Op yra ištiktukas
RIODIN BARDO
– O aš šoksiu viena, – pasakė mergaitė ir išskėtusi rankas ėmė suktis apie savo ašį;
Mokytoja pirštais trynėsi smilkinius, vaikiukai stovėjo už rankų sukabinti į ratą,
Paskui kažkuris pradėjo juoką.
– Taip ji išreiškia savo individualumą, – pasakė mergaitės mama mokytojai;
– Taip ji išreiškia savo individualumą! – pasakė mokytoja mokyklos virėjai,
– Taip ji išreiškia savo individualumą! – pakartojo per giminės susitikimą,
Ir virėja su visais mokytojos dėdėm ir dėdienėm pradėdavo juoką.
– Aš teisi, – tardavo mokytoja sau, ir pranašumo jausmas pripildydavo sielą kaip skanus kąsnis burną.
– Ji turbūt net giminėms pasakoja, kad noriu šokti viena! – pasiguodė mergaitė.
– Mes net gimstam ir mirštam vieni, – atsiduso mergaitės kaimynas,
Mėgdavo rūkyti laiptinėje ir kalbėti ne tai arba ne tiems.
„Mes net gimstam ir mirštam vieni“, – pabaigė mergaitė rašinį.
– Na ką tu čia? – pasakė mokytoja, trindamasi smilkinius,
Ji mėgo filmus, kuriuose pagrindiniai herojai nemiršta.
– Aš simpatizuoju mergaitei! – skėstelėjo kūrinio autorius rankomis.
– O jeigu šitaip Dievas? – svarstydavo kaimynas, rūkydamas laiptinėje, mergaitė sėdėdavo ant pakopos ir žiūrėdavo į jį kaip į Dievą. – O jeigu šitaip Dievas? Sukuria: vieniems simpatizuoja, kitiems – ne.
– Tik pretenzingos kalbos, – pridurdavo po pauzės, – tik pretenzingos kalbos visa tai, – atsidusdavo,
Tyla maišydavosi su melsvu kaimyno cigaretės dūmu, ir mergaitei magėdavo pasakyti ką nors protingo ir gilaus.
– Aš norėjau šokti viena, – sykį pasakė;
– Pro langą iššoksi viena, – jis pakišo mintį. – Arba nuo proto, – pridūrė.
– Jauni ir prasti autoriai dažnai pabaigia kūrinį herojaus mirtim ar išprotėjimu, – svarsto autorius. – Žinoma, yra pripažintų išimčių, be to, jeigu personažas išprotėtų arba numirtų kokiu netikėtu būdu…
– O jeigu yra kažkoks dievų pasaulis, ir jie varžosi, kurdami savo pasaulėlius, – balsiai mąsto mergina, mergaitė užaugo; palangė po jos ištiestomis kojomis, atviras langas iš šono, – tada esi priklausomas nuo kūrėjo psichologinės būklės.
– Pretenzingos kalbos visa tai, – liežuviu braukia per leteną merginos katinas, – nešok dar, – liuokteli ant palangės ir trinasi į blauzdas.
– O apskritai, – mąsto katinas, – šitoje istorijoje veikiausiai simbolizuoju jos pasąmonę, neišlaisvintą seksualumą, vidinius demonus ar panašiai, – nurimęs tupi ant palangės ir judina uodegos galiuką.
Ir būtų katinui gaila savęs – jis tik simbolis, – bet gegužės popietė: dangus toks žydras, ir žolė apačioje vaiskiai žalia.
– Kaip bus, taip bus, – nusprendžia katinas ir – op – liuokteli žemyn;
Apačioje per kiemus iš mokyklos eina ana mokytoja –
Jie taip ir vaikšto: į mokyklą, iš mokyklos ir pensijon –
Eina ir mato: tiesiog iš dangaus krenta katinas, nusileidžia ant keturių, paeina kelis žingsnius ir stojasi ant užpakalinių letenų kaip kojų
(gegužės popietė: dangus toks žydras, žolė vaiskiai žalia – gera nuotaika kūrėjui, nusprendė papokštauti).
– Dabar aš kaip pripažintų literatūros kūrinių personažas, – nudžiunga katinas.
– Begemotas, Begemotas, Begemotas! – rėkia iš laimės apkvaitęs; laksto ratu, mojuodamas priekinėmis letenomis kaip rankomis,
Ir stovi mokytoja, spokso,
Dūžta nusistovėjusios pažiūros į šipulius – beveik girdėti.
Mergina tuo tarpu – pasižiūrėjo, kad katinas nusileido ant kojų ir paėjo kelis žingsnius –
Sėdi virtuvėje ir laukia, kol užkais vanduo arbatai,
Kaimynas už sienos klijuoja tapetus,
Kiek mažai tereikia: kuriam žvilgtelėti pro langą, nubėgti į gretimą butą, nutempti kitą prie lango,
Ir išgydyti nuo keistumo, nepretenzingi išvedžiojimai,
Kai šitokie dalykai tiesiog po langais –
Katinas laksto ant užpakalinių letenų ir rėkia žmogaus balsu,
Bet mokytoja viena žiūri į katiną.
– Tik op nuo proto, – nusprendžia.
– Manieringas pasakojimas, – atsidūsta autorius, – dabar reiktų kokio žodelio, kad manieringumas būtų iki galo, pabaigos žodelio,
– Amen, – sako mokytoja.