Vidurio Lietuvos dvarų archeologiniai tyrinėjimai
ALGIRDAS ŽALNIERIUS
Važiuodami per Lietuvą pastebime tarptautiniu kodu pažymėtas rodykles, kviečiančias aplankyti archeologijos, architektūros, istorijos paveldo objektus. Tarp jų gana dažnai matome pavadinimus buvusių dvarų, kitados priklausiusių ne tik įžymioms Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės giminėms Radviloms, Sapiegoms, Chodkevičiams, Oginskiams, Tiškevičiams, bet ir Lietuvos bajorijai. Visi jie vienaip ar kitaip dalyvavo visuomeniniame krašto gyvenime, prisidėjo prie valstybės valdymo ir gynimo, bet dėl susiklosčiusių istorinių aplinkybių bajorijos indėlis į Lietuvos valstybės istoriją iki šiol dar nepakankamai įvertintas, fragmentiškai tyrinėtas ir apibendrintas.
Lietuvos dvarai pradėjo kurtis XIII– XIV a. (kai kurių autorių teigimu, ir daug ankstyvesniu laikotarpiu). Iki pat XX a. trečiojo dešimtmečio jie buvo bajorijos ekonominio gyvavimo pagrindas, bajoriškosios visuomenės dvasinio, kultūrinio ir politinio gyvenimo centrai. Dvarų reikšmę LDK visuomenei sunku deramai įvertinti. Naudodamasi feodalinėje visuomenėje turėtomis teisėmis ir suteiktomis privilegijomis, LDK bajorija turėjo išskirtines galimybes gauti norimą išsilavinimą, laisvai keliauti, susipažinti, įsigyti ir kasdieniame gyvenime plačiai naudotis tuo, ką vadiname civilizacijos laimėjimais. Dvarai buvo ne tik stambiausi, pagrindiniai žemės ūkio produkcijos gamintojai, bet ir kultūrinių-techninių naujovių bei ūkinės pažangos skleidėjai. Neigiamas dvarų ekonominės politikos ir jiems priklausiusių valstiečių išnaudojimo vertinimas yra subjektyvus ir labiau išreiškia mūsų mąstymo ir susidariusių pažiūrų perkėlimą į praeitį, o ne to meto visuomenėje realiai egzistavusius politinius, ekonominius ir socialinius santykius. Su tokiu pat azartu galime neigiamai vertinti blogą orą, įkyrius uodus ir muses ir kitus nepatinkančius reiškinius.
Po Lietuvos ir Lenkijos valstybės padalijimo bajorijai teliko luomo savivaldos teisės. XIX a. pradžioje bajorija dar galėjo pasireikšti visuomeniniame gyvenime kurdama įvairias visuomenines, labdaros, švietimo ir kultūros skleidimo organizacijas, bet po kiekvieno sukilimo ir slaptos politinės organizacijos likvidavimo galimybių dalyvauti valstybės gyvenime mažėjo. Po 1863–1864 m. sukilimo iki 1905 m. veikė tik labdaros ir medicinos draugijos – tik XIX a. pabaigoje ėmė kurtis ir įvairios ūkinės draugijos. XIX a. antroje pusėje–XX a. pradžioje nemaža dalis dvarininkijos jau buvo lojali carinei valdžiai, pamažu formavosi konservatyvios pažiūros. Lietuviškojo nacionalinio judėjimo atsiradimas ir pakilimas XIX a. antroje pusėje suformavo naują tautinės visuomenės ideologiją, kurios atstovai dvarą ir kaimą suvokė kaip nesutaikomus priešus. Šiomis nuostatomis buvo vadovaujamasi ir vykdant tarpukario žemės reformą Lietuvoje ir faktiškai ne tik sunaikinant dvarų žemėvaldą, bet ir pašalinant iš aktyvesnio visuomeninio gyvenimo didesniąją ilgus amžius gyvavusios bajorijos dalį.
Dvarų ardymas, prasidėjęs XX a. trečiajame dešimtmetyje įvykdžius žemės reformą, tęsėsi pokario metais. Sovietmečiu iš savininkų atimtuose dvarų centruose dažniausiai buvo įsikūrusios kolūkių kontoros ir kitos visuomeninės paskirties įstaigos, jos geriau ar blogiau prižiūrėdavo perimtus pastatus. Daug kas pasikeitė pastačius kolūkių centrus, tada buvę dvaro pastatai dažnai būdavo apleidžiami arba juose apgyvendinami kolūkių darbininkai, neretai nevietiniai ir abejotinos socialinės reputacijos žmonės. Tai, kas po kolūkių invazijos dvarų pastatų interjeruose ir jų aplinkoje dar būdavo išlikę vertingo, jie galutinai sunaikindavo. XIX a. mediniame Žemaitijos dvare teko matyti, kaip jo savininkai ar nuomotojai gyvulius laikė patalpoje ąžuolinio kesono lubomis.
Ne ką geresnis likimas išlikusių dvarų laukia ir šiuo metu. Įvykusi dvarų pastatų privatizacija pateisinama tik tuo, kad kurį laiką jie nebus visiškai apleisti ir galų gale nugriauti. Didesnė dalis buvusių dvarų, be retų išimčių, liko be realių šeimininkų, o kai kurie tinkamai prižiūrėti dvarų pastatus neturi ne tik lėšų, bet ir noro.
Daugelis buvusių dvarų jau seniai yra išnykę, dvarviečių vietą geriausiu atveju težymi griuvėsiai, dažnai tik parkų, sodų ir želdinių likučiai. Jau įvykusį procesą puikiai iliustruoja tai, kad dabartinės Lietuvos Respublikos teritorijoje kaip kultūros vertybės įstatymais yra saugomi 579 dvarai, ir jų likimas šiuo metu yra viena opiausių Lietuvos paveldosaugos problemų. Likusios dvarvietės neturi jokio kultūros vertybės statuso. Archeologiniu požiūriu pažeidžiamiausios yra realių šeimininkų neturinčios arba jau seniai apleistos dvarvietės, o jose slypinčios informacijos prieinamumas priklauso tik nuo atsitiktinumų, nuo esamų ar būsimų šeimininkų geranoriškumo.
Koks informacijos kiekis slypi buvusių dvarviečių kultūriniuose sluoksniuose, nurodo ir XIX a. statistiniai duomenys. Kauno gubernijoje pagal 1857 ir 1858 m. surašymo duomenis buvo 5008, o Kauno apskrityje – 354 dvarai. Pridėjus Vilniaus ir Suvalkų gubernijose buvusius dvarus, jų skaičius dabartinėje Lietuvos teritorijoje perkoptų gerokai per dešimt tūkstančių.
Teisybės dėlei reikia paminėti, kad tik 2863 Kauno gubernijos dvarai turėjo valstiečių baudžiauninkų, o likusiuose 2145, greičiausiai smulkiuose, žemę apdirbdavo samdiniai ar net patys savininkai. Kauno gubernijoje XIX a. viduryje dvarininkų luomui priklausė arti 100 tūkst. žmonių, jie valdė daugiau kaip 364 tūkst. abiejų lyčių baudžiauninkų. 1859 m. surašymo duomenimis, Kauno gubernijoje tuo metu buvo daugiau kaip 988 tūkst. gyventojų, todėl dvarininkai su jiems priklausančiais valstiečiais sudarė apie pusę visų gubernijos gyventojų. Nors iš ankstyvesnių laikotarpių neturime tokių tikslių duomenų, reikėtų manyti, kad LDK visuomenė XVI–XVII a. pagal luomus buvo daug labiau santykinai pasiskirsčiusi bajorijos ir jos atstovams priklausančių valstiečių naudai.
Vertingiausia rankomis jau nebeatkuriamo materialinės dvarų kultūros palikimo dalis pražuvo gaisruose per karus, sukilimus, okupacijas ir revoliucijas. Nesukūrus aiškios kultūros vertybių išsaugojimo politikos, nemaža jo dalis tarpukariu iškeliavo į Lenkiją. Lietuvos muziejuose sukaupti rinkiniai atspindi tik nedidelę jau pražuvusios materialinės dvarų kultūros dalį. Be to, pagrindinę muziejų rinkinių dalį sudaro meno kūriniai, baldai, brangūs namų apyvokos daiktai, bet ne taip dažnai muziejai gali pasigirti senesniais kaip XVIII a. eksponatais. O materialinės kultūros sąvoka juk apima įvairias materialines žmonių veiklos apraiškas. Tai ir kasdienėje buityje naudoti virtuvės, stalo indai bei įrankiai, stiklo ir metalo dirbiniai, krosnių kokliai, baldai, ūkio padargai, įvairios paskirties įrankiai ir ginklai, taip pat apranga ir apavas. Kitą materialinės dvarų kultūros dalį sudaro statiniai: erdvinis ir vidinis dvarviečių ir dvarų pastatų suplanavimas, jų funkcinės paskirties ypatybės ir skirtumai, statybos technika ir naudotos medžiagos, juose veikusių ir labai įvairią produkciją gaminusių amatininkų dirbtuvių liekanos. Skaitant XVI a. ir ypač gausius XVII–XIX a. dvarų inventorius galima tiksliai įvardyti dvaruose stovėjusius pastatus, jų paskirtį, apytikrį suplanavimą ir dydį bei juose buvusį turtą. Bet niekas iš turimų aprašymų, tegu ir plačiausių bei išsamiausių, neatkurs nei konkrečių daiktų, nei pastatų vaizdo.
Dėl šių priežasčių Lietuvos dvarvietės – svarbūs ir įdomūs archeologiniai objektai, o jose slypinti informacija yra bene vienintelė, kuri nors ir pačiais bendriausiais bruožais galėtų papasakoti apie materialinę dvarų kultūrą nuo seniausių iki dabartinių laikų. Dvarai yra mažiausiai tyrinėta archeologinio paveldo dalis, o jų materialinė kultūra vis dar labai mažai visuomenei pažįstama. Žinias apie materialinę dvarų kultūrą papildė pastaruosius porą dešimtmečių atliekami įvairios apimties archeologiniai dvarviečių kasinėjimai, dažniausiai susiję su jose atliekamų statybos darbų ar tiesiamų komunikacijų vietų tyrinėjimais ir žvalgymais. Archeologinių tyrinėjimų rezultatai ir trumpos išvados nedidelės apimties straipsniais yra publikuojami tęstiniame leidinyje „Archeologiniai tyrinėjimai Lietuvoje“. Tyrinėjimų medžiaga plačiau beveik neskelbta, ką ir kalbėti apie išsamesnį jos apibendrinimą. Apie Punios piliakalnyje stovėjusio dvaro tyrinėjimus yra rašiusi Regina Volkaitė-Kulikauskienė (Punios piliakalnis, V., 1974). 1994 m. atliktų archeologinių Panemunės dvaro tyrinėjimų medžiagą esu paskelbęs „Lietuvos archeologijos“ 27 tome. Kaišiadorių muziejaus leidinyje apie Kruonį bus publikuojamas straipsnis apie Oginskių dvaro tyrinėjimus 2004– 2008 m.
Per pastaruosius du dešimtmečius teko tyrinėti pakaunėje esančias Kruonio, Mažųjų Lapių, Skarulių, taip pat Aristavėlės (Kėdainių r.), Žemosios Panemunės, Šuklių, Zyplių (Šakių r.) dvarvietes ir pilimis vadinamus Raudonės bei Panemunės dvarų rūmus. Šie dvarai istoriniuose šaltiniuose minimi nuo XVI a., žinomi jų savininkai arba įkūrėjai ir vėlesni valdytojai. Atliekami archeologiniai tyrinėjimai buvo labai nevienodos apimties – nuo keliolikos kvadratinių metrų Šuklių dvarvietėje iki 500 m2 Panemunės dvaro rūmų teritorijoje. Gautos informacijos vertė yra nevienareikšmė ir priklauso nuo tyrinėjimų pobūdžio bei jiems keliamų tikslų, o dažnai ir konkrečių uždavinių, nuo užsakovų požiūrio į tyrinėjimų reikalingumą, archeologinių kasinėjimų finansavimo ir, žinoma, sėkmės.
Tyrinėtų dvarų būklė gana skirtinga: Aristavėlėje telikusi tuščia dvarvietė su želdinių likučiais, o Mažosiose Lapėse, Skaruliuose ir Kruonyje dar stovi buvusių rūmų ir ūkinių pastatų griuvėsiai. Žemosios Panemunės dvare iki 1989 m. veikė ligoninė. Neblogai išlikusiuose Raudonės dvaro rūmuose nuo tarpukario mokomi vaikai, nuo 1954–1955 m. tebevyksta nesibaigiantis Panemunės rūmų restauravimas ir pritaikymas Dailės akademijos ir Dailininkų sąjungos reikmėms. Esantys arba būsimi dvarų savininkai turimą ar naujai įsigytą turtą nori pritaikyti savo reikmėms, dažnai keičia buvusių dvarų pastatų funkcijas, bet tik retas iš jų dvarvietėms ir dvarų pastatams nori sugrąžinti buvusią tiesioginę paskirtį.
Kaip bandymas pritaikyti dvarvietę ir joje stovinčius pastatus naujai paskirčiai minėtinas Žemosios Panemunės dvaras, kurio gerai išlikusiuose pastatuose Kauno akademinės klinikos 1990 m. bandė įkurti reabilitacinę neurochirurgijos įstaigą. Vienu metu atlikti kompleksiniai archeologiniai ir architektūriniai tyrinėjimai davė nelauktų ir įdomių rezultatų – jie kaip reta tenkino tiek užsakovo poreikius, tiek paveldosaugos interesus, bet, svarbiausia, naujam gyvenimui būtų prikėlę visą Žemosios Panemunės dvarą. Archeologinių tyrinėjimų metu gauti duomenys būtų leidę atstatyti nugriautą vakarinę buvusių mūrinių dvaro rūmų dalį ir atkurti architektūrinių tyrinėjimų metu rastus atvirų arkadų galerijomis puoštus reto grožio rūmų fasadus. Be to, šalia rūmų surasti ir buvusių mūrinių ūkinių pastatų pamatai, ant jų pastačius gydymo įstaigai reikalingus pastatus būtų atkurta ir buvusi dvaro aplinka. Tačiau atsiradus prieškariniams dvaro centro savininkams pradėti darbai nutrūko ir, kiek žinau, dabar dvaro pastatai tebėra apleisti, o jų ateitis ir likimas visiškai neaiškūs.
Kitai kategorijai priklauso dvarvietės, kurių teritorijoje tėra išlikę buvusių pastatų griuvėsiai arba jų vietą težymi želdinių likučiai. Jų dabartinė padėtis yra netgi geresnė už gerai išlikusius, bet šiuo metu apleistus ir be priežiūros paliktus dvarus. Nemaža jų dalis buvo sudeginti ir sugriauti per pastaruosius kelis amžius vykusius karus ir mūsų dienų sulaukė apgaubti tarsi paslapties, romantikos ir net vietinių gyventojų pagarbos aura. Aišku, kad jų autentiška paveldo apimtis kasmet vis mažėja, ir guodžia nebent tai, kad šis procesas vyksta natūraliai, be ypatingų pastangų ir kišimosi. Kita vertus, jie yra ypač įdomūs kaip archeologinio tyrinėjimo objektai, nes juose išliko tai, kas atsidūrė po sunaikintų dvarų degėsiais ir griuvenomis. Prievarta užbaigę egzistavimą, po žeme jie išsaugojo iki šių dienų nepakitusią planinę ten stovėjusių pastatų struktūrą ir tuos buvusio turto likučius, kurie liko neišgrobstyti ir nesudegė per gaisrus.
Teko žvalgyti tokio likimo sulaukusį Skarulių dvarą, esantį kairiajame Neries krante, kiek į rytus nuo Jonavos. Istoriniuose šaltiniuose ši vietovė minima nuo 1522 m., kai keli Kauno pavieto bajorai ten pastatytai naujai bažnyčiai užrašė Lipnikų dvarą su žeme, baudžiauninkais ir kitais turtais. XVI a. pabaigoje dvarą nupirko Skorulskių giminė. Yra žinoma, kad 1597 m. Baltramiejus Skorulskis dvarą pardavė broliui, Kauno pavieto maršalkai Andriui Skorulskiui. Naujasis savininkas buvo daug keliavęs, XVII a. pradžioje lydėjęs Mikalojų Kristupą Radvilą Našlaitėlį kelionėje į Jeruzalę. Minima, kad jam ten labai patikusi bažnyčia, jos pavyzdžiu apie 1616 m. ir buvo pastatyta Skarulių bažnyčia. Tai patvirtina ir jos varpe esantis įrašas: „Pono Andriejaus Skorulskio, Jeruzalės kavalieriaus, rūpesčiu šis varpas Skarulių bažnyčiai nulietas 1616 m., o mano, Rapolo Zigmanto Skorulskio, Kauno maršalkos, po Maskvos sunaikinimo perlietas…“ Archeologiniai tyrinėjimai parodė, kad per karą su Maskva ne tik nukentėjo bažnyčia, bet ir buvo sudegintas dvaras, toje pačioje vietoje jis jau niekada nebuvo atstatytas. XVIII a. pradžioje Skarulių dvaras atiteko grafų Kosakovskių giminei, jame gimė Vilniaus vyskupas Juozapas Kazimieras Kosakovskis (1794 m. už prorusišką politiką jis buvo pakartas Varšuvoje). 1822 m. sudarytame plane pažymėta, kad dvarui priklausė 80,6 ha žemės, dvarvietėje buvo 10 pastatų ir atskiras sklypas su malūnu. Iki šių dienų dvarvietėje išliko tik XVIII a. mūrinio svirno griuvėsiai su skliautuotomis rūsio ir pirmo aukšto patalpomis, bet ir jis 2011 m. buvo savavališkai nugriautas.
Archeologinių žvalgymų metu gauta informacija pranoko lūkesčius. Buvo rastos XVII a. viduryje sudeginto medinio Skorulskių giminės dvaro rūmų liekanos ir XVIII a. mūrinio pastato pamatai, priskirtini grafams Kosakovskiams. Dvarvietėje rastoji buitinė keramika ir krosnių kokliai įvairove ir kokybe nesiskyrė nuo tuo metu miestuose naudotų gaminių – atrodytų, kad didesnioji jų dalis buvo atvežta iš Kauno ir Kėdainių. Dvare galėjo būti gaminami tik virimo puodai. Stebina dvaro pastate stovėjusių krosnių koklių įvairovė: net nedidelės apimties tyrinėjimų metu rasta per 40 skirtingo ornamento koklių, datuotinų XVI–XVII a. Toks radinių kiekis vienoje vietoje retai aptinkamas ir tyrinėjant senuosius miestus. Dvarvietėje rasti stalo indų fragmentai pagal gamybos technologiją priklausė geriausiems to meto buitinės keramikos pavyzdžiams. Importuotos keramikos rasta labai mažai, bet tai galima paaiškinti ir nedidele tyrinėjimų apimtimi.
Pirmuosiuose tiek didžiojo kunigaikščio, tiek bajorų dvaruose XIV–XV a. stovėjo tik mediniai pastatai. Dvarvietėse palyginti retai aptinkama ir XIV–XVI a. pradžia datuojamų radinių. Didesniąją šio laikotarpio radinių dalį sudaro virimo puodai, dažnai puošti bangelių, įstrižų įbraukimų ir horizontalių linijų ornamentu. Retai aptinkama redukuotos, XV a. datuojamos keramikos. Todėl atrodytų, kad iki XVI a. pradžios (su retomis išimtimis) kasdienė LDK dvarų buitis beveik niekuo nesiskyrė nuo dvarus supančių kaimų ir pavaldžių valstiečių buities, o materialinės kultūros skirtumai greičiausiai pasireiškė prabangos daiktais ir ginkluotės kiekiu bei kokybe. Šį teiginį patvirtintų ir Senųjų Trakų piliavietės, pagal istorinę tradiciją laikomos kunigaikščio Kęstučio rezidencija, ir šalia esančios gyvenvietės tyrinėjimai. Didžiąją ten aptiktų radinių dalį sudaro vadinamoji tradicinė lipdyta keramika, nes rastos vos kelios importuotų, žiestų ir glazūruotų indų šukės.
Mūrinių dvaro rūmų pastatų atsiradimas LDK tiesiogiai sietinas su žemės ūkio reformomis, vykdytomis XVI a. viduryje. Per Valakų reformą, pradėtą vykdyti 1557 m., sunormintas ir sutvarkytas visų pirma didžiojo kunigaikščio, o vėliau ir stambiųjų feodalų dvarų valdymas ir nustatyti iš jų gaunamų pajamų dydžiai bei galutinai suformuota luominė to meto visuomenės sudėtis. Šių reformų būtinybę nulėmė tiek minėtos vidinės, tiek išorinės priežastys. Vakarų Europoje XVI a. ėmė augti paklausa, aišku, ir žemės ūkio ir miško produktų kainos. Olandija, Švedija, Anglija pirko grūdus, kanapių pluoštą, galvijų mėsą, miško medžiagą, pelenus, vašką. Jau 1547 m. didysis kunigaikštis dvarų valdytojams nurodė atliekamus grūdus gabenti į Karaliaučių ir Dancigą arba parduoti vietinėse rinkose. Išaugusia paklausa žemės ūkio produktams netruko pasinaudoti ir bajorai, reikalaudami teisės be muitų eksportuoti savo dvarų produkciją. Teisė be muito gabenti į užsienį medieną, javus bei gyvulius ir be muito įsivežti karo reikmenis jiems buvo suteikta 1559 m. Vėlesnės privilegijos (1588 m. Lietuvos Statutas) dvarininkams sudarė sąlygas be muitų išvežti ir įsivežti beveik visas tiek būtinąsias, tiek prabangos prekes. Pagerėjusi turtinė padėtis tiek magnatams, tiek provincijos šlėktoms XVI a. pabaigoje–XVII a. pirmoje pusėje leido pradėti statyti mūrinius dvarų pastatus. Ekonominė padėtis ir su ja susijusi mūrinių dvaro pastatų statyba buvo panašios tiek LDK, tiek Lenkijos Karalystėje. Tik Lenkijoje šie procesai prasidėjo jau XVI a. pirmoje pusėje.
Vakarinėje LDK dalyje mūrinės dvarų rezidencijos XVI a. antroje pusėje–XVII a. pradžioje buvo pastatytos Kruonyje, Rokiškyje, Alšėnuose, Panemunėje, Raudonėje, Gaidžiūniškėse, Siesikuose, Raudondvaryje, Mažosiose Lapėse ir daugelyje kitų vietų. Įdomu, kad tūriu didžiausius dabartinės Lietuvos teritorijos dvaro rūmų pastatų kompleksus XVII a. Panemunėje ir Raudonėje pastatė su Lenkijos karaliaus ir Lietuvos didžiojo kunigaikščio Stepono Batoro dvaro aplinka siejamos Kiršenšteinų ir Eperješų giminės. Jos ypač plačiu mastu prekiavo mediena ir iškirto sengires nuo Druskininkų iki Smalininkų. Tačiau iškirtus miškus ir pasibaigus lengvai gaunamoms pajamoms šių rūmų kompleksai nebuvo užbaigti, o statytojų palikuonys šių pastatų net nepajėgė reikiamai prižiūrėti.
Pasikeitė praturtėjusios bajorijos poreikiai, bet – svarbiausia – galimybės juos patenkinti. Pasikeitimus vakarinės LDK dalies materialinėje dvarų kultūroje XVI–XVII a. liudija ir per pastaruosius keliolika metų dvarvietėse atliktų įvairios apimties archeologinių tyrinėjimų duomenys. Daugelyje tyrinėtų dvarviečių vyrauja XVII–XVIII a. arba XVI a. antra puse–XVIII a. datuojami archeologiniai radiniai. XVI a. pradžioje dvarvietėse atsiranda, o nuo šio amžiaus antros pusės jau dažnai randama profesionaliai žiestos, plonasienės, oksidacinėje aplinkoje degtos ir glazūruotos įvairios paskirties buitinės keramikos, importinių stiklo, fajanso, porceliano indų bei statybinės keramikos ir statybinės paskirties metalo dirbinių. Šie iki šiol nenaudoti gaminiai į dvarus buvo atvežami iš artimiausių miestų, galbūt ir iš kelionių po užsienio kraštus. Nors Lietuvos dvaruose atsirado naujovių, kone iki pat jų sunaikinimo buvo plačiai naudojami ir vadinamieji tradiciniai lipdyti virimo puodai ir kitos paskirties virtuvės indai. Tai bene išskirtinis Lietuvos dvarų materialinės kultūros bruožas.
XVI a. pirmoje pusėje dvaruose atsirado puošnios ir įvairiaspalvės puodyniniais ir plokštiniais kokliais puoštos krosnys, dažniausiai jos buvo kone pagrindinis interjero akcentas. XVII a. pirmoje pusėje ypač paplito mada statyti krosnis, kurių kokliai buvo puošti giminės herbais. Tokių koklių aptikta beveik kiekvienoje tyrinėtoje dvarvietėje, o Panemunės dvare surasti net septyni, Kruonyje – keturių krosnių koklių variantai, puošti Eperješų ir Oginskių giminių herbais. Nustatyta, kad Panemunės ir Kruonio dvaruose nemažai krosnių koklių buvo atvežti iš Kauno, Aristavėlės dvare – iš Kėdainių, Skarulių dvare – iš Kėdainių ir Kauno.