Aistros dėl „genocido“
ANDRIUS MARTINKUS
Laisvosios rinkos utopija kol kas dar nepareikalavo tiek aukų kiek komunizmas, bet tai dar gali smarkiai pasikeisti, ir abi šios utopijos šia prasme gali būti rimtos konkurentės. [...] Abi šios utopijos iš tikrųjų turi daugiau bendrumų nei skirtumų. [...] Abi šios utopijos žmones pasmerkia skurdui ir išnykimui.
John Gray, „Apgaulinga viltis: globalaus kapitalizmo iliuzija“
Vargu ar suklysime teigdami, kad žodis „genocidas“ yra vienas iš tų, kuriems šiuo metu tenka susidurti su milžinišku reiškinio, galimo įvardinti kaip „sąvokų erozija“, spaudimu. Pavyzdžiui, Lietuvoje dažnai kalbama apie komunistų vykdytą „lietuvių tautos genocidą“ – ir tokios kalbos sukelia mūsų žemėje įvykusios žydų tautos tragedijos unikalumo gynėjų kritiką. Kalbama ir apie du nepriklausomybės dešimtmečius vykdomą lietuvių tautos „genocidą“, apie lietuvių kalbos, lietuvių kultūros ir pensininkų „genocidą“. Tiesa, apie pastarąsias „genocido“ rūšis kalbama neoficialiai. Oficialiai brėžiamos paralelės tarp nacionalsocialistinio ir komunistinio režimų nusikaltimų, o į kitokias paraleles (pavyzdžiui, į šio straipsnio epigrafą) žiūrima su nepasitikėjimu, ir jei epigrafo autorius būtų lietuvis, jis turėtų visus šansus oficialių ideologų būti priskirtas slaptiems komunistų simpatikams, potencialiems Lietuvos priešams ir Rusijos agentams. „Genocido“ diskursas numato kaltintoją ir kaltinamąjį. Šiame straipsnyje pažvelgsime į, ko gero, vieną originaliausių ir netikėčiausių šiuolaikinių kaltinimų „genocidu“, vieną iš pirmo žvilgsnio keisčiausių paralelių – tarp vienos žymiausių XX a. Vakarų filosofijos figūrų, analitinės filosofijos korifėjaus Bertrand’o Russello ir… Adolfo Hitlerio.
Tiesą pasakius, kaltintojas net neklausia, kas blogesnis. Jam viskas aišku: „Monstras Hitleris buvo tik niekšas avantiūristas, kaip daktaras Faustas, o štai Russellas buvo tikras Mefistofelis.“ Kas tai? Bepročio kliedesiai? Tuščiagarbiškas originalumo vaikymasis? Sąmoninga provokacija, už kurios verbalinio paviršiaus slypi niūri ir grėsminga tikrovė? Kaip žmogus, pasiuntęs į mirtį milijonus, gali būti skelbiamas geresniu už vieną žymiausių XX a. pacifistų, kovotoją už branduolinį nusiginklavimą, tribunolo Vietnamo karo nusikaltimams tirti steigėją (kartu su Jeanu-Pauliu Sartre’u), aistringai pasmerkusį 1968 m. Sovietų invaziją į Čekoslovakiją, du kartus (tiesa, trumpai) netgi kalėjusį už pacifistinę veiklą, žmogų, kuris „Autobiografijoje“ rašė, kad visas jo gyvenimas (o gyveno jis 97 metus) buvo persmelktas trijų aistrų – „meilės troškimo, pažinimo siekio ir skausmingos užuojautos žmonijos kančioms“? Kaip galima, – o taip daro tas kaltintojas, – tvirtinti, kad Russellas buvo „neabejotinai pati blogiausia praėjusio amžiaus viešoji figūra“? Kas tas keistas kaltintojas?
Lyndonas LaRouche’as (g. 1922) gali pasigirti įspūdingu vertinimų spektru – nuo pseudomokslininko ir konspirologo iki vieno originaliausių ir įžvalgiausių mūsų laikų mąstytojų, ekonomisto, bene vienintelio, kuris prieš dvidešimt metų garsiai prabilo apie ateinančią pasaulinę finansų krizę (ji ir užgriuvo 2008 m.). Šio pirmųjų atvykėlių, 1620 m. įkūrusių Plimuto miestą, giminei priklausančio intelektualo biografijoje – kandidatavimas į prezidentus (vieną kartą nuo socialistų ir septynis kartus kaip „kandidatas į kandidatus“ nuo demokratų), neformalaus patarėjo Ronaldo Reagano administracijoje pareigos, Strateginės gynybos iniciatyvos idėjos autorystė ir daug kitų faktų, tarp kurių ir šešeri kalėjime praleisti metai. LaRouche’o atvejis bene žymiausias, paneigiantis mitą, kad politinių kalinių būna tik „nedemokratinėse“ šalyse. (Julianas Assange’as turi galimybę tapti kita panašaus ryškumo žvaigžde.) Aišku, oficialiai LaRouche’as buvo kaltinamas „finansinėmis machinacijomis“ (o ar ne už tai Chodorkovskis Rusijoje kali?), tačiau tikroji susidorojimo priežastis buvo valdančiųjų įsiutimas, kurį sukėlė LaRouche’o kreipimasis į besivystančių šalių lyderius ir siūlymas nemokėti skolų tarptautinėms kreditinėms organizacijoms. 1988 m. LaRouche’as nuteistas 15 metų kalėti. Gal jis ir būtų atsėdėjęs tuos visus 15 metų, jei ne triukšmas, kurį pakėlė 1984 m. Vokietijoje įkurtas Schillerio institutas, propaguojantis LaRouche’o idėjas ir turintis filialus daugiau kaip 50 pasaulio šalių. Dėl visuomenės spaudimo LaRouche’as 1994 m. lygtinai paleistas, bet nereabilituotas. Ką gi – daug kas tikrai turi pagrindą jo nekęsti. Buvusį JAV prezidentą jis yra pavadinęs „net ne krūmu“ (bush – „krūmas“), dabartinį – „bepročiu“, vedančiu pasaulį į Trečiąjį pasaulinį karą, o Anglijos karalienę – „moteriška Šėtono versija“. Viena ryškiausių „vyriškų Šėtono versijų“ yra karalienės vyras princas Philipas, autobiografijos (pavadintos „Jei aš būčiau gyvūnas“) pratarmėje prisipažinęs, kad jei būtų įmanoma reinkarnacija, jis norėtų sugrįžti mirtinu virusu tam, kad įneštų indėlį į gyventojų pertekliaus problemos sprendimą. Šios „problemos“ generuojamame aistrų lauke didele dalimi ir skleidžiasi LaRouche’o patosas, nukreiptas ir prieš karalienės bei princo Philipo tautietį, serą, apie kurį LaRouche’as, – kartu atskleisdamas savo požiūrį į XX a. intelektualinės panoramos dalį, – yra pareiškęs: „Joks žymus amžiaus liberalios filosofijos atstovas, net tokie visiškai iškrypę padarai kaip Sigmundas Freudas ar Theodoras Adorno nebuvo tokie nuosekliai tikri Šėtono įsikūnijimai, kaip šio amžiaus Mefistofelis, blogasis Russellas.“
Russello, kaip pacifisto, biografijoje buvo du pikantiški momentai. 1938 m. jis visokeriopai rėmė susitaikėlišką Miuncheno politiką ir nors dėl šio savo elgesio vėliau apgailestavo, niekada neišsižadėjo savo pozicijos, kurios laikėsi tuo metu, kai JAV turėjo branduolinio ginklo monopoliją, t. y. iki SSRS sukūrė savo bombą. Šios pozicijos esmė buvo ta, kad JAV, naudodamosi monopolija, turėjo priversti – net prevencinio branduolinio smūgio kaina – SSRS atsisakyti planų sukurti savo branduolinį ginklą. Būtent ši Russello pozicija tapo viena iš pagrindinių nuorodų LaRouche’ui įžvelgti anglo pacifisto propaguojamą pasaulinės vyriausybės idėją turint satanistinės „naujosios pasaulio tvarkos“ bruožų. Straipsnio „How Bertrand Russell Became An Evil Man“ (1994) pradžioje LaRouche’as kviečia skaitytojus įsivaizduoti baisią 1945 m. vasaros dieną, kai amerikiečių bombonešis B-29, pavadintas „Enola Gay“, numetė branduolinę bombą ant Hirosimos. Konstatavęs, kad tam nebuvo jokios karinės būtinybės ir kad tikrasis tikslas buvo įbauginti ne tik Japoniją, bet ir visą pasaulį, jis rašo: „Vienas iš tų, kurių tikslui pravertė ši diena Hirosimoje, buvo modernusis Mefistofelis, Bertrand’as Russellas, kurio šešėlis driekiasi virš dabar gyvenančiųjų ir visos žmonijos dar negimusių kartų.“ LaRouche’as cituoja Russello straipsnį, išspausdintą 1946 m. rugsėjį leidinyje „The Bulletin of the Atomic Scientists“: „Visiškai aišku, kad yra vienintelis būdas užkirsti kelią didiesiems karams – tarptautinės vyriausybės, turinčios didelės ginkluotos jėgos monopoliją, įsteigimas. [...] Tam, kad tarptautinė vyriausybė būtų pajėgi palaikyti taiką, ji turi vienintelė turėti branduolines bombas, vienintelė – gamyklą joms gaminti, vienintelė – oro pajėgas, vienintelė – karinius laivus ir viską, kas padarytų pasipriešinimą jai neįmanomą. [...] Ji privalo turėti didžiulę armiją inspektorių, turinčių teisę be įspėjimo patekti į bet kurią gamyklą. Bet kokie mėginimai jai priešintis ar trukdyti dirbti turi būti traktuojami kaip karo atvejis. [...] Tarptautinė vyriausybė [...] spręs visus ginčus tarp skirtingų nacijų ir turės teisę pakeisti sutartis. Pagal savo konstituciją, ji galės griebtis intervencijos prieš bet kurią jos sprendimams atsisakiusią paklusti naciją.“
Nacionalinio suvereniteto idėjos šalininkams tokia vizija, suprantama, susižavėjimo kelti negali. Vis dėlto vargu ar jos pakanka Russellą paskelbti „pačia blogiausia praėjusio amžiaus viešąja figūra“. Todėl LaRouche’as, pareiškęs, kad anglų filosofo kaip humanisto mitas yra vienas didžiausių XX a. (išskirtinio istorijoje dėl viešo melo kiekio) mitų, toliau cituoja Russellą – šį „apsišaukėlį utopišką pacifistą, globalistą ir į genocidą linkusį anglosaksą rasistą“ – kompromituojančią medžiagą. Ir tarpukariu, ir po Antrojo pasaulinio karo Russelle, anot LaRouche’o, buvo apsigyvenęs blogis. Savo domėjimosi socializmu metu „Industrinės civilizacijos perspektyvose“ (1923) Russellas rašė: „Socializmas, ypač tarptautinis socializmas, kaip stabili sistema, įmanomas tik esant pastoviam (arba beveik pastoviam) gyventojų skaičiui. Lėtą augimą gali atsverti žemės ūkio patobulinimai, bet greitas augimas nublokš visą populiaciją į skurdą, [...] baltoji pasaulio populiacija greitai nustos augusi. Tuo tarpu dar turės praeiti laiko, kol Azijos rasių ir negrų gimstamumas sumažės tiek, kad jų skaičius išliks stabilus be karo ir epidemijų pagalbos. [...] Kol tai nutiks, [...] socializmas gali būti realizuotas tik iš dalies, ir mažiau vaisingos rasės, esant būtinybei, turės ginti save nuo vaisingesnių net ir pasibjaurėtinais metodais.“ LaRouche’ui to pakanka, kad padarytų išvadą: „Adolfas Hitleris kaip tik ir pritaikė šią pasibjaurėtiną Russello politiką praktikoje.“ Bet ir po „Fausto“ Hitlerio nusikaltimų senas „Mefistofelis“ Russellas tęsė savo juodą darbą. Knygoje „Mokslo įtaka visuomenei“ (1953) jis rašė: „Šiuo metu pasaulio gyventojų skaičius auga 58 000 žmonių per dieną. Ir net karai nedaro esminės įtakos šiam augimui, kuris tęsėsi kiekvieno iš pasaulinių karų metu. Aš nesakau, kad gimimų kontrolė yra vienintelis būdas sulaikyti gyventojų skaičiaus augimą. Yra ir kitų būdų, kuriems gimimų kontrolės oponentai galbūt teikia pirmenybę. Karu, kaip aš ką tik pažymėjau, šiuo atžvilgiu kliautis neverta, bet galbūt bakteriologinis karas gali pasirodyti efektyvesnis. Jei per kiekvienos kartos gyvenimą visoje Žemėje plistų Juodosios Mirties epidemija, tie, kam pavyktų išlikti, galėtų daugintis laisvai, nebijodami pasaulio perpildymo.“ „Genocidas“, „holokaustas“, „nusikaltimai žmoniškumui“ – štai tokias piktadarybes anglų serui inkriminuoja amerikietis LaRouche’as. Ir stebisi – „kaip civilizacija galėjo pulti taip žemai“, kad rodytų viešą pagarbą šiam „padarui“ ir „niekšui“?
„Įgimti skirtumai tarp valdančiosios klasės ir paprastų žmonių didės tol, kol pasieks skirtingų rūšių lygį. Plebėjų sukilimas taps toks pat neįmanomas kaip avių sukilimo prieš avienos gamintoją organizavimas. [...] Mityba, injekcijos ir draudimai nuo paties ankstyviausio amžiaus formuos tokį žmonių tipą, tokį įsitikinimų pavidalą, kokio pageidaus valdžia, ir bet kokia rimta valdžią turinčiųjų kritika bus paprasčiausiai psichologiškai neįmanoma.“ „Politiškai nepaprastą reikšmę įgyja masių psichologija. Jos reikšmė labai išaugo išsivysčius šiuolaikiniams propagandos metodams. Tarp jų svarbiausia yra tai, kas vadinama „švietimu“. Religija vis dar vaidina tam tikrą vaidmenį, bet jis nuolat mažėja, o spaudos, kino ir radijo vaidmuo didėja. [...] Galima manyti, kad ateis laikas, kai kiekvienas galės įtikinti kiekvieną bet kuo. [...] Mokslo diktatūros sąlygomis į mokslininkų rankas patekęs objektas darys septynmylius žingsnius. [...] Ateities socialiniai psichologai vadovaus įvairioms moksleivių klasėms, kuriose jie taikys įvairius metodus formuoti įsitikinimą, kad sniegas yra juodas. [...] Ateities mokslininkai turės tiksliai apskaičiuoti, kiek kainuos įtikinti vieną mokinį, kad sniegas yra juodas, ir kiek pigiau bus jį įtikinti, kad sniegas yra tamsiai pilkas.“ Interneto erdvėje gausu visiškai priešingų šių ir kitų Russello knygos „Mokslo įtaka visuomenei“ fragmentų (ir pačios knygos) vertinimų – nuo filosofo perspėjimo apie galimą technokratinę diktatūrą iki kone rekomendacijų elitui (kuriam priklausė ir pats seras Russellas) globalios valdžios uzurpavimo kelyje. Dauguma „Naujosios pasaulio tvarkos“ oponentų ir visi LaRouche’o sekėjai renkasi antrąjį variantą. Kodėl jie tokie kategoriški ir „kaip civilizacija galėjo pulti taip žemai“, kad nesugebėjo atpažinti anglų džentelmeno pavidalu vaikščiojančio Mefistofelio? LaRouche’o sekėjai atsakymą randa savo mokytojo istorijos perskaityme, tiksliau – slaptosios kapitalizmo ir Vakarų oligarchijos istorijos atskleidime. Kadangi šio straipsnio tikslas nėra nei LaRouche’o istorinių rekonstrukcijų populiarinimas, nei jų kritika, pasitenkinsime glaustu šios slaptosios istorijos perteikimu.
Nuo pirmųjų valstybinių visuomenių atsiradimo žmonijos istorijoje vyksta žūtbūtinė dviejų tradicijų kova – pirmą kartą ryškiausiai Europoje ji atsiskleidžia senovės Graikijoje kaip demokratinių Atėnų ir oligarchinės Spartos priešprieša, o filosofinė šių tradicijų išraiška yra Platono ir Aristotelio mokyklos. Tačiau katastrofiškos šiuolaikinio pasaulio ir žmonijos būklės organinių priežasčių reikia ieškoti XIII–XIV a. Europoje vykusiuose procesuose. XIV a. viduryje Europą ištinka milžiniškas ekonominis ir demografinis kolapsas, „Naujasis tamsusis amžius“ – didžiausias socioekonominis Europos sukrėtimas po Romos imperijos žlugimo. Ši krizė nebuvo atsitiktinė. Ją lėmė ydingas finansų valdymas, kuriam įsitvirtinti labai padėjo liūdnai pagarsėjęs Ketvirtasis kryžiaus žygis (1202–1204) – jis pasibaigė Konstantinopolio apiplėšimu ir nuniokojimu. Būtent po šio nešvaraus reikalo nepaprastai išauga Venecijos respublikos – šio, pasak LaRouche’o, istorinio blogio įsikūnijimo – galia. Venecija tampa ne tik didžiausia Viduržemio jūros galybe, bet ir pagrindiniu finansinių operacijų centru. Pusantro šimto metų Venecijos oligarchai didžia dalimi kontroliuoja Europos finansų sistemą, dominuoja prekyboje, intriguoja ir pelnosi iš palūkanų bei dažnai savo pačių kurstomų karų visoje Europoje, kol XIV a. viduryje Europos finansinė sistema žlunga dėl didžiausio istorijoje (pasak LaRouche’o, iki pat 1972–1994 m. laikotarpio) skolų burbulo. Galiausiai nuo karo, bado ir ekonominio nuosmukio kenčiantį žemyną dar nusiaubia baisi Juodosios Mirties – maro – epidemija.
Šioje Europos tragedijos tamsoje įsižiebia vilties liepsna. Tai – Renesansas, kuriame gimsta du tarpusavyje susiję reiškiniai – nacionalinė valstybė ir mokslo pažanga kaip ypatingas naujos valstybingumo formos raiškos būdas. Nuo šio momento visa Europos ir pasaulio istorija yra nulemta mirtinos kovos tarp šviesaus ir kūrybiško renesansiškojo prado, manifestuojančio save nacionalinėse valstybėse ir mokslo pažangoje, ir tamsaus, nekūrybiško oligarchinio prado, atvedusio Europą į „Naująjį tamsųjį amžių“ ir manifestuojančio save, pasak LaRouche’o, „oligarchiniame palūkininkų šeimų sąjungos su Venecija tinkle“. Šioje finansinės oligarchijos Internacionalo kovoje su Renesanso principais ypatingą reikšmę turi XVII–XVIII a. įvykusi „Venecijos sistemos“ transformacija, kai oligarchinės struktūros sostinė iš provincialios Adrijos jūros Venecijos perkeliama į Naująją Veneciją, vandenynams atvirą Londoną, iš kurio atsiveria pasaulinės hegemonijos perspektyvos.
Savaime suprantama, apie tai, kas čia pasakyta keliais sakiniais, LaRouche’as ir jo sekėjai yra prirašę šimtus puslapių, pateikę gausybę nuorodų į istorinius dokumentus, šaltinius ir mokslinę literatūrą. Dar didesnė intelektualinė intriga slypi LaRouche’o rekonstruojamoje genezėje to, ką jis vadina „britų filosofiniu radikalizmu“. Čia turime reikalą su pretenzija į Vakarų filosofijos – bent jau tų jos krypčių, kurios žinomos kaip „empirizmas“, „utilitarizmas“, „pozityvizmas“ ir „pragmatizmas“, – istorijos perrašymą. Pasak LaRouche’o, tas mintijimo būdas, su kuriuo asocijuojami tokie britiški vardai kaip Francis Baconas, Thomas Hobbesas, Johnas Locke’as, Davidas Hume’as, Jeremy Benthamas, Jamesas Millas, Johnas Stuartas Millas (ir kurio kulminacija, aišku, yra Bertrand’as Russellas), iš tikrųjų nėra originalus britiškos sielos, anglų ir škotų nacijų, kūrinys. Tai – kaip ir Adamo Smitho „nematoma rinkos ranka“, Thomo Malthuso ir Charleso Darwino teorijos – nėra sielos, kalbėjusios Šekspyro kūriniuose, originalus produktas. Visa tai yra Venecijos oligarchijos klastingo darbo užgrobiant Britaniją ir nužudant jos sielą rezultatas. Šią velniškai gudrią akciją pradėjo pats blogio genijus venecijietis vienuolis (ir slaptas ateistas) Paolo Sarpi – šis „tikrasis modernizmo ir Apšvietos pradininkas“ – išmokęs Francį Baconą jo „mokslinio metodo“. Venecijos oligarchija visoje Europoje visaip palaikė ir skatino aristoteliškąją tradiciją (prieš platoniškąją). „Britų filosofinis radikalizmas“ empirizmo ir utilitarizmo pavidalais yra kraštutinis blogiausių aristotelizmo bruožų išvystymo vaisius, gimęs iš palūkininkų ir lupikautojų dvasios skurdo, sero Charleso Darwino plunksna pareiškusio, kad žmogus atsirado iš beždžionės. LaRouche’as įrodinėja, kad „tariamai originalios“ Smitho laisvosios rinkos ir Malthuso žmonių populiacijos dirbtinės kontrolės teorijos (pastaroji skelbia, kad dėl išteklių ribotumo gyventojų skaičiaus augimas neišvengiamai sukelia gyvenimo lygio smukimą, todėl esą būtina riboti žmonių populiacijos augimą – ypač neturtingosios daugumos, – o socialinės pagalbos vargšams reikia atsisakyti) yra pasiskolintos iš venecijiečio Giammarios Orteso. LaRouche’as akcentuoja, kad žmonių populiacijos kontrolės idėja savo moderniuoju pavidalu esanti tikrų tikriausias Venecijos oligarchų išradimas. Anglijoje šios idėjos sėklos buvo pasėtos dar XVII a. pradžioje, kai į anglų kalbą buvo išversti venecijiečio Giovanni Botero veikalai. Per XVII–XVIII a. Venecijos oligarchijos dvasia pamažu nužudo senosios gerosios Anglijos sielą ir transformuoja valdantįjį elitą, – kuriame vis labiau įsitvirtina „Venecijos partija“, – į grynai šiapusybę (empirizmas) ir naudos siekimą (utilitarizmas) orientuotą plėšrūnų gaują, žiūrinčią į pasaulį taip, kaip to reikalauja Darwino teorijos kovos už būvį ir natūraliosios atrankos principai. 1797 m. Napoleonas panaikina tūkstantį metų egzistavusią Venecijos valstybę. Tačiau jau po keliolikos metų Naujoji Venecija – Londonas – parklupdys Prancūziją. XIX a. priklausys imperijai, virš kurios niekada nenusileidžia saulė, – Britų imperijai.
Po dviejų pasaulinės finansinės oligarchijos suorganizuotų pasaulinių karų, kurių tikslas buvo „baigti su bet kokiu Europos pasipriešinimu pasaulinei federacinei imperijai“ ir po kurių Europos nacionalinės valstybės gulėjo griuvėsiuose, transnacionalinė palūkininkų Imperija išgyvena naują transformaciją, kai pagrindiniu oligarchų („Britų imperijos“) įrankiu kovoje su Renesanso paveldu – nacionaline valstybe ir nacijų labui naudojama mokslo pažanga – tampa JAV. (Paskutiniai nepriklausomi JAV prezidentai, pasak LaRouche’o, buvo patriotai Franklinas D. Rooseveltas ir „britų agentų“ nužudytas Johnas F. Kennedy.) „Britų imperija“ LaRouche’ui yra pasaulinio blogio šaltinis. Imperija, aišku, nėra Britanijos nacijos. „Imperija“ yra „tautos“ arba „nacijos“ antagonistė. Tai iš principo antinacionalinė, antihumaniška ir antidieviška struktūra. „Britų imperija“ yra iš lokalaus Viduržemio jūros į globalųjį parazitą mutavusi viduramžių Venecija, „palūkininkų ir civilizacijos priešų“ tinklas, apiplėšinėjantis tautas, ardantis nacionalines valstybes ir mokslo pažangą naudojantis žmonijai naikinti: „Britų imperija yra Jungtinių Valstijų ir civilizacijos priešas! – pareiškia LaRouche’as. – Kodėl arabai ir izraeliečiai žudo vieni kitus? Kodėl yra Irano užpuolimo grėsmė?“ Atsakymas aiškus: „Britų imperija!“, kuri „yra globalių Šėtono operacijų centras“. Britų imperija yra žmonijos kūne parazituojanti finansinės oligarchijos sistema, genetiškai susijusi su viduramžių Venecijos oligarchija, kurios veiklos pasekmė buvo XIV a. Europos „Naujasis tamsusis amžius“. Šiandien šis parazitas varo žmoniją į kitą tamsųjį amžių, o galbūt ir į ilgus tamsiuosius amžius, kai po globalaus holokausto iki dviejų (arba dar mažiau) milijardų sumažinta žmonija bus suvienyta globaliame konclageryje, kuriame „įgimti skirtumai tarp valdančiosios klasės ir paprastų žmonių [...] pasieks skirtingų rūšių lygį“, o „plebėjų sukilimas taps toks pat neįmanomas kaip avių sukilimo prieš avienos gamintoją organizavimas“. Štai kodėl šių žodžių autorius „Mefistofelis“ Bertrand’as Russellas yra daug blogesnis už viso labo „Faustą“ Adolfą Hitlerį.
Dar kartą pasakysime, kad mūsų tikslas nėra nei LaRouche’o istoriosofinių konstrukcijų populiarinimas, nei jų kritika. Aišku, kad šio amerikiečio išvedžiojimuose esama sąmokslo teorijos elementų. Antai roko muzika buvusi sukurta kaip destruktyvus kultūrą ardantis britų žvalgybos įrankis, o džiazas primestas amerikiečiams tos pačios oligarchijos, kuri kadaise gynė Pietų vergijos sistemą. LaRouche’o skaitytoją verčia stebėtis Venecijos šnipų ir britų agentų galia, ypač turint omenyje LaRouche’o pastabą, kad britų agentu galima būti ir pačiam to nežinant. Klastingas venecijiečių Londono užvaldymo planas, pasibaigęs Naujosios Venecijos įsteigimu, vertas atskiro aptarimo. Tačiau LaRouche’as nėra didesnis sąmokslo teoretikas už tą patį Karlą Marxą, teigusį, kad buržuazija tyčia kursto patriotinius jausmus ir organizuoja karus tam, kad atitrauktų proletarų dėmesį nuo klasių kovos. Ir net jeigu LaRouche’ą laikytume prima facie sąmokslo teoretiku (kas, mano požiūriu, nėra teisinga), tenka pripažinti, kad jo teorija yra nepalyginti humaniškesnė ir konstruktyvesnė už tokio Vakaruose gerbiamo filosofo kaip Friedrichas Nietzsche „įžvalgą“, jog krikščionybė esanti žydų sąmokslo prieš aristokratiškąjį Europos tautų pradą esminis elementas. Štai čia, prisiminę „Dievo mirties“ skelbėją ir „antžmogio“ doktrinos kūrėją, galime pasakyti, kodėl mus apskritai sudomino LaRouche’as ir kur jis – bent jau šio teksto autoriaus tvirtu įsitikinimu – visiškai teisus. Tai – antropologija.
LaRouche’as ir jo sekėjai priklauso vadinamiesiems „klimato skeptikams“, „visuotinio atšilimo“ diskurse regintiems sąmokslą prieš žmoniją ir neigiantiems (arba labai sumenkinantiems) vadinamojo „antropogeninio faktoriaus“ vaidmenį planetos klimato kaitoje. Už kalbų apie planetos ekosistemos išgelbėjimą ir žmogaus ūkinės veiklos jai daromą žalą esą slypi pasaulinės oligarchijos – „Britų imperijos“ (prisiminkime princo Philipo svajonę) – ketinimas sumažinti žmonių giminės populiaciją Žemėje iki vieno arba dviejų milijardų ir įsteigti globalią diktatūrą. Gana plačiai nuskambėjo incidentas, kai 2011 m. liepą Melburno universitete vykusios vieno autoritetingiausių klimato kaitos specialistų Janso Hoachimo Schellnhuberio paskaitos metu LaRouche’o pasaulinio jaunimo judėjimo (Worldwide LaRouche Youth Movement) aktyvistas išsitraukė kartuvių kilpą ir pagrasino ja pranešėjui. Savo ruožtu į kaltinimus „žaliuoju fašizmu“ ir planuojamu pasaulio gyventojų „genocidu“ „antropogeninio faktoriaus“ šalininkai atsako visuotinio atšilimo skeptikus lygindami su Holokausto neigėjais. Kita vertus, pasaulyje netrūksta nuomonių, liudijančių, kad LaRouche’o ir jo šalininkų nerimas yra kažkas daugiau nei bepročio fobija. Antai suomių filosofas Pentti Linkola žmogų vadina gamtos evoliucijos klaida, homo destructivus, ir teigia, kad planetą gali išgelbėti tik drastiškas (keliolika kartų siekiantis) šios destruktyvios rūšies atstovų skaičiaus sumažinimas. Į pasiūlymą parodyti visiems pavyzdį ir pradėti nuo savęs filosofas išmintingai atsakė: „Jei egzistuotų toks mygtukas, kurį paspaudęs aš paaukočiau save kartu nusinešdamas milijonus gyvybių, negalvodamas tai padaryčiau.“ Būtų klaida šį suomį laikyti nepavojingu keistuoliu. Tokiu keistuoliu buvo laikomas ir Hitleris – kol gavo priėjimą prie mygtuko. Linkola yra „neakademinis“ mokslininkas, kuris gali kalbėti be užuolankų, t. y. būti viešumoje nuoširdus. Daugybė „akademinių“ jo kolegų savo intencijas priversti slėpti po tokiomis formuluotėmis kaip „optimalus planetos gyventojų skaičius“. Vargu ar sutapimas, kad absoliuti dauguma tų skaičiuotojų yra „išsivysčiusiuose“ ir „civilizuotuose“ Vakaruose.
Šio straipsnio autorius nepriklauso „klimato skeptikams“ ir nemano, kad „antropogeninis faktorius“ niekuo dėtas dėl planetos klimato problemų. Tačiau jam taip pat akivaizdu, kad atsakymas į klausimą, ką daryti su tuo „antropogeniniu faktoriumi“, tiesiogiai priklauso nuo atsakymo į klausimą, kas yra anthropos, „kas yra žmogus“. Akivaizdu, kad vieną požiūrį į antropogeninį faktorių produkuos žmogaus kaip homo destructivus ir visai kitą – kaip homo creativus, „kuriančiojo žmogaus“, samprata. Akivaizdu, kad vienaip su antropogeniniu faktoriumi bus linkusi dorotis ideologija, skelbianti, kad Homo sapiens yra tiesiog viena rūšis šalia visų kitų rūšių, ir visai kitaip – ideologija, skelbianti, kad žmogus yra sukurtas „pagal Dievo paveikslą ir panašumą“. Ir štai čia, nepaisant visų tikrų ir tariamų LaRouche’o paklydimų, tenka konstatuoti, kad jo antropologija, kurioje „žmogaus rūšies prigimtis yra Dievo paveikslas“ – priešingai šiuolaikiniuose Vakaruose dominuojančiai intelektualinei tendencijai – tęsia du tūkstančius metų skaičiuojančią krikščioniškosios antropologijos tradiciją, o grėsmingi įspėjimai dėl globalaus genocido yra daugiau negu kvailių gąsdinimas. Juk XX a. patirtis parodė, kad masinės žudynės buvo vykdomos prisidengiant antikrikščioniška ir ateistine antropologija. Kai nužudomas Dievas, visada anksčiau arba vėliau iškyla antžmogiai, sprendžiantys, kas iš ne-antžmogių turi gyventi, o kas – mirti. Kodėl XXI a. turėtų būti kitaip, jei Vakaruose viešpataujanti antropologija iš esmės išliko tokia pati?
Pasak LaRouche’o, vienas didžiausių (jei ne didžiausias) „Britų imperijos“ laimėjimų buvo plačiai išplatintas ir daugelio žmonių protuose įskiepytas požiūris, kad žmogus atsirado iš beždžionės ir kad tarp žmogaus ir kitų gyvybės formų nėra jokio kokybinio skirtumo. Iš tikrųjų, jeigu tarp Homo sapiens ir kitų rūšių nėra jokio kokybinio skirtumo, tuomet nėra jokio metafizinio pagrindo, kodėl žmonių populiacija turėtų viršyti šimpanzių ar babuinų populiaciją. Tuomet teisus Linkola. Tuomet galima daryti išvadą, kad pagrindinė planetos problema yra per didelis žmonių skaičius, žmonių, kurie, žvelgiant iš planetos ekosistemos perspektyvos, yra jos atžvilgiu parazitai, todėl jų skaičius turi būti sumažintas, – pradedant, aišku, neturtingaisiais, kaip siūlė Malthusas. LaRouche’as taip pat tvirtina, kad pagrindinė planetos problema yra parazitai. Tačiau tai nėra pasaulio neturtingieji. Atvirkščiai – parazitai yra labai, tiesiog pasakiškai turtingi. Tai – finansinė pasaulio oligarchija, British Empire, kuri iš tikrųjų yra Brutish Empire – giliausia metafizine prasme „žvėriška“, „gyvuliška“ imperija. Įsimylėję Venecijos kanalus ir gondolas gali nevadinti šios blogio struktūros „Venecijos sistema“. Galima rasti pakaitalą ir „Britų imperijai“. Kartu su „Ekonomikos smogiko išpažinties“ autoriumi Johnu Perkinsu šią blogio struktūrą galime pavadinti „korporatokratija“. Tai nepakeis šios „nuodėmės struktūros“ (palaimintojo Jono Pauliaus II terminas) antidieviškos ir antihumaniškos esmės, kurios žmogiškoji personifikacija amerikiečiui Lyndonui LaRouche’ui yra anglų seras Bertrand’as Russellas. Ar teisus kaltintojas ir ar kaltinamasis vertas nuosprendžio?
Ko gero, reikia pripažinti, kad Russellas tapo neapykantos „Britų imperijai“ atpirkimo ožiu. Būtent ši neapykanta anglų filosofui suteikė XX a. Mefistofelio titulą. Palikdami kitiems teisę į įspūdingas metaforas, patys pasitenkinsime kuklesne – pasidomėsime, ką anglų filosofas rašė apie religiją, skelbiančią, kad žmogus yra sukurtas „pagal Dievo paveikslą ir panašumą“. Apie Bažnyčią, krikščionybę ir religiją XX a. Voltaire’as (kitas, reikia manyti, Russellui ir jo gerbėjams daug malonesnis titulas) rašė vien blogus dalykus. Tekstuose „Kodėl aš nesu krikščionis“ (1927) ir „Ar įnešė religija naudingą indėlį į civilizaciją?“ (1930) skaitome: „Prisiimdamas visą atsakomybę už savo žodžius aš pareiškiu, kad krikščionių religija savo bažnytinėje organizacijoje buvo ir vis dar išlieka pagrindinis dorovinės pažangos pasaulyje priešas.“ Ir: „Pasaulis turi žinių, galinčių visus žmones padaryti laimingus; pagrindinė kliūtis šių žinių naudojimui yra religinis mokymas. Religija neleidžia mūsų vaikams gauti racionalų išsilavinimą; religija mums trukdo pašalinti gelmines karo priežastis; religija mums draudžia skelbti mokslinio bendradarbiavimo etiką vietoj senų ir žiaurių nuodėmės ir bausmės doktrinų. Galbūt žmonija jau stovi ant aukso amžiaus slenksčio; bet jei taip yra, iš pradžių reikės užmušti įėjimą saugantį slibiną, ir šitas slibinas – religija.“ Dabar ne taip svarbu, kokią žinią – grėsmingą įspėjimą ar pasauliniam elitui palankią pranašystę – siuntė Russellas, kai rašė: „Įgimti skirtumai tarp valdančiosios klasės ir paprastų žmonių didės tol, kol pasieks skirtingų rūšių lygį.“ Daug svarbiau tai, kad prieš Kristų, Jo Bažnyčią ir „Dievo paveikslą ir panašumą“ žmoguje kovojanti dvasia labai pažengė Homo sapiens rūšies vienybės ardymo darbe, ir filosofo prognozė kuo toliau, tuo labiau pildosi. Sniegas daug kam jau tamsiai pilkas, o kai kurie jau įtikinti, kad jis juodas. „Kokį pėdsaką tai palieka jų psichikoje, ar juos kartais apninka dvejonės, kaip apnikdavo mane? – rašydamas apie „ekonominių smogikų“ daromas piktadarybes savo „Išpažintyje“ klausia Perkinsas. – Ar jie kada nors stovėjo prie užteršto kanalo, žiūrėdami į jauną besimaudančią moterį, kai tuo metu aukščiau pasroviui tuštinasi senis?“ Bet reikalas tas, kad „jie“ į tuos moterį ir senį jau nebežiūri kaip į savo rūšiai priklausančias būtybes. „Jų“ į didžiąją pasaulio gyventojų daugumą žvelgiančios akys spinduliuoja „užburiantį gamtos abejingumą“ – tokį, kokį Werneris Herzogas pamatė lokio akyse, o štai 13 metų tarp lokių gyvenęs Timothy Treadwellas (Herzogo filmas „Žmogus-grizlis“, 2005) pabandė jose įžvelgti kai ką daugiau ir galų gale buvo suėstas.
Bet kaip vis dėlto su „skausminga užuojauta žmonijos kančioms“? Ką gi, tenka konstatuoti, kad šioje Dievo nepažįstančioje užuojautoje aidi kažkas iš rusų literatūros. Ar tik ne iš Dostojevskio „Brolių Karamazovų“ ir „Demonų“?
P. S. Kadangi į Laimanto Jonušio kritiką („Š. A.“, VIII.24) sunku būtų argumentuotai sureaguoti keliais sakiniais, išsamesnį atsakymą pateiksiu kitame savaitraščio numeryje.