Gražus tarsi Dievas paršelis
SARA POISSON
Aš klausau, kaip vėjas
Šiurena lapuos; lyginu jo balsą
Su tyluma be krašto…
Giacomo Leopardi, „Begalybė“
Riesta rausva knyslelė su dviem šilumą skelbiančiomis angutėmis, puriu blakstienų žiedu apsuptos žydros rainelės. Nužydėjusių gėlių pūkuotas galvutes primenantys ausyčių šaukšteliai su vos regimu šerelių dengiamu kraujagyslių tinkleliu. Tobulai skeltos kanopėlės. Glotnią papilvę rėminančios keturios rausvos kojytės sklandžiai sujungtais lanksčiais sąnariais, apautos permatomomis šilkinėmis kojinaitėmis… Gyvybės ir grožio pliūpsnis… pernelyg, pernelyg primenantis žmogaus kūną. Ir kažkuo jį pranokstantis.
Panašiuose vaizduose tiksi griaunanti galia. Panašumas pajėgus išgydyti apetitą kiaulienai ir susprogdinti žmogaus grožio standartus.
Ar tikrai trisdešimtmetė gražuolė yra gražesnė už trijų dienų paršelį? Ir ar tikrai žmogus gražesnis už kiaulę? Kalbėti apie tai netaktiška? O gal manote, kad tokie sugretinimai šventvagiški, lygiai kaip iš jų gimę klausimai – velniški?
Tokie svarstymai yra pertekliniai, jiems trūksta skonio ir saiko, jie panašūs į liguistos vaizduotės sukeltą nerimą, kai prieblandoje ar tolumoje daiktai ir šešėliai ima atrodyti lyg mūsų tykančios pabaisos, žvėrys, plėšikai. Tai sunkiai išvengiama. Pasaulio pavidalus lydi panašumo prakeiksmas. Jis atveda į palyginimo pagundą. Pasidavę jai galbūt patirsime mistinę vienovę. Tačiau galime būti pastūmėti ir į skausmingą individualumo, unikalumo, pranašumo ar nepilnumo, nevisavertiškumo atskirtį. Arba būti išjudinti priverstinio balansavimo ant peilio, atidalijančio artimą-panašų ir tolimą-nepanašų, ašmenų.
Grožio akivaizdoje vienovės ir vienatvės prieštaros kuria spindulingos nuostabos ir gyvybinės energijos lauką, kuriame mūsų širdies tvinksniai panašūs į įelektrinto daikto spragsėjimą. Iš šio panašumo branduolio srūvantis svaiginantis ozono kvapas verčia įkyriai, nesąmoningai, bemaž nevaldomu žodžių srautu nepaliaujamai skelbti visų pavidalų panašumą į kitus pavidalus, kurie neišvengiamai įtraukti į aibes skirtingų, viena kitą dengiančių panašumo sistemų.
Žemuogių ir braškių panašumas vaikystėje man atrodė įkvepiantis ir malonus tarytum jauki seserystės dovana. Prie jos prisidėjo mėlynių ir vaivorų giminystė, katės ir šuns, kūdikio ir paršelio panašumas, dar vėliau – karvės pieno ir sojų pieno paralelė. Žaižaruojantis vyriškumo ir moteriškumo kokteilis, kurio svarbiausias bruožas – ne perskyros, o žaižaravimas, kurio lytis neatpažįstama, turinti visų įmanomų lyčių bruožų.
Būdama vaikas, į šaukštelį įsiberdavau cukraus ir kaitindavau virš dujinės viryklės liepsnos, kol pagelsdavo, suputodavo, į šnerves įsigaudavo degėsių ir karamelės kvapas. Penkių kvadratinių metrų virtuvėlėje jis buvo svetimas ir bemaž prabangus. Buvo sunku įsivaizduoti, kad už tokį kvapą nereikės mokėti. Sustingęs degintas cukrus primindavo turguje parduodamus cukrinius gaidžiukus ant pagaliukų. Ši žaibiškai savo rankomis sukurta daiktų giminystė man teikdavo nepaaiškinamą džiaugsmą. Jis viršijo malonumą, kurį patirdavau liežuviu. Naujasis sukurtosios giminystės malonumas kompensuodavo iš nekantrumo į karštą cukrų nusvilinto liežuvio peršėjimą.
Pasaulio giminiškų ryšių dauginimas ar jų atpažinimas reiškė didėjantį pasaulio saugumą. Panašiais ryšiais sutvirtintas pasaulis atrodė lengviau suvokiamas, patikimas. Galbūt tokios padėties siekis priskirtinas vaikiškumui, nebrandumui, kuris veržiasi dauginti tai, ko jam trūksta. Teiginyje, kad metafora nevirtęs tiesioginis palyginimas terodo stebėtojo, suvokėjo, juolab – poeto silpnumą, yra tiesos. Mat palyginimas tiesia jungtį, diegia saugumą, tuo tarpu metafora kuria savarankišką daiktą, jame panašumas yra unikali savastis, kuriai tik suteikiamas vardas. Tad palyginimų pasaulis iš dalies yra būties saugumo siekiančio ir jį kuriančio vaiko pasaulis – net jei jis pagrįstas genialia Charleso Darwino rūšių atsiradimo ir vystymosi schema. Savarankiškam, į nieką nepanašiam fenomenui šioje sistemoje nėra vietos, kaip ir savavališkai kūrybos aistrai, traukančiai panašumo ir saugumo ryšius lygiai taip, kaip savavališkai juos iš nieko padirbo Dievas, kurdamas žmogų pagal savo paties panašumą.
Vis dėlto vieną dieną sąmoningai (ir gana aistringai) besaikėmis ir demonstratyviomis palyginimų kaskadomis sugrioviau savo pačios keletą metų gerbtą sistemą, kurioje metafora buvo aukštesnė palyginimo fazė. Sukūriau palyginimų valstybę, kurioje sukriošusi karalienė metafora buvo nuversta nuo sosto. Nebeatsigavusi nuo šio smūgio, išdabinta nėriniais lyg žiedlapiais, ji labiausiai tiko atgulti į prabangų karstą, panašų į pumpurą.
Visa tai padariau lygybės, vienovės, laisvės vardu. Kaip ir daugelis žudikų, kurie nėra samdomi ir kuriems uždarbis mažiausiai rūpi. Pasielgiau kaip daugelis paauglių, besiveržiančių iš vaikiško saugaus pasaulio tarsi iš kiaušinio lukšto.
Augti pasaulyje, kuriame atrandi į save panašių vaikų, kačiukų, šuniukų, zuikučių, panašų į save ir vienas į kitą tėtį, mamą bei kaimynus, buvo gana saugu. Vėliau, kartojant vaikystėje išmoktą gretinimų schemą, kitoje lytyje atrastas, o gal tiesiog sukurtas „sielos panašumas“ pateisino iš lyčių skirtingumo kilusį geismą – tarytum apvelkant jį uniforma, pridengiant pavojingus jo aštrumus.
Su amžiumi, kai įvairiopa skirtingumų trauka jau pasilpusi ir kai įstengi atsitraukti tiek, kad pažvelgtum į šį geismą iš šalies, iš aukšto ar netgi iš nuolankaus nusižeminimo, atrandi aukštesnio laipsnio panašumų, galbūt net patį panašumų branduolį, virpantį ir tarytum besikvatojantį iš čia nuvainikuoto panašumo ir skirtingumo (tik tas, kas panašus, gali būti įvardijamas kaip skirtingas). Čia, mistiniame pavidalų šaltinyje, centre, jie panašūs lyg du nuogi naujagimiai. Galbūt net vienodi kaip mažo vaiko ir seno žmogaus veidai, kai tuodu ką nors įtemptai stebi ar susimąstę žvelgia į tolį lyg norėdami žvilgsniu kažką sugauti, sulaikyti: įtemptos ir iššieptos lūpos, kurios galėtų reikšti ir malonumą, ir nepasitenkinimą, kartais pražiota burna. Veidai be savigynos kaukių, veidai asmenų, kuriems jų stebėtojas ir jų permanytojas dar neatrodo ar jau neatrodo pavojingas.
Čigoniukų, kurie atklysdavo į mūsų kolektyvinio sodo pakraštį – ten iš pradžių stovėjo rakinama medinė įrankių dėžė, – veidai nebuvo panašūs į senių ar išsiviepusių kūdikių. Turbūt jie, nors ir tamsesni, buvo panašūs į mano veidą su smalsiomis akimis. Mus siejo noras turėti mažą šuniuką. Tokį neseniai man buvo padovanojęs tėvas. Vyresnysis, gal septynerių metų, čigoniukas už gyvulėlį man siūlė lenktinį peiliuką. Vienintelė mano baimė tuo metu buvo, kad siūlymų laikas baigsis, ir negavusi šuniuko ši nuostabi, kaip man atrodė, delegacija mūsų sodo pakraštyje nebepasirodys niekada.
Tamsios čigoniukų akys, ilgos ir tankios blakstienos, rusvos rankytės juodomis panagėmis, purvo paryškintos delnų linijos buvo kerintis reginys – jis išliko mano nuosavybė tol, kol galėjau tai matyti. Šis grožis buvo mano ir mane puošė, žiūrėdama į jį jaučiausi gražėjanti, panašėjanti į savo reginį, panašumo ir bendrumo pakylėta.
Vėliau, kai mieste čigonės pasibelsdavo į buto duris išmaldos ir kai jas pakviesdavau į vidų, many atgydavo kadaise pasėta panašumo sėkla, ir aš būdavau tikra, kad mano pasitikėjimas mūsų panašumu padidins mūsų žmogišką, mūsų moterystės bendrumą. Tikėdavau, kad mano pasitikėjimas jei tik nesunaikins, tai bent jau atitolins jų pašaukimą ką nors iš manęs nugvelbti.
Įvairiais atvejais šią pakilią bendrumo nuojautą ir galimybę man pažadindavo kita lytis, kita rūšis, kita kalba, kita tauta. Būdama jauna, tikėjau savo panašumu į senius, dabar tikiu savo panašumu į tuos, kurie mane mato kaip senę. Tikėjau, kad panašumas yra duotybė arba man duodama jo medžiaga, iš kurios galiu tą panašumą susikurti. Lūkestis pabusdavo kartu su suvokimu, kad bendrumą reikia užsidirbti, nusipelnyti ir kad tai taps dovana įveikus baimę, rizikuojant kažką prarasti. Kad siekdamas šio panašumo ir bendrumo būtinai ko nors neteksi – saugumo ar net dalies turėtos gerovės. Teks kažką paaukoti.
Rugpjūčio pradžią daugiabučio kieme paženklino banko teritorijos patvoryje pradėję rausti obuoliukai. Vaikai draskė neprinokusius vaisius, kurie apgaulingai panašūs į skanius. Bandė vieną obuolį po kito. Atrodo, kad kiekvienas kąsnis juos pamažu priartino prie jų išsiilgtojo skonio. Vėlų vakarą tamsoje kartu su vaikų čiauškesiu išbyrėjęs, per jėgą išpurtytas derlius tapo trapia, tačiau dar tvirtesne panašumo jungtimi tarp prinokusio ir neprinokusio, skanaus ir neskanaus. Tupėdama trečio aukšto buto inkile jaučiau savy pažadintą gailestį obeliai ir erzulį dėl netvarkos, lygiai kaip ir skaustelėjusį prisiminimą apie savo pačios vaikystėje skanautus žalius obuoliukus.
Rūgštį burnoje paversti skanėstu kur kas lengviau dviese, šalia girdint dar vienų dantų triauškesį ir saldžiarūgštį patvirtinimą, kad „visai skanu“. Prisiminimas apie šią vaikiško dueto alchemiją šiandien atrodo toks panašus į laimę. Ar tik ne dėl to, kad tai, ką prisimenu kaip laimę, nebepasiekiama ir nebeįmanoma patikrinti, ar laimė tikra.
Maži paršeliai, kuriuos vaikystėje tekdavo matyti ir čiupinėti Nausėdžių kolūkio fermoje ir to paties kaimo vienkiemio tvartelyje, atrodė tokie gražūs, kad turėjo būti dar ir laimingi. Nuostabūs ir nekalti gyvulėliai man buvo nuostabaus gyvenimo ženklas, be žodžių nurodantis tai, ką šiandien pavadinčiau džiaugsmingu išsipildymu.
Būti tokiu gražiu paršeliu su riesta uodegėle, kaip man tada regėjosi, buvo neginčijama laimė. Ir argi drįsčiau tuo suabejoti netgi dabar? Juk turbūt iš dalies šio grožio ir laimės paveikti žmonės garbina paršelius, kai iškeptus ir išpuoštus paguldo garbingiausioje stalo vietoje – pačiame simbolinio rojaus centre. Tam, kuris tai padarė pirmas, paršelis turėjo atrodyti ir gražus, ir laimingas, ir švarus. O kadangi šios savybės priskiriamos dieviškumui, tai visiškai nepiktžodžiaudami galėtume sakyti, kad paršelis panašus ir į Dievą, ir į jo sudėtingiausią kūrinį žmogų.
Anomis Nausėdžių kaimo dienomis kuo tvirčiausiai žinojau, kad ši paršelių laimė yra gerbtina ir netgi garbintina. Pamenu, kaip troboje išsireikalavau besiraitančios baltos gumelės galą, žiogelį ir kaip tai padėjo man tapti bent kiek panašiai į uodeguotą gyvulėlį. Kurį laiką kriuksėdama ir linksmindama suaugusiuosius ropinėjau po kambarius keturiomis. Mane siautė šypsenos, juokas ir skatinančios replikos. Leido manyti, kad mano tikslas būti panašiai į laimingą paršelį ir džiuginti kitus taip, kaip gyvulėlis pradžiugino mane, pasiektas.
Vaidindama laimingą paršelį, kurio nebuvo galima nemylėti ir kuriuo privalėjome džiaugtis, išgyvenau vieną pirmųjų savo bendrumų, panašumų. Jau turėjau vienovės ir universalijų užkratą. Jis niekur neprapuolė – iki šiol man neleidžia pernelyg aistringai mėgautis fenomenais, kiekvienoje individualybėje atverdamas storiausius paveldo ir panašumų klodus.
Mano mokyklos suolo draugei labiau už paršelius patikdavo žirgai, todėl ji neabejodama įtraukdavo mane į arkliukų žaidimą. Plevėsuodamos pavadžius imituojančiais išrištais kaspinais, plaikstydamosi juostelėmis ar šalikėliais mudvi šuoliuodavome ar risnodavome per tuometinę Lenino aikštę Panevėžyje.
Mano pradinių klasių draugė norėjo būti panaši į arkliuką, o aš į savo draugę, kuri man atrodė graži ir laiminga. Tokia, tiesą sakant, ji man atrodo iki šių dienų, nors jau seniai paskui ją nebešuoliuoju.
Ar kai buvau šešerių, šlapintis stovėdama bandydavau ir į berniuką panaši būti norėdavau dėl to, kad berniukai man atrodė gražesni ir laimingesni nei mergaitės? O gal dėl to, kad, gimusi mergaite, kažkam atrodžiau lyg nelauktai iškritusi netikusi korta? Tėvas niekada neslėpdavo, kad vietoj dukters būtų mieliau turėjęs sūnų, kurio „broliuko“ pavidalu man linkėdavo ne vienas pažįstamas. Tomis dienomis veidrodyje pradėjau ieškoti savo panašumų į berniuką.
Galbūt gimusi berniuku būčiau labiau mylima, suteikusi kažkam daugiau džiaugsmo? Kaip ten bebuvę, veidrodis man rodė, kad skirtumas tarp berniuko ir mergaitės nėra toks didelis ir kad labai panorėjusi galiu būti ir tuo, ir ana. Be to, tikėjau, kad asmeniui, kuris turi mergaitės ir berniuko savybių, tiesiog privalu visas šias savybes puoselėti. Tarsi jos būtų panašios į augalus, kuriuos būtina laistyti ir kitaip prižiūrėti, jei norime juos išsaugoti. O kadangi tai panašu į tausotinus gyvybės pavidalus, išsaugoti savo moteriškumą ir vyriškumą tiesiog būtina. Nes juk daugiau, kaip tada tikėjau, visada geriau nei mažiau. (Ar šią ydingą nuostatą skatino įvairiopa septintojo dešimtmečio ir mūsų šeimos stoka?)
Bandymai šlapintis stovomis man buvo vienas iš slaptų ano tikėjimo į manyje įsikūrusį vyriškumą ir moteriškumą išpažinimų.
Vaikystės prisiminimai panašūs į sapnus. Juos galima atgaivinti laisvai restauruojant, nutolstant nuo pirminių prasmių be didesnės graužaties, nes juk šios pirminės prasmės augo ir keitėsi kartu su mumis nepastebimai, nevalingai, dėsningai. Kai kurie vaikystės nutikimai – lyg plastilininės figūrėlės, jos atsiduoda rankų šilumai ir mielai leidžiasi keičiamos, daugelį pasikeitimų lydintis skausmas joms svetimas.
Žengti į vaikystės prisiminimų miestą bemaž tolygu naujai patirčiai: tuos pačius dalykus regi suaugusio žmogaus akimis ir dėl to jie jau nėra tie patys. Toks suvokimas dargi paskatina savivalę, atmetant pareigą prisiminti savo vaikišką savijautą ir dėl kokių nors miglotų tikslų paversti ją muziejine brangenybe, asmeninio gyvenimo relikvija. Juk tai, ką patyrėme būdami vaikai, vis dar gali būti mums naujų pasaulių kūrimo žaliava, naujų pasaulių puošmenos, gėlių girliandos, tuščias mąstymo erdves užpildantys nauji daiktai, panašūs į tuos, kuriuos su pasitikėjimu meistraudavome vaikystėje.
Ar mūsų vaikystės valtelės, lėktuvėliai, tvirtovės buvo kažkas visiškai naujo? Neretai jie tikrai turėdavo kokią nors beprotišką detalę ar savybę, kurios nurašomos vaikiškumui. Tačiau pagrindinis jų bruožas buvo panašumas į ką nors, su kuo jau buvome susidūrę, ką buvome čiupinėję, bent jau matę kino filme. Mes lipdėme ir meistravome kažką panašaus, nesąmoningai jungdamiesi prie mums nesuvokiamos daiktų ir veiksmų pasaulio sistemos. Suvokėme ją esant patikimą, teisingą, galbūt net amžiną. Kurti ką nors panašaus į jau esamą atrodė prasminga, o juk už tai, kad padirbdavome kažką atpažįstamo, kažką pakartojančio, būdavome giriami. Siekti panašumo mums reiškė siekti gėrio ar net paties Dievo.
Nors ankstyvoje vaikystėje Dievo buvimas man neatrodė svarbiausias gyvenimo dalykas, padirbti ką nors panašaus ar tapti į ką nors panašiam buvo neginčijamai svarbu. Gali būti, kad tam tikru metu tai buvo svarbiausias mano gyvenimo įsakymas. Suvokiau jį be žodžių, be liepimo ir būtinybės kam nors atsiskaityti ar net būti įvertintai. Manyje budo balsas, kuriuo pati save vertinau kur kas patikimiau nei kas nors kitas. Juolab kad siekiant panašumo į ką nors jau esamą tekdavo naudotis nelegalia medžiaga. Atsikirpti iš motinos suknelei skirto audinio skiautelę, neimant į galvą, kad vėliau gali būti demaskuota. Slapta pasigražinti motinos lūpdažiais ar pasimatuoti jos nėriniuotą apatinuką.
Ar norėjau būti panaši į motiną, moterį? Į tėvą ar kaimyną stalių Joną panaši norėjau būti netgi labiau nei į man pažįstamas moteriškosios lyties būtybes. Lyties tapatybė man neatrodė neperžengiama. Būti panašiai vien tik į moteris man atrodė ribotumas ir dargi skriauda. Tą, ką galima išmokti ir į ką galima tapti panašiam, išmokti buvo privalu. Buvo garbinga ir būtina supanašėti, tiksliau, įgyti lankstumo ir daugiau galimybių.
Būdama vaikas, save ir kitus žmones suvokiau kaip žmogaus medžiagą, kurios branduolyje yra visi žmogiškų galimybių daigai. Man ilgai buvo nesuvokiama, kaip kažkas gali neišspręsti algebros uždavinio, kuris įtrauktas į vadovėlį kaip tik dėl to, kad yra išsprendžiamas ir kad ne vienas žmogus jau yra jį išsprendęs. Kartais tekdavo pavargti, bet šis vargas buvo privalomas, norint sau patvirtinti, kad esu panaši į ekspertų sumeistrautą tam tikro amžiaus vaiko modelį.
Universalaus žmogaus idealą susikūriau pati. Buvo nesuprantama, kodėl moteriai galėtų nederėti staliaus profesija ir kodėl ji negalėtų dirbti statybininke, užuot buvusi virėja ar siuvėja.
Močiutės, pas kurią augau, kaimynas Jonas turėjo nedidelę dirbtuvėlę su varstotu ir nesudėtingomis elektrinėmis medienos apdirbimo staklėmis. Tuo metu tai buvo pagrindinis Jono darbas, kuriuo jis prisidurdavo prie savo invalidumo pensijos. Buvo kurčnebylis.
Dirbtuvėlė buvo po vienu stogu kaip ir močiutės malkinė, į ją buvo galima patekti pro tas pačias duris nesukeliant įtarimo. Malkinės kairėje buvo pjūklai ir pjūkleliai, plaktukai ir vinys. Perpjauti lentelę buvo kur kas lengviau suspaudus ją varstoto gniaužtais. Plaktuku sumuštų pirštų skausmą nuslėpti galėjai lengviau nei plaktuko kaukšėjimą, jeigu tik Jonas būtų galėjęs tai girdėti. Tačiau jis negirdėjo, o močiutė galėjo kuo ramiausiai manyti, kad dirbtuvėlėje triukšmą sukėlė pats Jonas.
Lentų atraižos kurį laiką gulėdavo krūvelėje, buvo aišku, kad imant jas dera atsiklausti. Radusi Joną dirbtuvėlėje, kad ir nenoromis, taip ir padarydavau. Užtekdavo parodyti staliui lentutę, ir jis šypsodamasis linksėdavo galvą, murmėdamas panosėje: „Imk, imk.“ Jono plaukai ir languoti marškiniai kvepėjo pušimis, veidą nušviesdavo dovanojančio žmogaus džiaugsmas ir pasitenkinimas.
Vis dėlto kuriamo daikto idėja užvaldo taip, kad greičiau privers keisti įstatymus nei jiems paklusti, jeigu pasirodytų, kad įstatymai trukdo kurti. Todėl žengiama negaištant, nesivarginant įsitikinti savo veiksmų adekvatumu įstatymams. Dėl šios priežasties ne vienas lėlių baldelis anomis dienomis buvo padirbtas neturint leidimo, kuris greičiausiai būtų buvęs duotas ir netgi tėviško švelnumo palaimintas.
Dabar galėčiau leisti sau tarti, kad staliaus Jono akys buvo nestiprios juodosios arbatos spalvos, lūpos putlios ir raudonos, skruostai skaistūs. Prisirpusi burna šypsojosi ir liūdėjo vienu metu, džiaugsmas ir liūdesys neišsitekdavo akimirkoje, mokydami mane apie visų dalykų dvipusystę, laimingumą ir nelaimingumą abiejose monetos, veiksmo ir jausmo pusėse.
Jis buvo gražus vyras. Tai galiu pasakyti dabar, o anuomet tiesiog žinojau be žodžių. Nerūkė, kalbėjo tyliai, nosiniu balsu, veikiau murmėdamas nei šnabždėdamas. Derėjo su dalykais, kuriuos galėjai pavadinti švelniais ir jaukiais. Buvo verta ir garbinga suprasti, ką murma Jonas, lygiai kaip buvo verta ir garbinga murmėti.
Mano įprotis negarsiai kalbėti ir tam tikras drovumas, kai tenka šaukti, iš dalies yra išmoktas iš kurčnebylio staliaus. Susijaudinusi neretai imu skardenti, kartais tenka garsiau kalbėti scenoje, tačiau niekas neprivers šių dalykų susieti su kalbėjimo gėriu ar kokybe. Niekas manęs neįtikins, kad murmėti panosėje yra nepagarba klausančiajam.
Murmėjimas yra geras kalbėjimo būdas, ir įsiklausyti į jį bei suprasti – palaimintas ir palaimingas žmogiškas veiksmas.
Gali būti, kad anomis dienomis nebuvo kito, kuris Jono murmėjimo būtų klausęsis taip įdėmiai ir su tokiu džiaugsmu. Tikėtina ir tai, kad niekas kitas jo taip gerai nesuprato ir nemylėjo.
Šiandien man atrodo, kad mudviejų meilė buvo abipusė, ir todėl visiškai natūralu, kad norėjau būti panaši į kaimyną Joną. Nedemonstratyviai, natūraliai, esmingai.
Lygiai kaip jis tyliai pro malkinę įsmukdavau į dirbtuvėlę ir padirbdavau tai, kas pridera. Ką reikia, nupjaudavau, ką reikia, sukaldavau. Ką reikia, kaukštelėdavau plaktuku – pirštams buvo privalu tai patirti – ir pajusdavau skausmą. Kur kas labiau skaudėdavo nulinkus viniai. Tai nebuvo Jonui ir tajai, kuri siekė panašumo į meistrą, tinkama kokybė. Kreiva vinis reiškė nesėkmę, nesaugumą. Mane užkaitindavo gėda, išmušdavo prakaitas. Nulenktoji turėdavo būti kuo greičiau pašalinama iš meistravimo scenos, dar nespėjus jai užimti vietos mano atmintyje.
Visa, kas buvo lovomis, stalais, kėdėmis, spintomis, indaujomis, sofomis ir foteliais mano mintyse iki įžengiant į dirbtuvėlę, joje virsdavo lovele, staliuku, kėdutėmis, spintele, indaujyte, sofute ir foteliuku. Kažkurią dieną visus juos dar ir nudažiau rudais latviškais emaliniais grindų dažais. Jie nesiliovė blizgėti saulėje ir išdžiūvę, skleisdami svaigų dvelksmą.
Šiandien būtų galima tarti, kad šventiškas dažų kvapas ir blizgesys buvo tai, į ką norėjau būti panaši anuomet. Šis siektinas panašumas nesuvokiamu būdu buvo sukurtas mano džiaugsmo dėl savo meistrystės vaisių zonoje. Buvo panaudoti dažai, kuriuos tuo metu daugelis bemaž dievino. Pastarojo dieviškumo turbūt liko mano šnervėse, plaučiuose ir akių dugne. Kol kas nepavyko jo išsiplauti.
Dievas, jeigu jis yra, neabejotinai turi panašumo į džiūvančius šviesiai rudus latviškus emalinius dažus su ochros atspalviu ir blizgesiu, kurio skonis juntamas ties liežuvio šaknimi, gomurio gilumoje.