Noise week, arba Triukšmaujantis Vilnius
AGNĖ ALIJAUSKAITĖ
Kai mokinukai su kardeliais traukia mokyklon, o tėveliai niurzga dėl transporto spūsčių (ar pasibaigusių / neatsiradusių viešojo transporto bilietų), Vilnius ima triukšmauti. Atrodo, įprastas reiškinys mūsų besilavinančioje visuomenėje, tad lyg ir derėtų kaip nors vengti sumaišties, pavyzdžiui, kardeliais apsirūpinti diena anksčiau ar vietoj gėlių įteikti mokytojai origamį.
Kadangi moterų, atsargiai tipenančių su aukštakulniais, ir kostiumuotų vyriškių glėbiuose vis dar puokštės, o ne popieriniai drakonai ir žuvys, atrodo, vilniečiams triukšmas patinka. Galbūt todėl, o gal ir ne visai, eksperimentuojantys muzikantai skelbia noise week.
Triukšmo savaitės organizatorius – „Agharta“ (partneriaujantis su „Sha: Tri :Ah“) – neabejotinai vienas ryškiausių vardų lietuviškos eksperimentinės elektroninės muzikos paribiuose. Žinoma, negalima pamiršti „Autarkeia“, rengiančios festivalį „Nordic Audio Modern“, ir „Moontrix“, jau lapkritį siurrealistinės elektronikos virpesiais apdovanosiančios chtoniškas Anykščių žemės būtybes ir mus, žmogiškos prigimties klausytojus.
Rudeninis noise skamba net tris dienas trijose skirtingose kultūrinėse erdvėse.
Rugsėjo 1-osios vakarą kultūringos muzikos mėgėjai renkasi „KultFlux“ platformoje. Tikriausiai daugeliui teko stebėti, pastebėti Neries krantinėje esantį architektūrinį darinį, primenantį dėžę. Pasirodo, tame nameliuke ant vandens vyksta andergraundiniai reiškiniai. Jokių pompastiškų įmantrybių, tiesiog jauki zona.
Vos peržengus aukštą slenkstį, tiesa, dar ir gerokai pavėlavus, norisi gūžtelėti pečiais – klausytojų nedaug, vos keli žmonės. Nejaugi visa liaudis rudens 1-ąją švenčia makdonalduose?
Ne, vis dėlto ne visa. Vos renginio organizatorius paskelbia, kad tuojau išgirsime tikrą dark ambient, būrys rūkalių ir gryno Neries pakrantės oro mėgėjų, besibūriavusių lauke, suguža vidun. Ir prasideda dark ambient. „Re-drum“ iš Rusijos ir 2011 metais „Speigo“ festivalyje dalyvavęs projektas iš Vengrijos „Rovar 17“ užburia atliekamais audiokoliažais. Tamsoje už stiklo sienos raibuliuojantis vanduo sukuria ypatingą atmosferą, jos burtus išsklaido tik kartkartėmis pro šalį praplaukiančios valtys.
Tąvakar triukšmavo ir pora lietuviškos elektroninės muzikos scenos atstovų, bet didžiausios mano pagyros vis dėlto atitenka „Rovar 17“.
Kuo toliau – tuo triukšmingiau. Tikrai ne kiekvienam, net ir nemenką garso įrašų kolekciją sukaupusiam, klausytojui žinomas Johno Cage’o vardas. Na, nebent tas klausytojas būtų dar ir „Fluxus“ gerbėjas. Arba vietoj „Delfi“ naujienų kasdien skaitytų žymių budistų sąrašą, kuris, beje, ne toks jau trumpas, ir būtų atmintinai išmokęs visus vardus.
Be dzenbudizmo studijų (o gal veikiau su jomis), Cage’as domėjosi filosofija, muzikologija, poezija ir veikė, dirbo, kūrė šiomis kryptimis. Eksperimentai, daiktiškumo neigimas, formų laisvė – visa tai apibūdina gilius pėdsakus šių laikų meno istorijoje palikusią asmenybę.
Taigi, rugsėjo 5-osios vakarą avangardo mėgėjai renkasi Venclovų namuose ir mini Cage’o 100 metų sukaktį. Vyksmo vieta pasirinkta puikiai, apšvietimas – dar puikiau. Venclovų muziejuje teko lankytis keletą kartų, tuos keletą kartų jis ir liko tiesiog muziejumi, bet rugsėjo 5-ąją knygų lentynomis paremtos sienos nušvito kitaip. Dailiais violetiniais atspalviais.
Bet kas gi iš tų sienų, jei tarp jų neaidi, nedūzgia, nedžeržgia muzika? Tad žodį tarus (visai nenuobodžiai, ne per ilgai, kaip dažnai nutinka su garbių žmonių kalbomis) Robertui Kundrotui, išleidusiam dvi Cage’o knygas lietuvių kalba, suskamba Luko Devitos psichodelika. Šiek tiek nustembu elektroninės muzikos instrumentų margumyne išvydusi žmogų su gitara. Dar vienas malonus netikėtumas.
Garsinę odisėją tęsia Jelena Glazova, menininkė iš Rygos. Devitos psichodelika, atrodo, užmigdė tik vieną šalimais sėdintį vyriškį, o Glazovos pasirodymas, tikėtina, daugiau. Nors ir noizinis, itin monotoniškas muzikavimas meditacijai (šiuo atveju grupinei) taip pat ne per labiausiai tinkamas.
Visus snūduriuojančius tuojau pažadina ar veikiau iškart į lengvos šoko būsenos ribas sviedžia argentinietės vokalas. Vienas retų atvejų, kai atlikėjas geba stebuklingai taikliai suderinti emocionalumą ir logiką. Patraukliai agresyvus Andreos Pensado performansas, jungiantis garsą ir judesį, garsu suvienija publiką – pabaigoje visi (net ir aš, šiaip jau veltui nevirpinanti balso stygų) šaukia taip garsiai, kaip tik išgali.
Paskutinis ramesnis, bet ne blogesnis už Pensado pasirodymą – inžinieriaus projektas iš Maskvos „vtol“. Įdomu ne tik klausytis, bet ir stebėti galybę sudėtingai atrodančių elektroninių instrumentų, kuriuos muzikantas gaminasi pats.
Šiai garso odisėjai pasibaigus, belieka įsigyti renginyje parduodamą Cage’o veikalą „Metai nuo pirmadienio“ ir, įsijungus jo 4’33″, mėginti išskaityti garsą.
Praėjus porai dienų po šio mėginimo – paskutinis, neabejotinai energingiausias, vakaras, prasidėjęs likus vos porai valandų iki vidurnakčio.
Pagaliau suradus klubą „Raketa“ (taip, man šis pavadinimas anksčiau taip pat buvo negirdėtas neregėtas), belieka nuo plaukų nusirinkti lietaus lašus ir tikėtis, kad pravėrus duris į veidą netvokstels prakaito plius alkoholio plius tabako ar dar velniaižin koks tvaikas.
Pirmas įspūdis ištinka geresnis, nei tikėtasi, jokio tvaiko, jokių kliūčių kelyje, apskritai – labai neblogas vaizdas. Ir garsas. Nors šįvakar noise nesigirdi, Vilniaus diskžokėjai šokdina margąją publiką minimal wave, witch house, sea punk beigi kitokiais įdomiais garsais. Ir jiems puikiai sekasi tai daryti.
Užsinorėjus pailsinti kaulus, kojytes ar rankytes, galima įsitaisyti minkštuose krėsluose, užsimanius įkvėpti grynesnio nei dirbtinių dūmų kamuolių pripildytasis oro – iškišti nosį (ar netgi visą įkaitusį kūną) laukan. Kai vis dėlto nieko ilsinti nesinori, žvilgteliu koridoriun ir aptinku sienas puošiančius Shaltmiros, apie kurią „Šiaurės Atėnuose“ neseniai rašė Aistė Paulina Virbickaitė, darbus. Parodos neįprastose erdvėse beveik visuomet patraukia išlepintą lankytojo akį, neįprastos parodos – tuo labiau.
Netrukus pasirodo ir pati menininkė. Prasideda neoninis body art, dažai liejasi laisvai. Tampi meno kūriniu savo valia arba ne, mat kliūva visiems. Netrukus tie visi švyti žalia beigi rožine spalva.
Taip kelioms valandoms prarandu tapatybę, tesu žalia dėmė neaprėpiamoj juodumoj. Susilieju su kitomis švytinčiomis dėmėmis ir apsigyvenu momente, kuriame nėra vardų. Garsas ir vaizdas primena Gasparo Noé šedevro „Enter the Void“ psichodeliką.
Įpusėjus ankstyvam rytmečiui, prakaito srovėmis ištekinus paskutines jėgas, publika ima skirstytis. Ne kartą teko matyti, kaip vakaras (rytas) būtent taip ir baigiasi, bet šįkart nustebino ypatingas Armanto, „Agharta“ lyderio, gebėjimas bendrauti su publika. Nepamenu, kada paskutinįkart mačiau tokią energingą asmenybę, sugebančią taip paprastai užkrėsti savo energija minią kone snūduriuojančių šokėjų.
Šiaip ar taip, viskas anksčiau ar vėliau baigiasi. Baigėsi ir noise week. Triukšmingai, linksmai, šokiais pokiais, menu be taisyklių.
Atrodo, baigėsi ir didžiosios spūstys keliuose. Ir kardeliai, astrai praeivių delnuose nebežydi. Vėjas gatvėmis šluoja purvinas popieriaus skiautes. Galbūt kitais metais kai kurie iš mūsų lankstys origamius ir vietoj triukšmaujančių kardelių pirkėjų klausysis muzikinio triukšmo.
Komentarai / 1
Rašyti komentarą
Turite prisijungti, jei norite komentuoti.
nelabai aišku kas iš tikrųjų būdinga tiems renginiams. Netikėti garsai, violetiniai atspalviai…viskas taip prabėgom aprašyta. Ir norisi paklausti kas čia taip undergroundiška, ne auditorijos mažumo atžvilgiu, bet idėjiniu?