Istoriškai krentančios bokštų nuomos kainos
TOMAS MARCINKEVIČIUS
(Vieno pranešimo motyvais – intuityvi atsiribojimo ir elitizmo literatūroje santrauka)
Prieš pradedant benefisą geras tonas reikalauja atsiprašyti publikos už tai, ko jie neišvys. Šiandien neišvysite įgaliotojo Viešpaties angelo, kritikuojančio neišsipildžiusius dalykus dėl to, kad jie neišsipildė. Kiek pavyzdžių ir modelių pateiksiu, bemaž tiek jų būsiu ir pats išbandęs arba dar išbandysiu, jei kada prarasčiau sveiką protą ir dėl šventosios tikrosios literatūros (kuri ir taip, ačiū Dievui, ateis tik kartu su Godo) nuspręsčiau tapti tikresnis nei iki devinto prakaito plušėję tėveliai. Neišvysite ir žmogiško, į kategorijas neskirstančio ir nediskriminuojančio požiūrio į kiekvieną individą kaip į unikalią snaigę – kalbėsime apie tendencijas, būsime seklūs ir stereotipizuosime.
Sovietmetis
Sovietmetis, atrodo, savo negalią padalino visiems po lygiai, kaip ir priklausė. Ir jį menančius su nostalgija, ir nekenčiančius įšaldė devintojo dešimtmečio pabaigos sąvokose ir diskursuose, išprievartavo minėti ir prisiminti – ne taip, kaip prisimenamas geras bajeris, o taip, kad ašaros akių kampučiuose pasirodytų. Žavėjimasis enigmatine sovietmečio rašytojų kalba, jų lankymaisis psichiatrinėse ir kova už paskirą, bet esminį žodį apsakyme virto romantizuotu fetišu „tyliajam Spartakui“, nurašančiu bet kokią dabartinę kūrybą ar maištą kaip „nepakankamai prisikentėjusį“, o į kokybinius reikalavimus atsakančiu, kad dabar „nevertiname to, ką turime“. Žodžiu, panašiu į internete sklandančius nostalgiškus pasakojimus, kokie visi buvo laimingi miegodami švininiais dažais dažytose lovelėse, gerdami iš tos pačios gazuoto vandens automato stiklinės ir mamų namo šaukiami ne per mobiliaką, o per balkoną…
„Senosios gvardijos“ gretos, pačios sau įsiteigusios prarastosios, pokyčiuose paskendusios kartos pasiteisinimą, ėmė didžiuotis savo ir draugų dramblio kaulo bokštais. Sociumas pasiliko ten žemai, vis tiek dauguma jų, „nuodėmingųjų“, knygų nebeskaito, tik bulvarinę spaudą, žiūri televizorių ir komentuoja interneto publikacijas, tad net jei ir bandytum – vis tiek liktum nesuprastas. Kaip man, tada dar trečio kurso studentui, rašiusiam kursinį apie kultūrinės spaudos perspektyvas, sakė žila-plikagalvis poetas, „poeziją skaito tik tie, kurie patys ją rašo“. Atgavę teisę nestatyti namų ir nevesti tautos, įsirėminę ir prie knygų lentynos pasikabinę pažymėjimą apie autonominį statusą, jie jaučia visatos pareigą dirbti.
Tam tikrų profesijų ir užsiėmimų mitologizavimas prasidėjo toli gražu ne sovietmečiu. Atsiranda tokių, kurie lipa į kalną pas vienokį ar kitokį poną – feodalą, Dievą, mirtį, aukštesnius žinojimo ar jausmo lygmenis, tiesą – ir tuomet leidžiasi žemyn turėdami kilnų tikslą tą ponišką malonę perduoti „paprastiems žmonėms“. Antraip pastarieji jos visiškai nesuprastų! Tokie mitai, autoritetai patys iš savęs, jau seniai yra gydytojo, mokytojo, teisininko, kunigo, filosofo, menininko profesijos. Kuo toliau, tuo sąraše jų daugiau: viešųjų ryšių guru, žurnalistai, politikai… Struktūra aiški ir vertikali galios bei mito atžvilgiu: ponai–tarpininkai–liaudis, arba, jei norite, dievai–prometėjai–žmonės. Totalitarinis režimas pasižymi tuo, kad ima sukti šią vertikalę sau patinkančia linkme: pono vaidmuo pamažu monopolizuojamas, tarpininkų laisvė ribojama, jiems imama nurodinėti, neleisti keisti ir interpretuoti perduodamos žinutės, dėl to jie bruzda, bet iki galo išsilaisvinti arba pakeisti viršutinę grandį sugeba retai.
Profesionalumo amžius
Likus tik feodalinio ar totalitarinio režimo iškamšai, kad nereiktų vartoti žodžio „ponas“, tarpininko darbdaviu tampa mokesčius mokanti visuomenė, kuriai jis privalo jausti pareigą. Literatas kaip tarpininkas čia yra kiek kitoniškas. Kaip apibūdino Milanas Kundera, rašytojas yra tam tikras apčiuopiamos naudos neduodantis parazitas, kurį visuomenė šeria, kad pati save sužavėtų šia prabanga. Tariamu „ponu“ šiuo atveju tampa pati egzistencija, į kurios gelmes „paprasti žmonės“ gali pažvelgti tik per šiuos nedėkingus tarpininkus. Egzistencija abstrakti, o teisė nešti komunikatą iš jos – iš tikrųjų dieviška, todėl vieni literatai jaučia teisę pakoreguoti „liaudies“ grandį, kiti – „pono“, treti – atmesti jas abi. Pamiršę, kad išsilaisvinimo procesas nevyksta akimirksniu ar tuo labiau kad išsilaisvinti vienam yra vargiai įmanoma, visi užsidaro į skirtingus, bet panašaus aukščio bokštus.
Taip vieni patampa dendžiais, dorianais grėjais, per literatūrą susikuriančiais sau patogią socialinę ir ekonominę aplinką. „Liaudies“ sąvoką jie sutraukia iki įtakingos, svarbios, galinčios mokėti arba bent jau vidinės auditorijos, kad palaikytų Kunderos minėtą parazitavimą. Egzistencija taip pat sutraukiama iki patogių, dažniausiai su asmeniniu gyvenimu susietų, laisva ranka rašomų ironiškų pasažų, priimtinų žaidimų formomis. Kiti „rašo sau“, taip išlaisvindami ir kitiems aktualius kismus, o šie ilgainiui virsta panašiais ir nuobodžiais, nebeklausiančiais. Jie tampa labai oriais savo stagnacijoje, paprastais žmonėmis su beretėmis.
Trečioji grupė – viena įdomesnių. Tai galios vertikalės neatmetantys, joje gyvenantys, bet tuo pat metu ją tyliai niekinantys maištininkai. Šie pasižymi dviem paradoksaliomis savybėmis: baisia netolerancija ir dar baisesniu lankstumu. Lanksčiai apėję ar išdavę turėtus ir – dar blogiau – skardžiai išsakytus principus, pavargę nuo pralaimėjimų, gindamiesi pasirenka pyktį, kuriam pirmiausia reikia surasti argumentą, o tada – objektą. Negalintys išsivaduoti iš tarpininko vaidmens ir pakilti iki dievo pasirenka profesionalaus rašytojo kelią, t. y. pasirenka neberėkti, o savo pranašumą įrodyti meistriškumu, atsainumu ir sugebėjimu gyventi iš literatūros. Nenori jokios sintezės ar konflikto, o indulgenciją išsiperka profesionalumu.
Maištai
Maišto sąvoka įpareigoja, nes rizikuoja pati savimi. Jei paskelbei, kad maištauji, – maištauk, susimildamas. Kūrybinių industrijų darbuotojams itin būdinga svaigintis savo pačių žodžiais ir pareiškimais, dar labiau – įtikėti, kad pareiškimas ir veiksmas – tas pats. Maištas tampa ne nuoširdžia iniciatyva, o išimtinai savojo ego kūrimo technologija. Ryškiausias to pavyzdys gali būti kino kūrėjų manifestas, parašytas ir pasirašytas 2006-aisiais. Teigę asmeniškumą, aktualumą, komunikatyvumą, konfrontaciją, aktyvumą, žadėję sukurti dešimt „Manifesto“ filmų, jie teišspaudė vieną ir idėjiškai užsilenkė.
Ką daryti, kai maištauti norisi, bet nesinori pajudinti mentaliteto subinės? Bukowskis taip sakė apie Camus: „Rašo jis gerai, bet jo žodžiai pernelyg vatiniai, per elegantiški. Man labiau patinka tie, kurie degdami rėkia.“ Nenorėdami ar nemokėdami nei klykti, nei elegancijos, jaunieji literatai dažnai buriasi į bendruomenes, kuriose, remiantis draugiškumu ir bendra patirtimi, taip pat ir malonumu priklausyti, šių gebėjimų trūkumai visiškai pateisinami ir toleruojami. Tam skirti tinklalapiai, forumai, skaitymai, į kuriuos kartais kviečiami „suaugusieji“, bet dažniausiai, bijant apribotos raiškos laisvės, lyg į šešioliktąjį gimtadienį, priimami tik bendraamžiai. Bendruomenės greitai tampa pačios sau pakankamos ir nebereikalauja atlikti – reikalauja tik būti viduje.
Taip negrabiai bet labai nuoširdžiai, lyg radus mamos kosmetinę, statomos nematomos kolonos ir hierarchijos. Labiausius narius tokios kolonijos sporomis permeta į aukštesnę bendruomenę, „viešumą“, leidyklas, tai, kas anksčiau buvo neigiama kaip nedraugiška stagnacija. Dažniausiai nesulaukę iš dar labiau elitistinės „viešumos“ pritarimo, grįžta atgal į šeimą arba ieško kitų, aplinkinių kelių. Dar blogiau, jei tas pritarimas, tegul ir minimalus, ateina: net aiškiai niekinami, viešumos tokie jaunieji literatai laikosi dantimis ir nagais, ne tik dėl svajonės „rašyti“ pamindami savo pačių orumą, bet ir dar viena patologija teršdami tai, kas ir taip uzurpuota funkcijos.
Šios jaunųjų literatų bendruomenės primena internetinius socialinius santykius: erdvėje, kuri skelbiasi teikianti visišką laisvę ir neturinti jokių išankstinių nuostatų, ta laisvė yra pavergiama, o nuostatos sukuriamos iš naujo. Kadangi procesas vyksta tiesiog prieš tavo akis, jį sunkiau įsisąmoninti, suprasti esant jo dalimi, ypač pratusiems tik prie akivaizdžiai iš viršaus nuleistų pančių ir normų. Taip internetas virsta vieta, kur tavo kietumą nulemia kietesnis katės paveiksliukas, o jaunųjų literatų sambūriuose – ilgesingesnis baseto žvilgsnis į laužą, rafinuotumas arba kebliau įmenama kalbėjimo forma.
Lyg besidalindami gražia citata su dar gražesniu paveiksliuku ten, kur visi jomis dalinasi, mes literatūriškai maištaujame be atsakomybės už savo maištą, taip jį banalindami ir smaugdami. Susvetimėję ten, kur reiktų šilumos, ir, atvirkščiai, bijodami ir atsiduoti, ir prieštarauti, prarandame ir žaismą, ir savarankiškumą. Gyvendami toje pačioje pareigos kultūroje, kaip ir „senieji“, bijome atsisakyti bendruomenės – nors tai būtų vienintelis būdas ją sukurti. Na, bet kuriuo atveju – juk užsirašyti, kad esi atviras, kur kas lengviau, nei atsargiai, protingai ir introspektyviai vertinti savąjį išsilaisvinimą.