Kai norisi švelnaus
AGNĖ ALIJAUSKAITĖ
Sigitas Parulskis. Prieš mirtį norisi švelnaus.
V.: Alma littera, 2011. 247 p.
Daugiau nei prieš metus teko dalyvauti šios Sigito Parulskio knygos pristatyme. Tai buvo vienas laukiamiausių tuometinės Vilniaus knygų mugės renginių. Ne todėl, kad būčiau itin didelė šio autoriaus gerbėja. Veikiau iš smalsumo – visuomet knieti pamatyti, kaip atrodo, ką kalba, kokiu vandeniu skalauja džiūstančią burną literatūros chuliganai. Juos labiau nei bet kuriuos kitus norisi sutapatinti su knygų veikėjais.
Tik gana dažnai tokios viltys nepasiteisina. Taip nutiko ir su S. Parulskiu, kuris, kaip paaiškėjo, yra netgi labiau žmogus, nei buvo galima tikėtis. Itin sklandžiai su skaitytojais bendraujantis rašytojas, nestokojantis sveikos ironijos. Ir jokios mistifikacijos čia nereikalingos.
Taip jau nutiko, kad pristatytą knygą atsiverčiau visai neseniai. Su lauktomis knygomis mes, skaitantys, elgiamės panašiai kaip ir su jau minėtos rūšies rašytojais. Visuomet kirba noras pamatyti (perskaityti), tad dažniausiai nieko nelaukę verčiame pirmuosius puslapius. Arba… įsigiję knygą ir įsitikinę, kad ji saugiai guli mūsų lentynoje, pasiliekame desertui.
Žinoma, tasai desertas ne visuomet būna toks gardus, kokio tikėjomės. Šįkart tikėjausi kiek saldesnio. Švelnesnio, jei jau prieš mirtį norisi švelnaus.
Bet švelnumas vis dėlto liko kažkur pamirštas. Kaip ir daugumoje savo tekstų, S. Parulskis nevengia cinizmo (skaitytojai, aišku, puikiai žino, kad ne tik nevengia), nors savęs ciniku nevadina. „Geriausiu atveju esu kinikas – nepatogios tiesos sakytojas“, – prisistato autorius. Ką gi, belieka juo patikėti. Arba nepatikėti.
Šiaip ar taip, tiesų, patogių ir nepatogių, mūsų kasdienybėje ir taip užtenka. Ne veltui ir S. Parulskio stilius apibūdinamas kaip kasdienis arba žemiškasis. Aš pavadinčiau jį tiesiog parulskišku.
Vertinu parulskišką stilių dėl jo įžvalgumo, neigiamų konotacijų nenutylėjimo beigi gebėjimo sukurti tragikomiškas situacijas. Skaitant atrodo, kad esi įstrigęs keistame tunelyje tarp purvinos Henrio Činaskio kasdienybės (kaipgi be Bukowskio) ir kafkiškos nerealybės. Tik tokiu atveju nerealybės norėtųsi bent kiek daugiau.
O štai savotiško, daugiau ar mažiau trūkinėjančio ryšio su Dievu knygoje netrūksta. „Galėjo pasitreniruoti lipdydamas lėkštes, tai ne, iš karto žmogų nudrėbė“, – apgailestauja kenčiantis dėl žmogaus netobulumo veikėjas. Apgailestauja jis ir dėl daugelio kitų dalykų, kad ir įsigalėjusio progreso ar vis atsėlinančios vienatvės. Arba sprendžia religinę dilemą, mat Lietuvoje atsirado nauja – krepšinio – religija. Tiesa, tikėtina, kad po neseniai iškovotos pergalės olimpinėse žaidynėse turėsime ir plaukimo religiją. Taip pat tikėtina, kad S. Parulskis apie tai parašys. Kaip visada, su atitinkama doze sarkazmo, be jokio švelnumo.
Taigi, kai kurie jau spėję nusistovėti saviti požymiai puikiai dera parulskiškam stiliui. Galima juo žavėtis arba baisėtis, čia jau kiekvienam pagal skonį.
Knygos „Prieš mirtį norisi švelnaus“ tekstuose man buvo per daug erotikos. Nors ką ten erotikos, tiesiog gerokai per daug seksocentrizmo. Kartais tokie motyvai būna paveikūs ir reikalingi, kartais – visiškai ne.
Šiaip ar taip, vienas originaliausių Lietuvos autorių. Tik ši knyga pasirodė silpnesnė už ankstesnes.
Tad kur ieškoti tos žaliuojančios pievos ir lengvų debesų, puošiančių knygos viršelį? Akivaizdu, kad vienatvė suras pasislėpusį net ir ten. Gal tik prieš mirtį užleis vietą švelnumui.