Rankraščiai nedega
ANONIMINIS AUTORIUS
1994 metais Rašytojų sąjungos leidykla išleido pomirtinę Antano Kalanavičiaus kūrybos knygą „Ne akmenys guli“. Leidinio sudarytojos – Perpetua Dumšienė ir Judita Vaičiūnaitė. Nepriklausomybės pradžioje Viktorija Daujotytė ir Valentinas Sventickas poeto eilėraščius pristatinėjo kaip naująją klasiką.
Dabar metas klausti: kas platesnei auditorijai šis poetas yra šiandien? Gal ir dėl to, kad po knygos pasirodymo stojo dvidešimties metų tyla.
2012 metais ta pati leidykla išleidžia apie poetą ir monografinio pobūdžio leidinį „Dulkėto erškėčio ugny“. Antanas Kalanavičius prisimenamas amžininkų, įvairių profesijų ir mentaliteto žmonių. Su leidybininkų išmoningumu sukaupta ir išdėstyta medžiaga: vertinantys tekstai, rankraščių faksimilės, publicistiniai pasakojimai, daug vertingų nuotraukų iš poeto gimtojo Dzūkijos krašto. Monografijos sudarytoja ir parengėja – Perpetua Dumšienė.
Aliuzijos į A. Rembo, P. Pikasą, M. K. Čiurlionį (B. Kašelionis), krikščionybės šventųjų regėjimai ir atmintys (Č. Kavaliauskas), kalbos archetipai (J. P. Locheris). Nenuostabu, nes kiekvienas rimtas kūrėjas atviras interpretacijoms. Ir visose knygoje pateiktose įžvalgose, žinoma, rastume tiesos.
Šio rašinio autoriui ypač priimtini kita proga pasakyti Juditos Vaičiūnaitės žodžiai: „Jokio čia ypatingo primityvizmo ar net lyginimo su Čiurlioniu! Paprasčiausia, tai gera konstruktyvi poezija.“
Lieka pridurti: išaugusi iš itin archajiško mąstymo ir matymo. Tuomet visa savo sandara Antanas Kalanavičius atsistotų prie modernizmo ar net prie šiuolaikinių menų.
Gerai kalbantis lietuviškai įžymus baltistas Berno universiteto profesorius J. P. Locheris 1989 metais Nedzingėje skaitydamas paskaitą apie poetą Antaną Kalanavičių paliko mums ir tokius žodžius: „Atvažiavau pasakyti, kokį didelį turtą turite…“
Lietuviški vertinimai gerokai vangesni, netgi prieštaringi. Platesnei auditorijai (moksleivijai) skirtoje „Lietuvos istorijoje“ pateikiama Viktorijos Daujotytės parašyta socializmo metais Lietuvoje kursavusios poezijos apžvalga. Nustembi, nerasdamas čia ne tik Antano Kalanavičiaus, bet ir Jono Juškaičio. Nerandi stulpų, ant kurių stovi šimtmečių lietuviškos poezijos piramidė.
Lieka nuoširdus, tik gal jau principingesnis, paraginimas: garsinkime! Juk daugeliui Antanas Kalanavičius tebėra tik sensacinga figūra.
Mums žinomas ir kitas faktas: ne vienam humanitariškai pasiruošusiam skaitytojui labiau imponuoja „Fragmentų“ skyrius. Gal kad netikėtas eilėraštis labiau orientuotas į europietiškąjį.
Lieku prie supratimo, kad Antano Kalanavičiaus šerdis – sunkokai šifruojami poeto progiesmiai.
Tuomet archaikos ir šiuolaikinio profesionalumo tvirtas lydinys mums gal net svarbesnis už Albino Žukausko palikimą.
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
Deja, rankraščiai dega – skaisčiai ir kaitriai. Ir apskritai bibliokaustas būtinas kaip atminties apvalymo sąlyga, nes kitaip paskęstume grafomanijos šiukšlyne.
O tokius poetus poetus kaip Antanas Kalanavičius, galima apibūdinti šitaip: jie prisimenami tik tam, kad vėliau juos dar labiau pamirštų. Taip jiems ir reikia: nereikia kurti pernelyg hermetiškos ir įsavęspintos šifrapoezės.