Biopolitika ir tai, kas anapus jos
THOMAS LEMKE
Vienos Foucault sąvokos likimas
Šių metų rugsėjo 20–22 dienomis Vilniuje, Šiuolaikinio meno centre, vyks Lietuvos kultūros tyrimų instituto kartu su Lietuvos mokslo taryba rengiama tarptautinė tarpdisciplininė konferencija „Biopolitika šiuolaikinės filosofijos, politikos ir meno kontekste“. Joje skirtingų sričių specialistai aptars įvairiuose šiuolaikiniuose diskursuose paplitusius biopolitikos – santykių tarp gyvenimo, gyvybės ir valdžios, galios (čia vadinamos biogalia) institucijų – klausimus. Konferencijoje dalyvaus garsūs biopolitikos teoretikai iš visos Europos, joje bus siekiama pristatyti skirtingas biopolitikos sampratas ir parodyti biopolitinės analizės aktualumą bei perspektyvumą. Išskirtinis dėmesys bus skiriamas šiuolaikinėms politinėms ir socialinėms Vidurio ir Rytų Europos problemoms. Čia pateikiamame vokiečių teoretiko Thomo Lemkės straipsnyje aptariamos kai kurios biopolitikos interpretacijos ir keliami klausimai bus svarstomi ir konferencijos metu.
Biopolitikos sąvoka, kurią išplėtojo Michelis Foucault, dar neseniai buvo žinoma tik nedidelei specialistų ir mokslininkų grupei. Ši sąvoka, Foucault manymu, apibrėžė tai, „kas gyvybę ir gyvybinius mechanizmus perkelia į detalių išskaičiavimų erdvę, o žinojimą-galią paverčia žmogaus gyvenimą transformuojančiu veiksniu“. Jis istoriniu ir analitiniu būdu skyrė dvi tokio „galios panaudojimo gyvybės atžvilgiu“ plotmes: individualaus kūno discipliną ir socialinį visuomeninio kūno reguliavimą. Pasak Foucault, biopolitika žymi lūžį modernybėje: pačiame politinės sanklodos centre atsiranda gyvybė, gyvenimas. Šioje teorinėje perspektyvoje galima įžvelgti artimą sąsają tarp kapitalistinės visuomenės kūrimosi ir biopolitikos gimimo: „Tai, kad visuomenė gali kontroliuoti individus, buvo pasiekta ne tik dėl sąmoningumo ar ideologijos, bet ir dėl kūno, per kūną. Biopolitika, biologiškumas, kūniškumas kapitalistinei visuomenei buvo svarbesni nei kiti dalykai.“ Be to, Foucault įvedama biopolitikos samprata leidžia kritikuoti „juridinį-diskursyvų“ galios modelį.
Pagal pastarąjį modelį valdžia veikia drausdama ir represuodama, o suverenumą apibrėžia tik teisė ir legalumas. Priešingai, Foucault biopolitikos sampratą vartoja norėdamas apibrėžti produktyvias galios galimybes, kurios negali būti suvokiamos tik kaip senovinė suvereni „teisė naudoti mirties bausmę“. Suverenumas labiausiai veikė kaip „atėmimo mechanizmas“, jis užvaldydavo gyvybę, kad ją suvaržytų, o naujoji gyvenimą administruojanti galia siekia skatinti, sutvirtinti, prižiūrėti ir optimizuoti savo kontroliuojamas jėgas.
Reikia pažymėti, kad biopolitikos sampratą įvedė ne Foucault. Ji figūravo jau pirmojoje XX a. pusėje sukurtuose tekstuose apie gyvybės ir rasės reguliavimą ir valdymą (ypač išgarsėjo Vokietijos nacionalsocialistų knygos ir straipsniai šia tema). Truputį vėliau, septintojo dešimtmečio pabaigoje, „biopolitika“ buvo pavadintas naujas politikos mokslų tyrimų laukas anglosaksų šalyse. Ši teorinė prieiga yra paremta įsitikinimu, kad, siekdami analizuoti politines struktūras ir procesus, mes turime remtis elgesio tyrimais, sociobiologiniais apibrėžimais ir evoliucijos teorija.
Foucault kūryboje biopolitika tampa didžiuliu pasipriešinimu bet kokioms pastangoms politiką redukuoti į biologiją. Priešingai, nagrinėjant biopolitikos sampratą aptariamas politinis procesas, kuriame gyvybė tampa politinių strategijų objektu. Užuot pasitelkus prigimtinius ir universalius dėsnius, kuriais remiantis kuriama politika, Foucault aptartoje biopolitikos sampratoje užčiuopiamas istorijos lūžis, įtrūkis politinėje praktikoje. Šiandien, kai biopolitikos sąvoka mokslinėje ir publicistinėje literatūroje dažniausiai vartojama kaip neutrali samprata, kuria norima nusakyti socialines ir politines biotechnologinių intervencijų pasekmes, plačiai svarstomi Foucault tekstai apie biopolitiką*. Viena iš šios interpretacijos srovių dominuoja filosofijoje ir socialinėje teorijoje. Joje tyrinėjama politika, kuri atsispindi biopolitikoje. Kaip ji veikia, kokias jėgas ji mobilizuoja? [...]
Apnuogintas gyvenimas ar gyvoji daugybė:kas yra politika?
Kalbėdamas apie pirmąją srovę, apsiribosiu dviem nuomonėmis, kurios labiausiai išsiskiria šiuose debatuose – viena vertus, biopolitikos apibrėžimu Giorgio Agambeno kūryboje, kita vertus – Michaelo Hardto ir Antonio Negri kūryboje. Ryškiai skiriasi tai, kaip šios dvi prieigos kritikuoja Foucault tekstus. Priešingai nei Foucault, Agambenas mano, kad modernioji biopolitika kuriasi remdamasi tvirtu ikimodernios suverenios galios pagrindu; kita vertus, Hardtas ir Negri tvirtina, kad Foucault skyrė nepakankamai dėmesio moderniosios biopolitikos tapimui postmodernia.
Pradėkime nuo sampratos, pagal kurią biogalia neturi išorės – biopolitika negali išvengti biogalios.
Remdamasis Carlo Schmitto, Walterio Benjamino, Hannah Arendt, Martino Heideggerio ir George’o Bataille’o darbais, Agambenas pabrėžia tai, kas, pasak jo, nuo pat senovės Graikijos laikų apibūdina Vakarų politinę tradiciją. Jis pažymi, kad esminė skiriamoji linija nėra draugo ir priešo skirtis, bet skirtumas tarp apnuoginto gyvenimo (zoé) ir politinės egzistencijos (bíos), tarp natūralios egzistencijos ir legalaus žmogaus statuso. Agambenas tvirtina, kad suverenios galios kūrimas reikalauja biopolitinio kūno kūrimo. Jis tvirtina, kad teisės institucionalizacija yra neatskiriamai susijusi su „apnuoginto gyvenimo“ atidengimu. Tokioje šviesoje įtrauktis į politinę bendruomenę atrodo įmanoma tik tuo atveju, jei kartu atskirtį patiria kai kurie žmonės, kuriems neleidžiama tapti visaverčiais teisiniais subjektais.
Politikos ištakose, pasak Agambeno, atrandame kuriamą ribą, steigiamą erdvę, iš kurios atimama teisinė apsauga: „Autentiški politiniai santykiai yra paremti atskyrimu, draudimu, prakeiksmu (ban).“
Šį paslėptą suverenumo pagrindą Agambenas apibūdina vienu pavyzdžiu iš senovės Romos teisės.
Homo sacer žymi individą, kurį politinė bendruomenė mano esant vertą mirties, bet negalima nei jam taikyti mirties nuosprendį, nei jį paaukoti dievams. Jį arba ją nužudęs žmogus nebus patrauktas baudžiamojon atsakomybėn. Netgi jei nusikaltėlis galėjo tikėtis tam tikrų teisinių garantijų ar formalių procedūrų, toks „pašventintas / prakeiktas žmogus“ (žodis sacer lotynų k. turi abi šias prasmes – K. P.) buvo visiškai neapsaugotas, jo gyvenimas buvo apribotas iki fizinės egzistencijos. Kadangi jam buvo suteiktas toks statusas, kuriam nebegalioja nei žmonių, nei dievų teisės, homo sacer tapo tam tikru „gyvu numirėliu“.
Pagrindinė Agambeno mintis yra ta, kad stovykla yra „paslėpta modernybės politinės erdvės paradigma“. Jo manymu, stovykla yra greičiau ne fizinė erdvė, apsupta tvorų ir materialių ribų – ji simbolizuoja ir fiksuoja ribą tarp apnuoginto gyvenimo ir politinės egzistencijos. Problema išlieka tai, kad „stovyklą“ jis suvokia ne kaip iš vidaus diferencijuotą kontinuumą, bet tik kaip „ribą“, kuri daugiau ar mažiau ryškiai skiria apnuogintą gyvenimą ir politinę egzistenciją. Todėl jis negali analizuoti, kaip pačiame „apnuogintame gyvenime“ tampa įmanomos hierarchijos ir apskaičiavimai, kaip gyvenimas gali būti klasifikuojamas kaip geras ir prastas, blogėjantis ar gerėjantis. Agambenas negali aptarti šių procesų, nes jo dėmesys yra prikaustytas prie statomos sienos – sienos, kurią jis suvokia ne kaip zoną judriomis ribomis, bet kaip negilėjančią ribą, kurioje viskas baigiasi klausimu „arba–arba“. Kitaip tariant, gyvenimu Agambenas domisi mažiau nei jo „apnuoginimu“, jo analizėje dėmesys kreipiamas ne į gyvenimo normalizaciją, bet į mirtį kaip ribos materializaciją. Agambeno nuomone, biopolitika iš esmės yra „tanatopolitika“.
Hardtas ir Negri biopolitiką analizuoja visiškai kitaip. Jie bando suteikti biopolitikai pozityvią prasmę. Itališkojo autonominio marksizmo idėjas jie sintetina su poststruktūralistinėmis teorijomis; jų manymu, riba tarp ekonomikos ir politikos, reprodukcijos ir gamybos tirpsta. Biopolitika žymi naują kapitalistinės gamybos epochą, kai gyvenimas nebėra apribotas reprodukcijos sferos arba pajungtas darbo procesui: „Gyvosios darbo jėgos subjektyvumas paprastai ir atvirai atsiskleidžia kovose dėl kalbos ir technologijų – kai kalbama apie kolektyvines naujojo pasaulio kūrimo priemones, kalbama apie sąsają tarp gyvybės jėgos (power of life) ir jos politinės organizacijos. Politika, socialinis gyvenimas, ekonomika ir gyvybiniai dalykai – čia viskas susiję.“
Hardto ir Negri analizėje politinių santykių sankloda apsupa visą individo gyvenimą; taip ruošiama erdvė naujam revoliuciniam subjektui – daugybei. Biopolitinei sanklodai, kurią pristato Hardtas ir Negri, taip pat priklauso materialinės sąlygos, leidžiančios kurtis kooperacijai, peržengsiančiai struktūrinius kapitalistinės gamybos barjerus. Biopolitikos vardu jie vadina ištisą virtinę empirinių pertrūkių ir slinkčių. Pasak Hardto ir Negri, toks paplitęs sienų irimas žymi perėjimą nuo modernybės į postmodernybę, nuo imperializmo į imperiją. Pasitelkiama imanentiškumo perspektyva, kuria savo analizėje vadovaujasi autoriai. Griūvant ekonomikai ir politikai, materialinei gamybai ir ideologiniam įteisinimui, nebebus jokios gyvenimui ar tiesai priklausančios išorės, galinčios pasipriešinti imperijai. Pati imperija kurs savo gyvenamą pasaulį: „Biogalia yra tokia galia, kuri iš vidaus reguliuoja socialinį gyvenimą, jį seka, interpretuoja, absorbuoja ir pertvarko. Galiai visą gyvybę gali pavykti efektyviai užvaldyti tik tokiu atveju, jei ji taps integralia, gyvybine funkcija, kurią kiekvienas individas priims ir atnaujins savo pritarimu.“
Agambeno analizėje pasipriešinimas nėra biopolitikos dalis – ji visuomet pajungiama suvereniai galiai, o Hardtas ir Negri skiria biogalią ir biopolitiką. Nors visa visuomenė yra kontroliuojama kapitalo, autoriai šalia šios blaivios diagnozės pateikia ir revoliucinį pažadą. Autoriai teigia, kad išorės kapitalizmui nebuvimas ir jį sugriausiantis komunizmas yra to paties proceso dalys, o šiam procesui vadovauja paskiros subjektyvybės – „gyvoji darbo jėga“. Jei biogalia reiškia galią gyvenimo atžvilgiu, tai pats gyvenimas kuria erdvę, kurioje formuojamos ir lipdomos kontrjėgos ir pasipriešinimo formos. Biopolitika ne tik priešinama biogaliai, bet ir yra ontologiškai už ją pranašesnė. Biogalia reaguoja į gyvybingą ir kūrybingą anapus jos liekančią jėgą, kurią ji reguliuoja ir lipdo, nors nėra jai tapati. Tokiu atveju biopolitika suteikia galimybę atsirasti naujai ontologijai, kuri yra grindžiama kūnu ir jo galiomis. [...]
Gyvybinė politika: gyvenimo valdymas
[...]
Siūlyčiau biopolitiką analizuoti kaip „valdymo meną“. Ši perspektyva mums leidžia išvengti tam tikrų apribojimų, būdingų biopolitikos sampratai Foucault kūryboje. Taip pat įmanoma, kad jo paties susidomėjimas valdymu (governmentality) yra susijęs su jo siekiu įveikti šiuos trūkumus. Biopolitika Foucault kūryboje daugiausiai reiškia biologinį ir fizinį visuomenės gyvenimą ir yra redukuojama į kūno politiką. Valdymo samprata leidžia pastebėti tai, kaip kuriamas ir saugomas moralinis ir politinis visuomenės integralumas. Taip kūno politikos perspektyva praplečiama „gyvybės politikos“ elementu. Savo paskaitoje apie neoliberalizmą (paskaitos pavadinimas – „Biopolitikos gimimas“) Foucault cituoja liberalą Alexandrą Rüstową, kurio nuomone, gyvybinė politika yra „gyvenimo politika, kuri […] vertina visą darbininko gyvenimą, jo realų ir konkretų būvį nuo ryto iki vakaro, nuo vakaro iki ryto“. Žvelgiant iš valdymo perspektyvos, biopolitika analizuoja ne tik fizinę būtybę, bet ir jos moralinę bei politinę egzistenciją. Tai mus grąžina prie Agambeno perskyros tarp bíos ir zoé (kurią pirmiausia išplėtojo Hannah Arendt). Pasitelkiant Larso Larseno pasiūlymą, galima skirti ne tik du biopolitikos subjektus – individą ir populiaciją, bet ir dvi gyvenimo formas – zoé ir bíos, fizinę ir moralinę-politinę egzistenciją. Ši perskyra leidžia klausti, kaip šios keturios biopolitikos dimensijos siejasi tarpusavyje. Pirmame Foucault „Seksualumo istorijos“ tome aptarta biopolitikos samprata orientuojasi į individo disciplinavimą ir populiacijoje vykstančių procesų reguliavimą (iš čia kyla zoé dimensija), o valdymo problemos kelia platesnius moralinius ir politinius klausimus (tai bíos problemos). Nesustodama prie technologijų, kurios veikia individualų ar kolektyvinį kūną, valdymo perspektyva pažvelgia į „aš“ technologijas“ ir „politines individų technologijas“. Pirmoji šių technologijų koncentruojasi į savęs valdymo procesus, į tai, kaip subjektai suvokia save kaip etiškas būtybes; o antroji reiškia „tai, kaip […] mes atpažįstame save kaip visuomenę, kaip socialinio darinio dalį, kaip tautos ar valstybės dalį“. Remiantis taip perorientuota teorija galima skirti keturias minėtas tarpusavyje susijusias biopolitikos dimensijas. „Klasikinis“ kūno ir populiacijos repertuaras papildomas „aš“ ir socialinėmis technologijomis.
Toks teorinis patobulinimas leidžia adekvačiai pateikti biopolitikos klausimus. Foucault nuomone, modernioji biopolitika yra politinės ir pastoracinės galios mišinys, kurio ištakos siekia senąją krikščionybę. Jis tvirtina, kad tokia biopolitika, kokią mes pažįstame, yra būdinga liberaliai valdymo formai, kurioje atsiranda savita zoé ir bíos kombinacija. Kaip Foucault teigia savo paskaitose apie valdymą, tik kartu su liberalizmu iškyla klausimas, kaip valdyti laisvus subjektus, kurie tuo pat metu yra gyvos būtybės. Jis pažymi, kad biopolitikos problemos „negali būti atskirtos nuo politinio racionalumo sferos, kurioje jos atsirado ir komplikavosi. Jos ypač negali būti atsietos nuo „liberalizmo“, nes, susietos su jo racionalumu, jos tapo provokacija. Kaip sistema, gerbianti teisės subjektus ir laisvą pasirinkimą, gali kreipti dėmesį į tokius fenomenus kaip „populiacija“ ir jų keliamas problemas? Kieno vardu ir kokiais įstatymais jie turi būti valdomi?“
Biopolitikos sampratos sugretinimas su valdymo analize suteikia perspektyvų naujiems tyrinėjimams. Pavyzdžiui, ji suteikia galimybę empiriniams istorinių sąsajų tarp fizinio būvio ir moralinės-politinės egzistencijos tyrimams. Bandoma atsakyti į klausimus, kaip ir kada tam tikri veiksmai ir žmogaus patyrimai tampa moraline, politine ar teisine problema. Tai paskutinių Foucault darbų apie „seksualumo istoriją“ tema. [...] Galima kelti klausimus, kas yra „natūralūs“ tautinių tapatybių pagrindai? Koks santykis egzistuoja tarp biologinių bruožų ir pilietybės klausimų? [...] Galiausiai, koks yra santykis tarp laisvo, už save atsakingo ir autonomiško subjekto ir neoliberalios idėjos, kad žmogaus gyvenimas yra kapitalas? [...]
Pritaikius biopolitiką valdymo analizei, būtų įmanoma suformuluoti nemažai svarbių klausimų, kurie dažniausiai paliekami anapus mokslinių tyrimų ir politinių diskusijų. Sekdami Foucault, mes turime nuodugniau analizuoti vidinę sąsają tarp liberalizmo ir biopolitikos: „Kai suvoksime, kas apibrėžia valdymo sistemą, kurią vadiname liberalizmu, […] taip pat suvoksime, kas yra biopolitika.“
www.biopolitica.cl
Vertė Kasparas Pocius
___
* Diskusiją apie Foucault biopolitikos sampratą komplikuoja tai, kad savo kūriniuose jis šią sąvoką vartoja skirtingai; jis skirtingai aptaria sąsają tarp biopolitikos ir biogalios sampratų. Vienuose tekstuose Foucault biopolitiką laiko biogalios sinonimu, o kituose aptaria biopolitiką kaip biogalios antipodą, žymintį visas pasipriešinimo biogaliai strategijas. Bet Foucault taip pat kalba apie biopolitiką, kai jis kalba apie ypatingą biogalios veikimo sferą. Čia biopolitika reiškia politinį kūnų, visos populiacijos reguliavimą; tuo tarpu „anatomopolitikai“ rūpi individuali disciplina.