Dieviškoji dviprasmybė
Laiku ir nelaiku
Viešpats DIEVAS atvėrė man ausis;
aš nemaištavau, atgal nesitraukiau.
Atsukau nugarą mane plakantiems,
atkišau žandus raunantiems man barzdą,
nuo užgauliojimo ir spjūvių neslėpiau veido.
Viešpats DIEVAS man padeda,
todėl aš nesu pažemintas.
Nutaisiau savo veidą kietą kaip titnagas,
žinau, kad nebūsiu sugėdintas.
Mano gynėjas yra arti, –
kas drįs su manimi bylinėtis?
Stokime vienas prieš kitą teisme!
Kas turi bylą prieš mane?
Tegu man prisistato!
Štai Viešpats DIEVAS man padeda, –
tad kas mane bepasmerks?
Iz 50, 5–9a
Šie posmai priskiriami anoniminiam Babilono tremties pranašui, vadinamam Deutero Izaiju, kurio veikla sukasi apie 540 metus prieš Kristų. Jis yra pelnęs ir paguodos pranašo titulą, nes joks kitas Senojo Testamento autorius nėra susakęs tokių švelnių ir meilių žodžių kaip jis. Jo raštuose Jeruzalė pasirodo lyg jaunystėje pamilta moteris, kurios galybių Viešpats negali palikti ir užmiršti. „Nors kalnai imtų kilnotis ir kalvos svirduliuoti, tačiau manoji meilė niekada nuo tavęs nesitrauks, manoji ramybės sandora nesusvyruos“, – prisiekiama tai, kuri buvo nelaiminga, pamesta, audros nukamuota. Širdis apsąla besiklausant, net jeigu nesi ištiktas didelių vargų ir nelaimių.
Dar labiau Deutero Izaijas yra paveikęs ir suintrigavęs savo klausytojus keturiais tekstais, kurie vadinami Dievo Tarno giesmėmis. Viena jų, trečioji, ir skaitoma šio sekmadienio krikščionių liturgijoje. Niekam iki šiol nepavyko atspėti paslaptingojo Dievo Tarno tapatybės. Kartais jis atrodo kaip visos Izraelio tautos personifikacija, bet netrukus atsiranda aiški nuoroda į individą. Dar kitoje vietoje kyla įtarimas, kad autorius kalba apie save patį, Dievo pašauktąjį pranašą. Be to, neatmetama ir galimybė, kad tai ne vienas, o trys ar keturi skirtingi asmenys, kurių balsai dėliojami dialogo principu. Dievo Tarno tapatybės klausimas kaitina ne tik šių dienų Biblijos tyrinėtojus ir skaitytojus. Apaštalų darbų knygoje Etiopijos karalienės eunuchas, išgirdęs Izaijo raštų ištrauką, klausia: „Prašom paaiškinti, apie ką čionai pranašas kalba? Apie save ar apie ką kitą?“ Krikščionių bendruomenė nuo pirmųjų savo dienų skelbė, kad Dievo Tarno giesmėse išpranašautas pats Jėzus ir jo misija. Kristologinis šių tekstų aiškinimas įsigalėjo krikščioniškoje teologijoje ir galėtų būti laikomas patikimiausiu Izaijo perskaitymu tiems, kurie tiki Kristų.
Bendresne prasme Dievo Tarno figūra susijusi su dieviškojo teisumo ir teisingumo svarstymais. Ar galima pateisinti nekaltųjų persekiojimus ir kančias, kartu išpažįstant aną pranašo apgiedotą Viešpaties švelnumą ir meilumą? Ar pranašo kentėjimai yra jo pašaukimo kaina, ar tokiu būdu vykdomas Dievo suplanuotas ir pažadėtas atpirkimas? Kita vertus, Deutero Izaijo raštuose Dievas pasirodo ne tik kaip gailestingas gynėjas ir globėjas. Paguodos posmai ir garsioji motinos metafora, pritaikyta Dievui, čia eina išvien su jėgos ir valdžios epitetais. Dievas įkūnija ir motinišką meilę, ir nenugalimo kario galybę. Jis – pergalės, triumfo, šlovės Viešpats. Tačiau jo ištikimam Tarnui skiriamas pasyvios aukos, atmestojo ir paniekintojo likimas. Holokausto ir kitų tragedijų pagimdytas teologinis diskursas apie Dievo silpnumą ir pažeidžiamumą yra patrauklus ir argumentuotas. Vis dėlto jis stringa Izaijo raštuose. Dievas čia neatsisako savo visagalybės ir kenčiančio Tarno raudą palydi karingais šūksniais. Prognozuoto susitapatinimo su auka šis Dievas neįkūnija. Tapęs auka, jis paprasčiausiai nebūtų vadas tiems, kuriuos ketina sugrąžinti iš tremties į šventąjį miestą.
Lieka mintis apie atperkamąją kančios prasmę. Ji ypač ryški ketvirtojoje, skausmingiausioje, Dievo Tarno giesmėje. Čia žadama, kad per tą, kuris paaukoja save, „klestės Viešpaties užmojis“, o jo kentėjimai „nuteisins daugelį“. Krikščionys ir vėl šiose eilutėse įžvelgs užuominą į Kristaus įvykį. Asmeninei kančiai taip pat nesunku priskirti tą misiją, kurią kitados iškėlė šv. Paulius: „Savo kūne papildau, ko dar trūksta Kristaus vargams.“ Rodos, turima ir įtikinamų pavyzdžių, kaip individuali ar kolektyvinė auka, ypač gyvybės atidavimas už kitus, ilgainiui tampa naujo gyvenimo, laisvės, gerovės prielaida. Tautos atpirkimo tema, kurią nuolat plėtoja Deutero Izaijas, dovanoja Dievui ypatingą vardą – goel. Tai terminas iš šeimos teisės, taikomas asmeniui, kuris išperka iš skolų ir už jas gresiančios vergijos savo giminės atstovą. Tokio goel pašaukimas, dabar jau sustiprintas dangiška giminyste, galėtų vėl sugrįžti į žemę ir būti realizuotas čia tarp daugybės mūsų skolų. Užtarti ir gelbėti kitus, silpnuosius ir nelaiminguosius, užsistoti už juos, mokėti jų skolas niekada nebus banalu ar pasenę.
Žinoma, tai tik dalis atsakymo, ką galėtų šiandien reikšti keturios Dievo Tarno giesmės iš Izaijo knygos. Paties autoriaus valia Tarno tapatybės klausimas ir kančios ryšys su meile, silpnumo su galybe turėjo likti migloje. Net kristologinis šių giesmių interpretavimas neišsklaido Tarno paslapties. Visa tai, ką jis patiria, atspindi ano meto visuomenės elgesį su kriminaliniu nusikaltėliu. Ši aplinkybė glumina ir provokuoja. Ji gali skambėti kaip pranašystė, kad Dievo žmogaus buvimas pasaulyje reiškia amžiną papiktinimą ir kad religijos mėginimai būti šiuolaikiškai, patraukliai, šauniai yra Babilono dievaičių garbinimas. Pagaliau knygos autorius, norom ar nenorom, vaizduoja Dievą, kuris yra nuolatinė dviprasmybė. Motiniška meilė ir kario nuožmumas. Besaikiai švelnumo, paguodos pliūpsniai ir reikalavimas paklusti jo planams. Troškimas triumfuoti ir susitaikymas su pasmerktojo likimu.
Galbūt kitokio Dievo ir nerasime? Tik tą, kuris aptemdo, užuot nušvietęs. Kuris, paglostęs ir nuraminęs, čia pat padaro iš tavęs pajuokos objektą. Žadėjęs apginti ir apsaugoti, palieka vienišai kančiai. Duoda klausą ir iškalbų liežuvį, o pareikalauja dejonės. Eina savo keliais, kurių net giliausias tikėjimas nesuvokia.
-tj-