sau pakenkti, ir pats save sunaikinti – negailestingas Stulgaitės plienas kalba dar ir apie tai. Aštrūs plieno lakštai, sujungti draugėn, tampa industrinio „vėjo malūnėlio“ užuomina ar amžinos knygos puslapiais – čia galima prisiminti Vladimiro Tarasovo instaliaciją „Šechina“, kur apšviesti vėjo vartomų knygų puslapiai priminė visur esantį Dievo buvimą. Stulgaitė jį irgi prisimena, ne pirštu prikišamai, o atsargiai. Vinis ir strypas virsta užuomina apie nukryžiavimą, o pasakyti iki galo tai, apie ką nutyli autorė, turime patys. Nieko nereikalingo, viskas švaru ir išgryninta. Net rūdys, kurios siejasi su erozija ir lėta destrukcija, virsta tyloje atliekamo veiksmo atlikėjomis. Kur besuktum, atsiremi į sakralumą, kad ir kaip nepatogu apie tai kalbėti. Nes tiek formos, paprastos ir apibendrintos, tiek požiūris norom nenorom veda ten pat: į aukštesnę dimensiją. Tokią, kurioje kasdienybė neišnyksta, ji kaip tik ir yra medžiagos apmąstymams ir kūriniams tiekėja – bet nuo jos tarsi žvynai nukrinta visa tai, kas trukdo. Kas gundo ir traukia akį. Kas tvirkina dvasią, vėl kažkaip nepopuliariai pasakysiu. Šis minimalizmas sakralus savo radikalumu ir grynas kaip tėvų atsiskyrėlių mintys dykumoje. Reikalaujantis įtampos ir atsižadėjimo kaip kokio Lucio Fontanos įrėža baltoje drobėje. Vienas vienintelis rėžis – ir drobė atsiveria. Į kažkur kitur.
Tačiau ne tik minimalizmas, tapęs autorės vizitine kortele, tinkamas kūriniams apibūdinti. Tinklas ir plokštės, plieno malūnėliai ir „sūpuokliai“ nepaprastai monumentalūs. Akis klysta; žiūrint į kūrinių fotografijas atrodo, kad bet kurį iš darbų galima tuoj pat statyti viešojoje erdvėje: proporcijų dermė ir apibendrintos, išgrynintos formos verčia darbus skulptūromis. O pasirodo, kad jie – miniatiūros. Tačiau nuo to monumentalumas niekur nedingsta – niekas nedraudžia monumentais virstančius darbus statytis vaizduotėje, perkeliant juos į vidines erdves.
Visgi minimalizmas (kurį Stulgaitės atveju beveik labiau tiktų vadinti atsižadėjimu) pastebimas visuose autorės kūriniuose – skaidriuose gintaro lašuose, persmeigtuose jūros nugludinto pagaliuko, sidabro lankelyje ar emalio kruopelėje, puošiančioje istorinę Vilniaus senamiesčio plytą, o šios ekspozicijos išskirtinis ir naujas bruožas yra mobilumas. Tai reiškia, kad kiekviename darbe glūdi judesys – kaip suspaustoje spyruoklėje, nors ji rami, kol laikai ją tarp pirštų, tačiau žinai, kad bet kurią akimirką gali spriegti į kitą kambario pusę. Kai kuriuose kūriniuose judesys akivaizdus: pavyzdžiui, pusiausvyrą išlaikančiuose „sūpuokliuose“ (menininkės sugalvotas žodis, galintis tikti į jos kolegos Sigito Virpilaičio „pirštalų, kumštalų ir antausų“ kolekciją, kažkada eksponuotą „Lietuvos aido“ galerijoje pavadinimu „Priekūniai“). „Sūpuokliai“ – ažūriniai objektai, besiprašantys pajudinami. Kad pademonstruotų, kaip sugeba išlaikyti pusiausvyrą, pariedėdami pirmyn atgal, kad akyse sublizgėtų juos pervėrę sidabro strypeliai tarsi dviračio stipinai. Kad, akimirką susvyravę, vėl grįžtų į ramybės būseną. O galima ir kitaip – maži sidabriniai kvadratėliai, suverti ant vieno strypo, tarsi skaičiukai, besisukantys aplink savo ašį, kad akyse išsidėliotų subtilus žaismas – iš apšviesto ir šešėlyje slypinčio sidabro briaunų. Kito tipo judesys slypi objektuose, kuriems sukurti panaudotas pramoninis tinklas. Metalinis, o kaipgi kitaip. Bet perregimas, lengvas, kontrastuojantis su jį laikančiais negailestingai funkcionaliais kampuočiais. Šis tinklas generuoja atminties ir vaizduotės judesį: iš karto nurodo žvejų tinklus pajūryje ir ausyse imi girdėti vėjo švilpimą. Būdami statiški, šie objektai pilni vidinio judesio: pajūrio vėjo nešamo smėlio, tinklo akių mirguliavimo vėjui pučiant. Arba ūžimo pro senos trobos plyšius („Vėjalentės“). Jų forma panaši ir į bures – ir vėl nuoroda į judesį, į bangų nešamą laivą.
Bet, ko gero, įspūdingiausi – tie darbai, kurie reikalauja judesio iš žiūrovo. Į kuriuos žvelgdamas tiesiai ir stovėdamas vienoje vietoje pamatysi nedaug. Čia ir reikia „atidirbti“ kojomis. Vienuolika plieno plokštumų „Šviesokaita I–XI“, kuriose plonytėmis linijomis išrėžtas sūkurinis judesys ar ornamentas. Žvilgantis ir besikeičiantis grožis atsiveria tik tada, kai lėtai eini iš vienos pusės į kitą, neatitraukdamas akių nuo objekto. Jis yra pasaulio centras, o tu – jo palydovas. Tada ir pamatai linijų sūkurius, jų sankaupas, prasiskverbiančias pro lygų dulsvą plieno žvilgesį arba gruoblėtą rūdžių lukštą. Tada surūdijęs plienas atskleidžia visą savo grožį, virsdamas popieriumi mintims užfiksuoti. Tada jis tampa paveikslu, kuriame plonytis rėžtukas palieka pėdsakus – lyg ant jo būtų šokęs ir sukęsis miniatiūrinis dervišas. Šie darbai primena Antoni Tàpieso kūrinius, kurie man visuomet atrodo kaip peizažai, kur mintys įspaudžia pėdas. Jas galima užfiksuoti ir parodyti kitiems. Panašiai atsiskleidžia ir kitas kūrinių tipas, kuriam autorė taip pat turi pavadinimą – „glamžiniai“. Tik šviesokaitiniai darbai veikia tekstūra, o glamžyti – faktūromis. Nes plonyčius vario lakštelius galima glamžyti tarsi popierių, o paskui skaityti raukšlių įrašus, pasakojančius apie praeitį, anot Aleksandros Aleksandravičiūtės. Primenančius vaikystėje rinktų „sidabrinių“ saldainių popierėlių grožį. Ką ir kalbėti apie filmą, kuriame „vaidina“ rūdys ir magnetas ir kuris tėra sudarytas vien iš judesio. Jame Stulgaitė ne blogiau už smeigtuko kritimo trajektoriją fiksavusį Man Ray sugeba užburti… rūdžių, paklusniai sekančių neregimą magnetą, valdingu judėjimu.
Stebina ir glumina autorės reiklumas ir bekompromisiškumas. Visų pirma – savo pačios, paskui ir aplinkos atžvilgiu. „Aš jos bijau“, – ne kartą esu girdėjusi iš daugelio meninės aplinkos žmonių. Ir teisingai. Stulgaitei nėra pustonių, jai neegzistuoja pasakymas „bus ir taip gerai“. Jai viskas turi būti taip, kaip reikia: švaru. Išgryninta. Perregima. Skaidru. Aštru – jei reikia. Švelnu – kaip pieštuko prisilietimas prie popieriaus. Užuomina ar visu balsu rėkiant, kad menas nepripažįsta kompromisų. Kad apie grožį galima kalbėti plienu ir rūdimis, šiugždančiu popieriumi ir šviesa, sidabru ir erdve. Ir mumis, vaikštančiais nuo vieno darbo prie kito, mintyse judinančiais „sūpuoklius“ ar žvilgsniu keičiančiais plieno plokštes. Grožis retai kada būna toks asketiškas ir rafinuotas, o erdvė – tokia reikli.
Paroda veiks iki spalio 6 d.